виховання в учнів почуття патріотизму, національної гідності, любові та поваги до історії Батьківщини та рідного краю, поглиблювати знання учнів про Україну, про видатних українців, вшанування народних звичаїв та свят, формувати переконання у нетлінності духовних скарбів народу, розвиток пізнавальної активності учнів, громадянської позиції та причетності до європейських цінностей.
Конспект першого уроку 2018/2019 навчального року
Дата проведення: 03.09.2018р.
Місце проведення: актова зала
Тема: «Розкажемо Європі про себе».
Мета: виховання в учнів почуття патріотизму, національної гідності, любові та поваги до історії Батьківщини та рідного краю, поглиблювати знання учнів про Україну, про видатних українців, вшанування народних звичаїв та свят, формувати переконання у нетлінності духовних скарбів народу, розвиток пізнавальної активності учнів, громадянської позиції та причетності до європейських цінностей.
Форма уроку: Флеш-моб.
Обладнання: Державний Прапор України, Державний Герб України, Прапор Євросоюзу, карти Європи та України; музичні записи Державного Гімну України, українських пісень; картки для відповідей, ручки, ноутбук, паперові білі голуби миру, плакати: «Моя країна – Україна», «Україна – європейська держава».
На початку заходу на екрані ноутбука демонструється відео про Україну та красиві краєвиди країни, лунають українські пісні.
Епіграф: Я – громадянин України – європейської країни.
Перебіг заходу
І.Організаційний момент. Емоційна готовність учнів до участі в заході.
ІІ.Актуалізація опорних знань.
«Мозковий штурм»
-в якій країні ми живемо?
-столиця нашої країни;
-які свята передували початку нового 2018/2019 навчального року (День Конституції України, День Незалежності України, 95-річчя Волноваського району);
-який місяць на календарі;
-сьогодні… «3 вересня 2018 року – понеділок»;
-його значення в житті кожного із нас.
ІІІ.Оголошення теми, мети, форми проведення першого уроку.
ІУ.Основний зміст заходу.
1.Вступне слово вчителя про початок нового навчального року, привітання зі святом.
Кожна людина завжди з великою любов’ю і душевним теплом згадує місце, де народилася, де минуло її дитинство, юність, молодість. Ту маленьку Батьківщину, де живуть її рідні люди.
Назвіть будь ласка кожен свою маленьку батьківщину, запишіть її на аркуші паперу, котрий лежить перед вами.
2. «Доміно». Складемо з них (назви ваших місць) «доміно». (По черзі учні виходять до дошки і складають «доміно»).
Вчитель: Склавши його, ми бачимо, що перед нами постала наша велика Держава – Україна (показує на карті Україну). Україна – це наша земля, рідний край, наша країна з багатовікової історією, мальовничою природою, чарівною піснею і мудрими, талановитими людьми. Це велика європейська держава. Україна – це історія народу, який протягом багатьох віків боровся за свою свободу і незалежність. Це його славні лицарі (показує портрети Петра Сагайдачного, Богдана Хмельницького, Івана Мазепи). Називає прізвища Устим Кармелюк, Максим Залізняк, Іван Сірко – керівники народних повстань. Але важко перелічити їх всіх, хто віддав своє життя за щастя рідного народу.
Не можемо не назвати і видатних діячів української культури, які відомі всьому світу, як Т. Шевченка, Л. Українки, І. Франка, О. Довженка, М. Лисенка, Марії Заньковецької.
Ми перевіримо з вами, наскільки глибокі у вас знання щодо України, її традицій, історії, видатних особистостей для того, щоб повідати Європі про це.
3.Рубрика «Мій власний вибір».
Учень. Дорога Батьківщино,
Україно моя,
Милий край тополиний
І степи, і моря.
Пісня лине повсюди:
Від південних морів,
До Карпат,
Що ти так багата
На дочок і синів.
Учениця. В цьому краї зростали
І батьки, і діди,
Які рідний край відстояли
Від ганьби і біди.
Серце радісно б’ється
У країні батьків,
Хай юнацтво сміється,
Лине радісний спів.
(Звучить запис пісні «Як у нас на Україні»)
Вчитель. Давайте доповнимо зміст цієї пісні про те, а що ще є у нас на Україні, щоб розповісти Європі. З чим у вас асоціюється Україна?
4. Рубрика «Асоціативний портрет» (робота в парах).
У – Україна – це найбільша країна, яка повністю знаходиться в Європі,
К – край неосяжних ланів, лісів і рік,
Р – роботящі люди,
А – «Арсенальна» - найглибша станція метро в м.Києві. Сягає 105,5м,
Ї – її надра багаті корисними копалинами (в Україні зосереджено чверть
світового запасу чорнозему).
– неподалік містечка Рахів (с.Ділове) Рахівського району
Закарпатської області) знаходиться географічний центр Європи.
Н - найдовший музичний інструмент у світі – трембіта. Її довжина
від 2,5 до 8м., увійшла до книги рекордів Гінеса.
-найкоротша центральна вулиця в Європі – це вулиця Хрещатик.
Її довжина всього 3км.
А - Ан – 225 «Мрія» - літак із найбільшою у світі вантажопідйомністю,
Який розробили Українці.
Вчитель. А чи відомо вам ось таке:
- На території України знаходиться найбільша в Україні пустеля – Олешківські піски, яка займає 160 тис.га.
- Пам’ятники Т.Г.Шевченку встановлено у 1200 містах світу і за кількістю поступаються лише Будді.
Отже, ми пишаємося тим, що живемо в такій країні.
5.Рубрика «Свята України».
Вчитель. Часу марно ви не гайте –
Про рідну неньку Україну розповідайте.
Не розповівши про свята України не буде повним уявлення Європи про нашу державу.
Перед вами паперові картки, на яких ліворуч написані свята. Ваша задача поставити дату, коли в Україні вони відзначаються:
Відповіді: 1 січня, 8 березня, 14 жовтня, 7 січня, 28 червня, 14 січня, 22 січня, 23 серпня, 24 серпня, 1 вересня.
6.Рубрика «Україна статистична».
Вікторина. Дві команди, яким пропонується 10 тверджень. Кожна команда визначає істинні статистичні відомості і пише правильно (на її думку). Перемагає той, хто дасть більше правильних відповідей.
(Журі – вчителі, які присутні на уроці визначать команду – переможницю).
1.Чисельність населення України станом на лютий 2017 року… (населення складає 42млн.568тис.чол., 60,9 млн.чол).
2.Площа України становить… (244,1тис.кв.км., 603,638тис.кв.км).
3.До складу України входять… (22 області, 24 області).
4.У середньому за 70 років життя українець споживає… (хліба – 1 тис.кг, 10 тис.кг, води – 2 тис.л, 10 тис.л., яєць – 500 шт., 1000 шт., картоплі – 5 тис.кг, 3 тис.кг, грибів – 2 тис.кг, 5тис.кг).
5.Україна межує з 10 державами: Болгарією, Чехією, Білоруссю, Росією, Німеччиною, Молдовою, Польщею, Словаччиною, Угорщиною, Румунією;
(Із 7 країнами: Білоруссю, Росією, Молдовою, Польщею, Словаччиною, Угорщиною, Румунією).
6.Найбільша гора України… (Говерла, її висота 5 тис.675м, 22 тис.10м).
7.Загальна довжина річки Дніпро… (875км, 2201км).
8.Україну омивають 5 морів: Чорне, Каспійське, Біле, Азовське, Мармурове;
2 моря: Чорне, Азовське.
9.Для видобування корисних копалин із надр землі України будують… (фабрики, заводи, шахти).
7.Рубрика «Роде мій красний».
Вчитель. А ще славна Україна своїми людьми. Тож давайте назвемо декого з них. Перед вами 10 тверджень, які стосуються видатних українців або подій, пов’язаних з Україною. Ваша задача: уважно перечитати їх, і якщо ви погоджуєтеся з твердженням, ставите «+», якщо не погоджуєтесь, «-».
1.Заповіт Т.Г.Шевченка перекладено 147 мовами світу -
2.Леонід Каденюк – Президент України -
3.Михайло Грушевський – перший космонавт України -
4.Пабло Пікассо був у захваті від робіт української народної художниці Катерини Білокур -
5.Пилип Орлик – автор першої у світі Конституції -
6.Леся Українка – дочка відомої дитячої письменниці Олени Пчілки –
7.Марко Вовчок – видатний український письменник –
8.Ярослав Мудрий – великий князь, він побудував Золоті Ворота та Софійський собор у Києві –
9.Картина Іллі Рєпіна «Козаки пишуть листа турецькому султану» зберігається в Києві –
10. Сергій Бубка - видатний український спортсмен, який встановив багато світових рекордів у стрибках з жердиною –
8.Рубрика «Пісенна Україна».
Вчитель. Мабуть, не знайдеться такої людини, яка б не захоплювалася і її не чарувала мелодичність української пісні. Тож послухайте фрагменти деяких з пісень і назвіть їх. Звучать мелодії: «Розпрягайте хлопці коней», «Чом ти не прийшов», «Ой на горі два дубки», «Несе Галя воду», «Їхав козак за Дунай», «Ой у лісі калина», «Реве та стогне Дніпр широкий», «Подоляночка», «Як тебе не любити Києве мій» (молодці).
9.Рубрика «Наша творчість».
Закінчуючи наш захід, хотілось би, щоб ви своїми словами висловились про рідний край. І про те, що для цього потрібно. Візьмемо такий прийом, як «Сенкан».
1.Про рідний край.
Край.
Рідний, чарівний
Заспокоює, радує, умиротворяє
Кожному мила своя сторона
Батьківщина
2. Про мир.
Спокій, примир’я
Очікуваний, справжній
Берегти, відстоювати
Чи будемо битись, чи будемо миритись
Миролюбність, порозуміння
Вчитель:
Вінцем нашого заходу хай буде складання інформативного грона про мир, який так необхідний нашій країні (на дошці паперовий білий голуб миру з оливковою гілочкою в дзьобі. В центрі написано: «Мир – це…»). Учні виходять з маленькими білими паперовими голубами, прикріпленими на гілочках оливи. В центрі цих пташок написи: «Моя країна без війни», «Безхмарне небо», «Сонце завжди», «Усміхнені люди», «Мама і тато поруч зі мною», «Щасливе дитинство».
Тож нехай ці білі символічні голуби миру рознесуть по всій нашій країні і інших європейських країнах бачення миру учнями.
Учениця.
Щоб вишневі садочки
Навесні розцвіли.
Щоб усі люди в мирі жили
На своїй Україні,
Серцю милій землі
Незалежній і вільній,
І в містах, і в селі.
Хай ти будеш здорова,
Україно моя,
І щаслива і нова
Буде доля твоя.
(Дякує всім за активну роботу).