Урок "Тарас Шевченко. "Катерина"

Про матеріал

Конспект уроку з української літератури з використанням мультимедіа для 9 класу .Конспект містить презентацію. Наявні такі види роботи як створення лепбуків та фанфіків, міні-дискусії, тестування. Мета уроку: познайомити дев'ятикласників із поемою Т. Шевченка,,Катерина”, зосередити увагу учнів на проблемі зневаженого материнства; допомогти осмислити мотив материнства у контексті творчості геніальних митців Рафаеля і Шевченка; розкрити захоплення поета красою материнства, його протест проти соціальних, родинних страждань; формувати шанобливе ставлення до жінки-матері; сприяти вихованню щирості, вірності, поваги у стосунках, прищеплювати почуття відповідальності за долю майбутніх дітей, співчутливе ставлення до скривджених, бажання допомогти ближньому.

Перегляд файлу

Конспект уроку з української літератури у 9 класі

Тема.  Вічна тема матері й сина. Романтичний тип утілення теми жіночої долі за поемою Т. Г. Шевченка «Катерина»

Мета:  познайомити девятикласників із поемою Т. Шевченка,,Катерина, зосередити увагу учнів на проблемі зневаженого материнства; допомогти осмислити мотив материнства у контексті творчості геніальних митців Рафаеля і Шевченка;  розкрити захоплення поета красою материнства, його протест проти соціальних, родинних страждань; формувати шанобливе ставлення до жінки-матері; сприяти вихованню  щирості, вірності, поваги  у стосунках, прищеплювати почуття відповідальності за долю майбутніх дітей, співчутливе ставлення до скривджених, бажання допомогти ближньому.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: текст поеми Т. Шевченка ,,Катерина”, комп’ютер, мультимедійна дошка, підручник.

Епіграф :

                                                                         У нашім раї на землі

                                                                         Нічого кращого немає,

                                                                         Як тая мати молодая

                                                                         З своїм дитяточком малим.

                                                                                             Т. Г. Шевченко

 

                                               Хід уроку

I.   Організаційний момент. Слайд  1.

    -  Доброго дня! «У всякого своя доля й свій шлях широкий...», — писав Тарас Григорович Шевченко. Дійсно, у кожного з нас різна доля. Хтось живе в щасливому шлюбі з коханою людиною, хтось має багато дітей і щасливу сім’ю, інший — багато грошей і жодних турбот, а хтось змушений зводити кінці з кінцями, не маючи ні родини, ні дому, ні роботи. Зазвичай такі люди у всьому звинувачують свою нещасливу долю, але вони рідко замислюються над тим, що самі можуть все змінити. Адже Бог дає людині скільки випробувань, скільки вона може витримати. І коли ми стикаємось із черговою перешкодою на нашому шляху, не потрібно сприймати її, як знак, що настав час зупинитись і плисти за течією. Скажи собі, що це лише черговий шанс стати сильнішим і досвідченішим, перевірити свої можливості. Що б не трапилось, не можна опускати руки. Якщо вже так вийшло, що на тебе з неба не звалюється щастя й багатство, то досягни цього сам! Доведи світові й самому собі, що ти вартий більшого, що ти заслуговуєш на те, щоб жити краще.

Отже,  вибір долі: як жити, як вчинити в тій чи іншій ситуації?  Пропоную звернутися до творчості Великого Кобзаря. Адже Тарас Шевченко завжди сучасний, недарма його називали пророком. Який би твір його ми не вивчали, здається, що там відображені події сьогодення. Згадаймо лише його  заклик : «Борітеся – поборите…» Проблему, яку ми розглянемо на уроці, завжди актуальна і сучасна. Що ж це за проблема? Щоб дати відповідь пропоную вам переглянути відео.Слайд 2.(відео покинуті діти).

  • Над вирішенням якої проблеми ми з вами працюватимемо?

Слово вчителя. Так. Тема жіночої долі, материнства вічна. Які асоціації виникають у вас, коли ви чуєте слово мама?  Для Тараса Шевченка жіноча недоля була не просто однією з тем його творчості, а згустком крові, що запікся у його серці. Доля жінки – кріпачки для нього – насамперед доля його рідної матері, котру передчасно « у могилу нужда і праця положила», це його рідні сестри: Катря, Ярина та Марія, оті «голубки молодії», в яких у наймах коси побіліли. Це, зрештою, його перша трепетна юнача любов – Оксана Коваленко. Отже, жіноча доля для нього не тільки була соціальною, а й особистою трагедією.

ІІ. Оголошення теми, мети уроку.  Слайд 3.

 І сьогодні на уроці ми почнемо знайомство з відомою поемою Тараса Шевченка « Катерина». А епіграфом будуть слова Кобзаря :

                                                                         У нашім раї на землі

                                                                         Нічого кращого немає,

                                                                         Як тая мати молодая

                                                                         З своїм дитяточком малим.

 Ми з вами ще раз перегорнемо нетлінні сторінки поеми і спробуємо зрозуміти, що ж привело молоду матір до самогубства, а її дитя – до злиденної долі поводиря старця-кобзаря. Розглянемо образ Катерини у взаємостосунках з іншими людьми, які так чи інакше вплинули на її долю.

- Хто ж винен у трагедії Катерини ?Слайд 4.(проблемне питання, до якого повернемося в кінці уроку).

Не одне покоління задумувалося над цим питанням. Катерині співчували, її звинувачували, виправдовували, шукаючи причину нещастя в людях, які її оточували, в суспільстві, в характері самої героїні. Ми з вами також будемо шукати відповідь на це суперечливе запитання. Але спершу звернімося до історії написання твору.

ІІІ.Сприймання і засвоєння нових знань.   Робота з текстом.

  • Де було написано твір? (Написана у Петербурзі в 1838 році під час навчання Т. Шевченка в Академії мистецтв).
  • Яку поема має присвяту?  (,,Василию Андреевичу Жуковскому на пам'ять 22 апреля 1838 года).
  • Чому назва «Катерина»? (Названа за імям сестри поета).
  • Визначити тему та ідею, жанр твору; (Тема: зображення трагедії селянки-покритки у такому суспільстві, коли пани могли знущатися з трудящих.   Ідея: висловлення глибокого співчуття до жінки-покритки і водночас, засудження )
  • Автор переводить особистий побутовий конфлікт на рівень соціальної проблеми. А трагічна загибель Катерини підкреслює  жорстоке ставлення суспільства до одинокої жінки-матері. Наскільки нестерпним було становище жінки, свідчить той факт, що в Київській губернії, наприклад, за один тільки 1839 рік, покінчило самогубством 37 дівчат-покриток..
  • Назвіть персонажів твору.
  • Хто така покритка? Чому така назва?
  • Кого називали москалями. (офіцери царської армії дворянського походження)

З’ясуймо композицію поеми. (Твір складається з 5 розділів)

- звернення до дівчат-селянок;

- народження нешлюбного сина;

- прощання з батьками;

- поневіряння Катерини на чужині;

- зустріч із спокусником-офіцером і смерть Катерини.

В епілозі подається зустріч батька з сином.

  •  ( Сюжет розгортається навколо трагічної долі матері-одиначки в тогочасному суспільстві. Експозиція: пролог-звернення поета до дівчат із застереженням не кохатися із москалями; Зав’язка: кохання і розлучення Катерини з офіцером. Катерина залишає рідну домівку за наказом батьків. Кульмінація: зустріч героїні з москалем; Розв’язка:  її самогубство.
    Епілог – життєва доля Івася-байстря, його випадкова зустріч із «батьком».)Слайд  5  (сходинки життя Катерини)
  • Презентація ЛЕПБУКА до поеми «Катерина»
  • Як ви гадаєте, які проблеми порушує автор у творі? (Любов і страждання; батьки і діти; моральні закони тогочасного суспільства, їх порушення; честь і безвідповідальність; крах ілюзій.)
  • Що ж нам відомо про Катерину? Що ви можете про неї сказати?

Орієнтовні відповіді учнів  

- Вона – звичайна селянська дівчина, гарна, молода і недосвідчена.

- До Катрі прийшло перше велике кохання. Прийшло, як приходить до всіх, незалежно від соціального походження, характеру, вроди.

- Кохання так заполонило дівчину, що вона більше ні про що не думала:   Кличе мати вечеряти, А донька не чує; Де жартує з москаликом,  Там і заночує. Не дві ночі карі очі, Любо цілувала, Поки слава на все село Недобрая стала.

- Катерина настільки засліплена коханням до москалика, що навіть не чує, про що попереджають її батьки, яким життєвий досвід підказував, що захоплення доньки до добра не приведе.

- Досить спокійно поставилася вона й до того, що стала покриткою, адже милий обіцяв повернутись.

- Катерина полюбила чоловіка, довірилась йому, але… 

- Але мине чимало часу, поки молода наївна дівчина зрозуміє ціну москалевого кохання. Навіть блукаючи світом, вона буде плекати надію, що коханий її любить і памятає. Та в поемі немає жодного слова любові, яке б шепотів Катерині у вишневому садочку ночами москаль.  Згодом  з його вуст  ми почуємо зовсім інші, грубі, лайливі слова:Дура, отвяжися!Возьмите прочь безумную!    І все.

  • Ваші враження від прочитаного.    Якою Шевченко зображує Катерину на початку твору, і коли її покидає коханий , а також тод і , коли вона йде з дитиною шукати москаля? Слайд 6 .

 

  • Що ви можете сказати про коханого Катерини?

Уже зі взаємин Катерини з офіцером можна збагнути його мерзенну суть: підступність, моральну розбещеність, брутальність. Офіцер «обіцявся вернутися» і одружитися з тією, що довірилася йому, але, мабуть, не вперше він дає таку пусту обіцянку довірливим сільським дівчатам. Тільки його в селі й бачили! Катерина, правда, знайшла його, але ліпше було їй не зустрічатися з ним, бо замість ніжних освідчень у коханні й глибокого каяття почула страшне, як удар довбнею по голові: « Дура, отвяжися! Возьмите прочь безумную!» Таке скаже лише той, хто повністю втратив честь і совість. У іншого до тварини, що потрапила в біду, більше співчуття, ніж у цього москаля до жінки, яка покохала його. Це вже не людина, а жахлива потвора. Ще один доказ цього — ганебна поведінка його в останній сцені, коли, впізнавши сина, батько вдруге відвернувся від нього.

Дайте характеристику батькам дівчини.Старих батьків змальовує Шевченко дуже скупо: це ж другорядні персонажі твору. Але навіть з тієї короткої сцени вигнання доньки з дому, єдиної сцени, в якій вони діють, тато й ненька Катерини постають перед нами наче вирізьблені: батько — суворий, небагатослівний, старенька мати – ніжна, говірка, емоційна, стримана. Гостро передано в поемі горе батьків Катерини, яких віковічні традиції моралі змушують зректися своєї дитини, вигнати її з дому. Поет співчуває і цим знедоленим людям, правдиво малюючи їх психологічний стан.

  • На підтвердження чи спростування ваших слів перегляньмо фрагменти з сучасного фільму за мотивами поеми Шевченка – «Казка про Катерину».  Ви дасте характеристику кожному епізоду. Зачитаєте слова-підтвердження з тексту поеми, також назвете розбіжності , які є між текстом поеми та фільмом. Слайд 7.  Зустріч із москалем ,
  • Слайд 8 . Москаль покидає Катерину.
  • Слайд 9. Вигнання з дому.
  • Слайд 10. Дорога на Московщину
  • Слайд 11. Зустріч із Іваном.
  • Слайд 12.Самогубство.

Міні-дискусія «Висловіть власну думку»   слайд 13.

  • У чому причина непорозуміння  Катерини з близькими їй людьми?  Орієнтовна відповідь (На мою думку, головну причину, що змусила батьків попрощатися з Катериною, - непослух. Вони вважали, що пояснюють останні слова: без неї їм буде легше, ніж із нею.)
  • Чому?(  Очевидно тому, що в них, простих селян настільки розвинене почуття честі, людської гідності, вони настільки шанують звичаї, які панують у їхньому середовищі, що не в змозі витримати людського осуду. Адже сором доньки – це сором і батька та матері, які мало не щодня чують глузування: В тебе дочка чорнобрива, Та ще й не єдина,  А муштрує у запічку Московського сина. Чорнобривого придбала. Мабуть, сама вчила…
  • Чи мучила Катерину совість, що вона не слухає батьків? І чи думала про наслідки, адже  москалі  не перший раз покидали українських дівчат? (вона була впевнена у своїй красі й у коханні москаля, адже він поклявся повернутися).
  • Що змусило розлучитися молодят?
  • Про яке горе зазначає поет, що «вкралося до героїні»?
  • Чому Катерині було байдуже, що про неї говорили люди після її розлучення з козаком? (Обіцявся чорнобривий, / Коли не загине, / Обіцявся вернутися)
  • Через що героїня вимушена ходити до криниці поночі і не мала можливості співати з дівчатами на вулиці?
  • Яку долю надумала Катерина собі і своїй дитині? Зачитати. (Сама під водою, / А ти гріх мій спокутуєш / В людях сиротою, / Безбатченком!)
  • Чи люблять батьки свою доньку?
  • Як ви оцінюєте дії батьків? Чи мали вони право вигнати Катерину з немовлям на руках з дому? Як же милосердя, любов до ближнього? Висловіть власні судження.
  • Про що вони найбільше хвилюються?
  • Хто в сім’ї головний? (батько). Чому? в українській родині останнє слово завжди було за батьком.
  • Чому вона не просить, щоб залишили хоча б сина?

Чи принесло вигнання Катерини з дому полегшення батькам?  Чи засуджує автор  таке рішення батьків? Чому? Виправдання їй нема, але карати і милувати має право(так стверджує поет ) лише Всевишній. « Не судіть, і не будете судимі»,-говорить Божа заповідь. А наш людський обов’язок – підтримати людину   в горі і стражданні.

  • Чи є вина батьків у тому що сталося? Чи могли вони запобігти лиху, що сталося?
  •  Яка їх доля?
  • Що ви можете сказати про односельців і взагалі людей у творі? Чи засуджуєте ви їх? Що про них говорить Шевченко? Зачитати.
  • Як потрібно було б їм вчинити?
  • Як ставиться автор до головної героїні? Засуджує чи співчуває?  Підтвердіть свої думки цитатами з тексту.
  • Я вважаю, що автор співчуває Катерині. Тому що, звертаючись до неї, говорить: «Катерино, серце моє, Лишенько з тобою». Отже, автор заступається за дівчину-покритку.
  • Я вважаю, що поет тонко відчуває біль матері-покритки. Тому що в описі милостині, яку просить Катерина заради сина, говорить: Бере шага, аж труситься, Тяжко його брати, Та й навіщо? А дитина? Вона ж його мати!» Отже, автор співчуває дівчині, не засуджує її
  • Я вважаю, що поет захищає Катерину. Тому що, описуючи картину  народження дитини та глузування сусідів з Катерини, говорить: «Бодай же вас, цокотухи, та злидні побили, Як ту матір, що вам на сміх, сина породила»
  • Навіщо Катерина бере під вишнею землі перш ніж піти з дому?
  • А як ви ставитесь до вчинку москаля?
  • Що свідчить про зневажливе ставлення москалів до героїні? (Ай да баба! Ай да наши! / Кого не надуют!)
  • - Якою ми бачимо Катерину в ролі матері?   (вона здатна терпіти приниження, бути наймичкою, тільки б поряд із коханим, навіть погоджується, щоб він мав іншу коханку)
  • - Чи є вона сильною, мужньою?
  •  Ваше ставлення до героїні, чи можна вважати її легковажною?
  • Чому Катерина принижується, зустрівши москаля? Невже вона втратила гордість?
  • Який гріх(и) вчинила Катерина? Чому вона закінчила життя самогубством?
  • Кого зустріла Катерина під час своїх поневірянь у дорозі? Як ці дві сцени допомагають глибше розкрити ідейний зміст твору?
  • Чи є хтось у поемі без гріха?  (Маленький Івась – єдина безгрішна істота в поемі (,,А воно, як янгелятко, нічого не знає. Маленькими ручицями пазухи шукає.”). І доля того янгеляти – байстрюк-сирота.)
  • Чи задумується Катерина про долю Івася-сироти? Що його чекає? Зачитати.
  • Свідомим чи несвідомим , на вашу думку, було рішення Катерини про самогубство? Чи думала вона в цю хвилину про дитину? (Ні.Зачитати). Чому?
  • Якою ви вбачаєте майбутню долю Івася?
  • Чи змінилося б що-небудь, якби Катря покохала свого односельця, українця?

 

  •  Випереджувальне завдання – фанфіки.

 

  • Слайд  14. Ситуативне завдання:  Ви батьки дорослої доньки. Ваші стосунки щирі та довірливі, тому донька розповіла вам, що закохалася. Але ви чули, що цей хлопець до неї покинув не одну дівчину. Коли ви розповідаєте про це дочці, вона і слухати не хоче. Ваші дії…
  • ІV. Закріплення знань, умінь і навичок.
  •  Інтерактивна  вправа  «Дерево  рішень».Слайд 15-16.

(частина учнів готуються до рольової гри)

  Проблема.  Яке  рішення  могла   прийняти  Катерина,  коли б не покінчила життя самогубством? Або запропонуйте власне рішення, поради щодо розв’язання проблеми героїні? Чи можна було щось зробити по-іншому?

  • Рішення 1.  Випросила б прощення  в батьків  і  залишилася вдома.

Позитивне –залишилася  б  жива  і  з  дитиною, працювала  б, допомагала  батькам.

Негативне – чула  б  докори  з  боку  односельців та батьків, з  дитини  б  глузували.

  • Рішення 2 Підкинула  дитину  бездітним  заможним  людям.

Позитивне –дитина  б  і  сама  залишилися  живі.

Негативне  - позбулася  б  свого  материнства.

  • Рішення 3  Пішла  б  у  найми  в  місто,  працювала  б  при  монастирі.

Позитивне -  була  б  жива,  виростила  б  дитину.

Негативне – позбулася  батьківщини  й  батьків,  переживала  б  великі  труднощі.

 

  • А тепер пропоную розглянути трагедію героїні з  різних позицій за допомогою методу сторітелінгу. (Мати, батько, сусіди, москаль). Уявімо себе героями цього твору. Як би ми поводилися?

 Рольова гра    слайд 17.

МАТИ.     «Доню моя, доню моя, Цвіте мій рожевий!

Як ягідку, як пташечку, Кохала, ростила

На лишенько… Доню моя,  Що ти наробила?»

Як страшно вигнати рідну доньку з хати. Людський осуд, злий поговір, неслава – це найстрашніше, що є в селі. Вони не щадять нікого, вони призвели нас до  жорстокого вчинку. Саме вони змусили нас скоритися громадській думці, усталеному закону співжиття. А ще, я думаю, що в усьому винен москаль. Він занапастив нашу донечку, він довів її до самогубства. Якби він її не покинув, вони були б однією родиною, і на старість втіха була б нам. В чому ж наша провина? Ми ж Катерину виростили, по копійці на весілля збирали, а тут  цей Іван…

БАТЬКО.  Я теж хочу сказати, що свою доньку ми дуже любимо. Можливо, що хтось звинуватить і нас у цій трагедії. Чи ж ми їй не казали, а все марно! І чи вгледиш за нею?. Адже вона «полюбила москалика, як знало серденько».

СУСІД. Так, з Катрею сталося лихо. Шкода мені, така гарна була, всіх у селі шанувала, завжди привітна була. Але, знаєте, я засуджую її батьків тому, що Катря була їхня кровинка, а вони її з дому прогнали. А що москаля винити? Москаль, він і є москаль, як перекотиполе, сьогодні тут, а завтра, може, й голову покласти в чужій стороні.

БАТЬКО. Чи ж ти не знаєш як у нас у селі? З'їдять живцем!

СУСІД. Ой, та погомоніли б рік чи два і забули б! А Катря була б жива, і онук би поруч був.

Учитель. Отже, ви звинувачуєте батьків Катерини?

СУСІД. Так.

СУСІДКА. Як на мене, винна сама Катерина. Не треба перекладати вину на інших, кожен з нас – коваль свого щастя, кожен понесе покарання на Божому суді за свої гріхи. Гріх Катерині великий, що наклала на себе руки. Треба жити, як би тяжко не було. Я не виключаю, звичайно, і провину Івана, і батьків, але найбільше, все ж таки винна вона сама. Нікого вона не слухала, кохання  затьмарило її розум. А хіба може бути таке сліпе кохання?

МОСКАЛЬ. Я своей вины не признаю. Катерина сама ко мне приходила в сад. Чего вы не отговорили её от наших встреч. Вы же знали «о славе» москалей, они тогда в каждом селе были. Вы говорите о том, что она меня любила, но я её не любил, она красивая девушка, но жениться на ней я не думал. Ну если вы такие сердобольные и правильные, что ж вы тогда из дома её выгнали. А?  и от внука своего отреклись. Разве это по – божески? Я знаю, меня многие осуждают, но я вам правду скажу, хотя мог и не говорить этого. И что скрывать, все знали, что у нас с Катей продолжения не будет. Но теперь все меня ругают, а Катерину жалеют. Но где вы были раньше?

СУСІД. А я оце думаю, що винна вся наша громада. Не підтримали дівчину, тільки те й знаємо, що «кісточки перемивати»,  а самі ж не кращі за інших. Всім миром треба було за дівчину заступитися.

  • Учитель. Я дякую всім за участь у дискусії та рольовій грі. Ми вислухали ваші різні судження. Кожен з вас має свою думку, але я вважаю, що ми повинні вміти завжди співчувати тим, з ким суворо обійшлася доля.
  • Повернімося до проблемного питання: Хто ж винен у цій трагедії Катерини?     Слайд 18.

Суспільство.

Батьки.

Москаль.

Сама Катерина.

  • V. Підсумок уроку. Слово вчителя.       

На жаль, страшний фінал короткого Катерининого життя: «Прийми, Боже, мою душу…» Хто зна, чи буде так, бо душі самогубців, кажуть, не йдуть до раю. Проте, мати повинна жити заради дитини. Цю тему Т.Шевченко згодом продовжить у «Наймичці». Дитина повинна мати право на повноцінне життя, незалежно від умов її народження. Бо найвище право людини, дане їй Богом, - це право на життя.

Чи актальне питання покинутих дітей нині? Чому в  Україні так багато дітей-сиріт?

Серед усіх людських чеснот є одна, неперевершена у своєму благородстві – уміння жертвувати собою. Найвища самопожертва – в материнстві, бо мати дарує дитині не тільки безмежну любов, а й всю себе, кожну часточку своєї сердечної теплоти. Та посеред життєвих буднів, розміреності, розпланованості трапляються випадки, які змушують нас призупинитися, роззирнутися, замислитися. На початку уроку я говорила, що поема актуальна і нині.

Слайд19. Відео.Діти-сироти. Діти-сироти при живих батьках… Немовлята, покинуті тими, хто подарував їм життя, хто ввів у цей дивовижний світ, і хто мусив би допомогти зіп’ястися на ніжки, зробити перший крок, нехай ще нерішучий і не зовсім упевнений крок по життю. Адже не вони обрали собі таку долю, а це за них зробили батьки. Хоча подальшу долю вони обиратимуть самостійно. І  завершити наш урок я хочу поезією «Доля»(авторський).

  • VІ. Оцінювання.
  • VІІ. Домашнє завдання.  Слайд 20.
  1. Опрацювати зміст поеми «Наймичка».2.Порівняти образи Катерини і Наймички. 3. Створити  буктрейлери до поем (за бажанням)

 

 

Тести 

1. «Катерину» Т. Шевченко присвятив...

А Своїм сестрам.

Б Усім дівчатам.

В В. Жуковському.

Г Якову де Бальмену.

 

2. Починаючи твір, поет застерігає дівчат, щоб вони...

А Не цуралися будь-якої роботи по господарству.

Б Не ігнорували народних звичаїв та обрядів.

В Не лінилися здобувати освіту.

Г Не кохалися з москалями.

 

3. Через що милий залишив Катерину, через те, шо:

А На цьому наполягали батьки дівчини.

Б Люди почали дорікати козаку, дізнавшись про можливу неславу дівчини.

В Москаль вирушив у похід до Туреччини.

Г Вона йому набридла.

 

4. Яку пісню співала героїня вночі біля криниці?

А Весільну.

Б Галю.

В Жниварську.

Г Гриця.

 

5. У чому виявилася самовпевненість дівчини?

А У неповторності власної краси.

Б Можливості гарно співати і танцювати.

В Вихованні своєї дитини.

Г Обізнаності народних прикмет.

 

6. З приводу чого зажурилися батьки Катерини?

А Через відсутність чоловіка у дочки.

Б Її хворобу.

В Неврожай.

Г Непорозуміння із сусідами.

 

7. Виганяючи дочку з дому, мати звернулась до неї зневажливо:

А «Виховуй свою дитину як знаєш».

Б «Іди шукай у Москві свекрухи».

В «Не з’являйся більше на мої очі».

Г «Живи як знаєш серед люду чужого».

 

8. Докоряючи дочці за її легковажність і неславу, мати одночасно... А Розмірковує над долею байстря.

Б Клопочеться про власний імідж.

В Хвилюється з приводу того, хто її поховає.

Г Співчуває їй.

 

9. Перед тим як залишити рідну домівку, Катерина...

А Тричі перехрестилася.

Б Поцілувала батьків.

В Набрала землі під вишнею.

Г Попрощалася з дружками.

 

10. Героїня у зимову негоду знайшла притулок...

А Біля старої верби.

Б У чумаків.

В У жебраків.

Г У лісника.

 

11. Кого стосується така характеристика: «Дала, кажуть, бровеня­та, / Та не дала долі!» ?

А Катерину.

Б Сироту Івана.

В Старця.

Г Наймита у пана.

 

12. Як склалася подальша доля Івася, сина Катерини, наприкінці твору? Він:

А Потрапив у родину до свого батька.

Б Служив козачком у пана.

В Був поводирем сліпого кобзаря.

Г Став жебраком.


 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.7
Оригінальність викладу
4.7
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.8
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Бурачок Леся
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Машталір Ірина
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. павлюк мирослава
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська література 9 клас (Борзенко О.І., Лобусова О.В.)
Додано
13 січня 2019
Переглядів
39567
Оцінка розробки
4.8 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку