Розробка уроку "Розлади травлення та їх запобігання". Урок розрахований на використання при вивченні нового матеріалу, передбачена самостійна робота учнів
Біологія
8 клас
Тема: Харчові розлади та їх запобігання
Мета: ознайомити учнів із основними видами харчових розладів людини, пояснити причини їх виникнення, вплив на здоров’я та можливими шляхами їх запобігання, виробити вміння застосовувати свої знання у повсякденному житті; розвивання знання про будову та організацію власного організму; виховувати цікавість , уважність та ціннісне ставлення до власного здоров’я
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організаційний етап
Привітання; перевірка присутності; налаштування позитивного емоційного стану
ІІ. Актуалізація опорних знань та мотивація навчальної діяльності учнів
Сьогоднішній урок ми присвятимо важливій і актуальній темі, а саме харчовим розладам та хворобам травної системи. Я думаю кожен з ваш хоч раз в житті відчував або чув, що таке розлад роботи травлення. Давайте спробуємо згадати, що ви знаєте про цю проблему.
Складання Асоціативного куща» (варіанти відповідей дітей)
Все це дійсно є розладами і хворобами травної системи. І сьогодні ми детальніше про них поговоримо та спробуємо визначити як їх попередити і зберегти власне здоров’я.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Хвороби органів травлення – це порушення нормальної життєдіяльності організму через виникнення відхилень у будові та функціях органів травної системи.
На сьогоднішній день хвороби травної системи займають третє місце за числом захворювань в Україні.
Згідно з Міжнародною класифікацією хвороб, розробленою Всесвітньою організацією охорони здоров’я (ВООЗ), хвороби органів травлення поділяються на групи:
1) хвороби порожнини рота, слинних залоз та щелеп (карієс, пародонтоз, стоматит);
2) хвороби стравоходу, шлунка та дванадцятипалої кишки (гастрит, виразка шлунка, виразка дванадцятипалої кишки);
3) хвороби апендикса (апендицит)
4) грижі (пупкова грижа, грижа черевної стінки)
5) неінфекційні хвороби кишок (ентерити - запалення слизової оболонки тонкої кишки, коліти - запалення слизової оболонки товстої кишки)
6) інші хвороби кишок (закреп, заворот кишок);
7) хвороби черевної порожнини (перитоніт – запалення очеревини)
8) хвороби печінки (цироз)
9) хвороби жовчного міхура та підшлункової залози (жовчнокам’яна хвороба, холецистит, панкреатит) та ін.
2. Причини виникнення хвороб органів травлення
Травна система людини страждає від багатьох чинників, що супроводжують сучасне життя: недотримання режиму харчування, уживання штучної їжі зі шкідливими харчовими добавками, швидке споживання їжі, тривале вживання ліків, негативні емоції, куріння, вживання алкогольних напоїв, стан довкілля тощо. Хвороби органів травлення порушують обмін речовин і спричиняють захворювання інших органів людини.
Я пропоную визначити і обговорити, що ж саме сприяє виникненню кожної із названих хвороб. Для цього об’єднаємося в групи. В кожній групі має бути стільки учасників, скільки хвороб ми назвали за класифікацією. Кожен учасник отримає бланк, який має заповнити і повідомити всім результат роботи.
Робота з підручником
Група хвороби |
Назва хвороби |
Які органи вражає |
Який перебіг |
Що спричиняє (збудник, причина) |
Профілактика хвороби |
|
|
|
|
|
|
Обговорення відповідей учнів
Як ви зрозуміли, хвороб немало. І кожна з них може виникнути в будь кого, від неправильного життя людини. Тому важливо уважно та дбайливо ставитися до свого здоров’я,
Та в нас лишається ще одне питання, ми маємо поговорити про харчові розлади
Харчові розлади – це порушення діяльності травної системи, що виникають під час вживання неякісної їжі, що містить отруйні речовини, шкідливі мікроорганізми або зараженої паразитичними червами
Найпоширенішим харчовими розладами є такі:
Я пропоную переглянути презентацію, яка познайомить вас із причинами виникнення цих розладів та шляхами їх запобігання.
Перегляд презентації з коментуванням вчителя
IV. Узагальнення, систематизація та контроль знань, умінь та навичок учнів
(Учні пропонують варіанти заходів профілактики і одночасно записують їх в зошит)
V. Домашнє завдання
- опрацювати матеріал підручника
- скласти кросворд до теми уроку
VI. Підсумок уроку
Вправа
Сьогодні я дізнався….
Найбільше мене вразило…
Я молодець, тому що…