Урок. Розрізнення прислівників і співзвучних сполук (збоку – з боку, зрештою – з рештою, всередині – в середині тощо). Правила написання їх.

Про матеріал
Розробка надаж можливість формувати кометентності предметні: поглиблення знання про правопис прислівників; орфографічні навички; ключові: уміння вчитися: увага, аналітико-синтетичні навички, асоціативна уява, пам'ять; комунікативні: словниковий запас учнів, уміння виправляти помилки у власних висловлюваннях; загальнокультурні: емоційно-ціннісне ставлення до мови.
Перегляд файлу

УРОК № 72-73

ДАТА :

Тема:

Розрізнення прислівників і співзвучних сполук (збоку – з боку, зрештою – з рештою, всередині  – в середині тощо). Правила написання їх.

Мета:

(формування компетентності): предметні: поглиблення знання про правопис прислівників; орфографічні навички; ключові: уміння вчитися: увага, аналітико-синтетичні навички, асоціативна уява, пам'ять; комунікативні: словниковий запас учнів, уміння виправляти помилки у власних висловлюваннях; загальнокультурні: емоційно-ціннісне ставлення до мови.

Тип уроку:

систематизації й узагальнення знань, умінь і навичок.

Обладнання:

презентація, підручник.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Емоційна зарядка

Найслабше чорнило краще, ніж найміцніша пам'ять (Китайське прислів’я).

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

Акцентуаційна хвилинка

ФенОмен, спортсмЕн, супермЕн, двійнЯ, руслО, жалО, суднО, гальмО, рондО (шрифт; віршований розмір), рОндо (жанр музичного твору), довІдник, піцЕрія, покАзник, прИступка, прИчіп, прИязнь, прИятель, котрИй, флюорогрАфія, рефлЕксія, громадЯнка — громадЯнин, ветеринАр — ветериАрія, інженЕр — інженЕрія, металУрг — металУргія, індУстрія, фОрзац, фОльга — фОльговИй, жалюзІ — жалюзІйний, факсИміле — факсИмільний, лАте, рАз — рАзом — одноразОвий, анІж, абИхто, аніхтО.

2. Перевірка домашнього завдання

3. Бесіда

· Як поділяються за будовою прислівники?

· Назвіть прислівникові суфікси.

· Які класифікації прислівників ви пам’ятаєте?

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Робота з підручником.

- Ознайомтеся з теоретичним матеріалом підручника.

Правопис прислівників

Правила

Приклади

Подвоєння приголосних

Прислівники, утворені від прикметників за допомогою суфіксів -о, -е, зберігають правопис цих прикметників:

Туманний — туманно

Правопис складних прислівників.

Разом пишуться, якщо утворені сполученням:

1) прийменника з прислівником:

https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image001.jpg

2) прийменника з іменником, який уже не вживається:

https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image002.jpg

3) прийменника з коротким прикметником;

https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image003.jpg

4) прийменника з числівником;

https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image004.jpg

5)прийменника із займенником;

https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image005.jpg

6) кількох прийменників зі словом будь-якої частини мови:

https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image006.jpg

7) з кількох основ;

https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image007.jpg

8) часток аби-, ані-, де-, чи-, що-, як- із будь-якою частиною мови.

https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image008.jpg

Окремо пишуться прислівникові сполуки, утворені:

9)прийменником з іменником:

https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image009.jpg

10) з двох іменників (зрідка — числівників) та одного або двох прийменників:

https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image010.jpg

11) поєднанням слова в називному відмінку зі словом в орудному відмінку:

кінець кінцем, один одним, сама самотою

12) з угоджуваних з іменниками числівників, займенників:

https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image011.jpg

13) прийменника з повним прикметником чоловічого (середнього) роду:

https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image012.jpg

14) прийменника по зі збірним числівником;

https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image013.jpg

З дефісом пишемо складні прислівник, утворені:

15) від прикметників і займенників за допомогою прийменника по та суфікса -ому або (-к) и:

https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image014.jpg

16) за допомогою прийменника по від порядкових числівників:

https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image015.jpg

17) неозначені складні прислівники з частками -то, будь-, -небудь, казна-, хтозна-

https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image016.jpg

18) з двох прислівників;

https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image017.jpg

19)повторенням слова або основи без службових слів або зі службовими словами між ними

https://subject.com.ua/lesson/mova/10klas_6/10klas_6.files/image018.jpg

  1. Моделювання слів

- Запишіть слова, вставивши, де потрібно, букви. З-поміж поданих слів визначте прикметники й утворіть від них прислівники.

Стриман..ий, невблаган..ий, нездІйснен..ий, нездійснЕн..ий, освячен..ий, священ..ий, самовід..ан..ий, без..ахисн..ий, неждан..ий, негадан..ий.

  1. Дослідження-аналіз

- Порівняйте прислівники. Поясніть правила їхнього написання.

57 тт

поодинці

раз у раз

всього-на-всього

угорі

на-гора

- З’ясуйте приналежність слів частини мови. Чому в одних випадках буквосполучення є словом, а в інших — префіксом?

попід вікнами

попідвіконню

по вовчому сліду

глянув по-вовчому

ліг на (лівий) бік

відкликав його набік

Цікаво, проте складно.

Цікаво про те розповів.

Довідка. Прийменник у реченні відноситься до іменника або особового займенника. Якщо він поєднується з іншою частиною мови, то стає префіксом.

Сполучники можна заміняти іншими синонімічними сполучниками: таж — адже, теж — також, тож — тому, якби — коли б, якщо — коли, щоб — аби, проте — однак, зате — але, притому — до того ж. Однозвучні ж поєднання інших частин мови сполучниками замінити не можна.

- Порівняйте речення. Поясніть відмінності в написанні омонімів.

Чи є що краще, лучче в світі,

Як укупі жити,

З братом добрим добро певне

Познать, не ділити? (Т. Шевченко)

Сніжинки.. крутилися, збивалися в/купу, і та купа росла, більшала і, наче стовп, піднімалася вгору (Панас Мирний)

Вперше довелось мені серед народу бути в таку годину (Ганна Барвінок).

Зайдемо в перше село

Ви все якось уникаєте розмовляти про те, що мене найбільш хвилює! (Захар Мороз)

Як ось і гості на поріг

Але я знаю, що зрештою ми переможемо! Глибоко всередині вірю в це!

Врізався він з рештою своїх незамайківців у середину поляків (Олександр Довженко)

Довідка

 Укупі — прислівник; у купу — прийменник з іменником;

 вперше — прислівник; в перше — прийменник з порядковим числівником;

 якось- прислівник; як ось — частки.

4. Диктант з коментуванням

- Запишіть прислівники відповідно до правопису, коментуючи правила.

По-новому, по-товариськи, потричі, по троє, по-перше, на виплат, заодно, запанібрата, відтепер, на потім, до завтра, без упину, навосьмеро, пополудні, не до вподоби, спідлоба, по правді, на ніщо, нінащо, на жаль, нашвидкуруч, мимохідь, чимдуж, все одно, час від часу, один в один, всього-на-всього, повік-віків, з давніх-давен.

V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО

Лінгвістичне спостереження

- Поясніть, як правильно писати слова з навскісною рискою.

1. На/дворі було так гарно: сонячно, тепло... (А. Тесленко). 2. Ціла громада жінок на/дворі, та ще й на вулиці чимало (Леся Українка). 3. Дім аргоського царя Агамемнонав Мікенах пишно заквітчаний з/на/двору.. (Клітемнестра). 4. Верба товста, та в/середині пуста (Народне прислів’я). 5. За обідом Йосипа посадили в/середині, між старою й старим (Панас Мирний). 6. На/зустріч котились широкі, як море, степи (О. Гончар). 7. Нас запросили на/зустріч до прем’єр-міністра республіки (П. Козланюк). 8. Марта на/пам’ять витвердила «Плавай, плавай, лебедоньку» (Панас Мирний). 9. Прийми ж від робітників усього світу в подарунок на/ пам’ять ось цей золотий меч з написом (О. Довженко).

Довідка. Надвóрі — поза приміщенням, прóсто нéба, на повíтрі, на вóлі (поет.); всерéдині (усерéдині) — у межах, у внутрішній частині, протилежне зовні; назустріч — у напрямку, протилежному до того, в якому хто-, що-небудь рухається, наближається; напáм’ять (зі сл. знати, вивчати і т. ін.) — дослівно, слово в слово.

VІ. ПІДСУМОК УРОКУ

Оцінювання роботи учнів на уроці

Рефлексія

□ Я зрозумів правила на ... балів (за 12-бальною шкалою).

□ Мені було цікаво ...

□ Мені ... (є / немає) над чим замислитися.

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 §37, вправа 312.

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Лимешко Римма
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Лимешко Римма
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
30 серпня 2019
Переглядів
12145
Оцінка розробки
4.7 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку