УРОК № 87-88 |
ДАТА : |
Тема: |
Складні випадки відмінювання іменників. Закінчення іменників І відміни в орудному відмінку. |
Мета: |
(формувати компетентності): предметні: поглибити знання учнів про складні випадки відмінювання іменників, формувати вміння правильно узгоджувати іменники І відміни; виявляти й аналізувати порушення морфологічних норм; додержувати правил написання відмінкових закінчень іменників; ключові: уміння вчитися: організовувати власну діяльність щодо засвоєння морфологічних норм української мови; комунікативні: проводити рефлексію власної мовленнєвої діяльності з погляду додержання морфологічних норм, за потреби корегувати її; інформаційні: користуватися словниками, довідковою літературою й електронними ресурсами для перевірки й удосконалення власного рівня засвоєння морфологічної норми; загальнокультурні: стимулювання нормативної поведінки. |
Тип уроку: |
урок поглиблення знань, умінь і навичок. |
Обладнання: |
підручники, таблиці. |
Хід уроку |
І. Організаційний момент
1. Робота з афоризмом
Якщо ви маєте яблуко і я маю яблуко, то якщо ми обміняємося яблуком, то в кожного залишиться по одному яблуку. А якщо ви маєте ідею і я маю ідею, то, обмінявшись ідеєю, кожен матиме дві ідеї (Б. Шоу).
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
► Визначте рід, відміну й відмінок виділеного іменника.
► Про що піде мова на уроці?
► Визначте мету і завдання уроку.
► Пригадайте правило, за яким пишеться виділене слово. Наведіть власні приклади.
III. ПЕРЕВІРКА ТЕОРЕТИЧНИХ ВІДОМОСТЕЙ І ПЕРВИННИХ УМІНЬ ТА НАВИЧОК З ТЕМИ
Бесіда
· Які граматичні категорії властиві іменнику?
· Пригадайте, що вам відомо про відміни іменників. За яким принципом іменники поділяються на відміни? Іменники якої відміни поділяють на тверду, м’яку і мішану групи?
· Які особливості відмінювання іменників І відміни? Наведіть приклади.
· З’ясуйте, які серед поданих іменників можуть вживатися і в однині, і в множині. Поставте їх у форму орудного відмінка.
Птаство, канікули, межа, депо, мрія, доля, молоко, терези, груша, боротьба, вежа, задача.
· Чому закінчення у них різне?
· Спробуйте зробити висновок про написання закінчені іменників жіночого роду на -а (-я) в орудному відмінку однини. Зверніть увагу на кінцевий приголосний основи.
· Звірте свої висновки з правилом у підручнику, довіднику (зокрема електронному).
Побудова алгоритму
► За поданим приписом побудуйте алгоритм написання відмінкових закінчень іменників І відміни в орудному відмінку однини.
В орудному відмінку однини іменники жіночого роду на -а (-я) мають закінчення -ою, -ею, -єю. Закінчення -ою пишеться в іменниках з основою на твердий приголосний, крім [ж], [ч], [ш]: партою, водою, рукою; -ею- в іменниках з основою на м'який приголосний і [ж], [ч], [ш]: землею, межею, кручею, ношею; -єю- в іменниках з основою на [й]: надією, мрією.
IV. РОБОТА НАД ЗАКРІПЛЕННЯМ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Метод «Прес»
► Чи до всіх випадків правопису іменників в орудному відмінку однини можна дібрати приклади з цього вірша? Доведіть.
Порядок побудови висловлювання.
□ Я вважаю, що ...
□ Тому що ...
□ Наприклад, ...
□ Отже, ...
Команді змагання (робота в групах за картками)
► Розділіться на команди і влаштуйте змагання, добираючи приклади до правил, що пояснюють правопис закінчень іменників І відміни в орудному відмінку однини. Сигналом для відповідей можуть бути записані на картках закінчення -ою, -ею, -єю, які по черзі показують капітани команд. Команда, що зробила менше помилок, визнається переможницею.
Гра «Редактор»
► Прочитайте виразно вірш. Що виражає його заголовок?
► Випишіть речення з іменниками, у яких допущено помилки в закінченнях орудного відмінка, виправте їх, користуючись складеним алгоритмом, словником, довідковою літературою й електронними ресурсами тощо.
ЗАПРОШЕННЯ ДО МАНДРІВ
Біжать стежки знайомі, що пахнуть споришом.
Вертаються додому — у спеку чи з дощєм.
Вони біжать до лісу, до повноводних рік.
А з ними ти — це звісно! — невтомний мандрівник.
Є кожному стежина — на втіху вибирай.
Одна лиш Батьківщина,— один у тебе край.
І ти ще змалку з нею зріднився назавжди.
Біжать стежки земльою під рідною орною,
І ти по них іди. Микола Сингаївський
Творче конструювання (робота в парах)
► Дайте письмові відповіді на запитання, використовуючи слова, що в дужках. Чи утворюють ваші відповіді текст?
1. З ким ви подорожували улітку? (Мама, сестра, подруга, бабуся)
2. Чим ви їхали? (Автомашина, залізниця)
3. Чим харчувались у дорозі? (Шинка, ковбаса)
4. З чим ви ознайомились під час подорожі? (Історія краю)
Я — оратор
► Підготуйте коротку усну розповідь про власні мандри по рідній землі. Доведіть, що мандрівки рідним краєм надихають і приносять насолоду й позитивні емоції.
V. ПЕРЕВІРКА ЯКОСТІ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ УЧНІВ
Тестування
► Виконайте тестові завдання.
1. До першої відміни належать усі іменники варіанта:
А ясла, кума, площа, межа;
Б староста, хлоп’я, вулиця, кузня;
В сестра, воєвода, суддя, верба;
Г кенгуреня, душа, дорога, ріка;
Д жага, Лука, мати, миля.
2. Помилку допущено в слові:
А кручою;
Б шахтарем;
В вишнею;
Г мрякою;
Д мрією.
3. Закінчення -ою у формі орудного відмінка однини мають усі іменники в рядку:
А ваза, речовина, кислота;
Б тиша, свобода, глибина;
В калина, малеча, посада;
Г мелодія, береза, справа;
Д спальня, Європа, буква.
4. Закінчення -ою у формі орудного відмінка однини мають усі іменники в рядку:
А їдальня, повага, легенда;
Б Ольга, родина, волоцюга;
В геологія, дитина, дорога;
Г держава, груша, розлука;
Д мережа, горошина, карта.
5. Закінчення -еюу формі орудного відмінка однини мають усі іменники в рядку:
А стаття, мама, земля;
Б круча, каша, площа;
В надія, воля, миля;
Г доня, дочка, доля;
Д куля, вежа, стежка.
6. Закінчення -єю у формі орудного відмінка однини мають усі іменники в рядку:
А фантазія, місія, арія;
Б вежа, сторожа, артилерія;
В автономія, алегорія, бабуся;
Г анатомія, фізіологія, Маруся;
Д зозуля, мрія, душа.
Робота за варіантами (в парах)
► Напишіть: 1) пропозицію однокласникові/однокласниці спільно спланувати дозвілля у вихідний день; 2) згоду/відмову у відповідь.
► Презентуйте роботу пари.
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
Метод «Доповнення»
► Доповніть відповідь:
· Вивчивши тему, я зрозумів (зрозуміла), що...
· Найскладнішим під час вивчення цієї теми для мене було...
· Свої знання з теми я б оцінив (оцінила) на...
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1