Урок.Складні випадки відмінювання іменників. Закінчення іменників І відміни в орудному відмінку.

Про матеріал
За допомогою цього матеріалу вдасться поглибити знання учнів про складні випадки відмінювання іменників, формувати вміння правильно узгоджувати іменники І відміни; виявляти й аналізувати порушення морфологічних норм; додержувати правил написання відмінкових закінчень іменників
Перегляд файлу

УРОК № 87-88

ДАТА :

Тема:

Складні випадки відмінювання іменників. Закінчення іменників І відміни в орудному відмінку.

Мета:

(формувати компетентності): предметні: поглибити знання учнів про складні випадки відмінювання іменників, формувати вміння правильно узгоджувати іменники І відміни; виявляти й аналізувати порушення морфологічних норм; додержувати правил написання відмінкових закінчень іменників; ключові: уміння вчитися: організовувати власну діяльність щодо засвоєння морфологічних норм української мови; комунікативні: проводити рефлексію власної мовленнєвої діяльності з погляду додержання морфологічних норм, за потреби корегувати її; інформаційні: користуватися словниками, довідковою літературою й електронними ресурсами для перевірки й удосконалення власного рівня засвоєння морфологічної норми; загальнокультурні: стимулювання нормативної поведінки.

Тип уроку:

урок поглиблення знань, умінь і навичок.

Обладнання:

підручники, таблиці.

Хід уроку

І. Організаційний момент

1.   Робота з афоризмом

 Якщо ви маєте яблуко і я маю яблуко, то якщо ми обміняємося яблуком, то в кожного залишиться по одному яблуку. А якщо ви маєте ідею і я маю ідею, то, обмінявшись ідеєю, кожен матиме дві ідеї (Б. Шоу).

II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

► Визначте рід, відміну й відмінок виділеного іменника.

► Про що піде мова на уроці?

► Визначте мету і завдання уроку.

► Пригадайте правило, за яким пишеться виділене слово. Наведіть власні приклади.

III. ПЕРЕВІРКА ТЕОРЕТИЧНИХ ВІДОМОСТЕЙ І ПЕРВИННИХ УМІНЬ ТА НАВИЧОК З ТЕМИ

 Бесіда

· Які граматичні категорії властиві іменнику?

· Пригадайте, що вам відомо про відміни іменників. За яким принципом іменники поділяються на відміни? Іменники якої відміни поділяють на тверду, м’яку і мішану групи?

· Які особливості відмінювання іменників І відміни? Наведіть приклади.

· З’ясуйте, які серед поданих іменників можуть вживатися і в однині, і в множині. Поставте їх у форму орудного відмінка.

Птаство, канікули, межа, депо, мрія, доля, молоко, терези, груша, боротьба, вежа, задача.

· Чому закінчення у них різне?

· Спробуйте зробити висновок про написання закінчені іменників жіночого роду на -а (-я) в орудному відмінку однини. Зверніть увагу на кінцевий приголосний основи.

· Звірте свої висновки з правилом у підручнику, довіднику (зокрема електронному).

 Побудова алгоритму

 За поданим приписом побудуйте алгоритм написання відмінкових закінчень іменників І відміни в орудному відмінку однини.

 В орудному відмінку однини іменники жіночого роду на -а (-я) мають закінчення -ою, -ею, -єю. Закінчення -ою пишеться в іменниках з основою на твердий приголосний, крім [ж], [ч], [ш]: партою, водою, рукою; -ею- в іменниках з основою на м'який приголосний і [ж], [ч], [ш]: землею, межею, кручею, ношею; -єю- в іменниках з основою на [й]: надією, мрією.

IV. РОБОТА НАД ЗАКРІПЛЕННЯМ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК

 Метод «Прес»

 ► Чи до всіх випадків правопису іменників в орудному відмінку однини можна дібрати приклади з цього вірша? Доведіть.

 Порядок побудови висловлювання.

 □ Я вважаю, що ...

 □ Тому що ...

 □ Наприклад, ...

 □ Отже, ...

 Команді змагання (робота в групах за картками)

 ► Розділіться на команди і влаштуйте змагання, добираючи приклади до правил, що пояснюють правопис закінчень іменників І відміни в орудному відмінку однини. Сигналом для відповідей можуть бути записані на картках закінчення -ою, -ею, -єю, які по черзі показують капітани команд. Команда, що зробила менше помилок, визнається переможницею.

 Гра «Редактор»

 ► Прочитайте виразно вірш. Що виражає його заголовок?

 ► Випишіть речення з іменниками, у яких допущено помилки в закінченнях орудного відмінка, виправте їх, користуючись складеним алгоритмом, словником, довідковою літературою й електронними ресурсами тощо.

 ЗАПРОШЕННЯ ДО МАНДРІВ

Біжать стежки знайомі, що пахнуть споришом.

Вертаються додому — у спеку чи з дощєм.

Вони біжать до лісу, до повноводних рік.

А з ними ти — це звісно! — невтомний мандрівник.

Є кожному стежина — на втіху вибирай.

Одна лиш Батьківщина,— один у тебе край.

І ти ще змалку з нею зріднився назавжди.

Біжать стежки земльою під рідною орною,

І ти по них іди.      Микола Сингаївський

 Творче конструювання (робота в парах)

 Дайте письмові відповіді на запитання, використовуючи слова, що в дужках. Чи утворюють ваші відповіді текст?

1. З ким ви подорожували улітку? (Мама, сестра, подруга, бабуся)

2. Чим ви їхали? (Автомашина, залізниця)

3. Чим харчувались у дорозі? (Шинка, ковбаса)

4. З чим ви ознайомились під час подорожі? (Історія краю)

Я — оратор

 ► Підготуйте коротку усну розповідь про власні мандри по рідній землі. Доведіть, що мандрівки рідним краєм надихають і приносять насолоду й позитивні емоції.

V. ПЕРЕВІРКА ЯКОСТІ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ УЧНІВ

 Тестування

► Виконайте тестові завдання.

1. До першої відміни належать усі іменники варіанта:

А ясла, кума, площа, межа;

Б староста, хлоп’я, вулиця, кузня;

В сестра, воєвода, суддя, верба;

Г кенгуреня, душа, дорога, ріка;

Д жага, Лука, мати, миля.

2. Помилку допущено в слові:

А кручою;

Б шахтарем;

В вишнею;

Г мрякою;

Д мрією.

3. Закінчення -ою у формі орудного відмінка однини мають усі іменники в рядку:

А ваза, речовина, кислота;

Б тиша, свобода, глибина;

В калина, малеча, посада;

Г мелодія, береза, справа;

Д спальня, Європа, буква.

4. Закінчення -ою у формі орудного відмінка однини мають усі іменники в рядку:

А їдальня, повага, легенда;

Б Ольга, родина, волоцюга;

В геологія, дитина, дорога;

Г держава, груша, розлука;

Д мережа, горошина, карта.

5. Закінчення -еюу формі орудного відмінка однини мають усі іменники в рядку:

А стаття, мама, земля;

Б круча, каша, площа;

В надія, воля, миля;

Г доня, дочка, доля;

Д куля, вежа, стежка.

6. Закінчення -єю у формі орудного відмінка однини мають усі іменники в рядку:

А фантазія, місія, арія;

Б вежа, сторожа, артилерія;

В автономія, алегорія, бабуся;

Г анатомія, фізіологія, Маруся;

Д зозуля, мрія, душа.

 Робота за варіантами (в парах)

► Напишіть: 1) пропозицію однокласникові/однокласниці спільно спланувати дозвілля у вихідний день; 2) згоду/відмову у відповідь.

► Презентуйте роботу пари.

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Метод «Доповнення»

► Доповніть відповідь:

· Вивчивши тему, я зрозумів (зрозуміла), що...

· Найскладнішим під час вивчення цієї теми для мене було...

· Свої знання з теми я б оцінив (оцінила) на...

 VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ

VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

 §44, вправа ______.

 

1

 

docx
До підручника
Українська мова (академічний рівень) 10 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
30 серпня 2019
Переглядів
7712
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку