УРОК № 89 |
ДАТА : |
Тема: |
Закінчення іменників чоловічого роду ІІ відміни. |
Мета: |
поглибити й систематизувати знання учнів з правильного вживання закінчень іменників чоловічого роду ІІ відміни; формувати компетентного мовця, який усвідомлено прагне бути грамотним. |
Тип уроку: |
урок поглиблення знань, умінь і навичок. |
Обладнання: |
підручники, таблиці. |
Хід уроку |
І. Організаційний момент
1. Фронтальна бесіда.
· Які іменники належать до ІІ відміни?
· На які групи поділяються ці іменники?
· Чи потрібно дотримуватися правил відмінювання іменників?
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Інтелектуальна хвилинка.
- Виразно прочитайте текст. Визначте стиль і тип мовлення. Поясніть правопис виділених слів.
Традиція чаювання в Китаї нараховує 4 тис. років. Чай вважається одним з неодмінних напоїв в житті китайців. Стародавня китайська приказка говорить: «Переступивши через поріг свого будинку, перш за все подбайте про сім речей: дрова, рис, олію сіль, соєвий соус, оцет і чай». Очевидно, чаювання займає важливе місце в китайському житті. В Китаї заведено пригощати гостей, які тільки-но увійшли в дім, чаєм. Коли гість приходить, господар перш за все ставить перед ним чашки ароматного чаю. Гість і господар п’ють чай і розмовляють, а чай сприяє створенню приємної атмосфери.
- Випишіть із тексту іменники ІІ відміни, визначте їх рід. Поясніть, як ви це зробили.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Спостереження над граматичним матеріалом
- Об’єднавшись у групи, провідміняйте виписані іменники ІІ відміни:
1-ша група — рис, соус, оцет, чай; 2-га група — дім, будинок, Китай; 3-тя група — гість, господар, китаєць.
IV. ПОГЛИБЛЕННЯ ЗНАНЬ І ВМІНЬ
1. Робота з таблицею.
- Розгляньте таблицю і складіть усне повідомлення про особливості вживання закінчень —а (-я), -у (-ю) в іменниках ІІ відміни у формі Р. в. однини.
Уживання закінчень іменників ІІ відміни в Р. в однини
-а (-я) |
Приклади |
-у (-ю) |
Приклади |
1. Назви істот, казкові персонажі |
робітника, учня, батька, Діда Мороза |
Назви речовин, матеріалів |
льоду, меду, соку, воску, але: гуртка, табуна, хліба |
2. Назви населених пунктів |
Києва, Гадяча, Борисполя |
Географічні назви |
Дунаю, Уралу. |
3. Назви конкретно і чітко окреслених предметів, речей |
зошита, стільця, молотка, ножа, але: трону |
Назви ігор, танців, видів спорту |
хокею, вальсу, але: козачка, гопака |
4. Назви мір, довжини, ваги, кількості, часу, площі, грошових одиниць |
кілометра, гектара, кілограма, п’ятака але: ранку, року, часу |
Назви явищ природи |
вітру, морозу, снігу, дощу |
5. Терміни |
суфікса, іменника, діаметра, атома |
Абстрактні поняття, наукові терміни |
розвитку, прогресу, матеріалізму, соціалізму, жанру |
6. Іменники середнього роду |
плеча, вікна, озера |
Назви установ |
університету, вокзалу, інституту, порту |
- Дібрати власні приклади до правил і записати їх.
Довідкове бюро: написання закінчень іменників другої відміни у родовому відмінку бажано перевіряти за словником.
- Прочитайте текст. Що нового ви дізналися? Поміркуйте, чи відповідає заголовок змісту тексту. Який заголовок запропонували б ви?
ДЕЩО ПРО ЧАЙ
Чай був привезений в Європу з Китаю. Як і кава, чай має в собі два відсотки кофеїну і тому збудливо впливає на організм. Є чай чорний, зелений. червоний, жовтий — це залежить від кольору висушеного листу.
Методи заварювання чаю в різних місцях мають свої особливості. На сході Китаю люблять вживати великі чайники. Коли приходять гості, господар засипає чайну заварку в нагрітий чайник, заливає окропом і після настоювання розливає по чашках. У деяких місцях додають у чай спеції, наприклад, імбир, сіль або смажені жовті боби і кунжут. Люди випивають чай, а потім ретельно пережовують продукти, що додали в чай. Тому де-не-де в Китаї говорять не «хеча» (пити чай), а «чича» (їсти чай). Саме в Китаї склалося незвичайне мистецтво чайної церемонії.
- Випишіть з тексту іменники чоловічого роду ІІ відміни, поставте у Р. в. однини, розподіливши їх у два стовпчики.
Закінчення а (я) |
Закінчення у (ю) |
|
|
V. ЗАКРІПЛЕННЯ МАТЕРІАЛУ
1. Умотивований вибір форми слова (Робота в групах)
- Розкрийте дужки, поставивши іменники у потрібному відмінку. Поясніть свій вибір.
1. Прийти в гості до (ювіляр, перекладач, слюсар, директор, пісняр).
2. Спеціальний одяг на (школяр, перукар, маляр, гончар, водій, санітар).
3. Покластися на (брат, господар, лікар, секретар, товариш. друг).
2. Творча робота
- Складіть по 2-3 речення, використавши утворені словосполучення.
VI. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Самостійна робота
- Подані іменники поставити в родовому відмінку однини і пояснити їх правопис за допомогою методу «Прес» (таблиця на дошці).
Фініш, документ, папір, термін, заголовок, індекс, підпис, заклад, ксерокс, апарат, бланк, банк, комп’ютер, колектив, студент, відмінок, експеримент.
- Поміркуйте, який тип мовлення ви використали, висловлюючи думки щодо правопису утворених іменників.
- З’ясуйте лексичне значення виділених іменників. За потреби зверніться до тлумачного словника.
Критична оцінка правильності виконаного завдання
- Визначте, чи є серед іменників неправильно утворені форми.
- Виправте помилки, підтвердивши правилом.
VII. ПІДСУМОК УРОКУ
Рефлексія
· Чи справдилися ваші очікування?
· Чи сподобалося бути діловими людьми?
· Як ви вважаєте, що відрізняє ділову людину від неділової?
Метод «Прес»
· Я вважаю, що...
· Тому, що...
· Наприклад...
· Отже (таким чином) ...
VІІ. ПІДСУМОК УРОКУ
VІІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1