ТЕМА. Розрізняю іменники – назви істот і неістот, власні і загальні іменники.
МЕТА. Повторити і поглибити знання учнів про загальне значення і граматичні ознаки іменників. Формувати вміння розпізнавати іменники серед інших частин мови. Розвивати зв’язне мовлення учнів, аналітичне мислення, збагачувати словниковий запас. Виховувати інтерес до географічних ознак інших країн.
ОБЛАДНАННЯ. Таблиці для узагальнення знань про іменник, картки для індивідуальної роботи, малюнки, схеми речень, кольорові цеглинки, смайлики.
ХІД УРОКУ
І. Організація учнів до уроку.
Лиш дзвінок на урок продзвенить, Стане кожний серйозним в ту мить. Бо роботи багато у нас, І дружно працює наш клас.
Емоційне налаштування. Вправа «Коло успіху». Продовжити речення: «Я успішний (а), тому що…».
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Каліграфічна хвилинка. Письмо букви Дд, складів од, др, вд, зд, де. Наша рідна держава – Україна.
2.Створення емоційного фону уроку. Інноваційна технологія «Павутинка».
На ріднім полі шепчуть колоски,
Я рад би знати тихі їх думки.
Я слухав, чув, як кожна колосина
Шептала тихо слово (Україна).
Складання павутинки до слова Україна. 3. Складання сенкану до слова держава.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку. 1. Вступне слово вчителя. Коротка бесіда. – У творі англійського письменника Джонатана Свіфта «Мандри Гулівера» розповідається про вченого, який вважав, що промовляння слів призводить до зношування легенів, а отже, і до скорочення тривалості життя людини. Тому, щоб зберегти здоров’я та зекономити час, він пропонував використовувати для вираження думок і почуттів речі. Якої думки ви про таку пропозицію? - Чи можуть речі замінити слова при спілкуванні? - Що є найважливішим засобом спілкування людей? - А з кожним днем слів у нашій мові стає все більше, тому що люди створюють нові механізми, машини та інші речі і дають їм нові назви. – Сьогодні на уроці ми поговоримо про такі слова, які називають все, що оточує нас. А назва їм… це ви дізнаєтесь і пригадаєте, коли відгадаєте загадку. - Хто ти? Що? Твоє ім’я? - Іменна моя сім’я. Знають всіх їх поіменно, А зовуть мене …. . (Іменник). Іменник – найсамотніша частина мови. Вона має свої категорії і дуже рідко прислухається в реченні до інших слів. Тож вирушаємо у цю велику країну «Іменник». ІV. Повторення вивченого про іменник. 1. Інноваційна технологія «Мозковий штурм». – Що означають іменники? - На які питання відповідають? - Що ви знаєте про власні та загальні назви? - Навести приклади іменників-назв істот і неістот. - Які граматичні ознаки мають іменники? - За чим змінюються іменники? 2. Робота в парах за варіантами. Вправа 1, с.33. І варіант. Виписати назви істот. ІІ варіант. Виписати назви неістот.
Створення понятійної таблиці. Визначення роду виписаних іменників. Презентація виконаної роботи.
3. Фізкультхвилинка. Дружно допоможемо мамі - Білизну полощемо самі. Раз, два, три, чотири - Потягнулись, нахилились. Знову все прополоскали. Ми так гарно працювали. 4.Творча робота в групах. – Яка відмінність між предметом і словом, яке його називає? 1 група. Сонце (предмет) – центральне небесне світило Сонячної системи, що має форму велетенської розжареної кулі, яка випромінює світло і тепло. 2 група. Сонце (слово) – складається з 5 звуків, належить до частини мови – іменника. Має такі ознаки: середній рід, відповідає на питання що? І т.д.
5. Знайомство з інформацією про Швейцарію, впр.4, с.33. Пояснити, чому виділені іменники написані з великої букви. Звірити висновок із правилом на с.34. Вправа 6- списати текст, розкривши дужки, підкреслити власні назви.
V. Узагальнення та систематизація набутих знань. 1. Творчий диктант. – Запишіть іменники у три колонки за ознаками: істоти , неістоти, власні назви. Батько, Тарас, вечеря, буряк, моряк, зоря,Україна, поле, подвір»я,Іван, трамвай,бабуся, держава, Україна, Ольга, Мурчик, слово, іній, дуб, сорока, Марія.
-Яке слово написали з апострофом?
-Складіть і запишіть з ним речення.
2. Робота з картками. – Дібрати до поданих слів спільнокореневі іменники так, щоб вони відповідали на питання хто? Бібліотека – (бібліотекар), машина - …, шахта - …, школа - …, кухня - …, бригада - …, будівництво - … . - Усно визначте рід іменників.
3. Творча робота над вправою7. Скласти текст із 3-4 речень про відпочинок в горах, біля озера чи річки. Презентувати роботи.
4.Вправа «Будуємо куб». Учні будують куб із 6 цеглинок, відповідаючи на питання.
*Що називає іменник?
*На які питання відповідають іменники?
*Іменники, які є назвами істот, відповідають на питання…
*Іменники, які відповідають на питання що?, є назвами…
*Як називаються роди іменників?
*Власні назви пишемо з… VІ. Підсумок уроку. Технологія «Мікрофон». – Що нового ви дізнались на уроці? - Чим запам’ятався урок? - На якому етапі уроку було найцікавіше? - Отже, повторимо і узагальнимо вивчене за таблицями.
Іменник
Істот Означає назва неістот Предмет загальні власні хто? Відповідає на питання що?
|
Іменник чоловічий рід жіночий Має середній граматичні число однина множина ознаки змінюється за питаннями є членом речення (головним або другорядним) |
Рефлексія. Вправа «Гори Швейцарії».
* Як називається найвища вершина Швейцарських Альп?
* Проаналізувати свою діяльність на уроці та визначити, на якій висоті ви опинились по завершенню уроку.
VІІ. Домашнє завдання.С.34, впр.8- списати слова, розкривши дужки, виписати їх в алфавітному порядку.