Урок "Розробка уроку з геометрії для 9-го класу на тему "Розв'язування трикутників"

Про матеріал

Мета:

ü повторити та узагальнити основні теоретичні знання про трикутник, звернути увагу учнів на зв'язок між знаннями про трикутник та його видів; підготувати учнів до контрольної роботи шляхом розв'язування задач різного рівня;

ü перевірити якість засвоєння теорем синусів та косинусів та вміння застосовувати дані теореми при розв'язуванні задач; активізувати роботу учнів відпрацьовувати вміння робити логічні висновки; розвивати навички дослідницької роботи; розвивати інтерес до вивчення математики.

ü виховувати критичне ставлення до своєї роботи, увагу.

Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.

Перегляд файлу

Тема: Трикутники та їх розв’язування

(узагальнюючий урок)

  9 клас

Мета:

  • повторити та узагальнити основні теоретичні знання про трикутник, звернути увагу учнів на зв'язок між знаннями про трикутник та його видів; підготувати учнів до контрольної роботи шляхом розв’язування задач різного рівня;
  • перевірити якість засвоєння теорем синусів та косинусів та вміння застосовувати дані теореми при розв’язуванні задач; активізувати роботу учнів відпрацьовувати вміння робити логічні висновки; розвивати  навички дослідницької роботи; розвивати інтерес до вивчення математики.
  • виховувати критичне ставлення до своєї роботи, увагу.

 

Тип уроку:  узагальнення та систематизація знань.

 

Обладнання: запис на дошці «Геометрія є найміцнішим засобом для витонченості наших розумових здібностей та дає можливість правильно мислити та міркувати. Г.Галілей»; кросворд; напис «Приватне детективне агентство»; ноутбук для демонстрування електронної презентації «Трикутники»; роздатковий матеріал для завдань в групах, таблиці знаходження синусів та косинусів кутів від 0° до 90°; музичний супровід.

 

Очікувані результати:

Після уроку учні зможуть:

  • повторити основний теоретичний матеріал про трикутник;
  • удосконалити свої вміння й навички розв'язування задач з теми «Трикутники»;
  • робити логічні висновки, аналізувати вивчений матеріал;
  • поглибити вміння оцінювати свої знання

 

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент       1 СЛАЙД

Учитель.

Трикутник… знайомий вам з дитинства, і починаючи з 7 класу, з уроків геометрії, геометрична фігура, містить в собі чимало цікавого та загадкового, як Бермудський трикутник, в якому безслідно зникають кораблі та літаки. Знайомі вам фігури квадрат, паралелограм, прямокутник, ромб, трапеція складаються з 2 трикутників, якщо провести одну діагональ, та з 4 трикутників, якщо провести 2 діагоналі.

На попередніх уроках ви розглянули  теореми синусів, косинусів та наслідки з них, ввели поняття розв’язування трикутників, розглянули основні типи задач на обчислення елементів довільних трикутників.

Сьогодні  перед нами стоять такі завдання:

  •     повторити все, що вивчили;
  •     пригадати те, що забули;
  •     вміло застосовувати отримані знання до розв’язування геометричних задач.

Незважаючи на те, що попереду у нас велика пізнавальна робота, я сподіваюсь, що ми зможемо зберегти гарний настрій до кінця уроку.   2 СЛАЙД

Але перш, ніж ми почнемо я прошу звернути вашу увагу на такі рекомендації. 

  1. Будь уважним.
  2. Міркуй, шукай, порівнюй, роби висновки, працюй.
  3. Шукай нові способи розв’язування проблеми.
  4. Самостійно встановлюй зв’язки відомого з невідомим.
  5. Будь наполегливим і не бійся помилитися.
  6. Експериментуй та виправляй невдалі спроби.
  7. Будь упевнений у своїх здібностях.

Якщо ви будете слідувати цим рекомендаціям, то я впевнена, що сьогодні на уроці ви обов’язково виконаєте всі завдання тільки на високому рівні.

 

 

 

 

Сьогодні в нас незвичайний урок. Я відкриваю при­ватне детективне агентство             3 СЛАЙД й набираю співробітників. В агентстві будуть працювати математично грамотні співробітники, що вмі­ють логічно мислити й приймати швидкі рішення. Одним із них можете стати й ви, якщо успішно пройдете стажування. Саме тому я вас об'єднала в дві слідчих групи. Кожна група має обрати начальника підрозділу.

Сьогодні я пропоную вам узяти участь у пошуку двох підо­зрюваних. На основі результатів пошуку я зроблю висновки про професійну придатність кожного з вас.

  Бажаю вам успіху!!!

  1. Установлення осіб підозрюваних і складання їхніх портретів

Учитель.       4 СЛАЙД

Перед кожною групою стоїть наступне завдання визначити підозрюваного та скласти його портрет-фоторобот (на дошці).

Група має на обмірковування 2 хвилини. Після цього начальник слідчої групи має визначити учня, який встановить особу підозрюваного.

Завдання для І слідчої групи

У підозрюваного № 1 три сторони, дві сторони рівні і кут 90°.

(Відповідь:Рівнобедрений прямокутний трикутник.)

Завдання для II слідчої групи

У підозрюваного № 2 три сторони, всі кути по 60°.

(Відповідь:Рівносторонній трикутник.)

Оформлення на дошці фото-портретів та їх аналіз. 

Учитель. Давайте пригадаємо що називають трикутником? після відповіді учнів

5 СЛАЙД

 З яких елементів складається трикутник? 6 СЛАЙД

Як ми з вами класифікували трикутники? 7 СЛАЙД

 

 

 

 

 

 

 

Учитель.     Вислухавши ваші доповіді з описом портретів та їх зображення на дошці, ми встановлюємо взаємозв’язок між підозрюваними, повторивши все, що ми знаємо про трикутники.

   

ІІІ. Слідчий експеримент (розв’язування задач)

Учитель.   Давайте проведемо слідчий експеримент і почнемо з кросворду на тему "Трикутник", ключовим словом якого є......

 

8 СЛАЙД

Питання до кросворду:

  1. Математик давнини
  2. Елемент трикутника
  3. Частина прямої
  4. Перпендикулярний відрізок в трикутнику
  5. Наука, що вивчає геометричні фігури та їх властивості
  6. Сторона в прямокутному трикутнику
  7. Вид трикутника по куту
  8. Елемент трикутника
  9. Сторона прямокутного трикутника
  10. Одна з основних фігур в геометрії
  11. Відрізок, що з’єднує вершину трикутника з серединою сторони

Учитель.

Вставте пропущені слова:

9 СЛАЙД

  1. У трикутнику проти … лежить більший кут, проти більшого кута лежить …

 ( більшої сторони; більша сторона).

10 СЛАЙД

  1. Теорему косинусів називають іноді узагальненою теоремою …(Піфагора).

11 СЛАЙД

  1.  … і … трикутника називаються основними його елементами ( сторони; кути).

12  СЛАЙД

Учитель.

Знайдіть зайве слово:

СТОРОНА, ВЕРШИНА, ДІАМЕТР, ОСНОВА, ПЕРИМЕТР.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА  13 СЛАЙД

Учитель.

Наші підозрювані мають одну небезпечну власти­вість. Вони вміють перевтілюватися і  ви повинні навчитися розпізнавати їх за будь-яких обставин. Тому отримайте завдання.

14 СЛАЙД

Завдання для слідчих груп

Визначити вид трикутника за кутами:

Завдання для І слідчої групи

У підозрюваного № 1 сторони дорівнюють 3 см, 5 см, 7 см. Який вид трикутника?

(Відповідь:тупокутний.)

Завдання для II слідчої групи

У підозрюваного № 2 сторони дорівнюють 10 см, 8 см, 6 см. Який вид трикутника?

(Відповідь:прямокутний.)

Учитель. Отже, слідчий експеримент ми закінчили й висунули звинувачення двом підозрюваним. Проте одного ми так і не зловили. Нам відоме його ім'я —РІЗНОСТОРОННІЙ ТРИКУТНИК! 15 СЛАЙД

 І для цього ми з вами навчилися використовувати теореми косинусів та синусів для розв’язування трикутників, тобто знаходження всіх його сторін і кутів.

 

IV. Проведення експертизи речових доказів

Учитель. Перейдемо до експертизи речових доказів! 16 СЛАЙД

Доки слідчі двох  груп опра­цьовуватимуть речові докази, найкращі професіонали, по одному з кож­ної групи, працюватимуть над задачею з висунення звинувачення злісному правопорушнику біля дошки.

 

І слідча група.

Задача 1.

Дві сторони трикутника дорівнюють 5 см і 7 см, а кут між ними 60°. Знайдіть третю сторону трикутника.

Розв’язання.

Нехай АС=5см, АВ=7см, .

Використовуючи теорему косинусів маємо:

ВС²= АВ ² + АС ² – 2 АВ ·АС cos.

ВС ²  = 25 + 49 - 2·5·7· = 39.

ВС =.     Відповідь:.

 

ІІ слідча група.

Задача 1.

Сторона трикутника дорівнює 10 см , а прилеглі до неї кути -  45° і 75°. Знайти сторону протилежну до кута 45°.

Розв’язання.                                                  

Нехай АС=10 см, 

ВС – сторона яка лежить проти кута 45°.

Використовуючи теорему синусів маємо:

= ; =

Відповідь:

Задача лідерам груп:

Знайдіть відстань від точки А до недоступної точки , якщо АС=50м, кут САВ= , кут АСВ= (мал.1)

C:\Documents and Settings\Кузенька\Мои документы\Мои результаты сканировани\2010-10 (окт)\сканирование0002.jpg  мал.1

Розв’язання: , ,

Відповідь: 101,29 м.

V. Домашнє завдання  17 СЛАЙД

Повторити § Повторити § 1-4,  № 194 (а), 195(a) (стор.43).

(підручник «Геометрія», 9 кл/ М.І Бурда, 2009 р.)

      VI. Підбиття підсумків роботи слідчих груп

Учитель.

ЗАПИТАННЯ ДО КЛАСУ:      18 СЛАЙД

  1. Яку фігуру називають трикутником?
  2. Які види трикутників за кутами ви знаєте?
  3. Які види трикутників за сторонами ви знаєте?
  4. Як називається третя сторона в рівнобедреному трикутнику?
  5. Як називається трикутник зі сторонами 3,4,5?
  6. Що означає розв’язати трикутник?

Як директор детективного агентства маю сказати, що слідчі групи продемонстрували належний професіоналізм і можуть бути зараховані до штату агентства. За відмінну роботу висловлюю подяку із відзнакою в журналі таким стажистам... (називає прізвища учнів, які активно працювали на уроці).

Роботу решти членів слідчих груп пропоную оцінити самостійно й подати списки від кожної групи.

19  СЛАЙД

 

 

 

 

ДОДАТКОВІ ЗАВДАННЯ:

І слідча група

Завдання 4. Знайти х:

  Відповідь: х=1.

 

ІІ слідча група

Завдання 4. Знайти х:

Відповідь: х=.

      5

ІІІ слідча група

Завдання 4. Знайти х:

Відповідь: х=.

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Кулинич Алла Леонідівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Вайлова Наталія Вікторівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Геометрія, Розробки уроків
Додано
8 лютого 2018
Переглядів
2736
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку