Мета:
ü повторити та узагальнити основні теоретичні знання про трикутник, звернути увагу учнів на зв'язок між знаннями про трикутник та його видів; підготувати учнів до контрольної роботи шляхом розв'язування задач різного рівня;
ü перевірити якість засвоєння теорем синусів та косинусів та вміння застосовувати дані теореми при розв'язуванні задач; активізувати роботу учнів відпрацьовувати вміння робити логічні висновки; розвивати навички дослідницької роботи; розвивати інтерес до вивчення математики.
ü виховувати критичне ставлення до своєї роботи, увагу.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Тема: Трикутники та їх розв’язування
(узагальнюючий урок)
9 клас
Мета:
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Обладнання: запис на дошці «Геометрія є найміцнішим засобом для витонченості наших розумових здібностей та дає можливість правильно мислити та міркувати. Г.Галілей»; кросворд; напис «Приватне детективне агентство»; ноутбук для демонстрування електронної презентації «Трикутники»; роздатковий матеріал для завдань в групах, таблиці знаходження синусів та косинусів кутів від 0° до 90°; музичний супровід.
Очікувані результати:
Після уроку учні зможуть:
Хід уроку
Учитель.
Трикутник… знайомий вам з дитинства, і починаючи з 7 класу, з уроків геометрії, геометрична фігура, містить в собі чимало цікавого та загадкового, як Бермудський трикутник, в якому безслідно зникають кораблі та літаки. Знайомі вам фігури квадрат, паралелограм, прямокутник, ромб, трапеція складаються з 2 трикутників, якщо провести одну діагональ, та з 4 трикутників, якщо провести 2 діагоналі.
На попередніх уроках ви розглянули теореми синусів, косинусів та наслідки з них, ввели поняття розв’язування трикутників, розглянули основні типи задач на обчислення елементів довільних трикутників.
Сьогодні перед нами стоять такі завдання:
Незважаючи на те, що попереду у нас велика пізнавальна робота, я сподіваюсь, що ми зможемо зберегти гарний настрій до кінця уроку. 2 СЛАЙД
Але перш, ніж ми почнемо я прошу звернути вашу увагу на такі рекомендації.
Якщо ви будете слідувати цим рекомендаціям, то я впевнена, що сьогодні на уроці ви обов’язково виконаєте всі завдання тільки на високому рівні.
Сьогодні в нас незвичайний урок. Я відкриваю приватне детективне агентство 3 СЛАЙД й набираю співробітників. В агентстві будуть працювати математично грамотні співробітники, що вміють логічно мислити й приймати швидкі рішення. Одним із них можете стати й ви, якщо успішно пройдете стажування. Саме тому я вас об'єднала в дві слідчих групи. Кожна група має обрати начальника підрозділу.
Сьогодні я пропоную вам узяти участь у пошуку двох підозрюваних. На основі результатів пошуку я зроблю висновки про професійну придатність кожного з вас.
Бажаю вам успіху!!!
Учитель. 4 СЛАЙД
Перед кожною групою стоїть наступне завдання визначити підозрюваного та скласти його портрет-фоторобот (на дошці).
Група має на обмірковування 2 хвилини. Після цього начальник слідчої групи має визначити учня, який встановить особу підозрюваного.
Завдання для І слідчої групи
У підозрюваного № 1 три сторони, дві сторони рівні і кут 90°.
(Відповідь:Рівнобедрений прямокутний трикутник.)
Завдання для II слідчої групи
У підозрюваного № 2 три сторони, всі кути по 60°.
(Відповідь:Рівносторонній трикутник.)
Оформлення на дошці фото-портретів та їх аналіз.
Учитель. Давайте пригадаємо що називають трикутником? після відповіді учнів
5 СЛАЙД
З яких елементів складається трикутник? 6 СЛАЙД
Як ми з вами класифікували трикутники? 7 СЛАЙД
Учитель. Вислухавши ваші доповіді з описом портретів та їх зображення на дошці, ми встановлюємо взаємозв’язок між підозрюваними, повторивши все, що ми знаємо про трикутники.
ІІІ. Слідчий експеримент (розв’язування задач)
Учитель. Давайте проведемо слідчий експеримент і почнемо з кросворду на тему "Трикутник", ключовим словом якого є......
8 СЛАЙД
Питання до кросворду:
Учитель.
Вставте пропущені слова:
9 СЛАЙД
( більшої сторони; більша сторона).
10 СЛАЙД
11 СЛАЙД
12 СЛАЙД
Учитель.
Знайдіть зайве слово:
СТОРОНА, ВЕРШИНА, ДІАМЕТР, ОСНОВА, ПЕРИМЕТР.
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА 13 СЛАЙД
Учитель.
Наші підозрювані мають одну небезпечну властивість. Вони вміють перевтілюватися і ви повинні навчитися розпізнавати їх за будь-яких обставин. Тому отримайте завдання.
14 СЛАЙД
Завдання для слідчих груп
Визначити вид трикутника за кутами:
Завдання для І слідчої групи
У підозрюваного № 1 сторони дорівнюють 3 см, 5 см, 7 см. Який вид трикутника?
(Відповідь:тупокутний.)
Завдання для II слідчої групи
У підозрюваного № 2 сторони дорівнюють 10 см, 8 см, 6 см. Який вид трикутника?
(Відповідь:прямокутний.)
Учитель. Отже, слідчий експеримент ми закінчили й висунули звинувачення двом підозрюваним. Проте одного ми так і не зловили. Нам відоме його ім'я —РІЗНОСТОРОННІЙ ТРИКУТНИК! 15 СЛАЙД
І для цього ми з вами навчилися використовувати теореми косинусів та синусів для розв’язування трикутників, тобто знаходження всіх його сторін і кутів.
IV. Проведення експертизи речових доказів
Учитель. Перейдемо до експертизи речових доказів! 16 СЛАЙД
Доки слідчі двох груп опрацьовуватимуть речові докази, найкращі професіонали, по одному з кожної групи, працюватимуть над задачею з висунення звинувачення злісному правопорушнику біля дошки.
І слідча група.
Задача 1.
Дві сторони трикутника дорівнюють 5 см і 7 см, а кут між ними 60°. Знайдіть третю сторону трикутника.
Розв’язання.
Нехай АС=5см, АВ=7см, .
Використовуючи теорему косинусів маємо:
ВС²= АВ ² + АС ² – 2 АВ ·АС cos.
ВС ² = 25 + 49 - 2·5·7· = 39.
ВС =. Відповідь:.
ІІ слідча група.
Задача 1.
Сторона трикутника дорівнює 10 см , а прилеглі до неї кути - 45° і 75°. Знайти сторону протилежну до кута 45°.
Розв’язання.
Нехай АС=10 см,
ВС – сторона яка лежить проти кута 45°.
Використовуючи теорему синусів маємо:
= ; =
Відповідь:
Задача лідерам груп:
Знайдіть відстань від точки А до недоступної точки , якщо АС=50м, кут САВ= , кут АСВ= (мал.1)
мал.1
Розв’язання: , ,
Відповідь: 101,29 м.
V. Домашнє завдання 17 СЛАЙД
Повторити § Повторити § 1-4, № 194 (а), 195(a) (стор.43).
(підручник «Геометрія», 9 кл/ М.І Бурда, 2009 р.)
VI. Підбиття підсумків роботи слідчих груп
Учитель.
ЗАПИТАННЯ ДО КЛАСУ: 18 СЛАЙД
Як директор детективного агентства маю сказати, що слідчі групи продемонстрували належний професіоналізм і можуть бути зараховані до штату агентства. За відмінну роботу висловлюю подяку із відзнакою в журналі таким стажистам... (називає прізвища учнів, які активно працювали на уроці).
Роботу решти членів слідчих груп пропоную оцінити самостійно й подати списки від кожної групи.
19 СЛАЙД
ДОДАТКОВІ ЗАВДАННЯ:
І слідча група
Завдання 4. Знайти х:
Відповідь: х=1.
ІІ слідча група
Завдання 4. Знайти х:
Відповідь: х=.
5
ІІІ слідча група
Завдання 4. Знайти х:
Відповідь: х=.
1