Виникнення інтересу до математики в учнів значною мірою залежить від методики її викладання. Потрібно турбуватися про те, щоб на уроці кожний учень працював активно, захоплено. І використовувати це як відправну точку для сприяння розвитку пізнавального інтересу. Велике значення для формування пізнавальних інтересів і потреб учнів має самостійна навчальна робота, яка є ніби каталізатором активних розумових і практичних їх дій. До того ж вона – засіб оцінювання і самооцінювання ефективності їхньої активної роботи.
Тема уроку: Відстані і кути у просторі
(узагальнення понять)
Природа говорить мовою математики: літери цього мови - кола, трикутники та
інші математичні фігури.
Г. Галілей
Оціночна картка роботи на уроці учня
Мозкова атака (0-4) |
Математичний диктант (0-3) |
Тестове опитування (0-7) |
Порожні комірки (0-4,5) |
Задача (0-9,5) |
Самостійна робота (0-7) |
Мікрофон (0-5) |
Всього (0-40) |
|
|
|
|
|
|
|
|
Перевірка домашнього завдання
Зошити в кінці уроку викладач збирає на перевірку
Мотивація навчальної діяльності учнів
«Мозкова атака» Користуючись рисунками, дайте вiдповiдi на запитання. Сформулюйте вiдповiднi означення. (за кожну правильну повна відповідь 0,5 бали)
Довжина якого з вiдрiзкiв є вiдстанню |
|
вiд точки K до прямої а? |
вiд точки M до площини α? |
вiд прямої a до площини α? (a||α) |
мiж прямими a i b? (a||b) |
мiж прямими a i b? (a і b мимобіжні) |
мiж площинами α i β? (α||β) |
Який iз кутiв є кутом мiж |
|
прямою AB i площиною α?
|
площинами α i β? |
Узагальнення окремих фактів
1 |
На рисунку зображено куб. Визначте проекцію відрізка В1D на площину АВС.
|
||||||
а) |
б) |
в) |
г) |
д) |
|||
АВ |
Точка В |
ВС |
Точка D |
ВD |
|||
2 |
Точка К, яка лежить поза площиною квадрата АВСD, сполучена з вершинами квадрата. Через точку М відрізка КВ проведені прямі МР // АВ, MN // СВ. Тоді кут РМN |
||||||
а) |
б) |
в) |
г) |
д) |
|||
Гострий |
Розгорнутий |
Прямий |
Тупий |
Визначити неможливо |
|||
3 |
Задано площину α і точку М. Скільки існує різних площин, які проходять через точку М і перпендикулярні до площини α? |
||||||
а) |
б) |
в) |
г) |
д) |
|||
жодної |
Тільки одна |
безліч |
Тільки три |
Інша відповідь |
|||
4 |
Пряма а перпендикулярна до площини α, а площина α паралельна площині β. Яким є взаємне розташування прямої а і площини β? |
||||||
а) |
б) |
в) |
г) |
д) |
|||
а// |
а |
а |
а , але не перпендикулярна до неї |
Визначити неможливо |
|||
5 |
Кутом між прямою і площиною називають кут між цією прямою і … |
||||||
А |
Б |
В |
|||||
її проекцією на площину |
перпендикуляром, проведеним до площини |
довільною прямою площини |
|||||
6 |
Геометричним місцем точок простору, рівновіддалених від усіх точок даного кола, є … |
||||||
А |
Б |
В |
|||||
круг |
площина |
пряма |
|||||
7 |
Скільки можна провести прямих, одночасно перпендикулярних до двох мимобіжних прямих? |
||||||
А |
Б |
В |
|||||
одну |
жодної |
безліч |
|||||
8 |
Якщо точка М простору рівновіддалена від вершин прямокутника, то основою перпендикуляра, опущеного з точки М на площину прямокутника, є |
||||||
А |
Б |
В |
|||||
вершина прямокутника |
центр кола, описаного навколо прямокутника |
довільна точка площини |
|||||
9 |
Кут β між двома площинами може бути … |
||||||
А |
Б |
В |
|||||
тупим |
β = 0º , β = 180º |
0º ≤ β ≤ 180º |
|||||
10 |
Похилі, проведені з однієї точки простору, та їхні проекції на площину мають однакові довжини. Чи можуть похилі бути нахилені до площини під різними кутами? |
||||||
А |
Б |
В |
|||||
ні, ніколи |
так, завжди |
інколи таке можливо |
|||||
11 |
Кутом між похилою і площиною називають кут між … |
||||||
А |
Б |
В |
|||||
похилою та перпендикуляром, проведеним з будь-якої точки похилої |
похилою та її проекцією на дану площину |
перпендикуляром, проведеним з будь-якої точки похилої та проекцією похилої |
|||||
12 |
Кут β між прямою і площиною може бути … |
||||||
А |
Б |
В |
|||||
будь-який |
гострий |
0º ≤ β ≤ 90º |
|||||
13 |
У тетраедра бічні ребра рівні. Тоді … |
||||||
А |
Б |
В |
|||||
в основі тетраедра лежить рівнобедрений трикутник |
бічні ребра утворюють однакові кути з площиною основи |
основою тетраедра є прямокутний трикутник |
|||||
14 |
Усі двогранні кути, утворені внаслідок перетину двох площин, рівні. Установіть взаємне розміщення цих площин. |
||||||
А |
Б |
В |
|||||
паралельні |
перпендикулярні |
співпадають |
|||||
Повторення і узагальнення понять і засвоєння відповідної їм системи знань
1. Заповніть порожні комірки таблиці (за кожну правильну відповідь 0,5 бали)
Відстані у просторі |
Означення |
Між мимобіжними прямими |
Довжина відрізка, який перпендикулярний до кожної з цих прямих і кінці якого лежать на цих прямих (довжина спільного перпендикуляра) |
Від точки до площини |
|
Від прямої до паралельної їй площини |
|
|
Відстань від будь-якої точки однієї площини до другої площини |
Кути у просторі |
|
Між двома прямими, що перетинаються |
|
|
Кут між прямими, які перетинаються і паралельні поданим прямим |
|
Кут між прямою і її проекцією на площину |
Між площинами |
|
|
Фігура, утворена двома півплощинами зі спільною прямою, що їх обмежує |
|
Кут між двома прямими, які лежать у цих площинах і перпендикулярні до прямої перетину площин |
2.Колективне розв’язування
Задача.
Дано: ΔАВС - рівносторонній,
О - середина АВ, ОD (АВС). АВ = 6см, ОD=3см. Знайти:
1) пари перпендикулярних прямих; (4х0,5 бали)
2) пари перпендикулярних прямої і площини; (3х0,5 бали)
3) пари перпендикулярних площин; (3х0,5 бали)
4) кути між DA, DB, DC та площиною ABC; (3х0,5 бали)
5) відстані від т. D до площини (АВС), від С до (DАВ), від А до (DОС); (3х0,5 бали)
6) відстані від точки D до прямих АВ, ВС, АС. (3х0,5 бали)
№ |
І варіант |
ІІ варіант |
Бали |
||||||
1 |
Виконай рисунок. Через сторону AD прямокутника ABCD проведено площину α. BO - перпендикуляр до площини α. Назвiть кут мiж прямою BD i площиною α. |
Виконай рисунок. Через сторону AD прямокутника ABCD проведено площину α. CO - перпендикуляр до площини α. Назвiть кут мiж прямою CA i площиною α. |
2 |
||||||
А |
Б |
В |
Г |
А |
Б |
В |
Г |
||
∠BDA |
∠ADC |
∠ODB |
∠BOD |
∠CAO |
∠CAB |
∠ACO |
∠DAO |
||
2 |
Точка O - центр квадрата, MO - перпендикуляр до його площини. Знайдiть вiдстань вiд точки M до сторiн квадрата, якщо його площа дорiвнює 36 см2, а MO= 4 см. |
MO - перпендикуляр до площини квадрата, у якому O - точка перетину дiагоналей, MO= 3 см. Знайдiть вiдстань вiд точки M до сторiн квадрата, якщо його периметр дорiвнює 32 см. |
2 |
||||||
А |
Б |
В |
Г |
А |
Б |
В |
Г |
||
210 см |
5 см |
32 см |
4 см |
53 см |
3 см |
5 см |
8 см |
||
3 |
Кут між площинами α і β - 60°. Точка А, яка лежить у площині α, віддалена від площини β на 12 см. Знайдіть відстань від проекції точки А на площину β до лінії перетину площин. |
Кут між площинами α і β - 30°. Точка А, яка лежить у площині α, віддалена від лінії перетину площин на 12 см. Знайдіть відстань від точки А до площини β. |
3 |
Підведення підсумків уроку
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|||
|
|
|
|
||
|
|
|
|
||
На уроці я
• узагальнив …
• удосконалив …
• найбільші труднощі відчував…
Оцінювання навчальних досягнень учнів
Таблиця переводу отриманих балів
Набрані бали |
40-38 |
37-35 |
34-31 |
30-27 |
26-23 |
22-18 |
17-13 |
12-9 |
Оцінка |
11 |
10 |
9 |
8 |
7 |
6 |
5 |
4 |
Повідомлення домашнього завдання
Підготуватися до контрольної роботи:
- повторити матеріал за опорними конспектами
- розв’язати задачі
№1о. Точка M знаходиться поза площиною α. MO - перпендикуляр, MA - похила до площини α. Знайдiть кут мiж прямою MA i площиною α, якщо MO = OA.
№2*. Трикутник ABC — рівнобедрений прямокутний із прямим кутом C i гіпотенузою 4 см. Відрізок CM перпендикулярний до площини трикутника i дорівнює 2 см. Знайдіть відстань від точки M до прямої AB.