Урок "Розширення уявлень про лексичне значення іменника (слова з абстрактним значенням: радість, сум, сміливість тощо). Вживання іменників у прям

Про матеріал

Ключові компетентності: вміння вчитися:

навчально-організаційні вміння і навички:

- включається в роботу відразу після вказівки вчителя;

- дотримується режиму розумової праці під час виконання навчальних завдань;

загально мовленнєві вміння і навички:

- зосереджено слухає вчителя;

- відповідає на запитання за відомою і вільною моделлю;

- з повагою звертається до вчителя, учнів;

- виділяє під час читання і слухання важливі за змістом слова, нове, незрозуміле;

контрольно-оцінні вміння:

- оцінює свою діяльність за орієнтирами, поданими вчителем;

- обговорює отриману інформацію;

інформаційно-комунікативна:

- знаходить у тексті конкретні відомості;

загальнокультурна:

- дотримується правил поведінки на уроці;

здоров'язбережувальна:

- розпізнає правильне і неправильне сидіння за партою;

соціальна:

- співпрацює в команді.

Перегляд файлу

Відділ освіти, молоді та спорту

Самбірської районної держадміністрації

Інформаційно-методичний

центр освіти

 

 

 

 

Конспект уроку з української мови

4 клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                    Вчитель початкових класів

вищої категорії

                                                                    Рудківської СЗШ І-ІІІ ступенів

                                                                    Самбірського району

                                                                    Львівської області

                                                                    Венгрин С. І. 

 

 

Рудки

                                                                  2015

Тема. Розширення уявлень про лексичне значення іменника (слова з абстрактним значенням: радість, сум, сміливість тощо). Вживання іменників у прямому і переносному значеннях.

Ключові компетентності: вміння вчитися:

навчально-організаційні вміння і навички:

- включається в роботу відразу після вказівки вчителя;

- дотримується режиму розумової праці під час виконання навчальних завдань;

загально мовленнєві вміння і навички:

- зосереджено слухає вчителя;

- відповідає на запитання за відомою і вільною моделлю;

- з повагою звертається до вчителя, учнів;

- виділяє під час читання і слухання важливі за змістом слова, нове, незрозуміле;

контрольно-оцінні вміння:

- оцінює свою діяльність за орієнтирами, поданими вчителем;

- обговорює отриману інформацію;
інформаційно-комунікативна:

- знаходить у тексті конкретні відомості;

загальнокультурна:

- дотримується правил поведінки на уроці;

здоров’язбережувальна:

- розпізнає правильне і неправильне сидіння за партою;

соціальна:

- співпрацює в команді.
Предметні компетентності

( конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати)

Початковий рівень:

- визначає іменник з абстрактним значенням;

- знає, що таке іменник;

- впізнає в тексті іменники

Середній рівень:

- наводить приклади іменників у прямому і переносному значенні;

- пояснює лексичне значення іменника (з абстрактним значенням);

- пояснює значення іменника у прямому і переносному значенні;

- відносить до іменників слова з абстрактним значенням, які відповідають

на питання що?

- наводить приклади іменників з абстрактним значенням;

ставить питання до іменників;

- розрізнює іменники серед інших частин мови.

 Достатній рівень:

- вводить іменник у прямому і переносному значенні в словосполучення,

Речення.

 Високий рівень:

- встановлює відповідність між іменниками з конкретним і абстрактним

значенням;

- класифікує іменники з абстрактним і конкретним значенням;

- робить узагальнюючі висновки з уроку. Вправа «Заверши речення».

План уроку

1.Перевірка готовності учнів до уроку. ( Додаток №1)

2.Гра « Впізнай іменник».(Додаток№2)

 3.Розповідь учителя «Цікаве про іменник». (Додаток№ 3)

3. Робота за таблицею.( Додаток №4)

4.  Створення навчальної ситуації. Визначення іменника з абстрактним значенням. (Додаток№5)

5. Віднесення до іменників слів з абстрактним значенням, які відповідають

на питання що? Гра «Чарівна галявина».(Додаток №6)

6.Встановлення відповідності між іменниками а конкретним і абстрактним

значенням. (Додаток №7)

7. Наведення прикладів іменників у прямому і переносному значенні.

(Додаток №8)

8.Гра « Третій зайвий».(Додаток№9)

 

 

9.Твір-мініатюра "У зимовому лісі”.

10.Оцінювання учнями власної діяльності (Додаток 10)

12. Підведення підсумків уроку. Вправа «Мікрофон». (Додаток № 11)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №1.

Ось дзвінок нам дав сигнал -

Працьовитий час настав.

Тож і ми часу не гаймо,

Урок мови починаймо.

 

Додаток №2

Ходила лісом … у білім кожушку,

І забіліла  стежка від білого …

   заквітло інеєм і заіскрився …

Ходила    в білому – лишила білий 

      Довідка:   казка, сніжку, гілля, лід, слід.        

-  Яких слів не вистачає? Доберіть.

-  Слова якої частини мови вам допомогли?

-  Що спільного між цими іменниками?

 

Додаток № 3.

- Назву іменник почали вживати з 1873 року. Її першим використав Омелян Партицький. Правопис 1926 року іменник називав речівником.

- Випередити іменник у кількості слів неспроможна жодна частина мови. В 11-томному „Словнику української мови” нараховується близько 135 тис. слів. Серед них іменників майже половина. Порівняно з іменниками дієслів удвічі менше.

- Терміни „чоловічий”, „жіночий”, „середній” рід дісталися нам у спадок ще з часів V ст.. до н. е. Філософ Профагор запропонував поділити всі імена на 3 роди: чоловічий, жіночий та речовий. Пізніше Арістотель запропонував замінити останній термін –  на „середній рід”.

- Іменник має 7 відмінків. Учені нараховують різну кількість відмінків у сучасних мовах світу. Учений Колесов вважає, що їх близько 30. А датський лінгвіст визначив, що теоретично у мові могло б бути 216 різних відмінків.

 

Додаток№4.

 

Додаток№5.

Прочитайте слова.

Стіл, повага, ліс, вода, щедрість, горобець, доброта, іній, злість, папір, сум.

Випишіть слова, які вважаєте іменниками, Чому вирішили, що слова : повага, любов, щедрість, доброта, злість, сум – іменники, адже це не назви конкретних предметів.

Що називають виділені іменники?

Висновок:

Іменники можуть називати конкретні предмети, явища , які людина пізнає з допомогою органів чуття ( предмети, речі, люди, тварини). У мові є ще й інші іменники. Вони називають абстрактні поняття, ті, які людина  не фіксує органами чуття.

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток №6

Гра «Чарівна галявина»

Обладнання: зображення галявини з прикріпленими на ній «чарівними

квітками». На кожній квітці  написані слова .

Предметна компетентність: відносить до іменників слова з абстрактним

значенням, які відповідають на питання - що?

Ігрові завдання( задум): Іменникове галявина знаходиться у Мовному Саду. Раз у рік воно дарує чарівні квітки. Сьогодні саме такий день. Але квіти матимуть

чарівну дію лише тоді, коли ви зірвете тільки ті квітки, на яких записані

іменники з абстрактним значенням. Інакше чарівні квітки  зникнуть.
Ігрові правила:

1. По черзі «зірвіть» чарівне квітки , на якому записане лише слово з

абстрактним значенням.

2. Перемагає та команда, яка безпомилково виконала завдання.

 Ігрові дії:

1.Вчитель розповідає учням ігрову ситуацію і правила гри.

2. Учні:

 по черзі « зривають» чарівні квітки, на яких записані слова з абстрактним значенням.

 Вчитель визначає команду – переможця.

Результат : кількість і правильність «зірваних квіточок» з абстрактним

значенням.

 

 

Додаток№7

Розподільний диктант. Розписати іменники в 2 колонки: в першу – абстрактні, в другу – конкретні.

  Хист, осінь, ялинка, дружба, пенал, олівець, квітка, істина, мужність, акваріум, тривога, жолудь, електрика, узвар, валіза, врода, автобус, медуза, свято, акція, доброта, сорока, афіша, диск.

Додаток№8

Поясніть значення іменника у прямому і переносному значенні:

1 група - слова, вжиті у прямому значенні:

2 група – слова, вжиті у переносному значенні:

http://www.ukrtourism.com/UserFiles/Image/Wall_paper/Cremea/sea_ordj.jpg http://g02.a.alicdn.com/kf/HTB1JchiJFXXXXX8XXXXq6xXFXXXY/S105-%D0%B1%D0%B5%D0%BB%D1%8B%D0%B9-%D0%B8%D0%B7-%D1%81%D0%B2%D0%B5%D1%82%D0%BE%D0%B4%D0%B8%D0%BE%D0%B4%D0%BE%D0%B2-%D0%B8%D1%81%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BB%D1%8C-%D0%BB%D0%BE%D0%BA%D0%B0%D1%82%D0%BE%D1%80-%D0%BD%D0%B0%D0%B9%D1%82%D0%B8-%D0%BF%D0%BE%D1%82%D0%B5%D1%80%D1%8F%D0%BD%D0%BD%D1%8B%D0%B5-%D0%BA%D0%BB%D1%8E%D1%87%D0%B8-%D1%81%D0%B5%D1%82%D1%8C-%D0%B1%D1%80%D0%B5%D0%BB%D0%BE%D0%BA-%D1%81%D0%B2%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%BE%D0%BA-%D0%B7%D0%B2%D1%83%D0%BA-%D1%83%D0%BF%D1%80%D0%B0%D0%B2%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D1%8F.jpg

 

 

Додаток №9

             Гра «Третій зайвий»

Золота ложка, золота людина, золоті руки.

Весела дівчина, веселе літо, веселі сніжинки.

Схлипує дитина, схлипує джерельце, схлипує вітер.

Сумує ліс, сумує матір, сумує небо.

 

 

 

 

 

 

 Додаток №10

Оціни власну діяльність на уроці.  Замалюй той смайлик, яким ти хочеш оцінити власну діяльністьна уроці:

http://photoholic24.com/wp-content/uploads/2012/01/smile_b.jpg Результат пошуку зображень за запитом "смайлики" Результат пошуку зображень за запитом "смайлики"

 

 

Додаток № 11

Вправа «Мікрофон

«Я зрозумів…»

«Я засвоїв…»

Обладнання: підручник Захарійчук М. Д. Українська мова, 4 клас; підбірка мультимедійних  презентацій «Дидактичні ігри та творчі вправи»; мікрофон, сигнальні картки (червоного та зеленого кольору), картки із таблицями; тлумачний словник.

Хід уроку:

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

  1. Перевірка домашнього завдання (вправа 96, с.47)

Індивідуальне опитування.

  1. Бесіда
  • З чого складається наше мовлення? (З речень)
  • З чого складаються речення?
  • Як групуються слова у мові? За якими ознаками?
  • Які частини мови вам відомі?
  • Яку роль у мовленні виконує кожна з них?
  • Наведіть приклади слів, що належать до відомих вам частин мови.

III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ

— Сьогодні ми пригадаємо, що нам відомо про іменник; розширимо свої знання про лексичне значення іменника.

IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Робота над вправою 97, с.48
  • Прочитайте виразно вірш.
  • Випишіть із вірша іменники, згрупувавши їх за питаннями хто? що?
  1. Визначення іменника з абстрактним значенням. Вправа «Визначення іменника з абстрактним значенням» (папка 1)

  1. Фізкультхвилинка

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ

На даному етапі уроку можна використати такі прийоми та вправи (в додатку):

  1. Попрацюймо разом. Вправа «Мікрофон» (папка 2)

 

  1. Дидактична гра «Чарівне дерево» (папка 14)
  2. Дидактична гра «Встанови відповідність» (папка 3)
  3. Творча вправа «Пряме і переносне значення іменника» (папка 16)
  4. Дидактична гра «Поєднай у групи» (папка 9)
  5. Дидактична гра «Міркуй вірно» (папка 8)
  6. Творча гра «Добери слово» (папка 5)
  7. Дидактична гра «Розстав по порядку» (папка 12)
  8. Гра «Шифрувальники» (папка 15)
  9. Дидактична гра «Ланцюжок» (папка 7)
  10. Творча вправа «Утвори пару» (папка13)
  11. Дидактична гра «Добери антонім» (папка 4)
  12. Дидактична гра «Розстав і запиши» (папка 11)
  13. Дидактична гра «Знайди зайве» (папка 6)
  14. Дидактична гра «Правда чи неправда» (папка10)
  15. Робота в парах вправа «Випиши іменники групами» (папка 17)

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

  • Яку частину мови пригадали на уроці?
  • Що називають іменником?
  • Як змінюється іменник?
  • Які граматичні ознаки має іменник?

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Виконати вправу 100, на с.49 підручника. Виписати із вправи 98 виділені слова. Користуючись тлумачним словником, пояснити їх лексичне значення. Зробити звуко-буквений аналіз цих слів.

 

docx
Додано
8 квітня 2018
Переглядів
4049
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку