Ключові компетентності: вміння вчитися:
навчально-організаційні вміння і навички:
- включається в роботу відразу після вказівки вчителя;
- дотримується режиму розумової праці під час виконання навчальних завдань;
загально мовленнєві вміння і навички:
- зосереджено слухає вчителя;
- відповідає на запитання за відомою і вільною моделлю;
- з повагою звертається до вчителя, учнів;
- виділяє під час читання і слухання важливі за змістом слова, нове, незрозуміле;
контрольно-оцінні вміння:
- оцінює свою діяльність за орієнтирами, поданими вчителем;
- обговорює отриману інформацію;
інформаційно-комунікативна:
- знаходить у тексті конкретні відомості;
загальнокультурна:
- дотримується правил поведінки на уроці;
здоров'язбережувальна:
- розпізнає правильне і неправильне сидіння за партою;
соціальна:
- співпрацює в команді.
Відділ освіти, молоді та спорту
Самбірської районної держадміністрації
Інформаційно-методичний
центр освіти
Конспект уроку з української мови
4 клас
Вчитель початкових класів
вищої категорії
Рудківської СЗШ І-ІІІ ступенів
Самбірського району
Львівської області
Венгрин С. І.
Рудки
2015
Тема. Розширення уявлень про лексичне значення іменника (слова з абстрактним значенням: радість, сум, сміливість тощо). Вживання іменників у прямому і переносному значеннях.
Ключові компетентності: вміння вчитися:
навчально-організаційні вміння і навички:
- включається в роботу відразу після вказівки вчителя;
- дотримується режиму розумової праці під час виконання навчальних завдань;
загально мовленнєві вміння і навички:
- зосереджено слухає вчителя;
- відповідає на запитання за відомою і вільною моделлю;
- з повагою звертається до вчителя, учнів;
- виділяє під час читання і слухання важливі за змістом слова, нове, незрозуміле;
контрольно-оцінні вміння:
- оцінює свою діяльність за орієнтирами, поданими вчителем;
- обговорює отриману інформацію;
інформаційно-комунікативна:
- знаходить у тексті конкретні відомості;
загальнокультурна:
- дотримується правил поведінки на уроці;
здоров’язбережувальна:
- розпізнає правильне і неправильне сидіння за партою;
соціальна:
- співпрацює в команді.
Предметні компетентності
( конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати)
Початковий рівень:
- визначає іменник з абстрактним значенням;
- знає, що таке іменник;
- впізнає в тексті іменники
Середній рівень:
- наводить приклади іменників у прямому і переносному значенні;
- пояснює лексичне значення іменника (з абстрактним значенням);
- пояснює значення іменника у прямому і переносному значенні;
- відносить до іменників слова з абстрактним значенням, які відповідають
на питання що?
- наводить приклади іменників з абстрактним значенням;
ставить питання до іменників;
- розрізнює іменники серед інших частин мови.
Достатній рівень:
- вводить іменник у прямому і переносному значенні в словосполучення,
Речення.
Високий рівень:
- встановлює відповідність між іменниками з конкретним і абстрактним
значенням;
- класифікує іменники з абстрактним і конкретним значенням;
- робить узагальнюючі висновки з уроку. Вправа «Заверши речення».
План уроку
1.Перевірка готовності учнів до уроку. ( Додаток №1)
2.Гра « Впізнай іменник».(Додаток№2)
3.Розповідь учителя «Цікаве про іменник». (Додаток№ 3)
3. Робота за таблицею.( Додаток №4)
4. Створення навчальної ситуації. Визначення іменника з абстрактним значенням. (Додаток№5)
5. Віднесення до іменників слів з абстрактним значенням, які відповідають
на питання що? Гра «Чарівна галявина».(Додаток №6)
6.Встановлення відповідності між іменниками а конкретним і абстрактним
значенням. (Додаток №7)
7. Наведення прикладів іменників у прямому і переносному значенні.
(Додаток №8)
8.Гра « Третій зайвий».(Додаток№9)
9.Твір-мініатюра "У зимовому лісі”.
10.Оцінювання учнями власної діяльності (Додаток 10)
12. Підведення підсумків уроку. Вправа «Мікрофон». (Додаток № 11)
Додаток №1.
Ось дзвінок нам дав сигнал -
Працьовитий час настав.
Тож і ми часу не гаймо,
Урок мови починаймо.
Додаток №2
Ходила лісом … у білім кожушку,
І забіліла стежка від білого …
… заквітло інеєм і заіскрився …
Ходила … в білому – лишила білий …
Довідка: казка, сніжку, гілля, лід, слід.
- Яких слів не вистачає? Доберіть.
- Слова якої частини мови вам допомогли?
- Що спільного між цими іменниками?
Додаток № 3.
- Назву іменник почали вживати з 1873 року. Її першим використав Омелян Партицький. Правопис 1926 року іменник називав речівником.
- Випередити іменник у кількості слів неспроможна жодна частина мови. В 11-томному „Словнику української мови” нараховується близько 135 тис. слів. Серед них іменників майже половина. Порівняно з іменниками дієслів удвічі менше.
- Терміни „чоловічий”, „жіночий”, „середній” рід дісталися нам у спадок ще з часів V ст.. до н. е. Філософ Профагор запропонував поділити всі імена на 3 роди: чоловічий, жіночий та речовий. Пізніше Арістотель запропонував замінити останній термін – на „середній рід”.
- Іменник має 7 відмінків. Учені нараховують різну кількість відмінків у сучасних мовах світу. Учений Колесов вважає, що їх близько 30. А датський лінгвіст визначив, що теоретично у мові могло б бути 216 різних відмінків.
Додаток№4.
Додаток№5.
Прочитайте слова.
Стіл, повага, ліс, вода, щедрість, горобець, доброта, іній, злість, папір, сум.
Випишіть слова, які вважаєте іменниками, Чому вирішили, що слова : повага, любов, щедрість, доброта, злість, сум – іменники, адже це не назви конкретних предметів.
Що називають виділені іменники?
Висновок:
Іменники можуть називати конкретні предмети, явища , які людина пізнає з допомогою органів чуття ( предмети, речі, люди, тварини). У мові є ще й інші іменники. Вони називають абстрактні поняття, ті, які людина не фіксує органами чуття.
Додаток №6
Гра «Чарівна галявина»
Обладнання: зображення галявини з прикріпленими на ній «чарівними
квітками». На кожній квітці написані слова .
Предметна компетентність: відносить до іменників слова з абстрактним
значенням, які відповідають на питання - що?
Ігрові завдання( задум): Іменникове галявина знаходиться у Мовному Саду. Раз у рік воно дарує чарівні квітки. Сьогодні саме такий день. Але квіти матимуть
чарівну дію лише тоді, коли ви зірвете тільки ті квітки, на яких записані
іменники з абстрактним значенням. Інакше чарівні квітки зникнуть.
Ігрові правила:
1. По черзі «зірвіть» чарівне квітки , на якому записане лише слово з
абстрактним значенням.
2. Перемагає та команда, яка безпомилково виконала завдання.
Ігрові дії:
1.Вчитель розповідає учням ігрову ситуацію і правила гри.
2. Учні:
по черзі « зривають» чарівні квітки, на яких записані слова з абстрактним значенням.
Вчитель визначає команду – переможця.
Результат : кількість і правильність «зірваних квіточок» з абстрактним
значенням.
Додаток№7
Розподільний диктант. Розписати іменники в 2 колонки: в першу – абстрактні, в другу – конкретні.
Хист, осінь, ялинка, дружба, пенал, олівець, квітка, істина, мужність, акваріум, тривога, жолудь, електрика, узвар, валіза, врода, автобус, медуза, свято, акція, доброта, сорока, афіша, диск.
Додаток№8
Поясніть значення іменника у прямому і переносному значенні:
1 група - слова, вжиті у прямому значенні:
2 група – слова, вжиті у переносному значенні:
Додаток №9
Гра «Третій зайвий»
Золота ложка, золота людина, золоті руки.
Весела дівчина, веселе літо, веселі сніжинки.
Схлипує дитина, схлипує джерельце, схлипує вітер.
Сумує ліс, сумує матір, сумує небо.
Додаток №10
Оціни власну діяльність на уроці. Замалюй той смайлик, яким ти хочеш оцінити власну діяльністьна уроці:
Додаток № 11
Вправа «Мікрофон
«Я зрозумів…»
«Я засвоїв…»
Обладнання: підручник Захарійчук М. Д. Українська мова, 4 клас; підбірка мультимедійних презентацій «Дидактичні ігри та творчі вправи»; мікрофон, сигнальні картки (червоного та зеленого кольору), картки із таблицями; тлумачний словник.
Хід уроку:
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Індивідуальне опитування.
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ ТА МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні ми пригадаємо, що нам відомо про іменник; розширимо свої знання про лексичне значення іменника.
IV. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ОТРИМАНИХ ЗНАНЬ
На даному етапі уроку можна використати такі прийоми та вправи (в додатку):
VI. ПІДСУМОК УРОКУ
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Виконати вправу 100, на с.49 підручника. Виписати із вправи 98 виділені слова. Користуючись тлумачним словником, пояснити їх лексичне значення. Зробити звуко-буквений аналіз цих слів.