Тема: Відокремлені члени речення
Мета: Узагальнити й закріпити теоретичні відомості з теми «Відокремлені члени речення,» удосконалити навички правильно будувати речення з відокремленими означеннями, прикладами, обставинами, уточнюючими додатками та ставити розділові знаки в них; розвивати логічне й творче мислення учнів; виховувати любов і бережливе ставлення до природи, навколишнього світу.
Хід роботи
I.Оголошення теми та мети уроку
II.Перевірка домашнього завдання.
Клас поділений на чотири групи: 1- «відокремлені означення», 2- «відокремлені приклади», 3- «відокремлені додатки», 4- « відокремлені обставини». Кожній групі було дано завдання, написати твір на лінгвістичну тему в художньому стилі про відокремлені члени речення – відповідно до назви своєї групи. У творах потрібно розкрити значення тих чи тих відокремлених членів речення в усному та писемному мовленні, розповісти про особливості пунктуації при них.
Керівники груп зачитують і захищають свої роботи, члени інших груп беруть участь в обговоренні творів, ставлять запитання, роблять зауваження, доповнюють, виправляють помилки.
III.Освоєння теми уроку
1.Інтелектуальна розминка.
Скласти цифровий ряд речень з відокремленими членами, послуговуючись кодам: 1- відокремленні означення, 2- відокремлені приклади, 3- відокремлені додатки, 4- відокремлені обставини, 5- відокремлені уточнюючі члени речення.
А я не знаю нічого ніжнішого, окрім берези головою, ніжно. Над полем, у високості, співали жайворонки. Квіти, особливо пальми й аспарагуси, відразу навіяли життя у кімнати. Тепле повітря нагадувало собою весняні ночі, переповнені вогкістю. Посеред неба, над самою головою, ніжно золотилися хмари. Не чути ніякого голосу, крім вівчарської трембіти на далекій полонині. Поспішають кудись, ховаються останні шуми й гуки довгої літньої днини. Мандрувала загадкова весна, сонячна, вітряна.
Зразок виконаного завдання: 3,5,2,1,5,3,4,1.
2. Робота з картками
Картка № 1
Поставити потрібні розділові знаки, обгрунтувати доцільність вживання ї у поданих реченнях; пояснити орфограми у виділених словах.
Ось і він Дніпро величний і древній. Бриніли зірки і моргнувши зоряним світлом засинали. Очерети перешіптуючись добігають до повороту ріки і спиняються над широким лиманом. Більш жодного звуку не донеслося крім повівання пахучого повітря в розквітлого гіллі саду.
Картка № 2
Поставити потрібні розділові знаки, обгрунтувати доцільність вживання ї у поданих реченнях; пояснити орфограми у виділених словах.
Густі непрохідні ліси закривали весь простір окрім високих полонин. Понад самим краєм дороги виструнчились гінкі стебла однакові незліченні як солдати. Натомивши у мандрівці ноги лягає день спочити за горбом. Десь там у туманній долині було чути морський прибій.
Картка № 3
Поставити потрібні розділові знаки, обгрунтувати доцільність вживання ї у поданих реченнях; пояснити орфограми у виділених словах.
Далеко внизу біля самих кущів верболозу гойдали головами соняшники. Захід погас не розгорівшись. Густо зацвічений білою ромашкою послався над берегом невеликий луг. Непорушно стоять дерева загорнені у сутінь.
Картка № 4
Поставити потрібні розділові знаки, обгрунтувати доцільність вживання ї у поданих реченнях; пояснити орфограми у виділених словах.
Ясне сонце тепле та приязне ще не встигло накласти палючих слідів на землю. Заходив серпень місяць снопів місяць селянських надій. Усі дерева за винятком старого дуба вже встигли скинути свої золоті шати додолу. Радісний і бадьорий я зустрічаю ранкову зорю.
3. Творча робота
1 група
Написати твір-мініатюру, використовуючи подані словосполучення як відокремлені члени речення.
Весняний дощ
Весняний дощ, теплий, рясний; виграючи веселу мелодію; лопочучи по асфальту; збігаючи дзюркотливими струмочками; розкочуючись по небу; напоєна вологою; крім дітвори; вистрибувала радіючи; умита теплим дощем.
2 група
Написати твір-мініатюру, використовуючи подані словосполучення як відокремлені члени речення.
Вечір на морі
Безмежне море, спокій, величне; залите місячним сяйвом; набігаючи на берег; міняючи свій колір; спроквола граючись розгойданими хвилями; віддзеркалюючи далекі вогні міста; окрім деяких поодиноких постатей; слухаючи плескіт води.
3 група
Написати твір-мініатюру, використовуючи подані словосполучення як відокремлені члени речення.
Квітують сади
Пишно зацвітаючи; облиті білим, блідо-рожевим цвітом; українські сади, вишневі; черешневі; розкидані побіля хат, охопленні пелюстковою заметіллю; заливаючись солодким щебетом; співаючи гімн весні; невтомні трудівниці – бджоли; створюючи ілюзію казковості.
4 група
Написати твір-мініатюру, використовуючи подані словосполучення як відокремлені члени речення.
Весна в степу
Весна – невтомна чарівниця; залитий сонцем; напоєний пахощами трав і квітів; струснувши з себе росу; синє небо, глибоке, бездонне; перекочуючись хвилею по травах; вдихаючи степові пахощі; насолоджуючись яскравим різнобарв'ям степових квітів.
IV.Захист теми уроку
Завдання групам: якнайточніше сформулювати узагальнену тезу про роль відокремлених членів речення в мові.
V.Оцінювання роботи груп експертами. (У ролі експертів виступають заздалегідь призначені вчителем учні, які найкраще опанували тему).
VI.Підсумкова бесіда
-На яку тему був дібраний мовний матеріал уроку?
-Якою постала природа в поданих реченнях, у створених вами письмових роботах?
- Як ви розумієте обов'язок оберігати й примножувати красу рідного краю?
VII.Домашнє завдання
Тема: Відокремлені члени речення
Мета: Узагальнити й закріпити теоретичні відомості з теми «Відокремлені члени речення,» удосконалити навички правильно будувати речення з відокремленими означеннями, прикладами, обставинами, уточнюючими додатками та ставити розділові знаки в них; розвивати логічне й творче мислення учнів; виховувати любов і бережливе ставлення до природи, навколишнього світу.
Хід роботи
I.Оголошення теми та мети уроку
II.Перевірка домашнього завдання.
Клас поділений на чотири групи: 1- «відокремлені означення», 2- «відокремлені приклади», 3- «відокремлені додатки», 4- « відокремлені обставини». Кожній групі було дано завдання, написати твір на лінгвістичну тему в художньому стилі про відокремлені члени речення – відповідно до назви своєї групи. У творах потрібно розкрити значення тих чи тих відокремлених членів речення в усному та писемному мовленні, розповісти про особливості пунктуації при них.
Керівники груп зачитують і захищають свої роботи, члени інших груп беруть участь в обговоренні творів, ставлять запитання, роблять зауваження, доповнюють, виправляють помилки.
III.Освоєння теми уроку
1.Інтелектуальна розминка.
Скласти цифровий ряд речень з відокремленими членами, послуговуючись кодам: 1- відокремленні означення, 2- відокремлені приклади, 3- відокремлені додатки, 4- відокремлені обставини, 5- відокремлені уточнюючі члени речення.
А я не знаю нічого ніжнішого, окрім берези головою, ніжно. Над полем, у високості, співали жайворонки. Квіти, особливо пальми й аспарагуси, відразу навіяли життя у кімнати. Тепле повітря нагадувало собою весняні ночі, переповнені вогкістю. Посеред неба, над самою головою, ніжно золотилися хмари. Не чути ніякого голосу, крім вівчарської трембіти на далекій полонині. Поспішають кудись, ховаються останні шуми й гуки довгої літньої днини. Мандрувала загадкова весна, сонячна, вітряна.
Зразок виконаного завдання: 3,5,2,1,5,3,4,1.
2. Робота з картками
Картка № 1
Поставити потрібні розділові знаки, обгрунтувати доцільність вживання ї у поданих реченнях; пояснити орфограми у виділених словах.
Ось і він Дніпро величний і древній. Бриніли зірки і моргнувши зоряним світлом засинали. Очерети перешіптуючись добігають до повороту ріки і спиняються над широким лиманом. Більш жодного звуку не донеслося крім повівання пахучого повітря в розквітлого гіллі саду.
Картка № 2
Поставити потрібні розділові знаки, обгрунтувати доцільність вживання ї у поданих реченнях; пояснити орфограми у виділених словах.
Густі непрохідні ліси закривали весь простір окрім високих полонин. Понад самим краєм дороги виструнчились гінкі стебла однакові незліченні як солдати. Натомивши у мандрівці ноги лягає день спочити за горбом. Десь там у туманній долині було чути морський прибій.
Картка № 3
Поставити потрібні розділові знаки, обгрунтувати доцільність вживання ї у поданих реченнях; пояснити орфограми у виділених словах.
Далеко внизу біля самих кущів верболозу гойдали головами соняшники. Захід погас не розгорівшись. Густо зацвічений білою ромашкою послався над берегом невеликий луг. Непорушно стоять дерева загорнені у сутінь.
Картка № 4
Поставити потрібні розділові знаки, обгрунтувати доцільність вживання ї у поданих реченнях; пояснити орфограми у виділених словах.
Ясне сонце тепле та приязне ще не встигло накласти палючих слідів на землю. Заходив серпень місяць снопів місяць селянських надій. Усі дерева за винятком старого дуба вже встигли скинути свої золоті шати додолу. Радісний і бадьорий я зустрічаю ранкову зорю.
3. Творча робота
1 група
Написати твір-мініатюру, використовуючи подані словосполучення як відокремлені члени речення.
Весняний дощ
Весняний дощ, теплий, рясний; виграючи веселу мелодію; лопочучи по асфальту; збігаючи дзюркотливими струмочками; розкочуючись по небу; напоєна вологою; крім дітвори; вистрибувала радіючи; умита теплим дощем.
2 група
Написати твір-мініатюру, використовуючи подані словосполучення як відокремлені члени речення.
Вечір на морі
Безмежне море, спокій, величне; залите місячним сяйвом; набігаючи на берег; міняючи свій колір; спроквола граючись розгойданими хвилями; віддзеркалюючи далекі вогні міста; окрім деяких поодиноких постатей; слухаючи плескіт води.
3 група
Написати твір-мініатюру, використовуючи подані словосполучення як відокремлені члени речення.
Квітують сади
Пишно зацвітаючи; облиті білим, блідо-рожевим цвітом; українські сади, вишневі; черешневі; розкидані побіля хат, охопленні пелюстковою заметіллю; заливаючись солодким щебетом; співаючи гімн весні; невтомні трудівниці – бджоли; створюючи ілюзію казковості.
4 група
Написати твір-мініатюру, використовуючи подані словосполучення як відокремлені члени речення.
Весна в степу
Весна – невтомна чарівниця; залитий сонцем; напоєний пахощами трав і квітів; струснувши з себе росу; синє небо, глибоке, бездонне; перекочуючись хвилею по травах; вдихаючи степові пахощі; насолоджуючись яскравим різнобарв’ям степових квітів.
IV.Захист теми уроку
Завдання групам: якнайточніше сформулювати узагальнену тезу про роль відокремлених членів речення в мові.
V.Оцінювання роботи груп експертами. (У ролі експертів виступають заздалегідь призначені вчителем учні, які найкраще опанували тему).
VI.Підсумкова бесіда
-На яку тему був дібраний мовний матеріал уроку?
-Якою постала природа в поданих реченнях, у створених вами письмових роботах?
- Як ви розумієте обов’язок оберігати й примножувати красу рідного краю?
VII.Домашнє завдання