Урок-розслідування
Тема. Наталка як уособлення кращих рис української жінки, що відстоює людську гідність, бореться за своє щастя
Перебіг уроку
I. Організаційний момент
Учитель. Доброго дня, шановні колеги. Прошу сідати. Можливо, ви здивовані, чому саме так я до вас звернулась. Справа в тому, що сьогодні ви будете моїми помічниками в розслідуванні: зникла Наталка Терпило. І нам потрібно якнайшвидше/її.відшукати.
Отже, відкрийте записники й почнемо.
Сьогодні 6 грудня справа №06122016, і спробуємо спершу спроектувати хід нашої роботи.
Метод проектування (діти записують питання й відповіді в зошит)
(один учень зачитує, один доповнює)
Учитель. Ось такою її бачили востаннє. Які у вас є припущення, куди зникла дівчина з Полтави?
Бесіда з елементами аналізу
Учитель. Ми знаємо, що опера М.Лисенка «Наталка Полтавка» здійснила тріумфальну ходу планетою: Варшава, Прага, Будапешт, Берлін, Париж, Лондон, Відень, Нью-Йорк, Буенос-Айрес та інші столиці світу вітали оперу на своїх сценах. Так, у Нью-Йорку вона йшла аншлагом протягом 3 тижнів, щодня її переглядали до 10 тис. чоловік. Можливо, Наталка залишилась там?
Учні. Ні, вона не така, не могла залишитись на чужині. Не хочу сказати нічого поганого, та згадайте її слова, сказані до Петра, «недовго з возним розв’язатися: не хочу, не піду та й кінці в воду…»
Учитель. Так ,наша справа не просунеться ні на крок. Пригадайте все, що вам відомо про цю дівчину. Де народилась, у якій сім’ї, хто її батьки? (діти говорять і зачитують цитати з тексту)
Учитель. Звичайна українська дівчина, як тисячі. Чи незвичайна? Що було в ній такого, що приваблювало не лише Петра, а й інших чоловіків? Можливо, саме в цьому криється загадка її зникнення. Які риси характеру притаманні Наталці? Нам потрібно це все занотувати, використовуючи метод гронування.
Вчитель записує пропозиції учнів на дошку, учні працюють в зошитах.
Учитель. Отже, ми бачимо, що Наталка втілює найкращі риси українських дівчат. А хто ж її оточував? Друзі? Можливо, у неї були й вороги? … Петро? Що ми знаємо про нього? (відповіді учнів , можна підтверджуваним цитатами з тексту)
Учитель. Думаю, Петро не здатний заподіяти своїй коханій зло. Хоча, хто зна? А що пов’язує Наталку з возним? (відповіді учнів, можна продемонструвати відеосюжет, де Наталка з відрами й коромислом зустрічається з возним)
Учитель. Отже, возний теж закоханий у Наталку. Вимальовується трикутник кохання. А це вже наводить на деякі роздуми.
Учні. Ні, до Наталки сваталось багато людей (зачитують уривок з тексту «Дяк … чом не чоловік…»)
Учитель. Коло підозрюваних не звужується, а,навпаки,розширюється, та й проблему інколи варто шукати в близькому оточенні зниклого. З родини в неї була лише мати, що можемо про неї сказати? (відповіді учнів. Можна зачитати уривок, де вони сваряться ,чи продемонструвати відеосюжет, чи розіграти сценку)
Учитель. А виборний, а Микола? Що про них знаємо?Як на вашу думку, чи причетні вони до зникнення Наталки?
Скрип дверей ( входить Петро )
Учитель. До нас хтось прийшов. Можливо, цей відвідувач проллє світло в нашій справі, допоможе знайти розгадку? (Звучить музика Бетховена «Місячна соната», заходить Петро і, ніби роздумуючи, читає вірш Д. Павличка «Коли ми йшли удвох з тобою» Йде по класу, розказує вірш, ніби думає й згадує, зупиняється біля вчителя)
Учитель. Доброго дня, Петре. Добре, що ви завітали. Чи є у вас якісь відомості про Наталку?
Петро. На жаль, ні. 4 роки вона, сердешна, чекала на мене, 4 довгих роки. Вірність її переконлива… І ось, коли до щастя залишається всього один крок,… зникає. Чому? Куди?. ..З ким?.. Можливо, вона в розпачі після освідчення возного ? Що мені робити? Бідна моя головонька…
Учитель. Насамперед, вам, Петре, варто заспокоїтись. Згадайте й розкажіть усе, що знаєте про свою кохану. (відповідь Петра)
Учитель. Дякую, Петре, не хвилюйтесь. Картина потроху прояснюється. Гадаю, ми вже близькі до розгадки. (Петро сідає) Дуже багато інформації, варто виділити головне. Нам знову потрібні записники.
Асоціативний диктант
Перед вами ряд слів, які характеризують людину. Чи всі є доречними до образу Наталки? Випишіть ті, які варті уваги й прокоментуйте їх. ( здатність до сильних почуттів, пиха, вірність, відвертість, хитрість, покірність, нерозважливість, працьовитість, кмітливість, щирість, рішучість, слабкість, зрадливість, жадібність, любов до грошей, лінощі, любов до матері, відвертість, скромність) (відповіді учнів)
Входить дівчина в українському вбранні й співає пісню «А я дівчина Наталка…» й стає серед класу.
Наслідуйте велике й чисте кохання, і хай воно обов’язково прийде до вас. До зустрічі. Підсумок..уроку Слово учителя
Учитель. Наша справа розкрита. І, звичайно, можна поставити крапку, але не сьогодні. Ми ставимо лише 3 крапки … Чому? Бо краса справжніх почуттів нескінченна. Головне, щоб вона була не спотворена грубістю, цинізмом. А ми, гадаю, впорались з нашим завданням. А чи знайшли відповіді на всі запитання??? (відповіді учнів – відштовхуються від методу проектування)
Дякую. Звичайно, кожного із нас оцінить життя. А сьогодні я хочу подякувати всім за таку щиру розмову, плідну роботу й оцінити …
Учитель. «Наталка Полтавка» - це гімн великому коханню, і образ головної героїні буде приваблювати ще не одне покоління. Мені хотілося б побажати нашим молодим дівчатам кохати й бути коханими, бути такими ж щирими та вірними в коханні.
І, звичайно, бути прекрасними кожній по-своєму. Адже еталонів краси стільки, скільки є людей.
А домашнє завдання у вас буде творче: спроектуйте долю Наталки за інших життєвих обставин (батько не помер, Петро не бідний сирота, Наталка з матір’ю не виїжджали з Полтави.)