Урок – розслідування «Слідство ведуть знавці» з елементами проблемного навчання.

Про матеріал

Мета: встановити взаємозв'язки між змінами в неживій природі, житті рослин та в житті тварин. Продовжуючи формувати вміння порівнювати за істотними ознаками тварин, класифікувати їх. Розвивати спостережливість, вміння аналізувати, робити висновки. Виховувати турботливе ставлення до птахів і звірів, бажання їм допомагати, оберігати.

Перегляд файлу

Урок – розслідування «Слідство ведуть знавці» з елементами проблемного навчання.

Мета: встановити взаємозв’язки між змінами в неживій природі, житті рослин та в житті тварин. Продовжуючи формувати вміння порівнювати за істотними ознаками тварин, класифікувати їх. Розвивати спостережливість, вміння аналізувати, робити висновки. Виховувати турботливе ставлення до птахів і звірів, бажання їм допомагати, оберігати.

Обладнання: комп’ютер, магнітофон, запис «Світ птахів», маски тварин.

Хід уроку

І.Організація класу

Емоційне налаштування

Я, Лілія Миколаївка, проведу з вами урок «Я і Україна». Але я хочу перевірити чи любите ви природу, чи бережете, охороняєте?

*Підніміть руку ті, хто не ламає гілочок;

*похитайте головою ті, хто не вириває з коренем квіти;

*потупайте ногою ті, хто не чіпає пташині гнізда;

*візьміться за носики ті, хто підбере і догляне покинуте кошеня;

*поплескайте в долоні ті, хто береже природу.

- Я бачу, що ви дійсно любите природу.

- Прийшла зима… Кожна пора року прекрасна по-своєму… Стільки гарного довкола тільки взимку. Казкова краса зими притягує, хвилює, бентежить уяву. Почуття так і вирують у нашому серці. Мов у казці за одну ніч вона будує срібні кришталеві палаци, накриваючи все снігом, заковує в лід річки й озера…

Прислухайтесь, зима зітхає, жалібно голосить, хурделиця урочисто бринить кришталевим стоном… Дрімають рослини, не страшні їм морози, їм сниться тепле сонечко…

На дворі мороз, а у ваших серденьках я відчуваю тепло, добро, у ваших очах бачу допитливість, розум, бажання думати, аналізувати, працювати, все знати!

ІІ. Актуалізація опорних знать

- Зима  -  найкраща пора року.

Метод «Займи позицію»

- Хто згоден з цим твердженням, підніміть зелений кружечок, ні – червоний.

Метод «ПРЕС»

- Я приїхала з Сухого Єланця до вас не одна,

Трапилась у нас велика біда, зима то морозом землю скує,

А потім раптом дощик поллє.

Вітер – вітрисько сердито гудів, і наш соловейко тепер захворів.

У теплі краї він не полетів, втратив свій голос і посмутнів.

Може йому допоможете ви своєю роботою вилікувати.

Наш соловейко вміє гарно співати, а ви можете дружно, старанно сьогодні працювати?

Ось так за допомогою до вас ми прийшли, а по дорозі ще скарги знайшли.

Чули, що ви усі молодці, працюєте гарно,бо ви всі знавці.

Давайте ці скарги разом розбирати, хто винен і в чому? Будемо шукати?

 

ІІІ. Повідомлення теми уроку. Постановка проблемного питання.

Зачитую скарги( Зайчик: холодно, голодно, зрубали 5 ялинок, нема де сховатись, не зустрічаючи їжака; Пташки: замерзли, нема їжі, хворіємо, Івасик підбив крило)

- Тяжко тваринам. Розглянемо скарги? Будемо слідчими? А слідчі розглядають різні версії, шукають докази, з’ясовують причини тієї чи іншої справи. Ось так, розглянувши скарги, перевіривши все версії, зібравши докази, вислухавши свідків, ми зможемо з’ясувати «від чого залежить життя птахів і звірів взимку».

Створення асоціативного куща

- На які групи поділяються тварини?

- Свійські тварини – це які? (живуть у людей)

- Від чого залежить життя свійських тварин? ( від догляду за ними людиною)

- Дикі тварини - це які? ( самі здобувають їжу)

- Кому взимку важче: диким чи свійським?

- Чому?

- Тож давайте підемо до лісу і проведемо розслідування умов життя птахів і звірів взимку.

Я – головний слідчий, а ви мої помічники.

Вправа «Телефон»

-У кого запитаємо дозволу, чи можемо ми йти до лісу?

 

IV. Вивчення нового матеріалу

Розгляд скарги від зайчика

- Де у лісі можна знайти зайця?

Вправа «Інтерв’ю»

- Як тебе звати?

- Де ти живеш?

- Чи тобі важко в лісі взимку?

- Чому?

- Що їси?

- А ти міцно спиш?

- Про що б ти попросив людей?

( Заєць – дуже обережна тварина. Перед сном хитромудрий стрибун наробить стільки слідів – візерунків, що не кожний з його ворогів розбереться у них. Заплутавши сліди, із розгону стрибає убік і там причаюється під кущем, або у ямці, за сніговим наметом.)

 

- Ти хто? (білка)

- Де ти живеш?

- Чи тобі важко?

- Чому?

- Що їси?

- Чи боїшся ти морозу?

- А скільки у тебе гнізд? Чому?

Проблемна ситуація

-У білочки День народження. Вона запросила гостей. Подумайте над тим, кого б вона запросила і чим би пригощала гостей?

-А хто не може прийти?

 

- Як тебе звати? (ведмідь)

- Де ти живеш?

- Що їси?

- Чи бачив ти сніг? Чому?

- А чому ти спиш взимку?

- А що тобі сниться?

(Ранньою зимою, тільки – но випаде сніг, залягають у сплячку ведмеді. Вони старанно лаштують зимові барлоги м’якою запашною хвоєю, корою молодих ялиночок, сухим мохом устилають своє житло. Пізньою зимою народжуються у ведмедиці сліпі ведмежата. Під час великої відлиги, коли починає капати з дерев, ведмідь прокидається. Хоче довідатись, чи не настала весна. У неврожайні роки ведмідь не запасає в організмі достатньо і може прокинутися серед зими, щоб знайти поживу. Такий ведмідь дуже злий та агресивний. Він може напасти на людину.)

 

- А зайчик скаржиться,що ніяк не може знайти їжачка. Чому?

- Так чому одні звірі лягають спати , а інші ні? Мерзнуть?

Гра «День і ніч»

- Чи знаєте хто взимку спить, хто ні? (ведмідь, вовк, заєць, їжак, олень, борсук, вуж, кажан, білка, миша, лисиця)

- А лиска не спить. Покажіть як вона дивиться, хитруля. Чому її так називають? А лапи у неї мерзнуть?

 

Фізкультхвилинка

Все у лиски вже в порядку вийшла лиска на зарядку.

Лапки вгору, лапки вниз і роззиралась геть скрізь.

І на місці поскакала, і вставала, й присідала.

Головою покрутила, вітрячка вона зробила.

Потім лапки опустила і взялась собі за діло.

- За яке діло взялась лиска?

- А якщо все в снігу, хто допоможе оленям, лосям?

 

 

Розгляд скарги від пташок

- Ви так старались, що вам прийшов лист від пташок із теплих країв. Послухайте, про що вони співають?

(Як їм добре, тепло, нагодовані, веселе …)

- А ми розглянемо і розслідуємо скарги від наших пташок. Як ви думаєте, від яких птахів надійшла скарга?

- А які ще є? (перелітні)

- У кожній справі є свідки. Хто був свідком того, що птахи відлетіли?

- Хто був свідком того, що з’явились синички?

Групова робота (Перелітні птахи і зимуючі)

- Перелітні, що змушує вас відлітати?

- А ви, зимуючі, чому не відлітаєте?

- А ви завжди зможете знайти собі їжу?

- А що для вас страшніше: голод чи холод?

- Хто вам допоможе?Як?

Вправа «Меню»

- Чим нагодуєте пташок?

(Синиця – гарбузове і соняшникове насіння, насіння з динь, кавунів, овес, обрізки м’яса й сала; Снігур – ягоди калини, горобини; Горобець – відходи з елеватора)

- А що шкідливо давати?

- Що трапиться, якщо взимку загинуть пташки від голоду?

- Яким птахам допоможуть люди, якщо охоронятимуть і не будуть зрубувати ялинки  і сосни?

 

V. Закріплення вивченого

Речовий доказ

- По дорозі ми з соловейком знайшли поламану годівницю. Я її підібрала.

- Чому вона поламана?

- Хто полагодить?

-Я даю тобі, …, зроби …

Ситуативні завдання

Як краще вчинити,якщо…

• Вранці у твоє вікно постукала синичка

• На стежині, якою ти йдеш, сидить горобчик з підбитим крилом.

• Якщо вранці ви помітите в саду сліди зайця і обдерту кору?

• Голуби намостили взимку гніздо на вашому балконі.

Екологічна гра

Проблемна ситуація

- Як ви вважаєте, добре живеться тваринам на волі? А поруч із людиною?

- Для того, щоб відповісти на це питання, пограємо у гру. Уявіть собі, що ви всі дикі лісові тварини. Ось ваш ліс. Це «межі» лісу. Якщо ви виходите за ці межі, то можете загинути. Тут ви живете, граєтесь,  відпочиваєте . А ось тут, поруч з лісом, живуть люди.

- Звірі,чи добре вам у лісі?

- Ви любите свій ліс?

- А люди теж люблять ліс. (звужуються межі)

- Чому тваринам стало погано?

- Яку б пораду ви дали людям?

 

VI. Підсумок

Вправа «Незакінчене речення»

Щоб птахи і звірі вижили в морозну й холодну зиму, достатньо …

- Тепер ми знаємо, як важко зимувати птахам і звірам.

- Ми всі скарги розглянули?

- Вирішили проблему?

- Від чого залежить життя птахів і звірів взимку?

 

Рефлексія «Що нашіптує моє серденько?»

 

- Ви своїми правильними відповідями, добрими серцями зігріли соловейка і він вам заспіває.

docx
Додано
4 липня 2018
Переглядів
439
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку