Урок "Розв'язування нерівностей з двома змінними"

Про матеріал
Урок "Розв'язування нерівностей з двома змінними" .Алгебра, 9 клас з поглибленим вивченням математики. При побудові графіків можна використати програму Gran1W.
Перегляд файлу

9Б клас

   Вчитель Шаповалова Л.В. ХЛ№161 « Імпульс» місто Харків.

 

Тема: Нерівності з двома змінними.

Графік нерівності з двома змінними.

Мета: Забезпечити засвоєння учнями поняття нерівності з двома змінними та її розв’язків, графічного зображення розв’язків.

Формувати навики побудови графіків нерівності з двома змінними, застосування контрольних точок.

Розвивати логічне мислення учнів.

Виховувати інтерес до вивчення математики, потяг до наукової творчості.  Виховувати охайність, відчуття задоволення від розв’язування завдань підвищеної складності.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання: комп’ютери класу з прикладною програмою Gran1W.

                                  Хід уроку.

І Мотивація. Ви умієте знаходити розв’язки  нерівностей з однією змінною, та зобразити їх на координатній прямій:

3х-2>0;  х2 -7х+12≤0; (х-3)(х+6)(х-5)≥0; ; х2 ≥0; х2  +1 <0.

Що буде розв’язком нерівності, яка містить дві змінні?

Наприклад  2x-y>1         або              y>x2  .

Учні висловлюють свої припущення.

Сьогодні на уроці відповімо на це запитання та розглянемо приклади нерівностей з двома змінними та їх розв’язки.

Наприклад такі: 2x-y>1;   у<2х-х2 ; ху≤6;            х 2 +2х+у2 ≥3;      (х-у)(х+у-1)>0 ;      х2 –у2 ≤0.  

Перевіримо побудову графіків Д/З.

І. Актуалізація опорних знань.  Перевірка Д/З.

(Побудувати графіки функцій   2x-y=1; у=2х-х2;        ху=6  ;

 та рівнянь:       х 2 +2х+у2 =3;

                   (х-у)(х+у-1)=0 ;

                    х2 –у2 =0.  

Побудову виконати в зошитах та на ПК.)

Учні демонструють графіки функцій та рівнянь на ПК, перевіряють побудову в зошитах.  6 учнів  виконують ці завдання на дошці. Учні класу на полях зошитів ставлять відмітку  +; - ; ±  в залежності від правильності виконання завдання.

 

ІІ. Формування знань.

Нерівність 2x-y>1,    є нерівністю з двома змінними. Впорядковану пару чисел, яка перетворює нерівність з двома змінними у правильну числову нерівність, називають  її розв’язком. 

Наведіть приклади пари чисел, які є розв’язком даної нерівності. Скільки існує таких пар?

Розв’язати нерівність з двома змінними – це означає знайти множину її розв’язків.

Знаходження цієї множини для нерівностей з двома змінними становить певні труднощі. Тому зручно користуватися геометричним методом, бо за допомогою нього її можна наочно зобразити.

Чи є пара чисел (2;5), (2:-3) ,(4;1),((-2;-1), (2;3) розв’язком даної нерівності? Перевірте, підставивши їх координати у нерівність.

 Відмітьте ці точки на координатній площині, де побудовано графік рівняння   2x-y=1, тобто у=2х-1.

Де розташовані точки, координати яких є розв’язком нерівності? І де ті, які не є розв’язком нерівності?

        Зробіть висновок.

( Учні висловлюють свої припущення)     

        Розв’язки нерівності з двома змінними задають певну множину точок на координатній площині, яку визначають за допомогою рівняння, що отримується з даної нерівності заміною її знака на знак рівності. Встановлення цієї множини і становить суть геометричного (графічного) способу розв’язування нерівності з двома змінними.

      Точки графіка одержаного рівняння будуть належати множині розв’язків даної нерівності тільки тоді, коли вона нестрога. У цьому разі на координатній площині графік рівняння зображується суцільною лінією, в другому – пунктирною.

Пропоную учням сформулювати алгоритм розв’язування нерівності.

     Висновок:

геометричний спосіб розв’язування нерівності на прикладі нерівності першого степеня з двома змінними  

будуємо графік відповідного  рівняння: у=2х-1.

Це рівняння    у=2х-1визначає на координатній площині пряму, яка ділить площину на дві півплощини: півплощину (І), розміщену вище від прямої, і півплощину (II), розміщену нижче, від прямої

 

Геометрично множина всіх розв’язків нерівності у<2х-1 зобразиться множиною точок півплощини (І), а нерівності у>2х-1– множиною точок півплощини (II).

Кажуть також, що нерівність у<2х-1визначає півплощину (І), а нерівність у>2х-1 – півплощину (II).

(Демонстрація  на ПК)

Завдання учням. Зобразіть графік нерівності , (у<2х-1) на площині де побудовано графік  у=2х-1.

 

 

IІІ. Удосконалення вмінь і навичок.

  1.                    Побудувати графік нерівності   у<2х-х2 та

ху≤6  ;     х 2 +2х+у2 ≥3;  (х-у)(х+у-1)>0 ;      х2 –у2 ≤0.  

Учні пропонують застосувати графіки, які вони побудували дома.

Яка ж площина є розв’язком?

Учні пропонують методи встановлення відповідної площини.

Висновок. Формулюється метод застосування контрольної точки.

Звертаю увагу на строгі та нестрогі нерівності.

 

Побудова графіків у зошиті з наступною перевіркою на комп’ютері.

5 учнів по черзі виходять до дошки, на готових графіках виділяють частину площини , яка є розв’язком нерівності. Пояснюють визначення відповідної площини застосуванням контрольної точки.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. у<2х-х2  

  1. ху≤6          (у≤

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. х 2 +2х+у2 ≥3,   (х-1)22≥4

  1. (х-у)(х+у-1)>0

  1. х2 –у2 ≤0.

 

 

 

  1. Які розв’язки нерівностей:  а) у<-1, (0х+у?

б)  , (х+0у3).

 

( Демонстрація на ПК)

 

  1.                    Самостійна робота

Побудувати графік нерівності:

І варіант

                                                    у<         (9 балів)

ІІ варіант

                                            (9 балів)

 

ІІІ* варіант

    (12 балів)

ІV* варіант

                                                               (12 балів).

 

 

Перевірка самостійної роботи  з використанням  ПК.

1 варіант

у<

2 варіант

3 варіант

 

                                (2+(2>0.

 

 

4 варіант

               (     

IV. Підведення підсумків уроку.

  • Що є розв’язком  нерівності з двома невідомими?
  • Що є графіком  нерівності з двома невідомими?
  • Який алгоритм побудови графіка нерівностей з двома змінними?
  • Оцінка за урок (учні виставляють собі в зошит +;-;± та одержані оцінки) :

                           Д/З -

                           Відповідь біля дошки –

                           Усні відповіді на уроці –

                           Самостійна робота -

САМООЦІНКА ( Як я засвоїв (засвоїла) матеріал уроку) -

V. Перспектива. Розв’язування нерівностей, які містять множники постійного знаку х2 (у-х2 )>0 , розв’язування завдань з параметрами в системі хоа та систем нерівностей з двома невідомими.

VІ. Домашнє завдання. 

Вивчити п.19. Завдання №19.15(1,2,5,6*,7*).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


                               

 

 

 

 

 

 

 

Урок:

Нерівності з двома змінними.

Графік нерівності з двома змінними.

 

9Б клас

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

   Вчитель    Шаповалова Л.В. ХЛ№161 « Імпульс»

 

 

 

2015р

docx
До підручника
Алгебра (підручник для класів із поглибленим вивченням математики) 9 клас (Мерзляк А. Г., Полонський В. Б., Якір М. С)
До уроку
§ 4. Нерівності з двома змінними та їхні системи. Доведення нерівностей
Додано
7 січня 2020
Переглядів
8344
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку