9Б клас
Вчитель Шаповалова Л.В. ХЛ№161 « Імпульс» місто Харків.
Тема: Нерівності з двома змінними.
Графік нерівності з двома змінними.
Мета: Забезпечити засвоєння учнями поняття нерівності з двома змінними та її розв’язків, графічного зображення розв’язків.
Формувати навики побудови графіків нерівності з двома змінними, застосування контрольних точок.
Розвивати логічне мислення учнів.
Виховувати інтерес до вивчення математики, потяг до наукової творчості. Виховувати охайність, відчуття задоволення від розв’язування завдань підвищеної складності.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: комп’ютери класу з прикладною програмою Gran1W.
Хід уроку.
І Мотивація. Ви умієте знаходити розв’язки нерівностей з однією змінною, та зобразити їх на координатній прямій:
3х-2>0; х2 -7х+12≤0; (х-3)(х+6)(х-5)≥0; ; х2 ≥0; х2 +1 <0.
Що буде розв’язком нерівності, яка містить дві змінні?
Наприклад 2x-y>1 або y>x2 .
Учні висловлюють свої припущення.
Сьогодні на уроці відповімо на це запитання та розглянемо приклади нерівностей з двома змінними та їх розв’язки.
Наприклад такі: 2x-y>1; у<2х-х2 ; ху≤6; х 2 +2х+у2 ≥3; (х-у)(х+у-1)>0 ; х2 –у2 ≤0.
Перевіримо побудову графіків Д/З.
І. Актуалізація опорних знань. Перевірка Д/З.
(Побудувати графіки функцій 2x-y=1; у=2х-х2; ху=6 ;
та рівнянь: х 2 +2х+у2 =3;
(х-у)(х+у-1)=0 ;
х2 –у2 =0.
Побудову виконати в зошитах та на ПК.)
Учні демонструють графіки функцій та рівнянь на ПК, перевіряють побудову в зошитах. 6 учнів виконують ці завдання на дошці. Учні класу на полях зошитів ставлять відмітку +; - ; ± в залежності від правильності виконання завдання.
ІІ. Формування знань.
Нерівність 2x-y>1, є нерівністю з двома змінними. Впорядковану пару чисел, яка перетворює нерівність з двома змінними у правильну числову нерівність, називають її розв’язком.
Наведіть приклади пари чисел, які є розв’язком даної нерівності. Скільки існує таких пар?
Розв’язати нерівність з двома змінними – це означає знайти множину її розв’язків.
Знаходження цієї множини для нерівностей з двома змінними становить певні труднощі. Тому зручно користуватися геометричним методом, бо за допомогою нього її можна наочно зобразити.
Чи є пара чисел (2;5), (2:-3) ,(4;1),((-2;-1), (2;3) розв’язком даної нерівності? Перевірте, підставивши їх координати у нерівність.
Відмітьте ці точки на координатній площині, де побудовано графік рівняння 2x-y=1, тобто у=2х-1.
Де розташовані точки, координати яких є розв’язком нерівності? І де ті, які не є розв’язком нерівності?
Зробіть висновок.
( Учні висловлюють свої припущення)
Розв’язки нерівності з двома змінними задають певну множину точок на координатній площині, яку визначають за допомогою рівняння, що отримується з даної нерівності заміною її знака на знак рівності. Встановлення цієї множини і становить суть геометричного (графічного) способу розв’язування нерівності з двома змінними.
Точки графіка одержаного рівняння будуть належати множині розв’язків даної нерівності тільки тоді, коли вона нестрога. У цьому разі на координатній площині графік рівняння зображується суцільною лінією, в другому – пунктирною.
Пропоную учням сформулювати алгоритм розв’язування нерівності.
Висновок:
геометричний спосіб розв’язування нерівності на прикладі нерівності першого степеня з двома змінними
будуємо графік відповідного рівняння: у=2х-1.
Це рівняння у=2х-1визначає на координатній площині пряму, яка ділить площину на дві півплощини: півплощину (І), розміщену вище від прямої, і півплощину (II), розміщену нижче, від прямої
Геометрично множина всіх розв’язків нерівності у<2х-1 зобразиться множиною точок півплощини (І), а нерівності у>2х-1– множиною точок півплощини (II).
Кажуть також, що нерівність у<2х-1визначає півплощину (І), а нерівність у>2х-1 – півплощину (II).
(Демонстрація на ПК)
Завдання учням. Зобразіть графік нерівності , (у<2х-1) на площині де побудовано графік у=2х-1.
IІІ. Удосконалення вмінь і навичок.
ху≤6 ; х 2 +2х+у2 ≥3; (х-у)(х+у-1)>0 ; х2 –у2 ≤0.
Учні пропонують застосувати графіки, які вони побудували дома.
Яка ж площина є розв’язком?
Учні пропонують методи встановлення відповідної площини.
Висновок. Формулюється метод застосування контрольної точки.
Звертаю увагу на строгі та нестрогі нерівності.
Побудова графіків у зошиті з наступною перевіркою на комп’ютері.
5 учнів по черзі виходять до дошки, на готових графіках виділяють частину площини , яка є розв’язком нерівності. Пояснюють визначення відповідної площини застосуванням контрольної точки.
б) , (х+0у3).
( Демонстрація на ПК)
Побудувати графік нерівності:
І варіант
у< (9 балів)
ІІ варіант
(9 балів)
ІІІ* варіант
(12 балів)
ІV* варіант
(12 балів).
Перевірка самостійної роботи з використанням ПК.
1 варіант
у<
2 варіант
3 варіант
(2+(2>0.
4 варіант
(
IV. Підведення підсумків уроку.
Д/З -
Відповідь біля дошки –
Усні відповіді на уроці –
Самостійна робота -
САМООЦІНКА ( Як я засвоїв (засвоїла) матеріал уроку) -
V. Перспектива. Розв’язування нерівностей, які містять множники постійного знаку х2 (у-х2 )>0 , розв’язування завдань з параметрами в системі хоа та систем нерівностей з двома невідомими.
VІ. Домашнє завдання.
Вивчити п.19. Завдання №19.15(1,2,5,6*,7*).
Урок:
Нерівності з двома змінними.
Графік нерівності з двома змінними.
9Б клас
Вчитель Шаповалова Л.В. ХЛ№161 « Імпульс»
2015р