1
«Розробка фрагментів уроків математики (7)
розв’язування простих сюжетних задач,
які є моделями реальних ситуацій»
Виходячи з того, що Математика в початкових класах має як практичне, так і духовне значення. А курс математики початкових класів забезпечує подальше вивчення математики в середніх класах.
Будучи переконаною, що математичні знання, набуті в початкових класах, потрібні в повсякденному житті, під час вивчення інших дисциплін, для розуміння повідомлень засобів масової інформації.
Знаючи, що більшість питань математичної освіти має бути засвоєна в початкових классах на такому рівні, щоб стати надбанням учнів на все життя,що решта питань програми з математики для початкових класів опрацьовується з метою підготовки до ґрунтовного вивчення відповідного матеріалу в наступних класах.
Керуючись тим, що провідна роль математики полягає у розвитку логічного мислення, формуванні алгоритмічного мислення, вихованні навичок розумової праці, таких рис особистості, як працьовитість, охайність, розвиток волі, уваги, уяви учнів.
Розуміючи, що математична компетентність, передбачає виявлення простих математичних залежностей в навколишньому світі, моделювання процесів та ситуацій із застосуванням математичних відношень та вимірювань, усвідомлення ролі математичних знань та вмінь в особистому і суспільному житті людини; вважаю дуже актуальною потребу у відповідності умови задач з математики з сучасним життям .
Метою даної роботи є спроба відшукати та сформулювати реальні ситуації життя, що будуть перетинатися та тісно переплітатись з роботою над задачами в початковій школі. Уявлення про процес розв’язування задачі формується як перехід від текстової моделі (текст задачі) до схематичної (короткий запис , схематичний рисунок), а далі - до математичної (вираз).
Задача
На день народження Михайликові подарували флешку з об`ємом пам`яті 32 мегабайти. Під час свята , фотографуючи своїх друзів, він використав 6 мегабайтів. Скільки мегабайтів пам`яті залишилось вільними на флешці?
Ознайом лення із змістом задачі
|
-пояснення не всім знайомих термінів: флешка ( USB- флеш-накопи́чувач, флешка— носій інформації, що використовує флеш-пам'ять для збереження даних та підключається до комп'ютера чи іншого пристрою через USB-порт. USB-флеш-накопичувачі зазвичай підтримують перезаписування. Розмір — близько 5 см, вага — менше, ніж 60 г. Надзвичайну популярність здобули у 2000-ні у зв'язку з тим, що вони дуже компактні, легкі і мають великий об'єм пам'яті (від 32 Мб до 256 Гб.). Основне призначення — зберігання й перенесення файлів та обмін ними, резервне копіювання), мегабайти ( Мегабайт — одиниця вимірювання обсягу даних). (з використанням предметної ілюстрації чи малюнків); -сприймання тексту задачі зі слів вчителя чи самостійно; -виділення кожної смислової одиниці тексту (числові дані, запитання), відбувається шляхом читання тексту задачі частинами; 1.Скільки було на флешці гігабайтів пам`яті? 2. Скільки мегабайтів пам`яті використано під час свята? 3.Що потрібно знайти? Для чого це потрібно знати, контролювати? 4. На які питання відповіли? |
2. Фрагмент уроку
Задача
Станом на понеділок курс обміну гривні на долар в банку був 26 грн. за долар . В середу курс обміну становив 28 грн. На скільки зріс курс обміну долара на гривню за минулий час?
Аналіз задачі і усвідомлення її змісту.
|
- Чи доводилось вам бути присутніми при обміні валюти? На що звернули увагу? - Долар дорожчав чи дешевшав? Гривні більше чи менше прийдеться віддати? -Як знайти на скільки більше прийдеться заплати гривні в середу ніж у понеділок? Що це для них означає? Чому це важливо? |
3.Фрагмент уроку
Задача
Родина, використовуючи на дачі звичайні освітлювальні лампочки , за місяць використовувала 24 кВт електричної енергії. Замінивши звичайні лампочки на енергозберігаючі, їх витрати електроенергії зменшились у 3 рази. Скільки кВт електроенергії стала витрачати сім`я?
Відшукання плану розв’язування задачі (аналітичний);
|
-Чи намагається ваша сім`я зменшити, економити витрати електроенергії? Як? Чому? -Чи усвідомлюєте ви , що економний підхід зберігає бюджет вашої родини? - У скільки разів менше заплатить сім`я за електроенергію, замінивши лампочки? -Яким буде план дій, щоб посягти економії? - Роздуми, що це для них означає? |
4. Фрагмент уроку
Задача
Щоб привітати дітей класу зі святом , було придбано 4 пачки наліпок по 8 на кожній. Скільки дітей у класі?
Аналіз задачі і усвідомлення її змісту.
|
-Подобається тобі отримувати подарунки? -За яким принципом ті обираєш подарунки? Чи можна було менше пачок придбати? Чому? На яке запитання можемо відповісти виконавши дію? |
5. Фрагмент уроку
Задача
Склади задачу за поданими даними:
1 будиночок- 30 метрів до моря.
2 будиночок- 150 метрів до моря.
Складання умови. Аналіз. |
Чи доводилось вам відпочивати у будиночках на морі? Яке розташування будиночка вам більше подобається, ближче, чи дальше від моря? Чому? Яке запитання ми можемо поставити, маючи два таких значення? |
6. Фрагмент уроку
Задача
Мама на сніданок зробила для всієї родини бутерброди з ковбасою, по 3 шма точки на кожний і відрізала всього 12 шматочків. Із скількох людей
складається сім`я?
Відшукання плану розв’язування задачі |
Використання наочності. Кружечки з картону розкласти по 3 на кожний «бутерброд». Що ми робили? (розподіляли). Чому? А можна інакше розкласти шматочки ковбаси по бутербродам не образивши жодного члена сім`ї? Чому? Якою дією знайти кількість членів родини? |
6. Фрагмент уроку
Задача
Дозволена швидкість руху автомобіля містом 60 кілометрів. Водій порушив правила дорожнього руху і рухався із швидкістю 85 кілометрів . На скільки кілометрів перевищив швидкість водій?
Аналіз задачі і усвідомлення її змісту |
Що для тебе несе порушення правил дорожнього руху водієм? Як ти ставишся до цього? Він рухався швидше дозволеного?Яка дозволена швидкість? З якою швидкістю рухався правопорушник? Щоб узнати на скільки, що потрібно зробити? |
На сучасному етапі розвитку освіти з’явилося багато нових методів щодо роботи над простою задачею , різних поглядів на цей вид математичних завдань, але, на мою думку , навчання дітей розв’язування задач до цього часу залишається проблемою. Можу зробити висновок ,що і традиційні і новітні (інноваційні технології ) роботи над задачею дають можливість лише небагатьом учням пізнати радість перемоги над цим видом завдань .
Аналізуючи помилки своїх учнів , слухаючи їх пояснення, щодо обраної дії при розв’язанні задачі , зробила висновок , що головними причинами труднощів , що викликає задача , є:
Різноманітність життєвих ситуацій ,вказаних у задачі, та ,водночас , обмежений вибір арифметичних дій (4); що приводить до недостатнього розуміння змісту арифметичної дії.