Розробку уроку можна використати при узагальненні та систематизації теми "Раціональні рівняння" (алгебра, 8 клас), використано різні види і форми роботи відповідно до чинної програми.
Тема уроку : Розв’язування раціональних рівнянь. Алгебра, 8 клас.
Мета навчальна : узагальнити знання про рівняння, продовжувати формувати навички розв’язування раціональних рівнянь ( лінійних і дробових), розглянути різні способи їх розв’язування; розвивальна: розвивати пізнавальний інтерес, формувати уміння правильно й чітко висловлювати свої думки; виховна: прищеплювати любов до знань, розширювати світогляд.
Тип уроку: формування знань, вмінь і навичок.
Обладнання: картки-сигнали, портрети вчених-математиків, проектор.
Хід уроку
І Організаційний етап
Давайте, створимо позитивну ауру в класі: посміхнемося один одному. А я вам бажаю, щоб ці 45 хв. Пройшли з користю і цікаво. Тож, починаємо урок.
ІІ Перевірка домашнього завдання
Відкрийте зошити і перевірте виконання домашньої роботи у сусіда. Чи є учні, що не виконали домашнього завдання? Чи є проблеми?
ІІІ Повідомлення мети і плану уроку
Сьогодні на уроці йтиметься про рівняння.
Рівняння використовували вже близько 4000 років тому для практичних потреб людей. Перші згадки про рівняння вчені знайшли у Вавилоні. Рівняння були відомі китайським, індійським, єгипетським стародавнім вченим. Ще Евклід писав» Рівняння- мова алгебри». Сучасну символіку, запис, формули і саме розв’язування рівнянь ми маємо завдяки вченим Західної Європи – Ф.Вієту, Р.Декарту, Л. Ейлеру, І. Ньютону та ряду інших вчених.
На уроці ми систематизуємо знання про рівняння, удосконалимо вміння розв’язувати дробові раціональні рівняння та складати рівняння за текстом задачі.
1
ІV Актуалізація опорних знань
« Мікрофон» (фронтальне опитування учнів)
Рівняння: Корені:
Е) 6
6) Які рівняння називаються рівносильними?
7) Гра « Вірю, не вірю» (за допомогою сигнальних карток▲ – ні,● – так ), завдання проектуються
Чи вірите ви, що пара рівнянь є рівносильними?
А) 2х-4 = 9 і 2х = 5
Б) 3х+1 = 5 і 3х = -6
В) 7х + 9 = х -1 і 6х = -10
Г) +9 = 0 і І х-3 І = -2
8) Які види рівнянь ми вже розв’язували?
(Лінійні або ті, що зводились до них та познайомились з дробово-раціональними)
V Удосконалення знань і вмінь
Про коментувати алгоритм розв’ язування рівнянь та розв’язати їх самостійно ( рівняння проектуються) :
Варіант 1 Варіант 2
(х - 6) – (2х – 9) = - 12 100: (6х – 5 ) = 4
х – 6 – 2х - +9 = - 12 6 х – 5 = 100 : 4
х = 15 6 х = 30
Відповідь : 15 х = 5
Відповідь : 5
Перевіряються відповіді.
(Якщо у раціональному рівнянні хоча б одна частина є дробовим
виразом , то воно називається дробово-раціональним)
-До якої системи слід перейти, розв’язуючи рівняння ви= 0 (наприклад:
-Чи є дані рівняння дробово- раціональними ? (проектуються)
Двоє учнів розв’язують біля дошки, інші- працюють у зошитах
Варіант 1 Варіант 2
+ = 2 О.Д.З. х≠ -2 ; х≠2 + =
(х – 2)2 + +4 = 2 -8 - 4х = -16 х = 4 є О.Д.З.
Відповідь : 4
Відповідь: 4 Відповідь: 8
-Як можна раціонально розв’язати таке дробове рівняння (проектується) ?
= (користуючись основною властивістю
пропорції)
О.Д.З.: х≠ 1, х≠ 3
( 2х + 1 ) (х – 3) = (х – 1) (2х + 5)
2 -6х + х – 3 = 2 5 -2х -5
х = є О.Д.З.
Відповідь :
Один з учнів розв’язує біля дошки.
-А зараз ускладнимо собі завдання і розв’яжемо дробове рівняння, що містить модуль.
Один учень одержує завдання на карточці і працює біля дошки.
Колективне розв’язування
= 0
- Мало навчитися лише розв’язувати рівняння, набагато цікавіше і складніше навчитися їх складати самим.
Ще Ньютон у своєму підручнику «Загальна арифметика» писав, щоб розв’язати текстову задачу, досить перекласти її з рідної мови на мову алгебраїчну.
Зробимо це на прикладі текстової задачі про життя давньогрецького математика Діофанта, про якого не так багато відомо, але він залишив слід в алгебрі своїми відомими діофантовими рівняннями.Текст задачі взято з епітафії на його могилі.
Задача (проектується на екран)
«Подорожній! Прах Діофанта гробниця ховає : вдивися і камінь
Мудрим мистецтвом розкриє покійного вік. Х
З волі богів шосту частину життя був він дитина, х
А ще полпвину шостої – стрів із пушком на щоках.
Тільки минула сьома , з коханою він одружився, х
З нею п'ять років проживши, сина діждався мудрець. 5
Та півжиття свого тішився батько лиш сином :
Рано могила дитину у батька забрала. х
Років двічі по два батько оплакував сина. 4
А по роках цих і сам стрів він кінець свій печальний…»
Працюєте у парах. Яка пара упорається швидше? ( гра « Двоє як один» )
х + х + 5 + х + 4 = х (× 84)
14х + 7х +12х +420 + 42х + 336 -84х = 0
Х = 84 (роки)
Відповідь : 84 роки
VII Підсумки уроку
Ми повторили та узагальнили знання про рівняння, переконалися, що багато видатних математиків присв’ятили їм своє життя. Пам’ятайте, що більшість реальних процесів можна записати рівнянням.
В зошиті зробіть самооцінку своїх знань та вмінь на уроці.
Наприклад :
Я знаю ☺
Я вмію ☺
Усе зможу ☺
Учні здають зошити на перевірку. При оцінюванні враховуватиметься робота на уроці і в зошиті.
VIII Домашнє завдання : підр. О. Істер « Алгебра 8» п .8 повторити,
№ 234, 236, 230, 237 додатково.