Узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Логарифмічна функція і її властивості», формувати навички і вміння розв'язувати вправи із теми; викликати в учнів зацікавленість предметом алгебри, бажання вивчати його; стимулювати пізнавальну діяльність учнів, сприяти формуванню і розвитку системних знань, колективних і міжособистісних відносин, самостійності у виборі засобів, форм і методів навчання.
Розвивати увагу, пам'ять, спостережливість, уміння робити висновки, спираючись на відомі факти; виховувати наполегливість у досягненні мети, акуратність.
Розвивати вміння узагальнювати, мислити логічно, робити висновки, чітко висловлювати свою думку; виховувати відповідальність, уміння працювати самостійно й у групі.
Розробка уроку на тему «Розв’язування вправ із теми «Логарифмічна функція і її властивості»»
Мета уроку: узагальнити та систематизувати знання учнів з теми «Логарифмічна функція і її властивості», формувати навички і вміння розв’язувати вправи із теми; викликати в учнів зацікавленість предметом алгебри, бажання вивчати його; стимулювати пізнавальну діяльність учнів, сприяти формуванню і розвитку системних знань, колективних і міжособистісних відносин, самостійності у виборі засобів, форм і методів навчання.
Розвивати увагу, пам'ять, спостережливість, уміння робити висновки, спираючись на відомі факти; виховувати наполегливість у досягненні мети, акуратність.
Розвивати вміння узагальнювати, мислити логічно, робити висновки, чітко висловлювати свою думку; виховувати відповідальність, уміння працювати самостійно й у групі.
Очікувані результати: учні повинні знати властивості логарифмів, основні формули, уміти свідомо застосовувати їх до розв’язування задач; розпізнавати та будувати графіки логарифмічних функцій; уміти розв’язувати логарифмічні рівняння і нерівності; застосовувати логарифмічні функції до опису найпростіших реальних процесів.
Основні поняття: логарифм числа, логарифмування, потенціювання, логарифмічна функція, логарифмічне рівняння, логарифмічна нерівність.
Обладнання: картки-завдання, картки для індивідуальної роботи, робочі зошити контролюючого характеру з теми «Логарифмічна функція і її властивості», мультимедійна презентація до уроку, мультимедійна дошка, виставка учнівських міні-рефератів, стенд «Батьки» логарифмів», портрети математиків, Й.С.Бах – органна музика (відео, музика) .
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Форми роботи: індивідуальна , колективна, самостійна робота, тестова перевірка знань.
Методичні прийоми мотивації навчання: інтерактивна гра «Закінчіть речення», гра «Знайди помилку »
Методичні прийоми перевірки домашнього завдання: вправа «Знайди логарифми», дидактична гра «Математичне лото»
Ідея уроку:
Щоб дійти до мети,
треба перш за все іти.
Оноре де Бальзак
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент
1. Перевірка готовності до уроку
2. Повідомлення теми і мети уроку.
Як сказав відомий американський математик Е.Вігнер , уся глибина думки, закладеної у формулюванні математичних понять, згодом розкривається тим умінням, з яким це поняття використовується. За допомогою певної функції можна досліджувати будь-які за своєю природою процеси. Здавалося б, що спільного між зміною сили збудження і тривалістю хімічної реакції? Відповідь проста: ці явища можна вивчити й описати за допомогою тієї самої функції. Сьогодні ми повторимо те, що вивчили на попередніх уроках, адже без цього не можливий подальший рух уперед.
(Звучить запис органної музики Й.С.Баха , учень читає «Оду експоненті» Елмера Брілла)
«…Нею породжено багато з того,
Що «гідне згадування»,
Як казали наші англосаксонські предки.
Могутність її породжень
Заздалегідь зумовлена її власною красою і силою,
Бо вони суть фізичного втілення
Абстрактної ідеї е.
Англійські моряки люблять і знають її
Під іменем «Гунтер».
Дві шкали Гунтера –
Ось диво винахідливості.
Експонентою породжена
Логарифмічна лінійка:
В інженера й астронома не було
Інструмента кориснішого ніж вона.
Навіть витончені мистецтва користуються нею.
Хіба музична гама не є набір неперових логарифмів?
І таким чином дещо абстрактно гарне
Стало предком одного з найвеличніших людських досягнень»
Слово вчителя. Отже у нас в гостях – логарифмічна функція
(Записати з учнями тему уроку)
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Слово вчителя
На мою думку, не лише на уроках літератури можна говорити віршами, а й на уроках математики, треба лише дуже захотіти.
«Після пізнього гуляння
Наш Сашко свій сон останній
Додивлявся до кінця,
Та й від жаху спав з лиця.
Ніби на уроці він
Зміг за декілька хвилин,
Розібравшись, як слід,
Логарифм знайти.
Записав усе як треба,
Швидко в зошиті у себе
І хотів вже відпочить,
Але щось як зашумить,
І ворон велика зграя
Раптом у вікно влітає…
Зошит, хижі, розірвали,
По шматках порозтягали,
Переплутали все вмить,
Невідомо що робить.
Я запрошую всіх вас
Розбудити Сашу враз,
Вороння переловити
І при цьому зрозуміти
Розв’язання вірний хід,
Щоб позбавитись всіх бід!
Логарифми мерщій знайдіть
І відповіді нам скажіть.»
На екран проектуються завдання, аналогічні до тих, які ви виконували вдома. Допоможіть Сашкові ліквідувати отримані «ляпи». (на екран проектується завдання вправи «Знайди логарифми»)
Вчитель. Запрошую для допомоги… ( четверо учнів отримують картки-завдання, які зображені на слайді). Знайти «знищені логарифми». Після закінчення розв’язування зробити самоперевірку , забравши «ляпи».
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
Вчитель. Для подальшої роботи повторимо властивості логарифмів. Дидактична гра «Математичне лото» (завдання проектується на екран). Кожен учень отримує картки із завданнями лото і заповнює їх. (Після виконання завдання, черговий учень збирає картки)
ІV. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель. Ці імена записані в книгу рекордів Гіннесса: німецький тенісист Хорст Геппер(його удар був такий, що м’ячик летів зі швидкістю 320км/год), китаєць Ян Генхуа (у першому забігу навколо Китайської стіни, який тривав 80 днів, подолав 2400км, щодня пробігаючи 30км). Є спортсмени, які не знали поразок. Так, американський боксер Роккі Марчіано не програв жодного бою, причому 43 із 49 боїв переміг нокаутом. На професійному ринзі українець Володимир Кличко провів 64 бої і здобув 61 перемогу; його брат Віталій Кличко провів 47 боїв, здобув 45 перемог (41 перемога нокаутом, чотири бої виграв за очками) .
Прагнете досягти успіху? Тренуйтесь невпинно! Сьогодні вам будуть потрібними терпіння й наполегливість, щоб «бути на ти» з логарифмами.
Проведемо інтерактивну гру «Закінчи речення»
(На дошці двоє учнів записують відповіді до 1-5, 6-10 запитань; при потребі інші учні виправляють помилки).
V. Закріплення знань , умінь і навичок розв’язування вправ
Вчитель. Для закріплення раніше вивченого матеріалу самостійно розв’яжіть вправи із «Робочих зошитів» (рівневі завдання) :
С - №18, №33(а)
Д - №16, №33(б)
В - № 25(б), №33(г)
В кінці уроку здаєте зошити для перевірки цих завдань.
VІ. Вироблення навичок і вмінь розв’язувати логарифмічно-показникові рівняння і системи рівнянь.
Вчитель. Дуже часто нам доводиться розв’язувати не просто логарифмічні рівняння, а у поєднанні з іншими. Як бути?
Вчитель пояснює на дошці розв’язання прикладів.
.
За означенням логарифма : , (Показникові рівняння)
,
,
або (ІІІ тип показникового рівняння).
Введемо заміну : , рівняння набуде вигляду : .
Використаємо теорему Вієта:
У1=8 і У2=1,
2х=8 і 2х=1,
Х=3 і Х=0.
(зробити усну перевірку).
ОДЗ: х>0, y>0.
D=, D=49-4.(-4).2=49+32=81;
-4 не входить в область визначення рівняння;
якщо , то у=7+2.0,5=8.
VІІ. Закріплення вивченого
1.Колективне розв’язання усної вправи «Знайди помилку»
В-1.
В-2.
(подумати вдома над закономірністю - в усіх випадках – один і той же корінь 1 )
Вчитель. Мабуть усі звернули увагу на невеличку виставку учнівських повідомлень про застосування логарифмів . Ви зрозуміли, що логарифми застосовуються не лише у математиці.
(На екран демонструється презентація «Про використання логарифмів», яку коментують учні)
Вчитель. А зараз розв’яжемо цікаву задачу, яка можливо змінить ваше відношення до власного здоров’я.
Задача. Ємність легень людини виражається функцією
, де х – вік людини в роках (х>10); f(x) – ємність легень у літрах.
За допомогою графіка функції f(x) , зображеного на малюнку, установіть:
А) у якому віці ємність легенів людини максимальна і чому вона дорівнює;
Б) протягом якого часу ємність легенів більша ніж у 15 років.
Ми бачимо, що з віком об’єм легень зменшується. А чи є ще причини, які впливають на зменшення об’єму легень?
( Іде коментар учнів про шкідливість куріння)
VІІІ. Оцінювання учнів
Домашнє завдання
Рівневі завдання із «Робочих зошитів»
С , Д - №45, №48( а,б,в)
В- №47, №48 (г),
Додатково: Збірник завдань для ДПА-2013:
В-7, 2.2. Розв’язати рівняння:
В-2* , 2.2. Розв’язати рівняння: .
ІХ. Підсумок уроку
Вчитель. Позаду наш урок: логарифми, рівняння, нерівності. А попереду – все життя.
Одна дівчинка написала такі рядки:
Піду в математики, вірші писатиму цифрами!
Шукатиму рими у коренях, навіть в іксах.
Та графік параболи просто поставлю епіграфом.
І душу ховатиму в мінусах. Може в плюсах.
Піду в математики! Точність там, чіткість увічнені.
Безпристрасний рух різних ліній, без слів і принад.
А буде душа розриватись від болю і відчаю,
Візьму на папері і виведу: ігрек квадрат!
Ви не станете математиками. Але нехай ваша наполегливість, ваші уміння і бажання добитися поставленої мети допоможуть вам стати справжніми майстрами своєї справи. Успіхів вам!
Список використаних джерел