Математика 6 клас Урок№____ Дата:___________
Тема: Розв’язування задач на відсоткові розрахунки
Формування компетентностей:
Тип уроку: удосконалення знань і вмінь
Обладнання та наочність: мультимедійна дошка, комп’ютерна презентація, роздатковий матеріал (картки із завданнями, сигнальні картки)
Хід уроку:
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання (декілька учнів виконують тести у програмі Test -W2, інші учні – колективна робота, вправа «Лови помилку»)
Вправа «Лови помилку»
На дошці завдання з помилкою
Задача 1
Вкладник поклав до банку 2700 грн., а через рік отримав 2889 грн.. Який відсоток річних виплачує банк?
Розв’язання:
2700 грн. – 100%
2889 грн. – х%
107% - 100% = 7%
Відповідь: 7%
Задача 2
Вартість деякого товару становить 160 грн. Спочатку вартість збільшилась на 20%, а потім зменшилась на 10%. Якою стала вартість товару після цих змін? На скільки відсотків змінилася початкова ціна?
Розв’язання:
160 грн. – 100%
х грн. – 120%
192 грн. – 100%
х грн.. – 90%
160 грн. – 100%
172,8 грн. – х%
108% - 100% = 8%
Відповідь: зросла на 8%
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слова вчителя: Сьогодні ми узагальнимо свої знання і розв’язуватимемо текстові задачі на відсотки за допомогою пропорції.
Але на початку нашої роботи я хочу запитати вас, чи чули ви коли-небудь від батьків, наприклад, такі питання?
Де краще купувати одяг? Чому дорожчають продукти? Куди вигідніше вкладати гроші.
Ми увесь час помічаємо, що слово "відсоток" вимовляється людьми постійно. У магазині деякі люди читають на упаковці, скільки міститься відсотків солі або цукру в тому або іншому продукті. У банку ми бачимо скільки відсотків прибутку можна отримати на вкладені гроші або під який відсоток можна взяти кредит. Часті акційні скидки у магазинах пропонують знижки на 5%, 10%, 25% тощо. Відсотки в повсякденному житті використовуються практично постійно: у медицині, на виборах, у магазині, у розчинах, у банках, у статистиці, у податках, у кулінарії. Такий список можна продовжувати довго. Перераховувати де і як використовується відсоток можна нескінченно.
Тому на деяких прикладах я хочу показати, який важливий у нашому повсякденному житті відсоток.
Наша задача: Розібратися як відсоток використовують, як його застосовують в магазині, в банку і як від відсотків залежить наше життя. То ж тема нашого уроку – «Розв’язування задач на відсоткові розрахунки».
ІV. Актуалізація опорних знань
1. Вправа «Незакінчене речення»
Пропорція – це… рівність двох відношень
За основною властивістю пропорції добуток крайніх членів пропорції … дорівнює добутку її середніх членів
Відсоток – це … сота частина числа
Відношення дробових чисел можна замінити… дією ділення
Щоб знайти відсоток від числа треба … відсоток представити у вигляді десяткового дробу і помножити на це число
Щоб знайти число за значенням відсотку треба … відсоток представити у вигляді десяткового дробу і число поділити на цей десятковий дріб
100% – це … одна ціла
25% – це … четверта частина числа
Збільшити число на 100% означає …збільшити його у два рази
Щоб знайти невідомий крайній член пропорції треба … треба добуток середніх членів пропорції поділити на відомий крайній член пропорції
Щоб знайти невідомий середній член пропорції треба … треба добуток крайніх членів пропорції поділити на відомий середній член пропорції
2. Вправа «Відкритий мікрофон»
Представити відсоток у вигляді десяткового дробу:
8% = 0,08
69% = 0,69
94% = 0,94
108% = 1,08
50% = 0,5
0,6% = 0,006
1,5% = 0,015
135%=1,35
3. Вправа «Вірю, не вірю» (Сигнальні картки)
Представити десятковий дріб у вигляді відсотку
0,3; 0,09; 0,43; 1,1; 2,37; 0,076; 65; 0,02; 0,34; 6,5.
4. Гра «Розгадаймо слово»
Робота в парах (малих групах – по 4 учні) на картках з друкованою основою
(Перетворення звичайних дробів у десяткові та у відсотки)
V. Систематизація знань.
Повторення основних типів задач на відсотки та способів їхнього розв’язання
(Колективна робота з опорним конспектом)
Основна мета уроку: повторити і систематизувати знання учнів про типи та вивчені способи розв'язування задач на відсотки, а також розглянути можливість використовувати складання пропорцій для розв'язування задач на відсотки. Тому ретельно розбираємо матеріал уроку. Найголовніше, щоб по закінченні учні усвідомили, що будь-яку задачу на відсотки можна розв'язувати будь-яким з трьох способів:
• за означенням відсотка;
• зведенням до розв'язування задач на дроби;
• складанням пропорції.
VІ. Застосування знань і вмінь
Виконання письмових вправ.
Отож сьогодні ми розв’язуємо задачі на відсотки. А в результаті ви зможете відповісти на питання як розрахувати сімейний бюджет? Куди вигідніше вкладати гроші. І чому бюджет треба планувати?
Перегляд мультфільму (Уроки тітоньки Сови «Сімейний бюджет»)
Давайте уявимо невелику сім’ю із м.Марганець, яка складається з тата, мами, сина. Наша сім’я планує сімейний бюджет на один місяць. Отже давайте подивимось, чи зуміємо ми правильно спланувати сімейний бюджет і чи будемо ми економними.
Задача 1:
Марганецька родина, яка складається з мами, тата, сина вирішила підрахувати свої доходи і витрати за місяць, щоб дізнатися чи вистачить їм грошових коштів до наступної зарплати. Заробітна плата тата - 8000грн., мами – 6800грн. Допоможіть родині підрахувати їх доходи і витрати на:
І ряд (група): комунальні послуги, якщо вони становлять 25% сімейного доходу; інші затрати (3%).
ІІ ряд (група): продукти харчування (45%) і розваги (5%).
ІІІ ряд (група): засоби гігієни (7%) і одяг (10%).
Заповнимо таблицю:
ДОХОДИ БАТЬКІВ: 14800грн.
Комунальні послуги |
3700грн. |
25 |
Продукти харчування |
6660грн. |
45 |
Засоби гігієни |
1036грн. |
7 |
Одяг |
1480грн. |
10 |
Розваги |
740грн. |
5 |
Інші витрати |
444грн. |
3 |
ВСЬОГО |
14060грн. |
95% |
Заощадження |
740 |
5% |
Комунальні послуги |
|
|
Продукти харчування |
|
|
Засоби гігієни |
|
|
Одяг |
|
|
Розваги |
|
|
Інші витрати |
|
|
Заощадження |
|
|
Як ви вважаєте, що робити з заощадженням? (віднести до банку) Але нам необхідно вибрати банк який надає вигідніші відсотки, тому наступне завдання визначити банк, який надає найбільші відсотки.
Що при цьому треба врахувати?(який банк, під який відсоток, на скільки).
Задача 2.
В нашому місті є три рейтингові банки: Приватбанк, Ощадбанк, Південний. В який банк краще віднести заощадження і під який відсоток?
Розв’язати задачі (по рядам (групах)):
І ряд: Вкладник поклав до Приватбанку 2000грн. Через рік він отримав 300грн. прибутку . Визначити під який відсоток вкладник поклав гроші.
2000грн. - 100 х .
|
|
ІІ ряд: Вкладник поклав до банку «Південний» деяку 2000 грн. Через рік його вклад становив 2280грн. Визначити під який відсоток вкладник поклав гроші.
2000 грн. - 100 2280грн. - х х
|
|
ІІІ ряд: Вкладник поклав до Ощадбанку 2000 грн. і через рік його вклад становив 2260грн. Визначити під який відсоток вкладник поклав гроші?
2000грн. - 100 2260грн. - х х
|
|
Висновок: Ми обираємо Приватбанк. Чому?
ОЩАДЛИВІСТЬ КРАЩЕ БАГАТСТВА.
Задача 3.
Наша сім’я свої заощадження 740 грн. віднесла до Приватбанку під 15 річних. Який прибуток ми отримаємо через 2 роки?
740 грн. – 100%
Х грн. – 115%
Х(грн.) – через рік
851 грн. – 100%
Х грн.. - 115%
Х(грн.) – другий рік.
978,65-740 = 238,65(грн.) – наш прибуток за 2 роки.
VI. Підсумки уроку.
Оцінювання учнів
Рефлексія:
Ось і підійшов до завершення наш урок. Відсотки ще не раз зустрінуться на вашому шляху, ще не раз змусять вас “поламати” голову, допоможуть у вивченні нових предметів хімії і фізики. Сьогодні всі добре попрацювали на уроці.
Чи з’явилося почуття самоповаги від роботи на уроці? Похваліть себе. (сигнальні картки)
Сьогодні на уроці я гарно працював і я…
(зрозумів, навчився, дізнався, мені сподобалося, мені було цікаво, у мене вийшло, я спробую, мені захотілось, найважче мені було)
VI. Домашнє завдання.
Готуємося до вивчення нової теми
№696, №697
(циркуль, лінійку, олівець)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Заповнимо таблицю:
ДОХОДИ БАТЬКІВ: 14800грн.
Витрати |
Сума |
Відсоток |
Комунальні послуги |
|
|
Продукти харчування |
|
|
Засоби гігієни |
|
|
Одяг |
|
|
Розваги |
|
|
Інші витрати |
|
|
Заощадження |
|
|
Заповнимо таблицю:
ДОХОДИ БАТЬКІВ: 14800грн.
Витрати |
Сума |
Відсоток |
Комунальні послуги |
|
|
Продукти харчування |
|
|
Засоби гігієни |
|
|
Одяг |
|
|
Розваги |
|
|
Інші витрати |
|
|
Заощадження |
|
|
Заповнимо таблицю:
ДОХОДИ БАТЬКІВ: 14800грн.
Витрати |
Сума |
Відсоток |
Комунальні послуги |
|
|
Продукти харчування |
|
|
Засоби гігієни |
|
|
Одяг |
|
|
Розваги |
|
|
Інші витрати |
|
|
Заощадження |
|
|