Урок узагальнення і систематизації знань по темі «Чотирикутники». Урок проводиться у формі гри. Клас заздалегідь поділений на три групи – команди, які змагаються між собою. Це інтерактивний урок з комп'ютерною підтримкою. Презентація додається.
Підсумковий урок по темі:
„Чотирикутники.”
Тема.Розв’язування задач по темі «Чотирикутники»
Мета. Повторення, систематизація, корекція і більш глибоке осмислення учнями навчального матеріалу по даній темі; розвивати логічне мислення учнів, шляхом постановки питань творчого характеру; формувати комунікативну культуру, утверджувати демократичні відносини, тактовність у стосунках учнів.
Тип уроку. Урок узагальнення і систематизації знань.
Обладнання. Креслярські інструменти, рисунки до задач, мультимедійний проектор, ноутбук.
ХІД УРОКУ.
І. Організація класу.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
„Математика цікава тільки тоді, коли дає поживу нашій винахідливості й здатності до міркувань» П.ПойаТРЕБА НЕ ТІЛЬКИ ОПАНОВУВАТИ МУДРІСТЬ, А Й УМІЛО КОРИСТУВАТИСЬ НЕЮ.” Ціцерон.
Ці слова видатного математика стануть девізом нашого уроку.
Урок проводиться у формі гри. Клас заздалегідь поділений на три групи – команди.
I конкурс (теоретична розминка).
Кожній команді роздається табличка, яку потрібно заповнити, записуючи в клітинці, що є перетином рядка і стовпця, ,,+”, якщо чотирикутник має відповідну властивість, і ,,-”, якщо ні.
Кожна правильна відповідь оцінюється 0,1 балa.
Вид чотирикутника Властивості |
Парале лограм |
Прямо кутник |
Ромб |
Квадрат |
Трапеція |
Протилежні сторони попарно паралельні |
|
|
|
|
|
Всі кути рівні |
|
|
|
|
|
Всі сторони рівні |
|
|
|
|
|
Діагональ поділяє на 2 рівних трикутника |
|
|
|
|
|
Протилежні сторони і кути рівні |
|
|
|
|
|
Діагоналі в точці перетину діляться навпіл |
|
|
|
|
|
Сума кутів прилеглих до однієї сторони, дорівнює 180˚ |
|
|
|
|
|
Діагоналі рівні |
|
|
|
|
|
Діагоналі взаємно перпендикулярні |
|
|
|
|
|
Діагоналі є бісектрисами кутів |
|
|
|
|
|
Команди обмінюються табличками, перевіряють відповіді суперників, звіряючи з відповідями, які висвітлюються на екрані.
II конкурс Хто швидше? (теоретична розминка)
Які з діаграм Ейлера показують правильні співвідношення між множинами чотирикутників? Відповідь обгрунтувати.
Кожна правильна відповідь оцінюється 1 балом.
П – паралелограм; Пр – прямокутник;
Ч – чотирикутник; К – квадрат; Р – ромб;
Т - трапеція
III конкурс
Конкурс для капітанів команд. Потрібно дати за 1хв найбільше правильних відповідей на запитання. Чи правильне твердження?- «так» чи «ні». Кожна правильна відповідь оцінюється в 1 бал.
Запитання для капітана I команди.
Запитання для капітана ІІ команди
Запитання для капітана III команди.
1. Жоден прямокутник не є ромбом.
2. У паралелограма сусідні сторони паралельні.
3. Ромб – це прямокутник із рівними сторонами.
4. Якщо дві протилежні сторони чотирикутника рівні і паралельні, то він – паралелограм.
5. У паралелограма всі кути рівні.
6. Діагоналі паралелограма перпендикулярні.
7. У паралелограма всі сторони рівні.
8. Протилежні кути ромба рівні.
9. Діагональ прямокутника ділить його на два рівних трикутники.
10. У прямоутника всі сторони рівні.
IV конкурс
Задача на доведення. Конкурс оцінюється в 3 бали. Капітани вибирають завдання.
1 хвилина на обговорення.
Дано:
ABCD – паралелограм; АК = СМ.
Довести:
DKBM - паралелограм
Дано:
ABCD – паралелограм.
Довести:
МО = OК
Дано:
ABCD – паралелограм, СМ = СК
Довести:
ABCD - ромб
V конкурс. Знайти невідомий елемент в трапеції. Оцінюється в 5 балів. Капітани команд вибирають завдання. (3 хв на обговорення).
К5.1
Дано:
ABCD – рівнобчна трапеція,
ВК – висота, АК = 4 см, КD = 16 см
Знайти:
периметр ABCD
К5.2
Дано:
ABCD – рівнобчна трапеція, ВК – висота,
ВК = 4 см, МN - середня лінія? NM=12 см
Знайти:
периметр ABCD
К5.3
Дано:
ABCD – рівнобчна трапеція, ВК – висота,
АВ = 18 см, МN - середня лінія,
АD = 32 см
Знайти: МN
VI конкурс.
Розв’язати кросворд.
Кожна команда отримує листок з надрукованим кросвордом. Команда яка розгадає швидше отримає 2бали.
VII конкурс
Кожна з команд за даним малюнком повинна скласти задачу для своїх суперників. (На обговорення 3хв.) Капітани команд умови задач записують на дошці. На розв’язування задач кожній команді дається по 2хв. Конкурс оцінюється; за складену задачу -5 балів, а за розв’язок-3 бали.
VIII конкурс.
Хто швидше?
Різні способи розв’язання задачі, 3б за кожне .
Дано:
АВС – трикутник, АМ = МК = КВ;
КL II MN II AB
MN- КL = 8см.
Знайти: АС
II Підведення підсумків
Додатковий бал додається тій команді, чиї гравці були найактивнішими.
О, переможці!
В цій тяжкій борні
Ви зберегли азарт геометричний.
Вас зупинить ніякі перепони не змогли,
ви винахідливі у ситуації критичній.
Прийміть вітання, переможці, щирі!
Живімо з геометрією у злагоді і мирі!
Нехай кмітливість вам допомагає,
Геометричні таємниці кожен з вас пізнає!
III Домашнє завдання:
Контрольні питання ст. 42 №33; 34.
1