Мета: вчити застосовувати знання на подібність трикутників до розв’язування задач; розвивати дослідницькі навики, уміння узагальнювати та конкретизувати властивості об’єктів, що вивчаються і застосовувати їх при вирішенні практичних завдань; формувати уміння бачити раціональні способи рішення, пізнавальний інтерес, культуру усної мови; виховувати здатність визнавати відмінні від своїх власних ідей думки, вміння слухати і чути.
Тип уроку: застосування знань, умінь і навичок.
Хід уроку
І. Організаційний етап
ІІ. Перевірка домашнього завдання
ІІІ. Формулювання мети і завдань уроку
... часто корисніше розв'язати одну й ту
саму задачу трьома різними способами, ніж
розв'язати три – чотири різні задачі.
У.Соєр
ІV. Актуалізація опорних знань та вмінь
Теорема про медіани трикутника. Усі три медіани трикутника перетинаються в одній точці, яка ділить кожну з них у відношенні 2 : 1, рахуючи від вершини трикутника.
ІV. Формування вмінь, навичок
№1. Довести теорему про медіани трикутника за подібністю трикутників.
Доведення.
В ∆AВС АМ1, ВМ2, СМ3 медіани, які перетинаються в точці О. Проведемо М1М3 – середню лінію ∆AВС. За властивістю середньої лінії М1М3 || АС М1АС =АМ1М3, М3СА = СМ3М1 як внутрішні різносторонні при паралельних прямих та січні. Тоді ∆AОС ~ ∆М1ОМ2 за двома кутами. Звідси АО : ОМ1 = СО : ОМ3 = АС : М1М3. За властивістю середньої АС = = 2М1М3, то АО : ОМ1 = СО : ОМ3 = 2 : 1. Аналогічно доводиться, що ВО : ОМ2 = 2 : 1.
№2. Знайти радіус кола, вписаного в рівнобедрений трикутник, сторона основи якого дорівнює 16см, бічні сторони – 10см.
Розв’язання.
На рисунку в ∆AВС АВ = ВС = 10см, АС = 16см, ВD – висота. Точка О – центр вписаного кола. Знайдемо радіус ОF або ОD.
Спосіб 1
∆ОВF ~ ∆СВD за двома кутами (В – спільний і F = D = 90°). Звідси ВF : ВD = = ОF : СD; ОF = ВF · СD : ВD. В рівнобедреному трикутнику за теоремою ВD є висотою, медіаною і бісектрисою, тому АD = = DC = 8см. За властивістю дотичних FC = = DC = 8см, тоді ВF = 10 – 8 = 2 (см). Отже, ОF = 2 · 8 : 6 = = (см).
Спосіб 2
В ∆ВСD за властивістю бісектриси ВО : ОD = ВС : DС. Так як точка О належить ВD, то ВО = ВD – ОD. Тоді ( 6 – ОD) : ОD = = 10 : 8; 48 – 8 · ОD = 10 · ОD; 18 · ОD = 48; ОD = ; ОD = (см).
Спосіб 3
За властивістю описаного трикутника, ВС – дотична до кола, а ВD – січна, яка перетинає коло в точках М і D. За властивістю дотичної та січної маємо: ВF2 = ВМ · ВD, де ВМ = ВD – 2 · ОD. Отже, 4 = = ( 6 – 2 · ОD ) · 6; 3 – ОD = ; ОD = (см).
Відповідь: ОF = ОD = (см).
V. Підсумки уроку
Я думаю, що ви отримали задоволення від свого маленького відкриття. Коли учень знаходить один спосіб розв’язання задачі – це досягнення, а коли декілька – це успіх. Бажаю вам в майбутньому бачити декілька варіантів розв’язання не тільки математичних задач, а й життєвих проблем і неодмінно вибирати найраціональніший.
VІ. Домашнє завдання
№1. Знайдіть радіус описаного кола для рівнобедреного ∆AВС з основою АС = 10см, бічними сторонами АВ = ВС = 13см і висотою ВD = 12см. ( за подібністю трикутників ; за властивістю хорд, які перетинаються).
Розв’язання.
На рисунку точка О – центр описаного кола, ОК – радіус вписаного кола. Знайдемо ОВ.
Спосіб 1
∆ОВК ~ ∆СВD за двома кутами (В – спільний і К = D = 90° ). Звідси ВК : ВD = ВО : ВС; ОВ = = ВК · ВС : ВD. В рівнобедреному трикутнику за теоремою ВD є висотою, медіаною і бісектрисою, тому АD = DC = = 5см. Розглянемо ∆ОВС. В трикутнику ОВ = ОС як радіус описаного кола, тому ОК за теоремою є медіаною, висотою і бісектрисою. Звідси ВК = КС = 6,5см. Отже, ОВ = = = (см).
Спосіб 2
На рисунку хорди ВЕ і АС перетинаються в точці D. За властивістю хорд АD · DC = ВD · DЕ. Так як АD = DC = 5см, то 52 = 12 ( 2 · ОВ – 12 ); 2 · ОВ = ; ОВ = ; ОВ = (см).
Відповідь: ОВ = см.
1