Пропоную один із способів проведення комбінованого уроку з динаміки, коли учні вивчили закони Ньютона та повторили основні види сил в механіці. Данний урок рекомендую провести парою, щоб повністю розв`язати пропоновані задачі та глибше розкрити тему. Проведення данних уроків в данній формі спонукає учнів до творчого навчання фізики, дозволяти їм не просто виявити свої знання, а й розвинути і розкрити вміння працювати в колективі, правильно висловлювати свою думку, слухати інших і бути почутим, оцінювати результати своєї роботи та роботи інших.
Доцільно на данному занятті використовувати систему самооцінки. уроку. Проводити ефективніше у групах. На столах у кожній групі, для економії часу, знаходяться картки, та повністю необхідний матеріал.
Тема: Розв`язування задач «Основи динаміки.»
Мета:
навчальна: узагальнення та систематизація знань з теми «Основи динаміки», вміння застосовувати одержані знання під час пояснення фізичних явищ та розв'язування задач, виконання практичних завдань;
виховна: виховувати в учнів відповідальність та самостійність, формувати в учнів уміння систематизувати результати та робити узагальнення, планувати та проводити експеримент, набути практичних умінь використовувати засоби інформаційних технологій, виховувати почуття відповідальності учнів за своє життя та життя оточуючих людей, дотримання правил ТБ у повсякденному житті.
розвиваюча : розвивати технічне мислення та пошуково-пізнавальну активність учнів, розвивати вміння застосовувати знання для пояснення конкретних явищ та розв’язування змістових задач, вдосконалювати вміння роботи учнів з ПК .
Обладнання: похила площина, кульки на нитці, різнорівневі картки, дерев'яний брусок, дерев'яна лінійка, динамометр.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизація знань.
Форма проведення: комбінований урок.
Методичне забезпечення уроку:
Роздатковий матеріал – довідник «Механіка», тестові завдання, картка-завдання
ХІД УРОКУ
І. Організаційний момент (1 хв.):
1. Вступне слово вчителя:
- Доброго дня, діти, присутні. (слайд , смайл «Радість»). Бажаю всім гарного настрою, легкого засвоєння теми.
Епіграф уроку:
«Я дивлюся на себе, як на дитину, яка, граючись на морському узбережжі, знайшла кілька камінців більш гладеньких та ракушок більш строкатих, ніж змогли інші, у той час як невимірний океан дійсності розстилався перед моїм поглядом недослідженим» (І. Ньютон).
ІІ. Мотивація, актуалізація опорних знань учнів (3 хв.)
Деякі учні мали випереджальні завдання. Підготовлена ними інформація, я переконана, допоможе вам краще засвоїти тему уроку й справитися з запропонованими завданнями .
Оцінювання на уроці здійснюватимемо методом самооцінки (слайд ) та взаємооцінки. У кожного є картка самооцінки, упишіть, будь ласка, своє прізвище.
(Клас поділяється на групи (7 груп) ; картки з завданням : №№ 13.21, 14.28, 15.11, 16.42, 17.18, 19.24, 18.19 )
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Тож давайте пригадаємо ту мудрість, той теоретичний фундамент який ми заклали у свої мозгові клітини і який нам знадобиться для розв’язування задач.
Повторення теоретичного матеріалу ми проведемо у формі гри. Закони Ньютона у всіх як правило асоціюються з яблуками, тому ми будемо з вами «кусати» ці Ньютонові яблука і пригадувати матеріал вивчений протягом теми. (Див презентацію).
Коротка інформація учня про яблуню Ньютона ( презентація )
Добре відомо, що легенда про Ісаака Ньютона, згідно з якою йому впало на голову яблуко, після чого він придумав закон всесвітнього тяжіння, не є істинною. Біограф Ньютона Вільям Стаклі писав про цей випадок: «Він розповів мені, що рівно в такій же ситуації – під час відпочинку в саду під яблунями – йому і спала на думку ідея про гравітацію. Це відбулося абсолютно випадково – він лише сидів серед дерев в глибокій задумливості, а в цей час з одного з них впало яблуко. Чому яблуко повинне рухатися перпендикулярно до землі при падінні, запитав він себе?»
Цей текст став надбанням громадськості після того, як Британське королівське товариство на честь свого 350-річчя опублікувало високоякісні цифрові знімки фрагментів рукопису повної біографії Ньютона. Зараз же британці вирішили відзначити «круглу дату» ще однією подією. Вони вирішили відправити до космосу невеликий шматок (швидше тріску) від тієї самої яблуні, під якою, за легендою, сидів Ньютон. Цей шматок легендарної деревини на орбіту МКС доставить астронавт NASA британського походження Пірс Селлерс, який є членом екіпажа шатлу «Атлантіс».
«Думаю, серу Ісааку Ньютону сподобалася б ця ідея, яка дозволила б йому зайвий раз переконатися в справедливості його першого закону», – заявив ВВС Селлерс.
Запуск «Атлантіса» стане останнім в історії цього шатла у зв'язку із завершенням американської космічної програми Space Shuttle.
Презентації - «Закони Ньютона»; ( 3 учні )
- Слухаючи повідомлення, будьте уважними, опісля вам буде запропоновано пригадати почуте й дати відповіді на питання словами «так» чи «ні».
Випереджальне індивідуальне завдання.
Інтелектуальна гра «ТАК-НІ» (слайд )
ТАК |
Запитання |
НІ |
|
Роботу вимірюють в «А»? |
! |
! |
Сила в механіці вимірюється в «Н»? |
|
! |
Енергія пружнодеформованого тіла вимірюєтья в «Дж»? |
|
в |
1. Будь-яке тіло при взаємодії не може змінювати свою швидкість миттєво, для цього потрібен певний час. Яка величина є мірою цієї властивості тіла? а) Сила; б) тиск; в) маса; г) робота. |
|
в |
Який фізичний закон стверджує, що дія одного тіла на інше завжди супроводжується «протидією»? а) І закон Ньютона; б) II закон Ньютона; в) III закон Ньютона; г) закон Гука.
|
|
|
Яка з наведених формул є записом II закону Ньютона? а) ; б) g=F|m в) ; г) . |
! |
|
Енергії тіла у полі тяжіння Землі – E=mg |
! |
|
Шліях при рівномірному русі – t=vt. |
! |
! |
Прискорення вільного падіння вимірюється в H/|кг |
|
|
Висота, з якої тіло вільно падає - H = 2gt |
! |
IV. Очікування
Прошу на сердечках, які лежать у кожного на парті, написати свої очікування щодо теми уроку. (Гра «Бінго» («Мої очікування») (слайд )
I варіант – Мої очікування від уроку
II варіант – Мої очікування від учителя
III варіант – Мої очікування від однокласників
V. Висновки уроку (слайд )