Урок – розвага. «Математичні фокуси та головоломки»

Про матеріал
Формувати учнів навички швидких обчислень; спонукати до активного мислення; сприяти різносторонньому розвитку учнів, зміцненню їх знань з математичних дисциплін, виникненню внутрішніх мотивів навчання; розвивати кмітливість активізувати розумову діяльність учнів, сприяти удосконаленню математичних обчислень; забезпечити активність, зацікавленість учнів; виховувати інтерес до вивчення точних наук
Перегляд файлу

 

Тема : Урок – розвага.  «Математичні фокуси та головоломки»

Мета: формувати учнів навички швидких обчислень; спонукати до активного мислення;  сприяти різносторонньому розвитку учнів, зміцненню їх знань з математичних дисциплін, виникненню внутрішніх мотивів   навчання; розвивати кмітливість активізувати розумову діяльність учнів, сприяти удосконаленню   математичних  обчислень;  забезпечити активність, зацікавленість учнів; виховувати інтерес до вивчення точних наук.

                                        Хід уроку

I.Організаційна частина

II.Оголошення  теми і мети

1.Гра «Питання – відповідь»

--- Діти,  давайте станемо всі в коло. Я дуже рада бачити вас.  Сьогодні у нас буде незвичайний урок –розвага. Дозволяється думати, проявляти знання, кмітливість та ініціативу. Забороняється бути пасивним. А з яким предметом повязаний наш урок спробуйте здогадатися самі. Я вам пропоную самим визначити тему уроку, а я вам в цьому допоможу. Ми зараз з вами пограємо в гру «Питання – відповідь».

Умова гри: Діти по колу передають мяч один одному до слова ведучого «стоп». Учень у якого затримався мяч, дає відповідь на поставлене ведучим питання.

Питання: 1.Назовіть найбільше трицифрове число ( 999)

     2. Геометрична фігура, в якої всі сторони рівні  ( квадрат)

     3. Скільки гусей паслось на лузі, якщо у них 6 лап (3)

     4. У квартирі було 3 кімнати. З однієї зробили 2. Скільки кімнат  стало? (4)

    5. Трійко  коней пробігла 20 км. Скільки пробіг кожен кінь ? (20 км)

  6. Дід, баба, внучка, тягнули-тягнули ріпку і нарешті|урешті| витягнули.  Скільки очей побачили ріпку.  (6)

  7.  Коли доба коротша: взимку чи влітку? (Однакова)

  8.  Скільки отримаєм, якщо додати числа - найменше одноцифрове, найменше двоцифрове і найменше трицифрове число? (1 + 10 + 100 = 111)

  9.  У якої фігури немає початку і кінця? (Коло)

--- Може хто вже здогадався якій науці присвячений наш урок. Так. Цариці наук – математиці. А чому вчить нас ця наука? ( думати, логічно мислити, міркувати, обчислювати)

 

Математика вчить нас не тільки лічити,

Вчить і креслити, й множити,й вправно ділити.

І логічному мисленню вчить нас вона,

Всім нам потрібні математичні знання

 

2.Асоціативний кущ

--- А зараз я вас шокую своїм запитанням. Чи любите ви цирк? Скажіть,  будь ласка, а які асоціації у вас виникають при цьому слові? ( факір, фокуси, акробати, клоуни)

--- А як математика може бути повязана з словом « цирк» ?

--- Да, це – фокус . Людям подобається дивуватися самим і дивувати інших , і неважливо скільки їм років: два, десять, п'ятнадцять чи п’ятдесят. Людям подобаються не тільки фокуси, а ще й загадки.А чи заєти ви, що багато фокусів  основані на математиці. Щоб зрозуміти їх суть, потрібно використовувати  властивості фігур і чисел.

--- Так яка  ж тема нашого сьогоднішнього уроку?

 ---  Мільйони людей у всіх частинах світу захоплюються математичними фокусами. Наші предки полюбляли не лише спортивні   ігри. До вподоби їм були  ребуси, загадки, головоломки, математичні фокуси . І в наш час   математичними  фокусами з числами можна дивувати друзів. Головне - це те, що фокусник знає секрет: особливі властивості чисел.  І ось на уроці   я не тільки ознайомлю вас з деякими математичними фокусами, а ми спробуємо ще й зрозуміти в чому ж секрет того чи іншого фокуса. Мені  хочеться довести вам, що математика теж може бути цікавою.

 

III.Поділ на робочі групи

--- Працювати ми будемо в групах. Отже, нам потрібно розділитися на  три групи. Спробуйте самі здогадатися за якою ознакою ми будемо ділитися. Візьміть у моєму кошику собі папірець на якому написані числа. Зачитайте кожен своє число.

--- За якою ознакою можна класифікувати ці числа? ( за кількістю цифр)

--- Отже, на які групи ми з вами розділимося. ( одноцифрові, двоцифрові, трицифрові числа).

--- Кожна група займіть свої місця.

 

IV. Ознайомлення з математичними фокусами

1. Фокус «Данія та носоріг» ( Кожен працює самостійно)

---  Загадайте будь-яке число від 2 до 10.

Перший крок:  помножте цю цифру на 9.

Другий крок: знайдіть суму цифр числа, що утворилося.

Третій крок: оберіть першу букву цієї суми, подивіться на слайд  і знайдіть країну у Європі, що з неї починається.

Четвертий крок: візьміть третю букву з назви країни та знайдіть на слайді назву тварини, яка починалася б з цієї букви.

---  Коли ви вже всі виконали, запропоновані вам дії, я хочу вам сказати, що в Данії носороги не живуть.

--- А тепер давайте спробуємо пояснити в чому ж секрет цього фокуса.( Звернути увагу на суму цифр кожного добутку в таблиці множення числа9)

 

2. Головоломка   ( Командна робота)

Команда Одноцифрових

 Завдання: Користуючись лише дією додавання, запишіть число 1000 за допомогою восьми вісімок ( 8+8+8+88+888)

007Команда Двоцифрових

Завдання:  Знайти значення фігур використовуючи підказки

https://fc.naurok.com.ua/002dgb-315d/010.pngКоманда Трицифрових

Завдання: Знайдіть число.

3. Фокус « Блискавичне додавання»

--- Попрошу когось із учнів написати на дошці у стовпчик додавання двох чотирицифрових чисел.

Я пишу третій  чотирицифровий доданок, учень – четвертий, а я п'ятий. І після цього блискавично записую результат.

Секрет фокуса: А зможете відгадати секрет блис­кавичного додавання? Секрет полягає в тому, що я цифрами своїх доданків доповнюю цифри попереднього доданка до 9. У результаті вихо­дить 9999 + 9999 = 20000 - 2. ( 19998 доповнимо на  2 до 20000)  Тоді 20000+ ваше перше число  = 2 ???? і відняти 2. Відповіддю буде перший доданок, перед яким треба поставити цифру 2, а останню цифру зменшити на 2.

--- А тепер спробуйте в парах один з одним виконати цей фокус.

 

4. Головоломка «Танграм»

Пов’язане зображення--- Танграм – старовинна східна головоломка. З її елементів ми можемо складати  задану модель, а найголовніше – логічно мислити.

--- Я вам пропоную скласти  одну із цих фігур.

 

5. Фізкультхвилинка на уважність. Гра « Трикутний ковпак».

 Вчитель :    Ковпак мій трикутний,

                    Трикутний мій ковпак.

                    А якщо ковпак не трикутний,

                    Тоді це не мій ковпак.

( Поступово слова у вірші замінюються на жести. )

  1. Слово „ трикутний ” - пальцями складаємо   трикутник.

  2. На слово „ мій ” - показуємо на себе.

  3. „ Ковпак ” – показуємо на голову.

  4. „ Не ” – заперечуємо головою.

( Послідовно вилучаються з тексту всі слова. Їх     заміняють жести. Виграє той, хто не зіб’ється.)

 

6. Фокус « Загадай число» ( кожен працює самостійно)

Перший крок:   Загадайте число                        

Другий крок: 2  помножте задумане число      

Третій крок: До результату додайте 8            

Четвертий крок: Поділіть отриманий результат на 2                     

Пятий крок: Відніміть   задумане число                                                                                                                                    

--- Ви отримали число 4        

 (   (2* Х+ 8) : 2 – Х = (2 *Х : 2) + 8:2 –Х =  Х + 4 – Х =4   )                                             

Секрет фокусу: Розподільний закон ділення  відносно додавання (а+ в):с = а:с+в:с

Х

2*Х

2*Х+8

(2*Х+8) : 2

(2* Х + 8) : 2 – Х

   (2* Х+ 8) : 2 – Х = (2 *Х : 2) + 8:2 –Х =  Х + 4 – Х =4  

                                             

7.Головоломка  « Геометрична казка»

– Ви любите казки?

– А як ви вважаєте, чи можуть   казки заховатися  у геометричні фігури?

– Давайте разом з вами відгадаємо, які ж казки заховалися в  геометричні фігури?

( На дошці аплікації до казок. Вчитель називає казку, діти знаходять відповідну аплікацію)

Screenshot_28                                                                                

                                  Білосніжка і сім гномів

Image result for картинки казки в геометричних фігурахМаша і три ведмедя

           

                                        

--- За якими ознаками ми можемо класифікувати ці геометричні фігури?( Розмір, колір, форма).

 

8.Творча лабораторія «Яка казка заховалась?»

( Командна робота)

--- Ось і ми зараз  попрацюємо творчо. У кожної групи на парті лежить конверт з  набором геометричних фігур.  На аркуші паперу уже написана казка , яку ви заховаєте в геометричні фігури, тобто вам необхідно виконати Microsoft Word - 222.docMicrosoft Word - 222.docаплікацію .

        Дванадцять місяців

     

 

V.Підсумок

--- Дехто з людей  вважає математику нудною і важкою наукою: складні задачі, рівняння, формули… Голова йде обертом. Проте світ чисел дуже цікавий і  ми з вами в цьому впевнились. Можливо , хтось із вас уже  зачарований  цією наукою і у майбутньому стане великим математиком. Тож успіхів вам  !

 

 

 

 

docx
Додано
16 лютого 2020
Переглядів
2559
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку