Тема : Урок – розвага. «Математичні фокуси та головоломки»
Мета: формувати учнів навички швидких обчислень; спонукати до активного мислення; сприяти різносторонньому розвитку учнів, зміцненню їх знань з математичних дисциплін, виникненню внутрішніх мотивів навчання; розвивати кмітливість активізувати розумову діяльність учнів, сприяти удосконаленню математичних обчислень; забезпечити активність, зацікавленість учнів; виховувати інтерес до вивчення точних наук.
Хід уроку
I.Організаційна частина
II.Оголошення теми і мети
1.Гра «Питання – відповідь»
--- Діти, давайте станемо всі в коло. Я дуже рада бачити вас. Сьогодні у нас буде незвичайний урок –розвага. Дозволяється думати, проявляти знання, кмітливість та ініціативу. Забороняється бути пасивним. А з яким предметом пов’язаний наш урок спробуйте здогадатися самі. Я вам пропоную самим визначити тему уроку, а я вам в цьому допоможу. Ми зараз з вами пограємо в гру «Питання – відповідь».
Умова гри: Діти по колу передають м’яч один одному до слова ведучого «стоп». Учень у якого затримався м’яч, дає відповідь на поставлене ведучим питання.
Питання: 1.Назовіть найбільше трицифрове число ( 999)
2. Геометрична фігура, в якої всі сторони рівні ( квадрат)
3. Скільки гусей паслось на лузі, якщо у них 6 лап (3)
4. У квартирі було 3 кімнати. З однієї зробили 2. Скільки кімнат стало? (4)
5. Трійко коней пробігла 20 км. Скільки пробіг кожен кінь ? (20 км)
6. Дід, баба, внучка, тягнули-тягнули ріпку і нарешті витягнули. Скільки очей побачили ріпку. (6)
7. Коли доба коротша: взимку чи влітку? (Однакова)
8. Скільки отримаєм, якщо додати числа - найменше одноцифрове, найменше двоцифрове і найменше трицифрове число? (1 + 10 + 100 = 111)
9. У якої фігури немає початку і кінця? (Коло)
--- Може хто вже здогадався якій науці присвячений наш урок. Так. Цариці наук – математиці. А чому вчить нас ця наука? ( думати, логічно мислити, міркувати, обчислювати)
Математика вчить нас не тільки лічити,
Вчить і креслити, й множити,й вправно ділити.
І логічному мисленню вчить нас вона,
Всім нам потрібні математичні знання
2.Асоціативний кущ
--- А зараз я вас шокую своїм запитанням. Чи любите ви цирк? Скажіть, будь ласка, а які асоціації у вас виникають при цьому слові? ( факір, фокуси, акробати, клоуни)
--- А як математика може бути пов’язана з словом « цирк» ?
--- Да, це – фокус . Людям подобається дивуватися самим і дивувати інших , і неважливо скільки їм років: два, десять, п'ятнадцять чи п’ятдесят. Людям подобаються не тільки фокуси, а ще й загадки.А чи заєти ви, що багато фокусів основані на математиці. Щоб зрозуміти їх суть, потрібно використовувати властивості фігур і чисел.
--- Так яка ж тема нашого сьогоднішнього уроку?
--- Мільйони людей у всіх частинах світу захоплюються математичними фокусами. Наші предки полюбляли не лише спортивні ігри. До вподоби їм були ребуси, загадки, головоломки, математичні фокуси . І в наш час математичними фокусами з числами можна дивувати друзів. Головне - це те, що фокусник знає секрет: особливі властивості чисел. І ось на уроці я не тільки ознайомлю вас з деякими математичними фокусами, а ми спробуємо ще й зрозуміти в чому ж секрет того чи іншого фокуса. Мені хочеться довести вам, що математика теж може бути цікавою.
III.Поділ на робочі групи
--- Працювати ми будемо в групах. Отже, нам потрібно розділитися на три групи. Спробуйте самі здогадатися за якою ознакою ми будемо ділитися. Візьміть у моєму кошику собі папірець на якому написані числа. Зачитайте кожен своє число.
--- За якою ознакою можна класифікувати ці числа? ( за кількістю цифр)
--- Отже, на які групи ми з вами розділимося. ( одноцифрові, двоцифрові, трицифрові числа).
--- Кожна група займіть свої місця.
IV. Ознайомлення з математичними фокусами
1. Фокус «Данія та носоріг» ( Кожен працює самостійно)
--- Загадайте будь-яке число від 2 до 10.
Перший крок: помножте цю цифру на 9.
Другий крок: знайдіть суму цифр числа, що утворилося.
Третій крок: оберіть першу букву цієї суми, подивіться на слайд і знайдіть країну у Європі, що з неї починається.
Четвертий крок: візьміть третю букву з назви країни та знайдіть на слайді назву тварини, яка починалася б з цієї букви.
--- Коли ви вже всі виконали, запропоновані вам дії, я хочу вам сказати, що в Данії носороги не живуть.
--- А тепер давайте спробуємо пояснити в чому ж секрет цього фокуса.( Звернути увагу на суму цифр кожного добутку в таблиці множення числа9)
2. Головоломка ( Командна робота)
Команда Одноцифрових
Завдання: Користуючись лише дією додавання, запишіть число 1000 за допомогою восьми вісімок ( 8+8+8+88+888)
Команда Двоцифрових
Завдання: Знайти значення фігур використовуючи підказки
Команда Трицифрових
Завдання: Знайдіть число.
3. Фокус « Блискавичне додавання»
--- Попрошу когось із учнів написати на дошці у стовпчик додавання двох чотирицифрових чисел.
Я пишу третій чотирицифровий доданок, учень – четвертий, а я п'ятий. І після цього блискавично записую результат.
Секрет фокуса: А зможете відгадати секрет блискавичного додавання? Секрет полягає в тому, що я цифрами своїх доданків доповнюю цифри попереднього доданка до 9. У результаті виходить 9999 + 9999 = 20000 - 2. ( 19998 доповнимо на 2 до 20000) Тоді 20000+ ваше перше число = 2 ???? і відняти 2. Відповіддю буде перший доданок, перед яким треба поставити цифру 2, а останню цифру зменшити на 2.
--- А тепер спробуйте в парах один з одним виконати цей фокус.
4. Головоломка «Танграм»
--- Танграм – старовинна східна головоломка. З її елементів ми можемо складати задану модель, а найголовніше – логічно мислити.
--- Я вам пропоную скласти одну із цих фігур.
5. Фізкультхвилинка на уважність. Гра « Трикутний ковпак».
Вчитель : Ковпак мій трикутний,
Трикутний мій ковпак.
А якщо ковпак не трикутний,
Тоді це не мій ковпак.
( Поступово слова у вірші замінюються на жести. )
1. Слово „ трикутний ” - пальцями складаємо трикутник.
2. На слово „ мій ” - показуємо на себе.
3. „ Ковпак ” – показуємо на голову.
4. „ Не ” – заперечуємо головою.
( Послідовно вилучаються з тексту всі слова. Їх заміняють жести. Виграє той, хто не зіб’ється.)
6. Фокус « Загадай число» ( кожен працює самостійно)
Перший крок: Загадайте число
Другий крок: 2 помножте задумане число
Третій крок: До результату додайте 8
Четвертий крок: Поділіть отриманий результат на 2
П’ятий крок: Відніміть задумане число
--- Ви отримали число 4
( (2* Х+ 8) : 2 – Х = (2 *Х : 2) + 8:2 –Х = Х + 4 – Х =4 )
Секрет фокусу: Розподільний закон ділення відносно додавання (а+ в):с = а:с+в:с
Х
2*Х
2*Х+8
(2*Х+8) : 2
(2* Х + 8) : 2 – Х
(2* Х+ 8) : 2 – Х = (2 *Х : 2) + 8:2 –Х = Х + 4 – Х =4
7.Головоломка « Геометрична казка»
– Ви любите казки?
– А як ви вважаєте, чи можуть казки заховатися у геометричні фігури?
– Давайте разом з вами відгадаємо, які ж казки заховалися в геометричні фігури?
( На дошці аплікації до казок. Вчитель називає казку, діти знаходять відповідну аплікацію)
Білосніжка і сім гномів
Маша і три ведмедя
--- За якими ознаками ми можемо класифікувати ці геометричні фігури?( Розмір, колір, форма).
8.Творча лабораторія «Яка казка заховалась?»
( Командна робота)
--- Ось і ми зараз попрацюємо творчо. У кожної групи на парті лежить конверт з набором геометричних фігур. На аркуші паперу уже написана казка , яку ви заховаєте в геометричні фігури, тобто вам необхідно виконати аплікацію .
Дванадцять місяців
V.Підсумок
--- Дехто з людей вважає математику нудною і важкою наукою: складні задачі, рівняння, формули… Голова йде обертом. Проте світ чисел дуже цікавий і ми з вами в цьому впевнились. Можливо , хтось із вас уже зачарований цією наукою і у майбутньому стане великим математиком. Тож успіхів вам !