Урок розвитку писемного мовлення.
Письмовий твір-роздум на основі власного досвіду на тему „Україно моя, Україно, я для тебе на світі живу”
Підготувала вчителька
української мови та літератури
Любимівської ЗОШ І – ІІ ступенів
Тепленко О. М.
Тема. РЗМ. Письмовий твір-роздум на основі власного досвіду на тему: «Україно моя, Україно, я для тебе на світі живу».
Мета: формувати уміння й навички створення творів-роздумів на основі власного досвіду; розвивати усне мовлення; виховувати почуття гордості за приналежність до українського народу, любов і повагу до рідної мови.
Очікувані результати: учень (учениця) зв′язно та аргументовано висловлює свою думку на основі власного досвіду на запропоновану тему, використовуючи цитати з літературних творів, знання з історії України.
Обладнання: підручник; таблиця „Типи мовлення”; портрети українських письменників; ілюстрації української символіки ; фотографії міст України; музикальний центр, фонограми українських пісень.
Тип уроку: урок РЗМ
Вид уроку: урок формування умінь і навичок.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
І.Оргмомент.
ІІ.Оголошення теми та мети уроку. Мотивація навчальної діяльності школярів.
Вступне слово вчителя.
Діти, сьогодні на уроці розвитку мовлення, ми будемо навчатись писати твори-роздуми на основі власного досвіду на тему «Україно моя, Україно, я для тебе на світі живу».
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Поговоримо про Україну
1) Згадаймо історію Київської Русі.
«Україна – чудовий край. Хто хоч раз побував в Україні, не годен розлучатися з нею, бо вона притягає людину, як магніт залізо. „Українське небо сміється і манить до себе. Звірини в лісах і полях так багато, що зубрів, диких коней і оленів забивають тільки для шкур. Птахів стільки, що навесні хлопці наповнюють цілі човни яйцями диких качок, гусей, журавлів і лебедів». Так писали про Україну давні чужинці.
Україно... Матінко рідна... Народилася ти на святій землі, про яку ще колись апостол Андрій Первозданний, сказав: „На цих горах засяє благодать Божа”. Його пророчі слова збулися. Держава, яка виникла на цих святих горах, Київська Русь, була однією з наймогутніших у світі. А хто пам’ятає легенду про виникнення міста Києва?
(Діти розповідають легенду).
2) Помилуймося українською піснею.
Україна... Ми народилися в Україні, і нам безмежно дорога ця земля. Всю її не охопити думкою і уявою, а тим більше не розкажеш словом, вона вміщається лише в серці. А які пісні співають українці! Хто не був зачарований українською піснею, хто не згадує її, як своє чисте, прозоре дитинство, свою горду юність, своє бажання бути красивим, ніжним, сильним? Послухайте одну з них.
(Звучить фонограма української пісні).
3) Як чудово звучить наша українська мова!
Яка гарна та красива українська пісня. Яка мелодійна українська мова. За своєю мелодійністю українська мова займає 2 місце в світі після італійської.
Мова наша українська – це золотий запас голосу душі народної, з якого виростаємо, яким живемо і завдяки якому маємо велике право і гордість іменуватися народом українським.
А скільки чудових творів написано українськими письменниками Тарасом Шевченком, Лесею Українкою, Іваном Франком та багатьма іншими. Давайте згадаємо їх.
(Діти читають напам’ять улюблені поезії).
4) Видатні українці.
А скільки видатних людей народилося на Україні! У селі Моринцях на Черкащині народився всесвітньо відомий поет Т. Шевченко.У Звягелі (нині м. Новоград-Волинський) – поетеса Леся Українка. У м. Житомирі – С. П. Корольов, конструктор космічних кораблів. У нашому селі – письменник Василь Кучер.
– Кого ви бачите на портретах? Що ви знаєте про цих людей?
– А кого з видатних українців ви пам’ятаєтє?
( Діти розповідають ).
5) Будівничі майбутньої України.
Так, багато видатних людей народила матінка-Україна. Людей, які будували, покращували рідну землю. Тепер і ви, коли подорослішаєте станете поряд з ними, щоб працювати для своєї Батьківщини.
Хтось з вас стане лікарем і буде лікувати людей. Хтось стане будівельником, щоб будуватинові будинки. Хтось буде науковцем або винахідником і робитиме дослідження та відкриття або відкривати нові землі. І все це ви робитимете для рідної землі, Батьківщини.
– А що ж треба, щоб все це сталося?
(Формулюємо з учнями Правила для справжнього українця)
Наприклад:
Будь свідомим громадянином України, гордим, що ти українець.
Поважай і люби свій народ, свою землю, історію та культуру.
Дорожи честю української символики.
Шануй пам’ять предків і тих, хто поліг у боротьбі за волю України.
Люби своїх братів, сестер, поважай старших.
Виховуй себе ввічливим, культурним, грамотним і сильним.
Підтримуй українські звичаї і традиції своєю участю у них.
Гідно поводь себе у громадських місцях, на вулиці, не забувай, що ти представник
української нації
Поважай культуру, звичаї і мову інших народів.
Будь впевнений: мати і Україна – понад усе.
2. Повторення типів мовлення по таблиці (на дошці).
3.Робота над пам’яткою при написанні творів-роздумів.
4.Творче завдання. Діти розповідають, про що вони напишуть у своєму творі.
ІV. Робота учнів над твором
1. Написання твору на чернетці.
2. Редагування твору.
3. Переписування твору в зошит.
V. Підсумок уроку.
1. Читання 1 – 2 творів.
2. Бесіда.
– Діти, що ми з вами робили сьогодні на уроці, що сподобалося чи запам’яталося?
VІ. Домашнє завдання. Дописати твір ( якщо закінчили, то дати випереджувальне завдання на наступний урок ).