УРОК РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ

Про матеріал
Тема: Побудова твору опису. Спостереження за виражальними можливостями іменників у мовленні. Мета: розвивати вміння вживати виразні мовні засоби для побудови творів- описів, розвивати орфографічні навички; збагачувати словниковий запас; учити порівнювати, зіставляти, аналізувати, робити певні висновки; удосконалювати навички виразного читання; плекати любов до рідного краю. Тип уроку. Інтегрований (українська мова, художня праця).
Перегляд файлу

УРОК РОЗВИТКУ МОВЛЕННЯ

Тема: Побудова твору опису. Спостереження за виражальними можливостями іменників у мовленні.

 

 

Мета: розвивати вміння вживати виразні мовні засоби для побудови творів- описів, розвивати орфографічні навички; збагачувати словниковий запас; учити порівнювати, зіставляти, аналізувати, робити певні висновки; удосконалювати навички виразного читання; плекати любов до рідного краю.

Тип уроку. Інтегрований (українська мова, художня праця).

Обладнання уроку: Ілюстрації до казки В. Сухомлинського «Клен зітхнув», малюнки, таблиця-опора «Які бувають тексти».

Хід уроку

  1.              Організація початку уроку.
    1.        Привітання:

Доброго ранку, сонечко ясне,

Доброго ранку, земле прекрасна,

Доброго ранку, дерева багряні,

Доброго ранку, квіти духмяні,

Доброго ранку, птахи галасливі,

Доброго ранку, люди щасливі!

  1.              Актуалізація опорних знань.

Ось і настав другий місяць весни — квітень. Ніч від нас утікає, стає меншою, їй так легше сховатися від сонечка. Навесні сонечко прокидається раніше, теплішає. Теплі промінчики підганяють неслухняні струмочки до матусі-річки.

І хоч вони ще не так щедро роздають своє тепло діткам, птахам, рослинам, але сонечко дуже любить весну.

  1.        Поетична хвилинка:
  •            Я прочитаю вірш, а ви дасте йому заголовок.

Принесло нам сонечко знов тепло.

І ласкаві промені розлило.

З трав і квітів виткало килими.

На лужку погралося із дітьми.

І співає весело поле й гай.

Кличе птахів сонечко в рідний край.

  •            Який ви придумали заголовок до вірша?
  •            Порахуйте, скільки в ньому іменників (1 варіант) і дієслів (2 варіант).
  •            Чому іменників більше?
  •            Прочитайте виразно останні рядки вірша. Як ви думаєте, яких птахів кличе сонечко в рідний край?

Останній рядок вірша запишемо в зошити. Запишіть: Кличе птахів сонечко в рідний край.

  1.        Творча робота (робота за змістом прислів’їв):
  •            Весняний вітрець — великий пустун, дмухнув, змішав слова. А тепер не знає, як скласти їх у речення. Допоможіть йому (Ластівка, одна, не, весни, робить.) Одна ластівка весни не робить.
  •            Це — прислів'я. Які ще прислів'я про ластівку, птахів ви знаєте?
  •            Визначте, які народні прикмети знайшли в них своє відображення? Як ви їх розумієте?
  •            Як ластівки весело щебечуть, буде ясна погода.
  •            Ластівка день починає, а соловей кінчає.
  •            Квітень землю квітчає, з вирію пташок стрічає.
  •            Де пташки, там гинуть комашки.
  •            У якому з прислів’їв ужито дієслова, протилежні за значенням? З якою метою?
  •            Запишіть одне з прислів’їв по пам’яті.
  1.              Оголошення теми та мети уроку.

Сонечко дуже любить своїми промінчиками посилати тепло на землю. Воно часто тішиться з братиком вітерцем. Ось і сьогодні до нас від сонечка прилинув теплий весняний вітер і приніс вісточку. Про неї ви прочитаєте в казці В. Сухомлинського «Клен зітхнув». Читайте уважно, бо у вісточці, що приніс вітерець, ідеться про пташку, яку ми будемо описувати.

  1.              Підготовча робота до творчої словесної діяльності.
    1.       Читання казки учнями «Клен зітхнув» В. Сухомлинського:

Старий клен цілу зиму спав. Крізь сон чув завивання хуртовини й тривожний крик чорного ворона. Холодний вітер гойдав його віти, нагинав їх до землі.

Та ось одного сонячного ранку відчув Клен, ніби до нього торкнулося щось тепле й лагідне. Прокинувся. А то до нього прилинув теплий, весняний Вітер.

  •            Годі спати,зашепотів теплий весняний Вітер,Прокидайся, Весна наближається.

—Де ж вонаВесна?запитує Клен.

  •            Ластівки на крилах несуть,каже теплий Вітер.Я прилетів із далекого краю, від теплого моря. Весна йде полями, заквітчалась квітами. А ластівки на крилах несуть барвисті стрічки.

Клен зітхнув, розправив плечі. Зазеленіли бруньки. Бо йде Весна-красуня.

  1.       Бесіда за змістом прочитаного:
  •            Коли відбувається дія в казці?
  •            Від чого прокинувся Клен? Хто його розбудив?
  •            Хто несе на крилах Весну?
  •            Чому зітхнув Клен?
    1.       Письмо по пам’яті:
  •            Прочитайте ще раз казку й виберіть те речення, яке вам найбільше сподобалося. Підготуйтеся записати його по пам'яті.
  1.                 варіант: Весна йде полями, заквітчалася квітами.
  2.                 варіант: Ластівки на крилах несуть барвисті стрічки.

Динамічна пауза:

Руки вгору, руки вниз,

До сонечка усміхнись.

Покружляли, пострибали.

Сіли, встали! Сіли, встали!

Похилились вліво, вправо,

І закінчили всі вправи.

  1.              Побудова зв'язних висловлювань (творів-описів).
    1.        Робота з таблицею:
  •            Які бувають тексти?
  •            Які ознаки тексту-опису?
    1.        Побудова твору-опису:

Вітерець пропонує описати ластівку. Давайте спробуємо. Ви чули багато образних висловів про цю пташку. Пригадайте їх.

  •            Яка ластівка за розміром? (Маленька, невеличка.)
  •            А за кольором? (Чорна, з біленькими груденятами, спереду біла шийка.)
  •            Які в неї оченята? (Маленькі, чорненькі, як крапельки, як намистинки, гудзики.)
  •            А хвіст? іострий, ніби з двома стрілами, стрілчастий.)
  •            Які має крила? (Гострі, стрілчасті.)
  •            Яка ластівка — повільна чи прудка? А як інакше можна сказати? (Швидка, метка.)
  1.              Запис тексту-опису в зошити.
  •            Вітерець багато літає, усюди буває, усе бачить. Він зібрав слова для довідок, ними можемо користуватися (На партах роздавальний матеріал із лексичним матеріалом до твору-опису).
  1.              Читання текстів-описів, колективне редагування.
  2.              Виготовлення художньої аплікації за образними висловами В. Сухомлинського.
    1.    Відеоряд (на фоні вірша).
  •            Де ти, ластівко, літала?

Де ти зиму зимувала?

  •            За лісами, за морями.

Я носила телеграми,

В них весела новина: «Повертається весна!»

  1.        Бесіда:
  •            З чого видно, що діти радіють прильоту пташки?
  •            Як треба ставитися до пташок?
  •            Сподіваюсь, що й ваш дім привітний для пернатих друзів. А прикрасимо ми його аплікацією, яку виготуємо власними руками. Допоможе нам у цьому казка В. Сухомлинського «Клен зітхнув».
  1.        Інструктаж до виконання роботи.
  2.        Правила безпечної роботи з ножицями.
  3.        Вибір композиції.
docx
Додано
9 березня 2020
Переглядів
758
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку