Урок розвитку мовлення "Інтерв’ю в публіцистичному стилі". 8 клас

Про матеріал

Тема. Інтерв'ю в публіцистичному стилі. Українська мова, 8 клас

Мета: ознайомити учнів з жанром інтерв'ю, особливостями інтерв'ювання; навчити конструювати та інтонувати правильно питальні речення; формувати вміння брати інтерв'ю; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, мислення; виховувати загальнолюдські цінності, потребу вчитися протягом життя.

Тип уроку: урок розвитку мовленнєвих умінь.

Перегляд файлу

 

Тема. Інтерв’ю в публіцистичному стилі

Мета: ознайомити учнів з жанром інтерв’ю, особливостями інтерв’ювання; навчити конструювати та інтонувати правильно питальні речення;  формувати вміння брати інтерв’ю; розвивати комунікативно-мовленнєві вміння, мислення; виховувати загальнолюдські цінності, потребу вчитися протягом життя.

Тип уроку: урок розвитку мовленнєвих умінь.

         Епіграф уроку

«Мистецтво вести бесіду, – напевно, найскладніше, тому що вчитися доводиться усе життя»

Сократ

ХІД УРОКУ

І. Організаційний  момент.

Привітання. Перевірка готовності до уроку.

- Вправа «Мікрофон». (слайд 2)

Учитель пропонує дітям, передаючи мікрофон, дати відповідь на запитання:

- Чи  хотіли б ви, щоб вас показали по телевізору?

- Що  цікавого про себе могли розказати?

- На які б запитання хотіли відповісти?

ІІ. Ознайомлення учнів із темою, метою та завданнями уроку. ( слайд 3)

- Тільки що ви дали відповідь на  поставлені запитання. Як можна назвати такий вид роботи? Що він вам нагадує? /Інтерв’ю/

Не випадково епіграфом нашого уроку є слова філософа Сократа (слайд 4)

Як ви розумієте цей вислів?

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

1. Відновлення знань про особливості публіцистичного стилю мовлення.

-Пригадаймо, що ми знаємо про публіцистичний стиль? (слайд 5)

  • Слово «публіцистичний» походить від латинського слова, що означає «суспільний, державний». Спільнокореневим зі словом публіцистичний є слово «публіцистика» (суспільно-політична література на сучасні актуальні теми).

- Пригадайте й назвіть ознаки публіцистичного стилю (точність, логічність, піднесеність,офіційність)

Мета:

  • Інформувати, передавати суспільно значущу інформацію з одночасним впливом на читача, слухача, уселяти їм певні ідеї, послуги, спонукати до відповідних вчинків та дій.

Сфера використання:

  • Суспільно-економічні відносини;
  • Культурні відносини;
  • Політичні відносини

(слайди 6,7,8)

2. Додаткова інформація. (слайд 9)

- Будь-який твір публіцистичного стилю повинен відповідати принципу СТОКАЦ: Своєчасність

          Точність

          Об’єктивність

          Коректність

          Аргументованість

          Цілісність

Про це слід пам’ятати і під час створення інтерв’ю

      3. Вправа «Асоціативний кущ» (на дошці слово «інтерв’ю»)

- Які асоціації у вас виникають, коли ви чуєте слово «інтерв’ю»? 

- Яка мета інтерв’ю?

        -Як називають того, хто бере інтерв’ю і того, у кого беруть?

Зіставте свої знання з теоретичним матеріалом (слайд 10,11,12,13)

Інтерв’ю – це жанр публіцистики, бесіда журналіста з однією або кількома особами, що проводиться у вільній манері для з’ясування нових відомостей, встановлення подробиць, визначення чиїхось позицій, поглядів на певні події.

  • Інтерв’юер – той, хто проводить інтерв’ю; людина, яка перебуває у безпосередній взаємодії з респондентом з метою одержання від нього інформації.
  • Респондент (англ. Respond – відповідати) – особа, яка є джерелом, комунікатором спеціальної інформації під час опитування.

Процедура інтервю передбачає:

  • Вибір об’єкта (тобто особи з якою слід проводити інтерв’ю)
  • Визначення місця і часу проведення інтерв’ю
  •  Залежить від цілей і направленості інтерв’ю

Види інтервю:

  • Інформаційне – ознайомлює аудиторію з відомостями про особу, її діяльність, погляди.
  • Аналітичне – містить аналіз фактів, поглядів, учинків, відповідаючи при цьому на запитання: чому? яким чином? що це означає?
  • Інтерв’ю-портрет – розкриває особистість співрозмовника, створює його характеристику, висвітлює систему його цінностей.

Інтерв’ю не слід плутати з бесідою. (слайд 14)

ПОРІВНЯЙТЕ:

БЕСІДА                                     ІНТЕРВ’Ю

розмовники володіють                 один зі співрозмовників поінформований                інформацією рівною мірою        значно більше за другого з певного питання

А тепер ми можемо обговорити, про що ж повинен подбати юний журналіст, щоб інтерв’ю стало успішним. (слайд 15)

  1. вибрати об’єкт і тему розмови;
  2. чітко усвідомлювати, що саме хоче дізнатися;
  3. налагодити контакт з майбутнім співрозмовником;
  4. розробити питання;
  5. під час розмови викликати довіру, вміти вчасно зупинитися;
  6. запитувати про те, що потрібно для матеріалу;
  7. не соромитися незнання чогось;
  8. бути тактовним у поведінці;
  9. використовувати технічні засоби фіксації інформації.

Майстерність журналіста полягає в тому, щоб «розговорити»  співрозмовника, скерувавши його думки в цікавому для аудиторії напрямку.

ІV. Засвоєння нового матеріалу.

  1.                   Словниковий диктант із поясненням лексичних значень слів. /з використання тлумачного словника/

Патетика, мас-медіа, антураж, реципієнт, бліц-портрет, візаві, експромт, стендап, модератор, меседж,  прес-реліз, шпальта.

Довідка:

мас-медіа - засоби одночасної передачі інформації групі людей, тобто засоби масової інформації;

бліц-портрет - публікація, яка містить короткі відомості про людину;

шпальта - вертикальна смуга на сторінці газети, журналу, утворена рядом коротких рядків;

візаві – опонент;

експромт - принагідний виступ (прозовий, віршований, музичний) без підготовки, різновидність імпровізації;

патетика - настроєність, тон промови, твору літератури, музики, кіно, театральної вистави, які характеризуються пафосом, піднесеністю, схвильованістю;   

стендап - поява журналіста в кадрі з яким-небудь повідомленням, зверненим безпосередньо до глядачів;

меседж -  інформація, яка містить певний прихований смисл; 

прес-реліз - це документ, в якому організація чи публічна особа подає інформацію про певну подію або захід до засобів масової інформації (ЗМІ);

модератор - професійний ведучий в ЗМІ (особливо в ток-шоу), зазвичай професійний журналіст;

антураж - оточення, середовище, навколишня обстановка;

реципієнт - об'єкт комунікації, який залишається для комунікатора анонімним.

 2. «Хвилинка ЗНО» (слайд 16,17)

1. Хто такий респондент?

А) людина, що бере інтерв’ю

Б) процес взяття інтерв’ю

В) різновид інтерв’ю, переважно з місця події, здебільшого про спорт

Г) людина, в якої беруть інтерв’ю

2. Публікація, яка містить короткі відомості про людину, це:


А) антураж

Б) бліц-портрет

В) візаві

Г) стендап


V. Закріплення матеріалу

Практична робота

1. Вправа «Я - редактор». (слайд 18,19)

Відредагуйте й запишіть подані речення. Користуйтеся підказ­кою.

1. Робота з опитувальником Пруста. (слайд 20)

Довідка.

Марсель Пруст - один із найвідоміших письменників XX століття. Його головний твір — семитомна епопея «В пошуках утраченого часу».

В кінці ХІХ століття Марсель заповнив анкети, відповіді на які до сьогодні вважаються найоригінальнішими із  існуючих.

2. Прочитайте запитання та оберіть одне з них, на яке ви б самі хотіли дати відповідь. Поставте одне із запитань своєму однокласнику. (слайд 21)(передати мікрофони)

1. Ваша найхарактерніша риса?

2. Яка ваша мрія про щастя?

3. Що для вас є найбільшим нещастям?

4. Яким би ви хотіли бути?

5. Ваш улюблений колір?

6. Ваші улюблені письменники (поети)?

7.Улюблений літературний герой?

8. Здібність, якою ви б хотіли володіти?

    3. Вправа «Гарячий стілець»(винести стілець)

 Ця гра дозволить спробувати себе не тільки журналістом, але й людиною, що дає інтерв'ю. Попрактикуємося! Є бажаючі присісти на «гарячий» стілець і відповісти на питання, які можуть бути не обов'язково простими і серйозними, а ще й «гарячими». Будь ласка. (1 учень на «гарячому» стільці й 1 журналіст) (діти виходять парами)

 Приклади питань для інтерв'ю в грі «Гарячий стілець»

1. Скажи, будь ласка, як тебе вдома ласкаво називають батьки?

2. Чи любиш ти ходити до школи? Чому?

3. Яке у тебе улюблене заняття?

4. Чи є плани або мрії щодо майбутньої професії?

5. Як ви собі підіймаєте настрій, коли вам сумно?

4. Перегляд інтерв’ю (Програма «Інтервю із зіркою»)

5. Вправа «Журналіст»(3 стільця, по черзі виходять оголошені)

А хто ще може бути співрозмовником журналіста? (Політичний діяч, художник, актор, спортсмен та ін.).

Отже, до нас завітали люди різних професій, які згодились дати нам інтерв’ю. Зустрічайте:

- поетеса, перекладачка, громадська діячка Леся Українка

- український каратист, чемпіон світу 2017 року, призер чемпіонатів світу та Європи Станіслав Горуна

- українська співачка, дизайнер і відеоблогер Надія Дорофєєва.

(По черзі виходять журналісти, задають питання.)

3. Створення узагальненого словникового слова «Інтерв’ю» (слайд 22)

- Підберіть до кожної букви слова «Інтерв’ю» слово, яке характеризує його або стосується його.

І-нтерес, ініціативність, інтелектуальний

Н-овина, неповторний, натхнення.

Т-ворчість, терпіння, тактовність.

Е-нергійність, експресія, ефективність.

Р-ішучість, репортаж, ризик.

В-відповіді, відкритість, ввічливість, вміння спілкуватись.

‘Ю-рливий.(швидкий, жвавий)

VІ. Підсумок уроку. Оцінювання роботи учнів.

VІІ. Домашнє завдання (слайд 23)

  • Записати питання для інтерв’ю
  • Взяти інтерв’ю у класного керівника, завуча школи чи в іншого учасника навчально-виховного процесу (за бажанням)

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 11
Оцінки та відгуки
  1. Бєляєва Вікторія Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Тищенко Лариса Володимирівна
    Дуже цікава розробка. Обов'язково використаю на уроці. Дякую автору.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Наздратенко Мария
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Любіва Олена Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Кирильченко Любов Михайлівна
    Дякую, пані Світлано. Успіхів Вам!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Хомко Олена Петрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  7. Трембач Марія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  8. Вербицька Ірина Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  9. Гілевич Вікторія Володимирівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  10. Горяинова Ирина
    Дякую!Дуже допомогли.
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  11. Любовь Чирвон Федорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 8 відгуків
doc
Додано
5 жовтня 2020
Переглядів
42107
Оцінка розробки
5.0 (11 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку