Урок розвитку мовлення "Лист рідним, друзям. Адреса"

Про матеріал

Розробка уроку розвитку мовлення для 5 класу "Лист рідним, друзям. Адреса". Мета уроку: поглибити знання учнів про можливості спілкування, ознайомити їх з правилами написання листа, оформлення конверта; формувати вміння та навички правильно визначати зміст та композицію листа, підбирати слова та словосполучення, писати адресу на конверті, удосконалювати логічне та образне мислення, відпрацьовувати вміння робити висновки, обґрунтовувати свої думки; виховувати мовленнєву культуру учнів, повагу до адресата та професії листоноші; інтерес до здорового способу життя.

Перегляд файлу

 Урок № 5 клас

Тема. РМ Лист рідним, друзям. Адреса

Мета:

 навчальна – поглибити знання учнів про можливості спілкування, ознайомити їх з правилами написання листа, оформлення конверта;

розвивальна – формувати вміння та навички правильно визначати зміст та композицію листа, підбирати слова та словосполучення,  писати адресу на конверті, удосконалювати логічне та образне мислення, відпрацьовувати вміння робити висновки, обґрунтовувати свої думки;

 виховна – виховувати мовленнєву культуру учнів, повагу до адресата та професії листоноші;  інтерес до здорового способу життя.

Тип уроку: засвоєння нових знань

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, пам’ятки,  мультимедійна презентація

Завдання на випередження: підготувати бліц – повідомлення про історію писемності та листування.

Хід уроку

І. Організаційний момент

 

ІІ. Установчо-мотиваційний етап

Дорогі діти! Щоб ефективним був наш урок, зверніть, будь ласка, увагу на правила поведінки на уроці.

 

Можна

Не можна

 

* Працювати до сьомого поту

* За словом до кишені не лізти

* Більше діла – менше слів

* Сидіти мов в рот води набравши

* Товкти воду в ступі

* Пасти задніх

 

Метод «Мікрофон» Який висновок можна зробити з цих правил? Як ви сьогодні працюватимете?

 

ІІІ. Підготовка до сприймання. Повідомлення теми та мети уроку

Нам надійшов лист від першокласників. Буде неввічливо, якщо ми не дамо відповідь на нього.  Тому сьогодні на уроці мова йтиме про лист.

Записуємо у зошити: Восьме листопада

   Класна робота

   Ділові папери. Лист рідним, друзям. Адреса

Епіграф уроку:

 

                                                        Пишіть листи і  надсилайте вчасно,           

               Коли їх ждуть далекі адресати,

               Коли є час, коли немає часу

              І коли навіть ні про що писати.

Ліна Костенко.

Ми сьогодні дізнаємося про правила листування, навчимося правильно підписувати конверти і дещо цікаве з історії листування.

Девіз уроку: Якщо працюватимемо щиро й віддано, з ентузіазмом і усмішкою, світ усміхнеться і до нас! (Петро Яцик)

Ентузіазм – палке бажання чогось досягти.

Учитель: Я невипадково девізом уроку взяла сьогодні слова канадського підприємця українського походження Петра Яцика. Їх він написав у 1997 році у листі до українських школярів. Як ви знаєте, 9 листопада Україна відзначає День української писемності та мови і стартує Міжнародний конкурс знавців української мови, який започаткував саме Петро Яцик.

Давайте запишемо це речення собі у зошити. (пояснення орфограм, пунктограм, визначаємо вид речення за будовою)

 

IV. Актуалізація опорних знань

Дуже вам, мабуть, хочеться дізнатися, що ж у листі написали вам першокласники? Але у комп’ютері завівся дивний вірус, і він не відкриє нам листа, поки ви не розгадаєте кросворд.

1. Текст призначений для спілкування на відстані з метою повідомити про щось. (Лист)

2. Установа, яка здійснює пересилання і доставку  листів, періодичних видань, грошових переказів, посилок. (Пошта).

3. Знак оплати поштових зборів і податків. (Марка)

4. Позначення чийогось місцезнаходження. (Адреса)

5. Цифровий код населеного пункту (індекс)

6. Називає того, хто має отримати листа ( адресат)

7. Пакет із паперу, у якого вкладають текст для пересилання поштою або передання кому-небудь                    (конверт)

8. Називає того, хто адресує комусь листа (адресант).

 

1.

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

6.

 

 

 

 

 

 

7.

 

 

 

 

 

 

8.

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Основний зміст уроку

1) Опрацювання отриманого листа, виявлення недоліків.

Нам інтересно знати як вам жевеця у пятому класі чи невашко вчитися. Нам у першому класі нравиця тілки хтіли б шоб було більше пирерв і на уроках можна було говорити. Приходьте до нас познакомитися і будимо гратися.

Давайте відредагуємо цей лист.

Ось як він повинен виглядати.

Шановні п’ятикласники!

Пишуть вам першокласники. Нам цікаво дізнатися, як вам живеться у п’ятому класі, чи неважко вчитися?

Нам у першому класі подобається, тільки хотіли б мати більше перерв і щоб на уроках можна було розмовляти.

Запрошуємо вас до нас у клас, щоб  познайомитися і погратися.

З повагою першокласники.

Ви повинні бути ввічливими і дати відповідь нашим першокласникам. А щоб правильно це зробити, потрібно опрацювати деякий теоретичний матеріал.

2) Часто доводиться чути, що листи – застарілий спосіб спілкування. Кажуть, у часи телефонів, Інтернету писати листи – непотрібна трата часу. Якщо мова йде про передачу інформації, так, безперечно. Але ми говоримо про спілкування. У наш час лист стає знаком уваги, поваги, любові. Оскільки навіть через багато років він збереже ваші думки, почуття, написані сьогодні. Так, як зберігає пам'ять оцей лист, написаний запорожцями турецькому султанові. Це пам'ять про історичні події, про мужніх, сміливих козаків, відданих своєму народові, своїй Вітчизні (демонстрація репродукції І. Рєпіна «Запорожці пишуть листа турецькому султану»).

- А хто такі запорожці?

А ось ці листи це пам'ять про героїв, які загинули в роки Великої Вітчизняної війни. Але залишились на папері їхні теплі, ніжні слова до своїх рідних, їхні сподівання. І в родинах зберігають ці листи, як святиню (демонстрація листів).

3) Робота з підручником. (с. 108, 110)

4) Опрацювання пам’ятки написання листа. (учитель дає роздруковану пам’ятку кожній дитині)

Пам’ятка

1. Пишіть на якісному папері.

2. Дбайте про почерк, охайність в оформленні листа.

3. Уживайте звертання. Звертаючись до старших на Ви, пишіть це слово з великої букви.

4. Дотримуйтеся загальноприйнятої композиції листа ( початок, основна частина, кінцівка).

5. Слідкуйте за мовленнєвим оформленням і грамотністю. Пам’ятайте: по тому як ви пишете, судять про вас.

6. Ставте розбірливий підпис, дату.

7. Після закінчення листа, якщо ви щось забули написати, користуйтеся  постскриптумом (Р.S)

5) Слово вчителя.

Адресат не отримає листа, якщо на ньому не буде написано адреси. Ось який курйоз трапився одного разу з одним чоловіком.  Прийшов він на пошту, щоб відправити важливого листа і особисто в руки віддав його поштареві. Хотів було вже йти, але раптом почув голос працівника пошти: «Дядьку, тут же нічого не написано; треба ж зазначити адресу, щоб знати куди і кому цей лист відправляти!» На що чоловік відповів: «Еге! Це ж секретний лист! Я не хочу, щоб усі знали, куди й кому я його відсилаю!»

Зверніть увагу на те, як правильно підписувати конверт.( учитель дає роздруковану пам’ятку кожній дитині)

Вимоги щодо оформлення адреси на конверті такі:

1.Адресу на конверті слід писати точно і охайно.

2.На конверті треба вказати і зворотну адресу. По-перше, вона може знадобитися адресатові для відповіді. По-друге, лист мусить повернутися назад, якщо з якоїсь причини не знайде адресата.

3.Підписувати слід розбірливо.

4. Адреса відправника пишеться вгорі ліворуч, а одержувача – унизу праворуч.

5. Послідовність відомостей така:

* прізвище, ім’я, по батькові (відправника – у називному відмінку, одержувача – у давальному);

* вулиця, номер будинку, номер квартири

* населений пункт;

* район, область (область)

* індекс

* країна (за потреби).

Ви помітили, що на конверті є скорочення. Чи зрозуміли ви їх? Давайте ознайомимося з усіма можливими скороченнями.

Місто (м.), село (с.), область (обл.), район (р-н), селище міського типу (смт ), вулиця (вул.), проспект (просп.), будинок ( буд.), корпус ( корп.), квартира ( кв.)

 

Фізкультхвилинка.

6) Повідомлення учнів.

Усі учні нашого класу мали випереджувальне завдання знайти цікаві матеріали про лист, листування. Дехто дуже постарався і зараз вони усім нам розкажуть про те, що вони дізналися.

Учень 1. До виникнення писемності люди використовували для передачі інформації різні предмети. Наприклад, індіанці, оголошуючи війну, надсилали супротивникам томагавк. Поширеним було своєрідне намисто – вампум, нанизані на стрічку морські черепашки, а також вузликове письмо – кіпу. Також висікали чи видряпували фігури тварин, людей, різних предметів.

Учень 2. Тривалий час люди писали адресу на тому самому аркуші паперу, що й лист. Аркуш складали на зразок солдатського трикутника. У 1820 році в англійському місті Брайтоні власник паперової крамниці придумав для листів паперові «мішечки» і почав видавати їх як безкоштовний додаток до купленого в нього паперу. Новинка сподобалася. «Мішечки» для листів стали називати «конвертами» від англійського слова «cover» - закривати. Конверти почали випускати спеціальні підприємства, і з Англії вони розійшлися по всьому світу.

Учень 3. Поштовий індекс – набір символів, що додається до поштової адреси для полегшення сортування та доставки пошти. Вперше поштові індекси з'явились в Західній Німеччині на початку 1940-х років.

Учень 4. Першою поштовою скринькою слугував черевик, який почепив на дерево моряк, що врятувався  після шторму. Туди він поклав листа, у якому описав свою пригоду. Зараз на тому місці встановлено пам’ятник.

Учень 5. У давнину листоношами слугували поштові голуби, кінні гінці і навіть собаки. В Україні поштовий зв’язок почали запроваджувати з 1672 року.

Учень 6. Єдиний у світі пам'ятник листоноші було зведено у закарпатському селі Турї Ремети Перечинського району в середині XIX століття. Відважний листоноша щодня долав 60 кілометрів, доставляючи землякам пошту. Одного разу він провалився під кригу і загинув. Звали відважного листоношу Федір Фекета.

Учень 7. У Перу археологи знайшли лист, вік якого приблизно 400 років. Мова, якою він написаний, вже давно вважається зниклою і сьогодні нікому невідома. Її використовували ще в 16 столітті тодішні народи Перу.

 Фахівці вважають, що цей лист написав невідомий іспанський автор, після чого лист загубився. Його було знайдено лише в 2008 році,коли проводилися  археологічні розкопки.

7) Переклад листа.

Перегляньте мультфільм. Чому батьків дяді Федора налякав так цей лист. Давайте спробуємо  перекласти цей лист українською мовою.

Мої тату  і мамо!

Я живу добре, просто чудово. У мене все є, є свій будинок, він теплий. У ньому одна кімната та кухня. Я за вами дуже сумую, особливо вечорами.

А здоров’я моє не дуже, то лапи ломить, то хвіст відвалюється. А днями я линяти почав, стара шерсть із мене сиплеться, хоч в дім не заходь, зате нова росте чиста, шовковиста. Так що кудлатість у мене підвищилася.

До побачення, ваш син дядько Шарик.

У листі Шарик написав, що у нього слабке здоров’я. Давайте пригадаємо, а що треба робити, щоб завжди бути здоровими?

Щоб завжди бути здоровими, треба:

- займатися фізкультурою і спортом;

- їсти овочі та фрукти;

- дотримуватися режиму дня;

- мити руки перед вживанням їжі;

- гуляти на свіжому повітрі.

Фізкультхвилинка. Гімнастика для очей.

8) Написання листа.

У нас залишилась ще одна незавершена справа. Яка?... На листи обов’язково треба давати відповідь. Ніколи не можна залишати  їх без уваги.

Лист, зазвичай, починаємо  звертанням, не забудьте використати   слова ввічливості…

Спочатку подякуємо за отриманий лист, а потім напишіть про свої враження від навчання у 5 класі і порадьте своїм молодшим друзям, що треба робити, щоб ніколи не хворіти. Адже здоров’я – це і запорука успішного навчання.

9)* Гра «Я – редактор»

Відредагувати словосполучення, з двома на вибір скласти речення.

Написати письмо (листа); переписуватися з бабусею (листуватися); відправити листа по адресу  (надіслати листа за адресою); получити заказний лист (отримати рекомендований лист).

 - Який лист називають рекомендованим?

11) Хвилинка-веселинка

Діалог:

- Маринко, що ти робиш?

- Пишу Наталочці листа.

- Але ж ти не вмієш писати!

- Нічого страшного. Наталочка не вміє читати.

 

VI. Підсумки уроку, оцінювання

Рефлексія:

- Сьогодні на уроці я дізнався …

-  Я навчився ….

- Мені було цікаво …

- Я хотів би дізнатися ще більше …

 

VII. Домашнє завдання

Написати листа своїй першій вчительці Людмилі Іванівні про свої враження від навчання у п’ятому класі, вкласти його у конверт і конверт підписати.

docx
Додано
17 квітня 2018
Переглядів
4006
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку