Урок розвитку мовлення."Написання твору - опису процесу праці «Великодня писанка»

Про матеріал

Метою розробки є з'ясування особливостей побудови твору-опису процесу праці за власним спостереженням; поглиблення знань учнів про свято Великодня; ознайомлення з писанкарством і мистецтвом витинанки, з Великодніми звичаями та обрядами виховання любові до праці, поваги до традицій та обрядів України .

Перегляд файлу

УРОК №8

Тема. Урок розвитку мовлення. Написання твору - опису  процесу  праці «Великодня писанка»

 Мета: з'ясувати особливості побудови твору-опису процесу праці за власним спостереженням, вчити учнів грамотно висловлювати думки, дотримуватися особливостей типу мовлення; формувати в учнів навички самоконтролю і самоперевірки, доречного використання мовних засобів; виховувати пошану і любов до праці, прагнення бути майстром своєї справи.

 

Обладнання: тлумачний словник, словник синонімів, дидактичний матеріал, план, аудіо запис «Розмалюю писанку», мультимедійна презентація Головач М.В. http://perezvin.at.ua/ .

 

Тип уроку:  урок розвитку комунікативних умінь і навичок

Форми, методи та прийоми роботи: метод слово вчителя, евристична бесіда, інверсійна репродуктивна бесіда, творча вправа, проблемне запитання, рефлексія настрою.

ПЕРЕБІГ  УРОКУ:

Діяльність учителя

Діяльність учнів

І.   Організаційний момент. Рефлексія настрою

Подивіться за вікно! Сьогодні чудовий весняний день, що несе із собою оновлення, силу, радість. Кожний із нас – часточка Всесвіту. Подумайте, якою рослиною  ви себе зараз відчуваєте?... От і добре! Навесні все оживає, тому й наші рослинки теж тягнуться до нового, до світла! Вітаю вас!

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів. Оголошення теми, мети та завдань уроку

Слово вчителя

 Сьогодні у нас урок розвитку мовлення, на якому ми продовжуємо поглиблювати  свої знання щодо Великодня, українських звичаїв та обрядів. Сьогодні на уроці ви навчитеся правильно, грамотно, змістовно та красиво описувати процес виготовлення крашанок і писанок. І я впевнена, що знання і практичні навички, які ви здобудете, допоможуть вам дотриматися українських традицій і прикрасити свій Великодній кошик власноруч. Отже, наша тема – «Крашанка і писанка».

 


 

 

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Репродуктивна бесіда

  Що можна вважати процесом праці?

— Що спільного та відмінного в розповідях про процес праці, складених у науковому та художньому стилях?

— Які засоби зв'язку речень у тексті використовуються при створенні розповіді про процес праці? (чітка послідовність виконання дій, використання спеціальних слів (спочатку, потім, пізніше, затим, насамкінець, по-перше, згодом тощо)

 

Перевірка домашнього завдання

Ми дізнаємося зараз, які страви полюбляють готувати дівчата, а які – юнаки. Вдома ви складали опис процесу приготування улюбленої страви. Отже, дізнаємося, чи можна за вашою інструкцією приготувати щось смачненьке!

 

Учні відповідають на запитання

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні читають домашнє завдання (юнак і дівчина). Інші беруть участь в обговоренні, висловлюють зауваження й пропозиції.

 

 

 

III. ОПРАЦЮВАННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

  1. Підготовча робота до твору-опису

 

Слово вчителя  Нині весь християнський світ святкує найвеличніші дні в духовній історії людства — Пасхальні свята, Великдень. А Великдень — це день Господнього Воскресіння, Величної Радості та вічного життя. У цей день життя перемагає смерть, істина переважає хибу, а добро бере верх над злом і світло осилює тьму. У цей день молодь на вигонах, зелених луках влаштовувала ігри, співала веснянок, гаївок. А що ж є головними атрибутами Пасхальних свят?

 Загадка

Ми - символ сонця золотого,                                                                                             Нас святити обов'язково.                         

                                                                          Ми кольорові і кругленькі,

З нами поводьтеся гарненько.                                                                                       Зваріть і розмалюйте вміло,

Бо нас прибрать - велике діло

Й легенько беріть нас за боки,                                                                                                             Ми дуже ніжні..  (Писанки)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Учні дають відповіді , відгадують загадку

 

  1. Слово вчителя і виступ учнів із випереджувальним завданням

- Так, одним із важливих елементів Великодня є яйце. Яйце — це символ Всесвіту, життєвої сили і безсмертя. У кожного виду мистецтва—своя історія, і в писанки вона теж є. Послухаємо про історію писанок і писанкарства.

Учитель може супроводжувати повідомлення слайдами.

 

Учні, які заздалегідь підготувалися, роблять повідомлення.

 

Виступ учня 1 (випереджувальне завдання)

Виступ учнів 2,3 (випереджувальне завдання)

1. Свято Пасхи недалечко,
Люди звичай бережуть, –
Розмальовують яєчка,
Пишні пасочки печуть.

2. Ми сьогодні рано встали,
Різні фарби готували:
Із цибулі, із кори,
З ягід, квітів і трави.

3. В хаті на осонні                                                                                                                                                                    Сяду на ослоні,                                                                                                                                                                  Сяду я скраєчку -                                                                                                                                                            Розпишу яєчко.

4. Писанка, писанка, -                                                                                                                                                                             Кращої нема!                                                                                                                           Мама тільки помагала.                                                                                                                                                   Малювала я сама.

5. Українська писанка,
Як дитяча пісенька.
Як бабусина казка,
Як матусина ласка.

Слово учителя

Для того, щоб правильно створити цей символ свята, необхідно чітко дотримуватися традицій їх виготовлення. На попередньому уроці ми дещо дізналися про процес виготовлення писанки. Ви знаєте вже, які предмети вам необхідні для цього, які дії слід виконувати. А сьогодні розглянемо основні етапи цього процесу. Зверніть увагу на дошку. (На дошці записаний план опису процесу праці.)

План

1. Писанка — найважливіший атрибут Великодня.

2. Символіка писанок.

3. Барвники для розпису.

4. Писачок — інструмент для розписування яйця.

5. Виготовлення писанки.

6. Писанка — важливий обрядовий елемент Великодня.

 

Діти переписують план у робочі зошити

 

- Але писанки розмальовують не - навмання. У кожному елементі малюнка закодовані якісь образи-символи. Потрібно вміти не лише розписувати писанки, а ще й вкладати і передавати зображенням певний зміст. Кольори писанок і крашанок теж є символічними. Отож помандруємо до віртуальної майстерні. (Слайди № 14-21).

 

  1. Лексична робота.

Добір лексичного матеріалу, що допоможе у написанні твору.

 

Предмети

Дії

 

 

 

  • Дібрати синоніми до слова працювати (трудитися, готувати, робити, виготовляти, виробляти).
  •  Дібрати означення до слів:
  • рухи (швидкі, енергійні, повільні, точні, чіткі, впевнені, обережні...)
  • праця (напружена, важка, легка, цікава, успішна...)

 

 

 

2. Постановка завдання.

— Складіть твір-опис процесу праці на основі власних спостережень у художньому стилі на тему «Великодня писанка» .

3. Написання твору на чернетках.

4. Заслуховування та аналіз кількох учнівських творів.

5. Написання твору в чистовиках.

 

 

 

 

 

IV. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Опитування-інтерв'ю.

— Чим корисний був для вас цей урок?

 

Слово вчителя  Писанка — це символ самої України, наш добрий оберіг від усього лихого. Великий Кобзар порівнював із писанкою мальовничі куточки нашої України:

Село і серце одпочине.

Село на нашій Україні,

Неначе писанка село...

Наша Україна, дійсно, нагадує собою писанку: зелені Карпати, синь озер Полісся, вугільний Донбас, золоті степи Півдня, хвилі Чорного моря…

 

V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Скласти міні-роздум «Чи може приносити праця задоволення?».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Прослуховування пісні «Розмалюю писанку»

 

 

 

 

 

 

 

Учні, спостерігаючи інформацію, укладають словничок у вигляді двох колонок, з’ясовують лексичне значення, добирають синоніми до слів

 

 

 

 

 

 

 

 

Діти працюють самостійно, потім презентують свої роботи

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Використовується інтерактивний метод «Мікрофон»

 

 

 

 

 

docx
Додано
26 березня 2018
Переглядів
4172
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку