Уроки розвитку мовлення є особливо актуальними, бо дають можливість учителю вдосконалювати усне й писемне мовлення учнів; сприяти збагаченню їх словникового запасу; виховувати любов до рідної мови.
Українська мова . 6 кл.
Тема. Повторення відомостей про офіційно-діловий стиль мови. Ділові папери. Оголошення.
Мета : повторити відомості про офіційно-діловий стиль,його особливості, сфери використання, ознайомити учнів з такими діловими паперами як оголошення, навчити учнів складати їх , правильно оформлюючи та використовуючи потрібні мовні засоби, розвивати уміння бачити помилки в усному й писемному мовленні та виправляти їх, працювати над попередженням таких помилок; вдосконалювати усне й писемне мовлення учнів; сприяти збагаченню їх словникового запасу; виховувати любов до рідної мови.
ХІД УРОКУ:
І. ОРГ. МОМЕНТ.
ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ.
ІІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.
1. Слово вчителя.
Українська мова належить до багатих і розвинених мов. Павло Тичина назвав її «співучою і барвистою», Максим Рильський – «чистішою від сльози». А Олесь Гончар писав: «Запашна, співуча, гнучка, милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів» – скількома епітетами супроводяться визначення української мови.
2. Повторення відомого про особливості та сфери використання офіційно-ділового стилю.
Роль офіційно-ділового стилю - забезпечення ділового спілкування між державами, установами, організаціями, членами суспільства. Стиль обслуговує законодавство, адміністративно-господарську діяльність та інші ділянки життя суспільства, пов'язані з діловодством, звітністю та документацією. У писемній формі діловий стиль використовується при оформленні документів. В усній формі він виявляється під час проведення зборів, нарад, засідань.
Для ділового стилю характерні такі ознаки:
- вживання готових усталених форм та мовних зворотів;
- точність, ясність, логічність та стислість у викладенні думок;
- вживання слів тільки у прямому значенні;
- спеціальна термінологія;
- відсутність індивідуальної манери викладу та емоційно забарвленої лексики.
У двері хтось стукає. Заходить учень з іншого класу.
Учень: Вибачте. Я хочу зробити об'яву.
Одинадцятого листопада в нашій школі відбудеться конкурс «Самий кращий читець». Бажаючі прийняти участь у цьому міроприємстві повинні до кінця неділі написати заявку на участь у конкурсі. Спішіть. Любий учень може стати самим кращим.
Учень виходить.
Учитель.
Мовлення людини – це її духовний інтелектуальний портрет. Чи можна стверджувати, що мовлення, яке ви щойно почули, притаманне духовно – багатій та ерудованій людині?
Помилки, допущені учнем, викликані невмінням розрізняти лексичні і граматичні засоби української й російської мов, необґрунтованим перенесенням особливостей з однієї мови в іншу. Тому на сьогоднішньому уроці ми будемо вчитися грамотно складати власні висловлювання, прагнучи уникати подібних помилок.
Запишіть у зошити число та тему уроку.
ІV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.
1. Слово вчителя.
Будь-який діловий папір складається відповідно до встановленої норми. Діловий папір складають лише в офіційно-діловому стилі. Викладена в документі інформація формулюється за допомогою суджень, у яких щось стверджується або заперечується. Будь-які художні засоби у мові документів є неприпустимими. Точність досягається вживанням тільки однозначних слів, використанням термінів, зазначенням дат, цифрових даних.
Документи одного виду мають однакову форму, виклад ведеться за допомогою речень однакової будови. Нерідко використовуються одні й ті самі слова.
Обов'язковою для ділового паперу є назва (довідка, наказ, постанова, заява, план роботи, протокол, оголошення, доручення тощо).
(відповідь учнів: помилка допущена у слові «одинадцятого»).
Правильне нормативне наголошування слів є необхідною ознакою високої культури мовлення, а отже, і високої загальної культури мовця. Прикро буває чути наголошування такого типу: укрАїнський замість украЇнський.
(Учитель демонструє картки з такими словами: сантимЕтр, Олень, кропивА, одинАдцять, чотирнАдцять, докумЕнт, кОлесо, дочкА, ненАвидіти, легкИй, украЇнський,пОдруга, прИятель.)
( учні називають слова неділя, любий).
Любий - (будь-який)
Неділя – (тиждень)
( самий кращий, міроприємстві, прийняти участь, спішіть)
А як правильно сказати ці слова українською мовою? (найкращий; захід, взяти участь, поспішайте).
3. Робота з підручником. Опрацювання вправи .
Запис у зошитах.
Схема оголошення:
1) заголовок (оголошення);
2) календарна дата і місце події чи заходу;
3) зміст повідомлення;
4) час здійснення наміченого;
5) від чийого імені написане оголошення.
V. Закріплення вивченого.
Клас ділиться на групи. Кожна група отримує завдання.
Завдання для 1-ї групи: скласти оголошення про майбутню подію( проведення екскурсії, поїздку, відкриття якоїсь споруди і т. д.).
Завдання для 2-ї групи: скласти оголошення про ярмарок-розпродаж.
Завдання для 3-ї групи: скласти оголошення, яке б починалося словами: «Віддам у надійні руки…».
Завдання для 4-ї групи: скласти оголошення, яке починається словами: «Хто загубив…».
VІ. Підсумок уроку.
Зернинка до зернинки – ось і колосок. Хвилюється колосом пшенична нива, колір якої на прапорі України. Так же як і зернинки, складаються й слова нашої мови: слово до слова – зложиться мова. Плекайте мову, розвивайте своє мовлення аби воно було багатим, як багата хлібом Україна.
VІІ. Повідомлення д\з.