Урок розвитку мовлення "Оголошення"

Про матеріал

Уроки розвитку мовлення є особливо актуальними, бо дають можливість учителю вдосконалювати усне й писемне мовлення учнів; сприяти збагаченню їх словникового запасу; виховувати любов до рідної мови.

Перегляд файлу

Українська мова .      6 кл.

 

Тема. Повторення відомостей про офіційно-діловий стиль мови. Ділові папери.    Оголошення.

 

Мета : повторити відомості про офіційно-діловий стиль,його особливості, сфери використання, ознайомити учнів з такими діловими паперами як оголошення, навчити учнів складати їх , правильно оформлюючи та використовуючи потрібні мовні засоби, розвивати уміння бачити помилки в усному й писемному мовленні та виправляти їх, працювати над попередженням таких помилок; вдосконалювати усне й писемне мовлення учнів; сприяти збагаченню їх словникового запасу; виховувати любов до рідної мови.

 

                                                     ХІД УРОКУ:

 

І. ОРГ.  МОМЕНТ.

ІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ.

 

ІІІ.АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ.

    1. Слово вчителя.

  Українська мова належить до багатих і розвинених мов. Павло Тичина назвав її «співучою і барвистою», Максим Рильський – «чистішою від сльози». А Олесь Гончар писав: «Запашна, співуча, гнучка, милозвучна, сповнена музики і квіткових пахощів» – скількома епітетами супроводяться визначення української мови.

 

   2. Повторення відомого про особливості та сфери використання офіційно-ділового  стилю.

 

Роль офіційно-ділового стилю - забезпечення ділового спілкування між державами, установами, організаціями, членами суспільства. Стиль обслуговує законодавство, адміністративно-господарську діяльність та інші ділянки життя суспільства, пов'язані з діловодством, звітністю та документацією. У писемній формі діловий стиль використовується при оформленні документів. В усній формі він виявляється під час проведення зборів, нарад, засідань.

 

  • Які ознаки офіційно-ділового стилю ви знаєте?

 

Для ділового стилю характерні такі ознаки:

- вживання готових усталених форм та мовних зворотів;

- точність, ясність, логічність та стислість у викладенні думок;

- вживання слів тільки у прямому значенні;

- спеціальна термінологія;

- відсутність індивідуальної манери викладу та емоційно забарвленої лексики.

 

У двері хтось стукає. Заходить учень з іншого класу.

Учень:  Вибачте. Я хочу зробити об'яву.

  Одинадцятого листопада в нашій школі відбудеться конкурс «Самий кращий читець». Бажаючі прийняти участь у цьому міроприємстві повинні до кінця неділі написати заявку на участь у конкурсі. Спішіть. Любий учень може стати самим кращим.

Учень виходить.

 

Учитель.

   Мовлення людини – це її духовний інтелектуальний портрет. Чи можна стверджувати, що мовлення, яке ви щойно почули, притаманне духовно – багатій та ерудованій людині?

   Помилки, допущені учнем, викликані невмінням розрізняти лексичні і граматичні засоби української й російської мов, необґрунтованим перенесенням особливостей з однієї мови в іншу. Тому на сьогоднішньому уроці ми будемо вчитися грамотно складати власні висловлювання, прагнучи уникати подібних помилок. 

    Запишіть у зошити число та тему уроку.

 

  ІV. СПРИЙНЯТТЯ Й ЗАСВОЄННЯ УЧНЯМИ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ.

 

      1. Слово вчителя.

   Будь-який діловий папір складається відповідно до встановленої норми. Діловий папір складають лише в офіційно-діловому стилі. Викладена в документі інформація формулюється за допомогою суджень, у яких щось стверджується або заперечується. Будь-які художні засоби у мові документів є неприпустимими. Точність досягається вживанням тільки однозначних слів, використанням термінів, зазначенням дат, цифрових даних.

    Документи одного виду мають однакову форму, виклад ведеться за допомогою речень однакової будови. Нерідко використовуються одні й ті самі слова.

    Обов'язковою для ділового паперу є назва (довідка, наказ, постанова, заява, план роботи, протокол, оголошення, доручення тощо).

 

  1. Робота з текстом.
    • Давайте знайдемо орфоепічну помилку  в оголошенні, яке ми вже послухали . Чи всі слова правильно наголошені?

(відповідь учнів: помилка допущена у слові «одинадцятого»).

 

   Правильне нормативне наголошування слів є необхідною ознакою високої культури мовлення, а отже, і високої загальної культури мовця. Прикро буває чути наголошування такого типу: укрАїнський замість украЇнський.

 

  • А зараз спробуємо перевірити ваші знання щодо наголошення слів за допомогою німого диктанту. Я буду демонструвати картки, а ваше завдання – записати слова з правильним наголошенням.

     (Учитель демонструє картки з такими словами: сантимЕтр, Олень, кропивА, одинАдцять, чотирнАдцять, докумЕнт,  кОлесо, дочкА, ненАвидіти, легкИй, украЇнський,пОдруга, прИятель.)

 

  • А зараз давайте пригадаємо що таке омоніми.
  • Правильно. Хочу додати, що омоніми бувають міжмовними – це слова, які однаково звучать  у різних мовах, але мають різне значення. Наприклад слово луна – в російській мові це слово має значення «планета», а в українській – «відгомін» (читаємо у Шевченка: «Защебетав соловейко – пішла луна гаєм»).
  • Подивіться уважно на текст оголошення, яке пролунало на початку уроку, знайдіть у ньому міжмовний омонім.

     ( учні називають слова неділя,  любий).

  • Запишемо у зошит правильні варіанти цих слів. 

               Любий -  (будь-який)

               Неділя – (тиждень)

 

  • А яку ще лексичну помилку допущено в оголошенні?

( самий кращий, міроприємстві, прийняти участь, спішіть)

     А як правильно сказати ці слова українською мовою? (найкращий; захід, взяти участь, поспішайте).

  • Тепер, коли всі помилки виправлено, давайте запишемо даний текст  у зошити.
  • А зараз спробуємо з’ясувати,  а що таке оголошення?

 

   3.   Робота з підручником. Опрацювання вправи .

 

  • Розглянемо записані у підручнику оголошення, і  сформулюємо загальну схему, за якою слід писати оголошення.

 

Запис у зошитах.

 

                               Схема оголошення:

      1) заголовок (оголошення);

      2) календарна дата і місце події чи заходу;

      3) зміст повідомлення;

      4) час здійснення наміченого;

      5) від чийого імені написане оголошення.

 

V. Закріплення вивченого.

 

    Клас ділиться на групи. Кожна група отримує завдання.

 

   Завдання для 1-ї групи:    скласти оголошення про майбутню подію( проведення екскурсії, поїздку, відкриття якоїсь споруди і т. д.).

 

   Завдання для 2-ї групи:  скласти оголошення про ярмарок-розпродаж.

 

  Завдання для 3-ї групи:  скласти оголошення, яке б починалося словами: «Віддам у надійні руки…».

 

   Завдання для 4-ї групи:  скласти оголошення, яке починається словами: «Хто загубив…».

 

 

VІ. Підсумок уроку.

 Зернинка до зернинки – ось і колосок. Хвилюється колосом пшенична нива, колір якої на прапорі України. Так же як і зернинки, складаються й слова нашої мови: слово до слова – зложиться мова. Плекайте мову, розвивайте своє мовлення аби воно було багатим, як багата хлібом Україна.

 

VІІ.  Повідомлення д\з.

 

 

 

doc
Додано
17 липня 2018
Переглядів
22544
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку