Розвиток зв’язного мовлення
Тема: Складання й записування зв’язаних між собою речень, які описують зміст малюнка
Мета: вчити учнів аналізувати картину художниці і висловлювати своє враження від неї; розвивати вміння складати й записувати зв’язані між собою речення, які описують зміст картини; збагачувати словниковий запас; виховувати любов до рідного краю, естетичне сприймання навколишнього світу, зацікавленість життям славетних українців.
Обладнання: репродукція картини К. Білокур «Богданівські яблука», «яблучка», картки-завдання для груп, яблуко, фото-слайди саду в різні пори року, муз. П. Чайковського «Пори року»,телевізор.
Хід уроку
І. Організація класу. Створення позитивного настрою
ІІ. Актуалізація знань
Яблуня, липа, слива, груша, вишня, черешня
Уявіть, що ви в саду. «Назбирайте» собі яблучок і об’єднайтеся в групи за трьома кольорами (зелені, жовті, червоні).
Завдання для 1-ї групи: записати кольори саду.
(Зелений, жовтий, червоний, смарагдовий, голубий, коричневий, брунатний, сірий, синій, жовтогарячий)
Завдання для 2-ї групи: записати звуки саду.
(Спів пташок, шарудіння трави, шелест листя, гупання яблук, що падають, поскрипування обважнілих гілок, сюрчання коників)
Завдання для 3-ї групи: записати запахи саду.
(Солодкий, терпкий, кислий, прілий, свіжий, духмяний, квітковий, медовий, смачний, стиглий)
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
ІV. Робота над темою уроку
Вправа «Запитуємо-відповідаємо» (За змістом тексту учні ставлять одне одному запитання і відповідають на них)
Серед полотен останніх років її життя — картина «Богданівські яблука».
а) метод «Прес»
Я вважаю…
Тому що…
На мою думку,..
Отже,..
а) тлумачення слів: живопис, натюрморт, пейзаж, портрет, репродукція, пастельний;
б) Добір синонімів до слів «художник», «малює», «картина» (З поданого довідничка).
6. Аналіз змісту картини
а) Ознайомлення з порадами щодо аналізу картини (с. 39-40 зош.) та виконання їх;
б) Гра «Котись-котись, яблучко»
(Діти відповідають з яблучком, передаючи його в інші руки.)
7. Словникова робота
а) Аналіз правопису опорних слів, які можуть бути використані в тексті-описі картини (впр. 5, с. 40 зош.)
хустка
цвіт яблуні
пташки
яблуня
яблука
небо
зелень
б) Робота в групах
Завдання для 1-ї групи (червоні яблучка): дібрати порівняння
Яблука — мов… (жовті сонечка, жовтогарячі м’ячики, золотисті кульки)
Завдання для 2-ї групи (жовті яблучка): дібрати епітети
Яблука (які?)… за кольором (рожеві, червонобокі, біло-рожеві, жовтогарячі), за розміром і формою (круглі, продовгуваті, великі), за смаком і запахом (солодкі, соковиті, духмяні, наливні, медові)
Завдання для 3-ї групи(зелені яблучка) дібрати дієслова
Яблука (що роблять?)… (сміються, сяють, лежать, милують око, красуються)
8. Колективне складання плану (за порадами)
1. Як називається картина?
2. Що зображено на передньому плані?
3. Яке значення заднього плану картини?
4. Чи відчули ви присутність людини?
9.Фізкультхвилинка
10. Усне складання опису
11. Письмовий виклад твору з використанням плану та опорних слів
12. Зачитування учнями складеного опису
Перед нами картина «Богданівські яблука», автором якої є українська художниця К. Білокур. Це натюрморт. На передньому плані вона зобразила велику картату хустку синьо-фіолетового кольору із соковитими біло-рожевими яблуками, схожими на маленькі м’ячики, які ніби посміхаються до ясного сонечка.
Не можна уявити собі краси цієї картини без ніжного біло-рожевого цвіту яблуневої гілки та веселих жовтогрудих синичок, які, як людина, теж радіють незвичайній красі.
Хіба можна її забути?
V. Підсумок уроку.Саморефлексія
1 Гра«.Букет компліментів»
— Що сподобалось вам на уроці?
-Хто ,на вашу думку, був найактивнішим?
-Кому подаруєте букет компліментів?
VІ. Домашнє завдання
1.Вправа «Веселий олівець» (за завданням 9 . с. 42 зошита)