Розробку уроку пропоную як урок розвитку мовлення. Завдання спрямовані на закріплення знань про займенник, практичне застосування цих знань шляхом виконання різних творчих завдань над текстом.
Українська мова 4 клас.
Творча робота на вживання займенників для зв’язку речень у тексті.
Мета: закріплювати знання дітей про займенники, їх роль у мовленні і текстах; удосконалювати вміння правильно будувати речення, тексти; давати їм заголовки, вживати займенники для зв’язку речень у тексті; продовжувати вчити знаходити і виправляти орфографічні і мовні помилки; виховувати бережне відношення до птахів, любов до природи; розвивати мовлення дітей, увагу, мислення.
Використані методи: метод емпатії, метод помилок, рефлексії.
Хід уроку
До нас сьогодні на урок мови
Лист прийшов від когось загадковий.
Відгадайте, хто це збирається в дорогу і
Звертається до нас по допомогу.
Я пробуджую поля,
Небеса і ручаї.
Та заквітчую гаї.
І усякий мене зна,
Відгадали? Я ... (весна).
(хвилинка каліграфії) Ее
Так, це я, Весна-красна.
Куди ступлю – сонце сяє.
Усе навколо оживає,
А ще пробуджує від сну,
Я нашу землю чарівну.
А чи любите ви весну? За що?
Вона не дарма нам написала. Скоро вона до нас завітає. На честь її приходу діти виготовили стінгазету, але в ній зробили помилки. Як найстарших у початкових класах, вона нас дуже просить виправити ці помилки. Допоможемо?
Тож сьогодні ми з вами будемо не дослідниками, а редакторами.
Редактор – людина, яка корегує тексти, виправляє орфографічні і мовні помилки, затверджує їх у номер.
Написати цілий рядок цього слова, підкреслити букву “е”.
Спочатку повторимо тему, яка дуже знадобиться нам у цій справі.
Редагуючи тексти, ми будемо правильно вживати займенники у тексті.
Для цього добре повторимо те, що вивчили.
Гра “Впізнай займенник”
Ми, земля, бігає, Я, молодий, вона, їх, межа, вас, ходжу, нею, весело, горобець, ти.
Гра “Визнач особу займенника”
( зелений – 1; червоний – 2; фіолетовий – 3)
вона, ми, ти, нього, я, мене, її, вам, воно, мною, на тобі, нами, вони, їх.
Гра “Так чи ні”
Стінгазета виглядає досить незвично. Кожну статтю нам приніс певний птах. Відредагувавши текст, ми знов помістимо його в газету.
Який птах приніс нам 1 завдання?
Перший він приніс весну,
Пробудив усе від сну,
Заспівав під вікном,
А зовуть його... ( шпаком)
№ 1
Уважно прочитайте текст. Які помилки ви помітили? Виправте ці помилки.
Наступила висна. Прилетіли шпаки. На нашому шкілному подвір’ї ростуть тополі та верби. Натополях ми почепили шпаківні. Шпаки наносять туди пуху і піря. Шпаки – корисні птахи. вони їдять черв'яків і гусінь.
Від кого це завдання?
Відлітають за моря у краї далекі,
На будинках гнізда в’ють.
Звуть же їх... (лелеки)
№ 2
Поставити займенники у потрібному відмінку.
Шпаки, прилітайте до (я) у гості! Пташки – (ми) друзі. Вони приносять (ми) радість, лікують дерева, знищують шкідливих комах. Бережи (вони)! Оберігай, підгодовуй взимку. І вони віддячать (ти ) своєю пісенькою.
Третє завдання про свого товариша вам приніс ще один птах .хто це?
За вікном сніжок, піднялася віхола
Але бачу я пташок, що сидять під стріхою.
Чив-чив-чив. Хто співати їх навчив?
( горобчик)
№ 3
З поданих речень скласти оповідання і придумайте до нього заголовок. Запишіть.
Змініть текст так, щоб він розповідав від імені пташки (усно), від свого імені . В якій особі буде розповідь?
Це ще не все. Слідуючи пташка принесла завдання про маленького друга.
Швидко скрізь цей птах літає,
Всіх комашок поїдає,
За вікном гніздо будує,
Тільки в нас він не зимує.
В нього спереду шильце,
Ззаду вильце,
На грудях біле полотен це. (ластівка)
№ 4
Прочитайте текст. Що в ньому не так? Які слова потрібно замінити на вашу думку? Запиши відредагований текст.
Тато приніс Семенкові клітку. У клітці стрибав чижик. Невесела була пісня чижика. Жаль стало невільника. Взяв Семенко магнітофон і записав чижикову пісню.
А чижика випустив на волю.
№ 5
1. Правильно побудуйте кожне речення. Написати в такій послідовності, щоб вийшло оповідання. Придумати заголовок.
Подивіться, яка гарна стінгазета у нас вийшла. Ми дуже гарно попрацювали.
Залишилось вільне місце.
Дуже вас прошу, візьміть,
Статтю свою напишіть.
Про те як мене зустрічаєте
І моїх пташок привітаєте.
Тож вдома ви напишете свою статтю про приліт птахів. І ми їх доклеїмо у стінгазету.
1