Урок української мови в 4 класі на тему"Правопис закінчень іменників жіночого роду на –а, (-я) в родовому відмінку однини"

Про матеріал

Урок української мови в 4 класі на тему "Правопис закінчень іменників жіночого роду на –а, (-я) в родовому відмінку однини" із застосуванням інтерактивних вправ та технологій.

Перегляд файлу

Тема:Правопис закінчень іменників жіночого роду на –а, (-я) в родовому відмінку однини.

Мета: Ознайомити учнів з особливостями утворення форм родового відмінка іменників жіночого роду однини з основою на твердий приголосний та на [ж], [ч], [ш]; вчити добирати закінчення іменників з опорою на вивчене правило. Розвивати спостережливість, уміння порівнювати, аргументувати свою позицію, пізнавальний інтерес школярів. Виховувати бажання вивчати рідну мову.

Тип уроку: Вивчення нового матеріалу

Обладнання:таблиці, картки, малюнки, мультимедійна презентація.

Перебіг уроку

І. Організація класу. 

Всі почули ви дзвінок,C:\Users\Володя\Pictures\slovyanska-boginya-lada-pokrovitelka-lyubov-krasi_721.jpeg

Він покликав на урок.

Кожен з вас приготувався,

Тож часу не гаймо,

Наш урок розпочинаймо.

  • Вчора, прогулюючись осіннім лісом, я побачив гарну дівчину в українському вбранні з довгою русою косою і лагідними блакитними очима. Вона передала вам завдання і зникла. Я встиг запитати її: « Хто ти?» У відповідь почув: « Ім′я моє відгадаєте самі.»

Коли виконаємо всі завдання від Незнайомки, зможемо відгадати її ім′я.

  • Діти, а чи знали ви що люди різних країн світу вітають один одного по-різному. Наприклад тиснуть руки, знімають взуття, деякі навіть труться носами. А я хочу доторкнутися до кожного і побажати Вам:

цінуйте, читайте, творіть, думайте, слухайте, плекайте, бережіть, розвивайте, здобувайте, розмовляйте, не забувайте, прославляйте рідну мову!

  • Зовсім недавно наша країна, і ви також, святкували День української писемності та мови. Для чого ми вивчаємо мову?

 

ІІ. Каліграфічна хвилинка.

- Пропишемо каліграфічно буквосполучення

Мо ов ва - зверніть увагу на з’єднання.

  • Утворіть слово з записаного   (Мова)

Продовжте прислів’я:

Людина без мови , як соловей без … пісні.

  • Запишіть його каліграфічно.
  • Знайдіть у реченні іменники жіночого роду та надпишіть, у якому відмінку вони вжиті? Поставте іменники мови та пісні в початкову форму. (Мова, пісня)

– Які прислів’я про мову ви знаєте?

Мова - багатство народу.

Пташку впізнають по пір’ю, а людину по мові

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1. Граматична загадка
  • В англійській мові їх 2, в німецькій – 4, в естонській – 14,  а в фінській – 15,  а ось в угорській аж 22, в дагестанській – 50, а в українській – 7.

2. Робота з індивідуальними картками (за рівнями складності і оголосити це: складний на червоному кольорі, середній - …, легкий)

Робота 3 учнів біля дошки (по одному з кожного ряду):

- провідміняти слово мова;

- дібрати споріднені слова до слова мова;

- розібрати слово за будовою примовка.

Поки учні працюють біля дошки, їх ряди виконують відповідні завдання.

3. Інтерактивна вправа « Кубування»

– Що називається іменником?

– З якої букви пишуться загальні іменники? А власні?

– За чим змінюються іменники?

– Скільки іменники мають родів? Назви їх.

- Скільки відмінків мають іменники? Назви їх і постав до них питання.

– Кличний відмінок має запитання ? Що він утворює?

ІV. Повідомлення теми, мети уроку.

  • Запишемо речення:

Якщо очі — дзеркало душі, то мова — душа народу. А хіба може жити будь-який народ без душі, тобто без мови?

- Прочитайте проблемне запитання і дайте відповідь на запитання.

- Погляньте на виділені слова і скажіть до якої частини мови вони належать ? (іменники)

- До якого роду належать ? (жіночого)

- Визначте у якому вони відмінку? ( родовому)

- Визначте закінчення.

- Можемо сказати, чому ми в слові душі написали закінчення –і, а не –и?

- Чому вони мають різні закінчення,адже вони мають спільні ознаки( частина мови, рід)…. ? ( важко відповісти)

- Закінчення будуть відрізнятися лише в Р.в чи ще в інших відмінках? ( знову важко відповісти)

- Отже два іменника жіночого роду в родовому відмінку мають різні закінчення.

- Як ви гадаєте яка тема нашого уроку?

- Що ми сьогодні навчимося визначати?

Так,  дійсно тема нашого уроку: закінчення іменників жіночого роду на –а, -я в родовому відмінку.

V.Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.

  1. Бесіда.

 

Родовий відмінок

 

                       

                         

    Україна

        Криниця

    Мова

        Пісня

    Дитина

        Задача

    Думка

        Душа

    Сила

        Межа

 

  • До якої частини мови належать ці слова?
  • Якого вони числа, роду?
  • Які закінчення вони мають в початковій формі?
  • Але чомусь вони живуть не разом, а в окремих помешканнях. Чому?
  • Які іменники мають закінчення –и в родовому відмінку?
  • Зверніть увагу на виділені букви перед закінченням. Які звуки основи вони означають? (Приголосні, тверді.)
  • В яких іменниках жіночого роду на -а,-я в родовому відмінку буде закінчення -и?

-  Запишіть іменники цієї групи в родовому відмінку.(Україна, мова, дитина, думка).

- Які звуки позначають виділені букви в другому помешканні? (М′які приголосні та ж, ч, ш).

- Які іменники жіночого роду на -а, -я в Р. в. матимуть закінчення -і?

  1. Поставте іменники у формі родового відмінка? Висновок. Правило в підручнику. Слова: берегиня,пісня, задача, душа.

Фізкультхвилинка (музична)  « Райдуга»

  1. Складання загального  правила

 

– А зараз, діти, давайте звіримо наше правило з підручником. Прочитайте його на с.58.  Правильно ми його сформулювали?  Важко було?

 

VІ. Закріплення.

  1. Творча робота (робота в групах).

- Прочитайте подані на екрані слова:

Мова, душа, криниця, краса, скарбниця, глибина, доля, Вітчизна, віра, пісня, колиска, земля.

- Поставимо ці іменники в Родовому відмінку.

- А зараз поділимось на групи і напишемо невеличке есе на тему «Для чого вивчати українську мову?», використовуючи поданні іменники; можна в різних відмінках, але обовязково декілька з них мають бути в родовому відмінку однини.

Повторення правил написання есе

Есе – невеликий за обсягом твір, що має довільну побудову, у якому автор висловлює власні думки та враження з конкретного питання щодо конкретного явища чи предмета.

Створюючи есе учень/учениця:

-  висловлює свою власну думку;

- показує своє ставлення до того, про що говорить;

- не потрібно дотримуватись якоїсь обов’язкової форми (вступу, основної частини, висновку);

- не слід усебічно описувати предмет чи подію;

- можна лише частково, як у розмові, торкатися якихось питань;

- можна висловлювати спірні міркування;

-  мова повинна бути виразною, можна використовувати образні слова, порівняння тощо;

-  есе – це текст, у нього має бути початок і кінець (завершення).

Перевірка роботи

2.Творчий диктант. Поставити слова в Родовому відмінку однини : Держава, земля, круча, Оксана, миша, береза, праця, хвиля, роса, книжка, вежа.

- З двома словами скласти речення і записати їх  в зошити. Слова мають бути вжиті в Родовому відмінку однини, закінчення виділити.

3. Дешифрування.

Одне за одним ми виконуємо завдання Незнайомки. А ось вона закодувала звертання до нас всіх. Прочитати ми зможемо, вибравши з кожного рядка букви, які не повторюються, склавши їх у слова, слова – в речення. 

   ВЖШРАБРНДУДЙПТПЕЖВБ

   КРСОІКОДСЗБНБУЗ

ГАМЗКОГКВЗНУНА!

Шануйте рідну мову!

 

  • Запишемо речення в зошит.
  • Яке за інтонацією?
  • Яке речення за метою висловлювання?
  • Ви помітили, яке слово найчастіше вживалося на уроці?
  • Тепер ми відгадали ім′я чарівної дівчини. Це наша рідна Мова. Вона просить вас шанувати і любити її.

VІІ. Підсумок уроку.

  1. Гра «Впіймай іменник у родовому відмінку однини».

У Марічки, у сестрички

Засмутилось кругле личко:

Повернулася із річки,

А в косі немає стрічки.

Біля вільхи, край дороги

Не знайшла, втомила ноги.

Сльози бризнули в Марічки:

« Як же  буду я без стрічки

  1. Продовжте  речення:

- У  родовому відмінку однини іменники жіночого роду на –а (- я) мають закінчення – и після… (твердих приголосних).

  • У родовому відмінку однини іменники жіночого роду на –а (- я) мають закінчення – і  після… ( мяких приголосних та [ж], [ч], [ш]).
  1. Рефлексія
  • Поділіться враженнями від уроку. Своє висловлювання почніть зі слів:
  • На уроці було…
  • Я сьогодні зрозумів, що…
  • Я хотів би…
  • Нашій гості ваша робота на уроці дуже сподобалась. Вона частенько навідуватиметься у гості. Творіть, думайте, розмовляйте, розвивайте нашу мову і нехай у вас все буде добре, все вдається.

VІІІ. Домашнє завдання.

С. 59,  вправа 125;  с. 58,  вивчити правило.

 

docx
Додано
29 жовтня 2018
Переглядів
2807
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку