Урок української мови в 4 класі на тему "Правопис закінчень іменників жіночого роду на –а, (-я) в родовому відмінку однини" із застосуванням інтерактивних вправ та технологій.
Тема:Правопис закінчень іменників жіночого роду на –а, (-я) в родовому відмінку однини.
Мета: Ознайомити учнів з особливостями утворення форм родового відмінка іменників жіночого роду однини з основою на твердий приголосний та на [ж], [ч], [ш]; вчити добирати закінчення іменників з опорою на вивчене правило. Розвивати спостережливість, уміння порівнювати, аргументувати свою позицію, пізнавальний інтерес школярів. Виховувати бажання вивчати рідну мову.
Тип уроку: Вивчення нового матеріалу
Обладнання:таблиці, картки, малюнки, мультимедійна презентація.
Перебіг уроку
І. Організація класу.
Всі почули ви дзвінок,
Він покликав на урок.
Кожен з вас приготувався,
Тож часу не гаймо,
Наш урок розпочинаймо.
Коли виконаємо всі завдання від Незнайомки, зможемо відгадати її ім′я.
цінуйте, читайте, творіть, думайте, слухайте, плекайте, бережіть, розвивайте, здобувайте, розмовляйте, не забувайте, прославляйте рідну мову!
ІІ. Каліграфічна хвилинка.
- Пропишемо каліграфічно буквосполучення
Мо ов ва - зверніть увагу на з’єднання.
Продовжте прислів’я:
Людина без мови , як соловей без … пісні.
– Які прислів’я про мову ви знаєте?
Мова - багатство народу.
Пташку впізнають по пір’ю, а людину по мові
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
2. Робота з індивідуальними картками (за рівнями складності і оголосити це: складний на червоному кольорі, середній - …, легкий)
Робота 3 учнів біля дошки (по одному з кожного ряду):
- провідміняти слово мова;
- дібрати споріднені слова до слова мова;
- розібрати слово за будовою примовка.
Поки учні працюють біля дошки, їх ряди виконують відповідні завдання.
3. Інтерактивна вправа « Кубування»
– Що називається іменником?
– З якої букви пишуться загальні іменники? А власні?
– За чим змінюються іменники?
– Скільки іменники мають родів? Назви їх.
- Скільки відмінків мають іменники? Назви їх і постав до них питання.
– Кличний відмінок має запитання ? Що він утворює?
ІV. Повідомлення теми, мети уроку.
Якщо очі — дзеркало душі, то мова — душа народу. А хіба може жити будь-який народ без душі, тобто без мови?
- Прочитайте проблемне запитання і дайте відповідь на запитання.
- Погляньте на виділені слова і скажіть до якої частини мови вони належать ? (іменники)
- До якого роду належать ? (жіночого)
- Визначте у якому вони відмінку? ( родовому)
- Визначте закінчення.
- Можемо сказати, чому ми в слові душі написали закінчення –і, а не –и?
- Чому вони мають різні закінчення,адже вони мають спільні ознаки( частина мови, рід)…. ? ( важко відповісти)
- Закінчення будуть відрізнятися лише в Р.в чи ще в інших відмінках? ( знову важко відповісти)
- Отже два іменника жіночого роду в родовому відмінку мають різні закінчення.
- Як ви гадаєте яка тема нашого уроку?
- Що ми сьогодні навчимося визначати?
Так, дійсно тема нашого уроку: закінчення іменників жіночого роду на –а, -я в родовому відмінку.
V.Первинне сприйняття та усвідомлення нового матеріалу.
Родовий відмінок
-и |
-і |
Україна |
Криниця |
Мова |
Пісня |
Дитина |
Задача |
Думка |
Душа |
Сила |
Межа |
- Запишіть іменники цієї групи в родовому відмінку.(Україна, мова, дитина, думка).
- Які звуки позначають виділені букви в другому помешканні? (М′які приголосні та ж, ч, ш).
- Які іменники жіночого роду на -а, -я в Р. в. матимуть закінчення -і?
Фізкультхвилинка (музична) « Райдуга»
– А зараз, діти, давайте звіримо наше правило з підручником. Прочитайте його на с.58. Правильно ми його сформулювали? Важко було?
VІ. Закріплення.
- Прочитайте подані на екрані слова:
Мова, душа, криниця, краса, скарбниця, глибина, доля, Вітчизна, віра, пісня, колиска, земля.
- Поставимо ці іменники в Родовому відмінку.
- А зараз поділимось на групи і напишемо невеличке есе на тему «Для чого вивчати українську мову?», використовуючи поданні іменники; можна в різних відмінках, але обов’язково декілька з них мають бути в родовому відмінку однини.
Повторення правил написання есе
Есе – невеликий за обсягом твір, що має довільну побудову, у якому автор висловлює власні думки та враження з конкретного питання щодо конкретного явища чи предмета.
Створюючи есе учень/учениця:
- висловлює свою власну думку;
- показує своє ставлення до того, про що говорить;
- не потрібно дотримуватись якоїсь обов’язкової форми (вступу, основної частини, висновку);
- не слід усебічно описувати предмет чи подію;
- можна лише частково, як у розмові, торкатися якихось питань;
- можна висловлювати спірні міркування;
- мова повинна бути виразною, можна використовувати образні слова, порівняння тощо;
- есе – це текст, у нього має бути початок і кінець (завершення).
Перевірка роботи
2.Творчий диктант. Поставити слова в Родовому відмінку однини : Держава, земля, круча, Оксана, миша, береза, праця, хвиля, роса, книжка, вежа.
- З двома словами скласти речення і записати їх в зошити. Слова мають бути вжиті в Родовому відмінку однини, закінчення виділити.
3. Дешифрування.
Одне за одним ми виконуємо завдання Незнайомки. А ось вона закодувала звертання до нас всіх. Прочитати ми зможемо, вибравши з кожного рядка букви, які не повторюються, склавши їх у слова, слова – в речення.
ВЖШРАБРНДУДЙПТПЕЖВБ
КРСОІКОДСЗБНБУЗ
ГАМЗКОГКВЗНУНА!
Шануйте рідну мову!
VІІ. Підсумок уроку.
У Марічки, у сестрички
Засмутилось кругле личко:
Повернулася із річки,
А в косі немає стрічки.
Біля вільхи, край дороги
Не знайшла, втомила ноги.
Сльози бризнули в Марічки:
« Як же буду я без стрічки?»
- У родовому відмінку однини іменники жіночого роду на –а (- я) мають закінчення – и після… (твердих приголосних).
VІІІ. Домашнє завдання.
С. 59, вправа 125; с. 58, вивчити правило.