Урок розвитку зв'язного мовлення з теми "Опис розквітлого соняшника"

Про матеріал

Цей урок побудований з використанням інтерактивних технологій навчання. Він буде вчити учнів складати твір-опис, говорити красиво, удосконалювати вміння зв'язно і послідовно викладати свої думки; розвивати мовні навички, точно підбирати слова, порівняння, ознаки до предметів, увагу, уяву, спостережливість, логічне мислення допомогти відчути яскравість барв; виховувати почуття любові до природи, естетичне сприйняття навколишнього світу.

Перегляд файлу

1

 

         Тема. Опис розквітлого соняшника.

         Мета. Вчити учнів складати твір-опис, говорити красиво, удосконалювати вміння зв’язно і послідовно викладати свої думки; розвивати мовні навички, точно підбирати слова, порівняння, ознаки до предметів, увагу, уяву, спостережливість, логічне мислення допомогти відчути яскравість барв; виховувати почуття любові до природи, естетичне сприйняття навколишнього світу.

Обладнання:  дитячі малюнки,   мультимедійна презентація.

 

І. Організаційний момент

-  Доброго дня!

Говорите ви, і говорю вам я.

Сьогодні у нас незвичайний урок,

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну велику, в країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову.

Тож сядьте рівненько, будьте уважні,

Щоб працювати було нам неважко.

 

ІІ. Актуалізація чуттєвого досвіду дітей.

1.   Створення емоційного настрою. Відгадування загадки.

На городі в нас росте

Сонце ясне, золоте,

Жовте око, жовті вії,

Та чомусь воно не гріє. (Соняшник)

 

2.Мозковий штурм.

- Що вам відомо про соняшник? (Технічна рослина, з якої виробляють олію, халву. Народний символ українців. Схожий на сонечко.)

 

 3.Слово вчителя

- Так, соняшник дуже корисна рослина. Він дуже красивий, наче справжнє сонечко сяє навкруги.

- Діти, заплющить на хвилинку очі і уявіть таку картину: Літо… Серпнева спека… Стоїть хатка.  Біля неї, пригрітий сонечком, стоїть золотоголовий красень. На високому стрункому  стебельці яскраво-жовта квіточка. Вона так і сяє, повертаючи за сонечком.

- Яку квітку ви уявили?

 

3. Слухання віршів про соняшник

- Жодна людина, що любить природу, не може не зачаруватись барвами цієї квіточки. Про  неї написано вірші.  Послухайте їх. 

 

Т.Артем’єва  «Соняшник»

Важку голову схилив,

Золотим картузом вкрив.

Як дідок, собі куняє,

Бо вже літечко минає.

Налились його зернята,

Вже темніють оченята,

Незабаром прийде час –

Він запросить в гості нас.

Як дорослі, так і діти,

Будуть сонях теребити.

й, які смачні зернята,

Покуштуйте їх, малята.

 

 О. Орач «Соняшник»

На осонні соняшник підроста,

 голову за сонечком поверта.

 Дивиться він сонечку просто в очі —

щось до мами-сонечка мовить хоче.

 

Л. Куліш-Зіньків «Соняшник»

Глянув у віконечко —

Теплий день який!

На горді соняшник —

Жовті пелюстки.

 З неба сипле сонечко

Пелюстки — дива,

Головою соняшник

Радісно кива.

 

 4. Спостереження за художніми засобами в прозовому творі

 - А ось як про соняшник розповів В.Сухомлинський.

     «На небі з'явилася ранкова зірниця. Затремтіли пелюстки. То соняшник жде сходу сонця. Він  повертає до нього свою золотаву голівку, поглядає  на  червоне вогняне коло. Пливе сонечко по високому небу. Соняшник підставляє голівку його золотому промінню. Зайшло сонце. Стулив і соняшник золотаві пелюстки і заснув».

- Доведіть, що автор ставився до соняшника, як до живої істоти.

5. Розгляд картин відомих художників.

- Художники також зображали на своїх полотнах «сонячну квітку». Подивіться, які гарні картини створили вони

6. Опрацювання дитячих малюнків.

- Погляньте на ці дитячі малюнки і скажіть, які соняшники ви тут бачите? (Великі, яскраві, красиві, стиглі).

- Чому соняшник в народі називають сонечком?  (Він схожий на сонечко, золотий, яскравий)

- Які фарби треба використати, щоб намалювати цю квіточку? (Всі відтінки жовтого).

 

7. Складання сенкану

– А тепер  складемо сенкан до слова «соняшник». (Соняшник; жовтий, яскравий; росте, радує, повертається; я люблю чарівну квітку; сонечко)

 

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку.

1. Мотивація навчальної діяльності.

-  Сьогодні і ми спробуємо створити картину, на якій розквітлий соняшник, але не фарбами, а мовними засобами. Ми станемо художниками слова. Будемо вчитися писати твір-опис на основі власних спостережень, добирати потрібні слова для вираження думки, спочатку в усній, а потім у письмовій формі.

- Наш урок – це урок творчості, натхнення, добра і радості.

 

2. Вправа «Очікування».

- Розкажіть, що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? (Навчитися точно, правильно й красиво висловлювати свої думки, факти, збагатити своє мовлення образними словами і виразами…).

 

 

ІV. Робота над складанням твору.

 

1.  Бесіда з метою упорядкування необхідного матеріалу

-  Чи подобається вам сонячна квіточка?

-  Чим саме вона вас приваблює?

- Як виглядає вона на фоні небесної сині? (Вона завжди ніжна і красива.  Її жовті листочки, ніби намальовані на блакитній скатертині неба.)

- На що схожі голівки квітів? (На сонечко, тарілочки і золоті капелюшки.)

-   Які стебла? (Стрункі, високі)

-    Якого кольору його листочки? (У нього великі зелені листки, наче вирізьблені.)

-  Яке насіннячко? (чорне, блискуче)

 

2. Мовленнєва підготовка до написання твору.

- Створіть синонімічні ряди слів. (Намалювала – зобразила, написала, створила. Соняшник  -  золотоголовий красень, квітка сонця, квітка – красуня. Стоїть -красується, пишається, світиться, підморгує, усміхається,  розмовляє, дивиться. Голівка  - капелюшок, брилик, тарілочка. Соняшок - дитина, пустунчик, хлопчак, малий.)    

- Доберіть прикметники. (Стебло  -  струнке, високе.     Квітка  -  яскрава, золота. Оченята - веселі, грайливі. Усмішка -  жартівлива, пустотлива.    

- Створіть словосполучення.

Квіти                            золотого брилика    

Одягнув                         мов тарілочка

Голівка                          жартівливо нахилена

Обличчя                        схожі на сонце 

Соняшок                       грайливо усміхається

 

3. Робота в парах.

 

- У вас на партах фотографії. Опишіть свій соняшник, використовуючи найвлучніші слова. (Літечко розфарбувало квіточку в золотий колір. Повільно вона повертає свою яскраву голівоньку за сонечком. Стрункі високі квіточки позолотили гарні вії. Сонячна квіточка хизується своїми гарними пелюсточками.)

 

 4. Усне складання речень.

    

  • Які квіти ми бачимо?  (Перед нами   яскраві квіти.)

-  На що вони схожі ? (Вони схожі на сонечко.)

- Що вони тримають на  високих струнких стеблах? (На високих струнких стеблах вони тримають великі голівки із золотими пелюстками.)

-  На кого схожі маленькі соняхи? ( Маленький сонях схожий на хлопчика у жовтому  брилику.)

 

 

5.Складання усного зв’язного опису соняшника.

 -  А зараз на мить закриємо очі і уявимо поле, на якому ростуть соняшники.   Пригадаємо ту красу, яка вразила нас, запала нам у душу.

 

 Соняшник – це молодший брат небесного сонця, але живе на землі. Теплого ясного дня соняшник завжди підіймає свою красиву голівку вгору. Його усміхнене темне обличчя оточене щільним вінком з яскраво-жовтих пелюсток, гладких та ніжних на дотик. А от стовбур та листя в соняшника вкриті мілкими-мілкими колючками, і об них можна сильно подряпатися. Коли соняшник доцвітає, його пелюстки втрачають колір та стають жорсткими й сухими. Зате в ньому достигає блискуче насіннячко.

Король серпневого поля — соняшник. Це посланець сонця. Його знайдеш усюди: на полі, у городі, на подвір’ї. Соняшник, мабуть, єдина квітка, що поєднує в собі красу і користь. Рівна, висока, з сумно нахиленою набік яскраво-жовтою голівкою. А якщо зазирнути під пелюстки, то побачиш чорні клітинки. Саме ці маленькі клітинки і приносять стільки користі людині. Соняшники піднялися над землею, своїм ласкавим полум’ям наче зігрівають, окрилюють, підносять тебе.

- Складіть свій опис цієї квіточки.

6.  Робота над заголовком

-  Як можна назвати твір? (Соняшник. Сонях. Квітка сонця. Золотоголовий красень.)

-  Запишіть назву, яка найбільше вам сподобалася.

 

7. Складання плану

-  Ви послухали і подивились, як поети, письменники та художники змалювали соняшники. Ми створили опори слів, словосполучень для написання твору. Але, щоб у вас вийшов зв’язний послідовний текст, необхідно скласти план майбутнього твору.

-       Пригадайте, з яких частин складається текст?

-    Про що буде мова спочатку? (Спочатку буде мова про те,  який красивий соняшник.)

-     Що розкриємо в основній частині? (В основній частині будемо описувати його пелюстки, листочки, зернятка, стовбур.) 

-   Про що напишемо в кінцівці? (В кінцівці висловимо свої враження, підведемо підсумки.)

-  Доповніть пункти плану потрібними за змістом словами.  

  1. Соняшник – квітка ... ( сонця)
  2. Опис   ...( соняха)
  3. Моє ставлення до цієї  ... ( квітки)

-  Самостійно складіть і запишіть план майбутнього опису в зошит.

        

  

8. Фізкультхвилинка «Соняшники»

Десь у квітні, на світанку,

Зернятка поклали в ямку.

І зійшли такі гарненькі

Соняшники золотенькі.

(Підіймають руки вгору й, трохи

розводячи їх, поступово підводяться).

На голівоньках маленькі

Жовті шапочки кругленькі.

Наші шапочки хороші,

Бо на сонце дуже схожі.

(Показуючи руками на голівки,

похитують ними праворуч-ліворуч).

Дощик поливав нас вчасно (імітують дощик).

Сонечко світило ясно (роблять «веселі ручки»).

Тож і гарними зростали, (плескають у долоні).

Дякуємо, сонце славне!

(вклоняються, розводячи руки).

 

V. Самостійне написання тексту учнями.

-          З яких частин складається кожен текст?

-       Пригадайте, як треба записувати кожну частину тексту.

-          Про що ще ми повинні пам’ятати?(Старатись уникати повторів, ставити розділові знаки при однорідних членах речення, пам’ятати про види речень за метою висловлювання та інтонацією).

 -        Запишіть твір самостійно, дотримуючись складеного плану.

 

VІІ. Перевірка написаного, удосконалення тексту, виправлення недоліків, помилок.

  1. Самоперевірка.
  2. Читання творів учнями.
  3. Корекція і доопрацьовування творів.

 

VІІІ.  Підсумок уроку.

 

-  Про яку  квітку ми говорили на уроці?

-  Чим приваблює вас вона?

-  Чи справдилися ваші очікування?

- Мої очікування справдилися, адже ви передавали свої враження, захоплення від побаченого, почутого, вчилися правильно висловлювати свою думку, ваше мовлення збагатилося образними словами, словосполученнями. Я дякую вам за роботу! Хотілося б, щоб ви завжди були уважні до природи, розповідали про спостереження, намагалися передати у словах власні почуття. Урок творчості завершується. Але бажання творити нехай ніколи не покидає ваші маленькі душі.

 

 

   

docx
Додано
21 грудня 2019
Переглядів
92
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку