продовжити роботу із вдосконалення уміння складати речення зі слів, зв`язноїрозповіді; формувати вміння правильно, точно висловлювати свої думки; розвивати спостережливість, образне мислення, уяву; збагачуватисловарнийзапас учнів.
Виховувати турботливе ставлення до тварин.
Урок розвитку зв'язного мовлення. 2-й клас
Складання розповіді за власним спостереженням, опорними словами.
У нашої бабусі сидить дід у кожусі.
Проти печі гріється, без води вмивається.
(Кіт.)
Тема. Складання розповіді за власним спостереженням, опорними словами.
Мета: продовжити роботу із вдосконалення уміння складати речення зі слів, зв`язної розповіді; формувати вміння правильно, точно висловлювати свої думки; розвивати спостережливість, образне мислення, уяву; збагачувати словарний запас учнів.
Виховувати турботливе ставлення до тварин.
Обладнання: малюнки котів, плакати, вірш у піктограмах.
ХІД УРОКУ
I.Організація класу.
б)Психоформула.
Люблю я свій розум,
Увагу та пам`ять.
Працює мій мозок
І вчусь я старанно.
Сприймаю все нове
І мислю логічно.
Вчителя слово
Здійсню практично.
— Мені приємно працювати з талановитими учнями. Я впевнена, що ми подаруємо один одному чудовий урок — урок творчості, натхнення, добра і радості.
3.Повідомлення теми і мети уроку.
--- Отже, сьогодні на уроці ми поговоримо про тих, хто живе поруч з нами, хто приносить нам задоволення ,радість спілкування і користь — про котів. Ми будемо вчитися правильно висловлювати свої думки. А наше усне мовлення має бути чітким, зрозумілим, виразним.
2.А тему нашого уроку ви дізнаєтеся, коли відгадаєте загадки. Слухайте уважно.
У нашої бабусі сидить дід у кожусі.
Проти печі гріється, без води вмивається.
(Кіт.)
2.1. Відгадування загадок
Звір, а тішить ласкою, в кожушку атласному.
Оксамитні лапоньки ходять попід лавоньки.
Вушка хоч малесенькі - чуйні та гостресенькі.
Оченята - віченьки світяться щоніченьки.
На лежанці гріється, без водиці миється.
А як розгуляється, часом помиляється:
Злиже ненарочком не із черепочка,
А із того дзбанка, де смачна сметанка. ( Кіт)
Гладиш – ласкається, дражниш – кусається.
На ланцюгу сидить, дім сторожить. ( Собака)
Лісовий птах з яскравим пір’ям, живе у тропічних лісах Африки, Америки і Австралії, деякі види здатні наслідувати людську мову, добре приручається, впізнає хазяїна. (Папуга)
(Вчитель вивішує на дошку малюнки тварин.)
3. Повідомлення теми уроку
- Погляньте на цих тварин. Які почуття вони у вас викликають?
- Дивлячись на ці гарні створіння, переповнюєшся теплом, відразу піднімається настрій, до них хочеться доторкнутися. Чи здогадались ви, яка тема сьогоднішнього уроку?
- Сьогодні ми будемо вчитися виправляти помилки в текстах про тварин, замінювати повтори того самого слова близькими за значенням словами.
4. Робота над новим матеріалом в зошиті
4.2. Перевірка відредагованого тексту
(Один учень читає, решта стежать, звіряють написане з почутим.) Щоб зміцніли наші сили.
4.4. Фронтальна бесіда
4.5. Складання «сенкану»
Наприклад,
1. Папуга.
2. Яскравий.
3. Розмовляє.
4. Піклуюсь.
5. Птах.
4.3. Хвилинка – цікавинка
На думку вчених, всі собаки походять від свого дикого предка – вовка. Більше 10 тисяч років тому люди почали ловити вовченят для того, щоб з’їсти, коли підростуть.
Поступово окремих вовченят залишали і приручали. Завдяки доброму нюху, слуху, спритності приручені вовки допомагали полювати на тварин. Пізніше нащадки приручених вовків – собаки, стали свійськими тваринами.
Людиною виведено більше 300 порід собак: великих і маленьких, волохатих і майже голих, мисливських, службових, кімнатних.
Люди повинні турбуватися про своїх чотириногих друзів, любити їх. Це те, що ми можемо їм дати за їхню працю і вірність.
3. Презентація ідей і складання гірлянди асоціацій.
КОТИ
Домашні тварини Охайні,віддані,спостережливі,терплячі
Охороняють оселі Люблять мишей, рибу, сметану,молоко…
від мишей Люблять бавитись та спати
Лікують людей (мур- Про них складають загадки, казки, пісні, вірші…
ликають, масаж)
Працюють в цирку
4.Підсумок.
— Коти — домашні тварини. Вони були приручені кілька тисяч років тому. Люди помітили їх мисливські здібності. Тепер кішка — надійний захисник наших осель від мишей та пацюків.
Коти дуже віддані господареві, охайні, спостережливі, спроможні розвивати різні навички. Приємно спостерігати за забавами та іграми котів.
Про котів складено багато казок .( Виставляти ілюстрації, книжечки …)
5. Гра «Мікрофон»
__Як можна назвати ласкаво кота? (Котик, коток.)
__ А кішку? (Киця, кицька, кицюня, кішечка.)
__ А маленьких котиків? (Кошеня.)
6.А зараз я прошу вас познайомити нас з котиками, які живуть у ваших оселях. Назвіть, будь ласка, клички ваших улюбленців, що вони люблять…(Згадати правило правопису кличок тварин.)
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
1.Робота в групах.
— Про котів народ складав не тільки казки, а й легенди, вірші, прислів'я та приказки.
За дві хвилини групи мають скласти прислів'я або приказку з окремих частин.
Кіт за пліт, а миші в танець.
Для миші кішка — звір.
Наробив, як кіт наплакав.
Покарали, як кота мишами.
Ходить, мов кицька.
Хорош, як бабин Ярош.
Кіт гуде - весілля буде.
Зліз кіт на сало та й кричить: « Мало !».
Чує кішка , де сало лежить.
Ховається , як кіт із салом.
Грається, як кіт мишею.
Кішки гризуться – мишам привілля.
2.Поетична хвилинка
Кіт Васько на дах вмостився,
І на місяць задивився.
Місяць з ним сьогодні грався —
То моргав, то посміхався.
V.Фізкультхвилинка.
Фізкультхвилинка
Сірий котик міцно спав,
Навіть пісню не співав.
Та, нарешті, він проснувся
І довкола озирнувся.
Став смачненько потягатись
Та чистенько умиватись.
Порозчісував він вуса
Довгі – довгі, русі – русі.
Зуби й кігті нагострив
Й до комірчини побрів.
Й ми, як котик, відпочили,
Щоб зміцніли наші сили.
4. Хвилина поезії. Виразне читання віршів під музичний супровід:
Киця прокидається
Киця прокидається — росами вмиваються,
лапками вмивається. Ну, а ми з сестрицею
Квіти прокидаються — вмиваємось водицею.
А. М'ястківський
Кожушок
Йшов сніжок на торжок Як забіг у нім до хати,
Продавати кожушок. Хутро стало розтавати.
Кіт купив того кожуха, Сів Вуркотик за мішком
Загорнувсь по самі вуха, та й умився кожушком.
П. Воронько
Ніколи не хвались
Хвалився кіт, що він убрід Дніпро перебреде.
Та як пішов — і не прийшов, нема кота ніде.
І ти ніколи не хвались,
Коли не можеш — не берись.
П. Воронько
VІ.Підсумок уроку.
б)— Мені було приємно працювати з такими здібними
учнями. Ви всі — молодці!
Дякую вам за урок.
Що нового для себе ви дізналися на уроці?
Гра « Мікрофон»
Продовжіть фразу: «Сьогодні на уроці я...».
VІІ.Домашнє завдання.( Диференційовано)
а)Намалювати портрет котика — свого улюбленця.Розповідь
за малюнком, планом, зразком.) Дивись додаток.
б)Придумати продовження казочки В. Сухомлинського.
в)Підібрати цікавинки про котиків.( На вибір.)
VІІІ.Оцінювання учнів.Нагородження малюнком котика
1.Інсценування казки про кота Яроша. Дивись додаток.
Про кого розповідається в казці? Де колись давно жив кіт? Кого шукав Ярош? Чому Людина запросила кота до оселі? Чим корисний котик? А що ви вмієте добре робити для тих хто поря з вами? Чому?
ДОДАТОК
Інсценіровка *Як кіт Ярош друга шукав» (за О.Асемою).
Автор. Жив собі кіт. Набридло йому самому блукати по степу. І сказав він:
Кіт. Не добре без друга жити.
Автор. А тут козенятко біжить, біленьке, як хмарка, лише на лобі між ріжками чорненька цятка.
Кіт. Давай жити разом.
Козенятко. А що ти вмієш?
(Ярош сів на задні лапи, склав хвіст ковбаскою, та як занявчить...).
Козенятко {затремтіло, боязко озвалося). Котику, любий, не нявчи так, почує лисиця, живцем з'їсть.
Кіт. Ні. З таким полохливим мені не по дорозі.
Автор. Іде він далі і бачить, що лисиця на пеньку курочку їсть.
Кіт (до Лисиці). Смачного Вам тітонько. Я хотів би з Вами жити.
Лисиця. А що ти вмієш робити? ( Кіт нявчить)
Не капризуй. Вовк недалеко ходить.
Кіт. І ця боїться. Піду я краше до хороброго вовка.
Автор. Та виявилося, що зубастий не менш полохливий, ніж лисиця та козенятко. Як тільки кіт занявчав..
Вовк (упав на коліна перед ним і. ледве не плачучи, мовив) Благаю, залиш мене у спокої, бо як прийде мисливець, то з моїх штанів решето зробить.
Кіт. А хто т,акий мисливець?
Вовк. Це людина.
Автор. Тепер кіт Ярош вирішив твердо: якщо з ким товаришувати, то лише з людиною. Зустрів її та и каже:
Кіт. Я хочу з тобою дружити
Людина. А що ти вмієш робити?
Кіт. Нявчати!
Людина. І то добре, хоч дітей будеш розважати.
Автор. І людина прийняла гостя. Наступила ніч... Полягали всі спати, людина на печі, кіт на припічку. Та не спиться людині, бо повилазили з-під підлоги миші та й давай по хаті бігати, пищати, шкребти. А тут кіт Ярош як плигне на підлогу.. Одну МИШУ за хвоста зловив, на другу лапою наступив Так усіх переловив. Людина підійшла до котика и сказала:
Людина. Справжній хазяїн, а казав тільки нявчати вмієш.
Автор. З того часу кіт залишився з людиною назавжди
моя киця
План
1. Поява у мене тварини.
2 . Її виГЛЯД І ЗВИЧКИ.
З. Ставлення тварини до оточуючих.
4. Моя дружба з твариною.
Слова для довідок: шерсть, гладенька, м'якенька, подушечки, тихенько, довгі вуса
ЗРАЗОК: ПУШОК
Це був м'який, пухнастий клубочок з великими очима і рожевим носиком. Часто котик грівся на підвіконні на сонечку. Любив хлебтати молоко з блюдечка, ловити лапкою мух на вікні. А ще — гратися власним хвостиком. Коли спав, то співав пісеньку: мурр-мурр!
План
Всі, хто сьогодні на уроці був уважний отримають ось такого котика, який свідчитиме про хороший та плідний урок.