Згідно програми у 2 класі діти вчаться будувати розповіді за серією малюнків. Найчастіше мовленнєва діяльність дітей проявляється у звичайному описі зображених на малюнках подій. Учні будують тексти розповідного змісту про зображені події, не відслідковуючи при цьому причинно-наслідкових зв'язків.
Чудовим варіантом зміни традиційних поглядів щодо навчання дітей складати розповіді за сюжетними малюнками є методика, яка побудована за принципами РТУ (розвитку творчої уяви) у системі ТРИЗ (ТРВЗ – теорії розв'язання винахідницьких задач). Уроки розвитку зв'язного мовлення за цією методикою перш за все орієнтовані на розвиток у дітей логічного компонента: уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, які реально існують у житті (мовленнєва змістова лінія тісно переплітається з діяльнісною).
Для таких уроків надзвичайно важливо, щоб серія картинок була у кожної дитини під руками, тому розробка уроку побудована за підручником української мови для 2 класу (автор М.Д.Захарійчук).
Урок розвитку зв’язного мовлення для 2 класу
Тема. Складання розповіді за серією малюнків на основі ТРВЗ-педагогіки. Дві білочки. (за підручником М.Д.Захарійчук «Українська мова 2 клас» Урок 70, с. 105)
Мета. Формування в учнів уміння складати розповідь за серією картинок, вправляти дітей у побудові причинно-наслідкових зв’язків, формувати вміння за дією визначати мету героя, проектувати кінцевий результат, фіксувати результат виконання даної мети; розвивати мовлення, увагу, пам’ять; виховувати працьовитість, дбайливість.
Обладнання. Серія малюнків (підручник «Українська мова 2 кл», автор М.Д.Захарійчук), «схема детектива», вивіска-назва агентства, малюнок сокола.
Хід уроку
І. Організація класу. Психоемоційне налаштування.
ІІ.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку.
На дошці прикріплена вивіска «Детективне агентство «Сокіл» та малюнок птаха.
Вже восьмий раз ми працюємо в офісі детективного агентства «Сокіл». Ви багато навчились.
Та сьогодні у нас нова, дещо незвичайна серія картинок, за якими потрібно скласти розповідь. Працюватимемо ми за сталим планом, який напевно зможете озвучити самі. (Завдання учнем прикріплюються до дошки послідовно):
- знайти спільних героїв на картинках,
- знайти місце, у якому відбуваються події,
- визначити час подій,
- назвати дії героїв,
- скласти розповідь,
- дати назву розповіді.
ІІІ. Мовленнєво-теоретична підготовка до складання зв’язного висловлювання (система творчих завдань, ігрових дій).
Сьогодні у роботі нам допомагатиме підручник с.105.
3.1. «Знайди спільних героїв на картинках»
- Розгляньте картинки послідовно. (Діти розглядають картинки)
- Назвіть спільних героїв. (Вчитель записує на дошці питання Хто?) (Білочки)
- Чи схожі білочки між собою? (Так, вони обидві гарненькі,руденькі, пухнасті)
- Чим незвичні картинки? (Дії головних героїв на картинках наче порівнюються між собою)
- Зверніть увагу на зміни (переміщення), що відбуваються з головними героями на картинках.
(одна білочка хазяйнує, робить запаси на зиму, дбайливо їх складає. Інша білочка веселиться, танцює, взимку у хатці вона змерзла та йде до іншої білочки захиститись від холоду та голоду )
3.2.«Знайди місце, у якому відбуваються події»
- Розгляньте уважно першу та третю картинки. Як ви думаєте, де відбуваються події? (Вчитель записує на дошці питання Де?)
(У будиночку однієї, хазяйновитої білочки).
- Розгляньте уважно другу та четверту картинку. Де відбуваються події? (У будиночку іншої білочки).
- Чи змінилося місце події п`ятій картинці? (Друга білочка йде до першої)
- Як ви думаєте, друга білочка йде до першої білочки в гості чи з іншою метою? (Вона йде за допомогою)
3.3. «Визнач час подій»
(Вчитель записує на дошці питання Коли?)
- Скажіть, яка пора року зображена на першій та другій картинках? (Кінець літа або осінь). Хто думає по іншому?
- Доведіть (У будиночку першої білочки сушені грибочки, горішки, навколо будиночка переважає зеленувато-жовтий колір, у другої білочки в руках квіточка.)
- Скажіть, яка пора року зображена на подальших картинках? (Зима).
- Доведіть свою думку.
Фізкультхвилинка
3.4. «Назви дії героїв»
- Спробуємо установити логічний ланцюжок на кожній картинці за «схемою детектива»:
(Об’єкт Дія Ціль дії)
?!
Хто? Що робить? Навіщо?
- Давайте повернемося до першої картинки. Хто на ній зображений? Що робить? Навіщо робить?
(Білочка принесла до своєї хатки грибочки, жолуді, горішки, щоб було що їсти взимку.)
- Назвіть дії білочки на третій картинці. (Вона всі запаси поскладала у торбинки та мішечки.) Навіщо вона це зробила? (Щоб у хатинці було чистенько, зручно )
- Давайте повернемося до другої та четвертої картинки. Хто на ній зображений? Що робить? Навіщо робить?
(На другій картинці зображена булочка, яка танцює, розважається, тримає в лапках квіточку. Вона не думає про зиму, живе лише цим днем. Хатинка у неї перекосилася, в ній літають горобчики. На четвертій картинці ми бачимо, що вже зима, білочка зіщулилася, невесела, тому що їй холодно.)
- Розкажіть що роблять герої на п`ятій картинці.
(Легковажна білочка прийшла до хазяйновитої сусідки, щоб та пустила її до себе у хатку)
- Розгляньте уважно картинку. Як ви думаєте, чи пустить її до себе білочка-господарочка? (Напевно, так. Тому що вона простягнула лапку, наче запрошує її до себе в оселю)
3.5. Виведення головної думки розповіді.
Зверніть увагу на прислів’я, записані на дошці.
Яке з прислів’їв найвлучніше розкриває головну думку розповіді. (Хоча перше прислів’я про друзів, але не підходить. Друге прислів’я про завчасну підготовку певних речей у різні пори року. А третє прислів’я точно розкриває головну думку)
- Чи є дані картинки підтвердженням цьому? Який висновок для себе зробили?
ІV. Створення тексту зв’язного висловлювання. Розв’язання мовленнєвої ситуації.
«Склади розповідь»
- Зверніть увагу на схему, записану на дошці. Складаючи розповідь, ви можете опиратися на неї. Головне, щоб у розповіді прослідковувались причинно-наслідкові зв’язки. Тобто що робить головний герой, навіщо він це робить, що з того вийде, і який висновок ви зробили для себе.
При побудові розповіді уникайте повторів, добирайте слова, близькі за значенням.
Одного …(коли?) …… (де?)…………. (хто?) ……………(що робив?) …………………, щоб (?!)……………….. .
Потім цей же герой (розповідь за другим малюнком, третім) робив (дія й ціль дії) . …………
У результаті (що вийшло?) …………….. , тому можна сказати, що даний герой (який?) ……………..
- Зверніть увагу, за даними картинками у вас може вийти наче дві розповіді, але кінцівка об’єднає їх. Або ви складатимете порівняльні розповіді.
- При побудові нашого звіту-розповіді будьте точними у висловленнях. Хоча можете висловлювати припущення.
Для прикрашення оповідання можете додавати образні характеристики.
- Тепер, мої спостережливі детективи, складемо усну розповідь за картинками, використовуючи схему.
V. Удосконалення творчих робіт за рахунок колективного досвіду.
- Хто хотів би уточнити?
- Хто з вас думає по іншому?
- Ось тут наші детективи сформулював свою думку … (ось так). А як інакше можна було б сказати? Скажіть про це по своєму.
«Дайте назву розповіді».
- Придумайте назву розповіді (Дві білочки. Лісові сусідки).
Робота в зошитах. Запис 3-4 пов`язаних речень.
VІ. Рефлексія та саморефлексія. Підбиття підсумків мовленнєвої діяльності учнів за результатами уроку .
- Чи сподобалося працювати у детективному агентстві?
- Що видалось найцікавішим?
Порівняйте попередні звіти з кожним наступним. Ви побачите, як змінюються ваші записи. Вони стають все точнішими та досконалішими.
Список використаних джерел
1. Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл. із навчанням українською мовою. 1-4 класи.- К.: Видавничий дім «Освіта», 2012. – 392с.
2. Захарійчук М.Д. Українська мова: підруч. для 2 кл. загальноосвітн. навч. закл. з навч. укр. мовою.- К.: Грамота, 2012. – 176 с. : іл.
3. Сходинкам творчості. Методика ТРВЗ в початковій школі / Автори-упорядники: О.В.Лесіна, В.П.Телячук. – Х.: Вид. група «Основа »: «Тріада +», 2007. – 112 с. – (серія «Педагогічні інновації. Майстерня»)
1