Урок розвитку зв'язного мовлення для 2 класу на основі ТРВЗ-педагогіки. "Складання розповіді за серією малюнків "Білочки"

Про матеріал

Згідно програми у 2 класі діти вчаться будувати розповіді за серією малюнків. Найчастіше мовленнєва діяльність дітей проявляється у звичайному описі зображених на малюнках подій. Учні будують тексти розповідного змісту про зображені події, не відслідковуючи при цьому причинно-наслідкових зв'язків.

Чудовим варіантом зміни традиційних поглядів щодо навчання дітей складати розповіді за сюжетними малюнками є методика, яка побудована за принципами РТУ (розвитку творчої уяви) у системі ТРИЗ (ТРВЗ – теорії розв'язання винахідницьких задач). Уроки розвитку зв'язного мовлення за цією методикою перш за все орієнтовані на розвиток у дітей логічного компонента: уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, які реально існують у житті (мовленнєва змістова лінія тісно переплітається з діяльнісною).

Для таких уроків надзвичайно важливо, щоб серія картинок була у кожної дитини під руками, тому розробка уроку побудована за підручником української мови для 2 класу (автор М.Д.Захарійчук).

Перегляд файлу

Урок розвитку зв’язного мовлення для 2 класу

Тема. Складання розповіді за серією малюнків на основі ТРВЗ-педагогіки. Дві білочки. (за підручником М.Д.Захарійчук  «Українська мова 2 клас» Урок 70, с. 105)

Мета. Формування в учнів уміння складати розповідь за серією картинок, вправляти дітей у побудові причинно-наслідкових зв’язків, формувати вміння за дією визначати мету героя, проектувати кінцевий результат, фіксувати результат виконання даної мети; розвивати мовлення, увагу, пам’ять;  виховувати працьовитість, дбайливість.

Обладнання. Серія малюнків (підручник «Українська мова 2 кл», автор М.Д.Захарійчук), «схема детектива», вивіска-назва агентства, малюнок сокола.

Хід уроку

І. Організація класу. Психоемоційне налаштування.

ІІ.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку.

На дошці прикріплена вивіска «Детективне агентство «Сокіл» та малюнок птаха.

Вже восьмий раз ми  працюємо в офісі детективного агентства «Сокіл». Ви багато навчились.

Та сьогодні у нас нова, дещо незвичайна серія картинок, за якими потрібно скласти розповідь. Працюватимемо ми за сталим планом, який напевно зможете озвучити самі. (Завдання учнем прикріплюються до дошки послідовно):

- знайти спільних героїв на картинках,

- знайти місце, у якому відбуваються події,

- визначити час подій,

- назвати дії героїв,

- скласти розповідь,

- дати назву розповіді.

ІІІ. Мовленнєво-теоретична підготовка до складання зв’язного висловлювання (система творчих завдань, ігрових дій).

Сьогодні у роботі нам допомагатиме підручник с.105.

3.1. «Знайди спільних героїв на картинках»

- Розгляньте картинки послідовно. (Діти розглядають картинки)

- Назвіть спільних героїв. (Вчитель записує на дошці питання Хто?) (Білочки)

- Чи схожі білочки між собою? (Так, вони обидві гарненькі,руденькі,  пухнасті)

- Чим незвичні картинки? (Дії головних героїв на картинках наче порівнюються між собою)

- Зверніть увагу на зміни (переміщення), що відбуваються з головними героями на картинках.

(одна білочка хазяйнує, робить запаси на зиму, дбайливо їх складає. Інша білочка веселиться, танцює, взимку у хатці вона змерзла та йде до іншої білочки захиститись від холоду та голоду )

3.2.«Знайди місце, у якому відбуваються події»

- Розгляньте уважно першу та третю картинки. Як ви думаєте, де відбуваються події?  (Вчитель записує на дошці питання Де?)

(У будиночку однієї, хазяйновитої білочки).

- Розгляньте уважно другу та четверту картинку. Де відбуваються події? (У будиночку іншої білочки).

- Чи змінилося місце події п`ятій картинці? (Друга білочка йде до першої)

-  Як ви думаєте, друга білочка йде до першої білочки в гості чи з іншою метою? (Вона йде за допомогою)

  3.3. «Визнач час подій»

(Вчитель записує на дошці питання Коли?)

- Скажіть, яка пора року зображена на першій та другій картинках?  (Кінець літа або осінь). Хто думає по іншому?

- Доведіть (У будиночку першої білочки сушені грибочки, горішки, навколо будиночка переважає зеленувато-жовтий колір, у другої білочки в руках квіточка.)

- Скажіть, яка пора року зображена на подальших картинках?  (Зима).

- Доведіть свою думку.

Фізкультхвилинка

 3.4. «Назви дії героїв»

- Спробуємо установити логічний ланцюжок на кожній картинці за «схемою детектива»:

(Об’єкт  Дія  Ціль дії)

                                                                        ?!

 

Хто? Що робить?  Навіщо? 

- Давайте повернемося до першої картинки.  Хто на ній зображений? Що робить?  Навіщо робить?

(Білочка принесла до своєї хатки грибочки, жолуді, горішки, щоб було що їсти взимку.)

- Назвіть дії білочки на третій картинці. (Вона всі запаси поскладала у торбинки та мішечки.) Навіщо вона це зробила? (Щоб у хатинці було чистенько, зручно )

- Давайте повернемося до другої та четвертої картинки.  Хто на ній зображений? Що робить?  Навіщо робить?

(На другій картинці зображена булочка, яка танцює, розважається, тримає в лапках квіточку. Вона  не думає про зиму, живе лише цим днем. Хатинка у неї перекосилася, в ній літають горобчики. На четвертій картинці ми бачимо, що вже зима, білочка зіщулилася, невесела, тому що їй холодно.)

- Розкажіть що роблять герої на п`ятій картинці.

(Легковажна білочка прийшла до хазяйновитої сусідки, щоб та пустила її до себе у хатку)

- Розгляньте уважно картинку. Як ви думаєте, чи пустить її до себе білочка-господарочка? (Напевно, так. Тому що вона простягнула лапку, наче запрошує її до себе в оселю)

 3.5. Виведення головної думки розповіді. 

Зверніть увагу на прислів’я, записані на дошці.

  • Нових друзів май, старих не забувай.
  • Готуй сани влітку, а воза взимку.
  • Що влітку припасеш, з тим зимою проживеш.

  Яке з прислів’їв найвлучніше розкриває головну думку розповіді. (Хоча перше прислів’я про друзів, але не підходить. Друге прислів’я про завчасну підготовку певних речей у різні пори року. А третє прислів’я точно розкриває головну думку)

- Чи є дані картинки підтвердженням цьому? Який висновок для себе зробили?  

ІV. Створення тексту зв’язного висловлювання. Розв’язання мовленнєвої ситуації.

 «Склади розповідь»

- Зверніть увагу на схему, записану на дошці. Складаючи розповідь, ви можете опиратися на неї. Головне, щоб у розповіді прослідковувались причинно-наслідкові зв’язки. Тобто що робить головний герой, навіщо він це робить, що з того вийде, і який висновок ви зробили для себе.

   При побудові розповіді уникайте повторів, добирайте слова, близькі за значенням.

Одного …(коли?) …… (де?)…………. (хто?) ……………(що робив?) …………………, щоб (?!)……………….. .

Потім цей же герой                      (розповідь за другим малюнком, третім)                робив (дія й ціль дії)                     . …………                 

У результаті (що вийшло?) …………….. , тому можна сказати, що даний герой (який?) ……………..

- Зверніть увагу, за даними картинками у вас може вийти наче дві розповіді, але кінцівка об’єднає їх. Або ви складатимете порівняльні розповіді.

- При побудові нашого звіту-розповіді будьте точними у висловленнях. Хоча можете висловлювати припущення.

Для прикрашення оповідання можете додавати образні характеристики.

 - Тепер, мої спостережливі детективи, складемо усну розповідь за картинками, використовуючи схему.

V.  Удосконалення творчих робіт за рахунок колективного досвіду.

- Хто хотів би уточнити?

- Хто з вас думає по іншому?

- Ось тут наші детективи сформулював свою думку … (ось так). А як інакше можна було б сказати? Скажіть про це по своєму.

«Дайте назву розповіді».

- Придумайте назву розповіді (Дві білочки. Лісові сусідки). 

Робота в зошитах. Запис 3-4 пов`язаних речень.

VІ. Рефлексія та саморефлексія. Підбиття підсумків мовленнєвої діяльності учнів за результатами уроку .

- Чи сподобалося працювати у детективному агентстві?

- Що видалось найцікавішим?

Порівняйте попередні звіти з кожним наступним. Ви побачите, як змінюються ваші записи. Вони стають все точнішими та досконалішими.

 

Список використаних джерел

1. Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл. із навчанням українською мовою. 1-4 класи.- К.: Видавничий дім  «Освіта»,  2012. – 392с.

2. Захарійчук М.Д. Українська мова: підруч. для 2 кл. загальноосвітн. навч. закл. з навч. укр. мовою.- К.: Грамота, 2012. – 176 с. : іл.

3.  Сходинкам творчості. Методика ТРВЗ в початковій школі / Автори-упорядники: О.В.Лесіна, В.П.Телячук.  – Х.: Вид. група «Основа »: «Тріада +», 2007.  – 112 с. – (серія «Педагогічні інновації. Майстерня»)

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бідношея Світлана Анатоліївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 липня 2018
Переглядів
3713
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку