Урок розвитку зв'язного мовлення для 2 класу на основі ТРВЗ-педагогіки. "Складання розповіді за серією малюнків "Дивна історія"

Про матеріал

Згідно програми у 2 класі діти вчаться будувати розповіді за серією малюнків. Найчастіше мовленнєва діяльність дітей проявляється у звичайному описі зображених на малюнках подій. Учні будують тексти розповідного змісту про зображені події, не відслідковуючи при цьому причинно-наслідкових зв'язків.

Чудовим варіантом зміни традиційних поглядів щодо навчання дітей складати розповіді за сюжетними малюнками є методика, яка побудована за принципами РТУ (розвитку творчої уяви) у системі ТРИЗ (ТРВЗ – теорії розв'язання винахідницьких задач). Уроки розвитку зв'язного мовлення за цією методикою перш за все орієнтовані на розвиток у дітей логічного компонента: уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, які реально існують у житті (мовленнєва змістова лінія тісно переплітається з діяльнісною).

Для таких уроків надзвичайно важливо, щоб серія картинок була у кожної дитини під руками, тому розробка уроку побудована за підручником української мови для 2 класу (автор М.Д.Захарійчук).

Перегляд файлу

Урок розвитку зв’язного мовлення для 2 класу

Тема. Складання розповіді за серією малюнків на основі ТРВЗ-педагогіки. «Дивна історія» (за підручником М.Д.Захарійчук  «Українська мова 2 клас» Урок 88, с. 130).

Мета. Формування в учнів уміння складати розповідь за серією картинок, вправляти дітей у побудові причинно-наслідкових зв’язків, формувати вміння за дією визначати мету героя, проектувати кінцевий результат, фіксувати результат виконання даної мети; розвивати мовлення, мислення, увагу, пам’ять;  викликати почуття позитивного ставлення до живого довкілля; уточнити знання дітей про назви днів тижня, познайомити з правописом цих слів.

Обладнання. Серія малюнків (підручник «Українська мова 2 кл», автор М.Д.Захарійчук), «схема детектива», вивіска-назва агентства, малюнок сокола, шапки кульбабки, гусениці та метелика, штучні овочі та фрукти, медіазасоби.

Хід уроку

І. Організація класу. Психоемоційне налаштування.

ІІ.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку.

На дошці прикріплена вивіска «Детективне агентство «Сокіл» та малюнок птаха.

Ми знову працюємо в офісі детективного агентства «Сокіл». Сьогодні за нашою допомогою звернулася маленька гусенична, яка просить розповісти про неї усю правду. Щоб скласти розповідь за серією картинок, давайте пригадаємо, що для цього потрібно.

 (Завдання учнем прикріплюються до дошки послідовно):

- знайти спільних героїв на картинках,

- знайти місце, у якому відбуваються події,

- визначити час подій,

- назвати дії героїв,

- скласти розповідь,

- дати назву розповіді.

ІІІ. Мовленнєво-теоретична підготовка до складання зв’язного висловлювання (система творчих завдань, ігрових дій).

Сьогодні у роботі нам допомагатиме підручник с.130. Прочитайте уривок із казки і з’ясуйте, хто розповідатиме про себе.

3.1. «Знайди спільних героїв на картинках»

- Розгляньте картинки послідовно. (Діти розглядають картинки)

- Назвіть спільних героїв. (Вчитель записує на дошці питання Хто?)  (личинка, гусінь, метелик)

- Зверніть увагу на зміни (переміщення), що відбуваються з головними героями на картинках.

(Личинка лежала, гусінь виповзла, гризла, їла, смакувала, пригостилася, збудувала кокон, з’явився метелик)

Довідка з природничого інституту  (з інформацією дітей може ознайомити  вчитель або підготовлений учень)

Розвиток комахи з повним перетворенням.

За своє життя самка метелика відкладає від 100 до декількох тисяч яєць. Вона прагне розмістити їх на тих рослинах, які будуть корисні для її нащадків. Якщо в окрузі росте тільки одна така рослина, то саме на ньому вона відкладе свої яйця!

З цих яєць вилуплюються крихітні червоподібні личинки, звані гусеничними личинками. Вони починають їсти і рости, за цей час їх шкіра встигає кілька разів злізти. Все, чим займаються гусениці в цей період,  – це їдять і їдять, запасаючись на все наступне життя, коли вони перетворяться в метеликів. Їжа відкладається у вигляді жиру, з якого будуються крила, лапки, всмоктуючи трубки і все інше, що відрізняє метелика від гусениці.

У певний момент гусениця відчуває, що прийшов час зміни, тоді вона сплітає маленький кокон навколо себе, відвалюється її голова і скидається гусенична шкіра, після чого з'являється лялечка. Потім вона проколює кокон гострою голкою на кінці тулуба.

Лялечка може спати декілька тижнів або місяців. Проте в цей час в ній відбуваються зміни, так що виходить вона метеликом, що вже цілком сформувався, але перший час не літає. Вона сидить декілька годин, розпрямляючи свої крила, чекаючи, поки вони висохнуть і окріпнуть. Вона змахує ними, поки не переконається, що готова летіти – після чого починає свій перший політ.

У нас на малюнках казкова гусеничка, яка полюбляє  не тільки фрукти нашого саду, а й заморські (апельсини)

3.2.«Знайди місце, у якому відбуваються події»

- Розгляньте уважно першу та другу картинки. Як ви думаєте, де відбуваються події?  (Вчитель записує на дошці питання Де?)

(На першій та другій картинці події відбуваються у саду)

Розгляньте третю картинку. Де тепер відбуваються події? Чи змінилося місце події? (Гусінь перелізла на фрукти та ягоди )

 3.3. «Визнач час подій»

(Вчитель записує на дошці питання Коли?)

- Скажіть, яка пора року зображена на картинках?  (Літо). Хто думає по іншому?

- Доведіть (Влітку достигають полуниці,кавуни,  у садках багато фруктів )

- Прочитайте слова на картках і з’ясуйте протягом якого часу відбуваються події? (Впродовж тижня)

3.4. «Назви дії героїв»

- Спробуємо установити логічний ланцюжок на кожній картинці за «схемою детектива»:

(Об’єкт  Дія  Ціль дії)

                                                                        ?!

 

Хто? Що робить?  Навіщо? 

- Давайте повернемося до першої картинки.  Хто на ній зображений? Що робить?  Навіщо робить?

(На першому малюнку ми бачимо личинку, яка лежить  на листочку. Напевно її відклав метелик для продовження життя)

- Назвіть дії героїв на другій картинці. (З неї з’явилася гусінь)

- Назвіть дії героїні на наступних картинках? Навіщо вона це робить? (Вона їсть фрукти та ягоди, тому їй потрібні поживні речовини, з яких утворюється жир, щоб рости та перетворитися на прекрасного метелика)

- Як ви думаєте, де поділася гусенична, коли виросла? (Вона збудувала собі кокон і заховалася в ньому )

- Яка дія відбулася на останньому малюнку? (Гусеничка перетворилася на чарівного метелика)

- Яку користь приносить метелик? (Він запилює квіти та чарує своєю красою)

Фізкультхвилинка

Вчитель пропонує явити себе в ролі героїні, з якою відбувається чарівне перетворення (Імітація перетворення)

3.5. Виведення головної думки розповіді.

- Яка ж головна думка закладена у нашій розповіді?  (Висловлення думок дітьми)

-  Будь-яка жива істота має право на життя. Якби не було гусені, то не було б чарівних метеликів. Та процес перетворення довгий та поетапний.

- Чи є дані картинки підтвердженням цьому? Який висновок для себе зробили?

 ІV. Створення тексту зв’язного висловлювання. Розв’язання мовленнєвої ситуації.

 «Склади розповідь»

- Давайте сьогодні складемо розповідь-звіт, користуючись схемою підручника. Але деякі речення будемо будувати за «схемою детектива».

- При побудові розповіді уникайте повторів, добирайте слова, близькі за значенням. Роботу можете виконувати в парах.

- При побудові нашого звіту-розповіді будьте точними у висловленнях. Хоча можете висловлювати припущення.

Для прикрашення оповідання можете додавати образні характеристики.

Розповідь діти  складають  у парах. Пара, яка справилася найшвидше презентує свою роботу в «слідчому експерименті».

Варіант розповіді за серією картинок.

Одного літнього дня на листочку дерева у саду з’явилося незвичайне яйце. Напевно його відклав метелик для продовження життя. У неділю з нього виповзла гусінь. Щоб вирости, їй потрібно багато їжі. У понеділок вона гризла червонобоке яблуко. У вівторок з’їла дві соковиті груші. У середу смакувала спілими сливами. У четвер скуштувала запашну полуницю. У п’ятницю ласувала апельсинами. У суботу пригостилася цукровим кавуном та фруктовим морозивом. Потім збудувала собі кокон, щоб через два тижні перетворитися на чарівного метелика.

Наша героїня – частинка природи, у якій все досконало продумано

V.  Удосконалення творчих робіт за рахунок колективного досвіду.

- Хто хотів би уточнити?

- Хто з вас думає по іншому?

- Хочу звернути вашу увагу на те, що у нас казкова гусенична. Тому деякі твердження можуть бути фантастичними (як подає підручник).

 «Дайте назву розповіді»

- Придумайте назву розповіді (Чарівне перетворення. Дивна історія. Довга дорога метелика). 

Робота в зошитах «Детективні розслідування». Запис речень за схемою підручника.

VІ. Рефлексія та саморефлексія. Підбиття підсумків мовленнєвої діяльності учнів за результатами уроку .

Порівняйте сьогоднішній звіт з попередніми та познайомте з ним свою родину. Можете провести ігровий «Слідчий експеримент» по перетворенню гусениці на метелика.

 

 

Список використаних джерел

1. Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл. із навчанням українською мовою. 1-4 класи.- К.: Видавничий дім  «Освіта»,  2012. – 392с.

2. Захарійчук М.Д. Українська мова: підруч. для 2 кл. загальноосвітн. навч. закл. з навч. укр. мовою.- К.: Грамота, 2012. – 176 с. : іл.

3.  Сходинкам творчості. Методика ТРВЗ в початковій школі / Автори-упорядники: О.В.Лесіна, В.П.Телячук.  – Х.: Вид. група «Основа »: «Тріада +», 2007.  – 112 с. – (серія «Педагогічні інновації. Майстерня»)

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Шалепа Антонина
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 липня 2018
Переглядів
3468
Оцінка розробки
4.7 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку