Урок розвитку зв'язного мовлення для 2 класу на основі ТРВЗ-педагогіки. "Складання розповіді за серією малюнків "Де поділось сонечко"

Про матеріал

Згідно програми у 2 класі діти вчаться будувати розповіді за серією малюнків. Найчастіше мовленнєва діяльність дітей проявляється у звичайному описі зображених на малюнках подій. Учні будують тексти розповідного змісту про зображені події, не відслідковуючи при цьому причинно-наслідкових зв'язків.

Чудовим варіантом зміни традиційних поглядів щодо навчання дітей складати розповіді за сюжетними малюнками є методика, яка побудована за принципами РТУ (розвитку творчої уяви) у системі ТРИЗ (ТРВЗ – теорії розв'язання винахідницьких задач). Уроки розвитку зв'язного мовлення за цією методикою перш за все орієнтовані на розвиток у дітей логічного компонента: уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, які реально існують у житті (мовленнєва змістова лінія тісно переплітається з діяльнісною).

Для таких уроків надзвичайно важливо, щоб серія картинок була у кожної дитини під руками, тому розробка уроку побудована за підручником української мови для 2 класу (автор М.Д.Захарійчук).

Перегляд файлу

Урок розвитку зв’язного мовлення для 2 класу

Тема. Складання розповіді за серією малюнків на основі ТРВЗ-педагогіки. «Де поділось сонечко?» (за підручником М.Д.Захарійчук  «Українська мова 2 клас» Урок 82, с. 123)

Мета. Формування в учнів уміння складати розповідь за серією картинок, вправляти дітей у побудові причинно-наслідкових зв’язків, формувати вміння за дією визначати мету героя, проектувати кінцевий результат, фіксувати результат виконання даної мети; розвивати мовлення, увагу, пам’ять;  виховувати працьовитість, дбайливість.

Обладнання. Серія малюнків (підручник «Українська мова 2 кл», автор М.Д.Захарійчук), «схема детектива», вивіска-назва агентства, малюнок сокола.

Хід уроку

І. Організація класу. Психоемоційне налаштування.

ІІ.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку.

На дошці прикріплена вивіска «Детективне агентство «Сокіл» та малюнок птаха.

Сьогодні у нас нова серія картинок, за якими потрібно скласти розповідь. Працюватимемо ми за сталим планом, який пропоную назвати вам самим. (Завдання учнем прикріплюються до дошки послідовно):

- знайти спільних героїв на картинках,

- знайти місце, у якому відбуваються події,

- визначити час подій,

- назвати дії героїв,

- скласти розповідь,

- дати назву розповіді.

ІІІ. Мовленнєво-теоретична підготовка до складання зв’язного висловлювання  (система творчих завдань, ігрових дій).

Сьогодні у роботі нам допомагатиме підручник с.123.

3.1. «Знайди спільних героїв на картинках»

- Розгляньте картинки послідовно. (Діти розглядають картинки)

- Назвіть спільних героїв. (Вчитель записує на дошці питання Хто?) (Мишеня та хом’ячок)

- Як ви думаєте, вони дорослі тваринки чи малята? (Це малята)

- Зверніть увагу на зміни (переміщення), що відбуваються з головними героями на картинках.

(Головні герої стоять на березі, про щось розмовляють, потім вони залізли у воду, щось шукають, біжать та плачуть )

3.2.«Знайди місце, у якому відбуваються події»

- Розгляньте уважно картинки. Як ви думаєте, де відбуваються події?  (Вчитель записує на дошці питання Де?)

(На першій та другій картинці звірята знаходяться на березі річки або іншої водойми, а на третій картинці вони біжать полянкою, напевно повертаючись додому).

 3.3. «Визнач час подій»

(Вчитель записує на дошці питання Коли?)

- Скажіть, яка пора року зображена на картинках?  (Літо). Хто думає по іншому?

- Доведіть (на березі річки ростуть квіти, водичка напевно тепла, оскільки звірята комфортно себе почувають у воді та під час повернення додому, сонечко світить яскраво і знаходиться високо.)

-  Як ви думаєте, чи змінюється час доби на всіх картинках? (На всіх картинках  день, оскільки сонечко на небі високо).

Фізкультхвилинка

 3.4. «Назви дії героїв»

- Спробуємо установити логічний ланцюжок на кожній картинці за «схемою детектива»:

(Об’єкт  Дія  Ціль дії)

                                                                        ?!

 

Хто? Що робить?  Навіщо? 

- Давайте повернемося до першої картинки.  Хто на ній зображений? Що робить?  Навіщо робить?

(На першому малюнку ми бачимо як мишенятко та хом’ячок щось обговорюють, тому що їх зацікавило сонечко у воді. Напевно вони домовились його вийняти з води)

- Назвіть дії героїв на другій картинці. (Вони стоять у воді, розгублені, засмучені, тому що сонечко пропало.

- Чому пропало сонечко? (Може на небі з’явилася хмаринка, яка закрила сонечко)

- Назвіть дії героїв на третій картинці? (Звірята плачуть та біжать по луці додому, тому що вони засмучені, при цьому навіть не бачать сонечка, яке їм усміхається з неба. )

- Як ви думаєте, хто зустріне звірят вдома? (Батьки)

- Чи  розкажуть малята про свою пригоду? (Напевно так. Ще й попросять пояснити, де ж поділося сонечко)

3.5. Робота з текстом підручника

Давайте прочитаємо  закінчення цієї розповіді з підручника.

3.6. Виведення головної думки розповіді.

- Яка ж головна думка закладена у нашій розповіді?  (Висловлення думок дітьми)

-  Деякі явища природи ми не можемо відразу пояснити, тому потрібно більше спостерігати за навколишнім світом, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, тоді все  буде зрозумілим.

- Скажіть, чи варто при цьому журитися? Радісні емоції та спокійні думки допоможуть отримати  гарний результат у будь-якій незвичайній ситуації.

- Чи є дані картинки підтвердженням цьому? Який висновок для себе зробили?

ІV. Створення тексту зв’язного висловлювання. Розв’язання мовленнєвої ситуації.

 «Склади розповідь»

- Зверніть увагу на схему, записану на дошці. Складаючи розповідь, ви можете опиратися на неї.  При побудові розповіді уникайте повторів, добирайте слова, близькі за значенням.

- Як по іншому назвете головних героїв? (малюки, друзі, звірята)

Одного ...(коли?) …… (де?)…………. (хто?) ……………(що робив?) …………………, щоб (?!)……………….. .

Потім цей же герой                      (розповідь за другим малюнком, третім)                робив (дія й ціль дії)           ?!            . …………                 

У результаті (що вийшло?) …………….. , тому можна сказати, що даний герой (який?) ……………..

- При побудові нашого звіту-розповіді будьте точними у висловленнях. Хоча можете висловлювати припущення.

Для прикрашення оповідання можете додавати образні характеристики.

- Тепер, мої спостережливі детективи, складемо усну розповідь за картинками, використовуючи схему.

Розповідь діти  складають  у групах. Кожна група презентує свою роботу)

Варіант розповіді за серією картинок.

    Одного літнього дня на березі озера мишеня та хом’ячок побачили, як у воді плаває барвисте сонечко. Вони вирішили його витягти з води. Звірята швидко залізли у воду, щоб його дістати, але  сонечко десь зникло. Вони не могли зрозуміти, де ж поділось сонце, тому дуже засмутились. Вони не зрозуміли, що у воді лише відображення сонечка.

В результаті звірята швидко побігли додому, навіть не помічаючи, що сонечко тим часом визирнуло із-за хмарки, обсушувало мокру шерсть тварин  та  усміхалось.

Щоб зрозуміти явища природи, потрібно більше спостерігати за навколишнім світом та не журитися.

V.  Удосконалення творчих робіт за рахунок колективного досвіду.

- Хто хотів би уточнити?

- Хто з вас думає по іншому?

 «Дайте назву розповіді»

- Придумайте назву розповіді (Де поділось сонечко? Сонечко та звірята).  Робота в зошитах. Запис 3-4 пов`язаних речень.

VІ. Рефлексія та саморефлексія. Підбиття підсумків мовленнєвої діяльності учнів за результатами уроку .

Порівняйте попередні звіти з кожним наступним. Ви побачите, як змінюються з кожним разом ваші записи. Вони стають все точнішими та відшліфованими.

 

 

Список використаних джерел

1. Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл. із навчанням українською мовою. 1-4 класи.- К.: Видавничий дім  «Освіта»,  2012. – 392с.

2. Захарійчук М.Д. Українська мова: підруч. для 2 кл. загальноосвітн. навч. закл. з навч. укр. мовою.- К.: Грамота, 2012. – 176 с. : іл.

3.  Сходинкам творчості. Методика ТРВЗ в початковій школі / Автори-упорядники: О.В.Лесіна, В.П.Телячук.  – Х.: Вид. група «Основа »: «Тріада +», 2007.  – 112 с. – (серія «Педагогічні інновації. Майстерня»)

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Shkil Anastasiya
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
2 липня 2018
Переглядів
3178
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку