Згідно програми у 2 класі діти вчаться будувати розповіді за серією малюнків. Найчастіше мовленнєва діяльність дітей проявляється у звичайному описі зображених на малюнках подій. Учні будують тексти розповідного змісту про зображені події, не відслідковуючи при цьому причинно-наслідкових зв'язків.
Чудовим варіантом зміни традиційних поглядів щодо навчання дітей складати розповіді за сюжетними малюнками є методика, яка побудована за принципами РТУ (розвитку творчої уяви) у системі ТРИЗ (ТРВЗ – теорії розв'язання винахідницьких задач). Уроки розвитку зв'язного мовлення за цією методикою перш за все орієнтовані на розвиток у дітей логічного компонента: уміння встановлювати причинно-наслідкові зв'язки, які реально існують у житті (мовленнєва змістова лінія тісно переплітається з діяльнісною).
Для таких уроків надзвичайно важливо, щоб серія картинок була у кожної дитини під руками, тому розробка уроку побудована за підручником української мови для 2 класу (автор М.Д.Захарійчук).
Урок розвитку зв’язного мовлення для 2 класу
Тема. Складання розповіді за серією малюнків на основі ТРВЗ-педагогіки. «Де поділось сонечко?» (за підручником М.Д.Захарійчук «Українська мова 2 клас» Урок 82, с. 123)
Мета. Формування в учнів уміння складати розповідь за серією картинок, вправляти дітей у побудові причинно-наслідкових зв’язків, формувати вміння за дією визначати мету героя, проектувати кінцевий результат, фіксувати результат виконання даної мети; розвивати мовлення, увагу, пам’ять; виховувати працьовитість, дбайливість.
Обладнання. Серія малюнків (підручник «Українська мова 2 кл», автор М.Д.Захарійчук), «схема детектива», вивіска-назва агентства, малюнок сокола.
Хід уроку
І. Організація класу. Психоемоційне налаштування.
ІІ.Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і завдань уроку.
На дошці прикріплена вивіска «Детективне агентство «Сокіл» та малюнок птаха.
Сьогодні у нас нова серія картинок, за якими потрібно скласти розповідь. Працюватимемо ми за сталим планом, який пропоную назвати вам самим. (Завдання учнем прикріплюються до дошки послідовно):
- знайти спільних героїв на картинках,
- знайти місце, у якому відбуваються події,
- визначити час подій,
- назвати дії героїв,
- скласти розповідь,
- дати назву розповіді.
ІІІ. Мовленнєво-теоретична підготовка до складання зв’язного висловлювання (система творчих завдань, ігрових дій).
Сьогодні у роботі нам допомагатиме підручник с.123.
3.1. «Знайди спільних героїв на картинках»
- Розгляньте картинки послідовно. (Діти розглядають картинки)
- Назвіть спільних героїв. (Вчитель записує на дошці питання Хто?) (Мишеня та хом’ячок)
- Як ви думаєте, вони дорослі тваринки чи малята? (Це малята)
- Зверніть увагу на зміни (переміщення), що відбуваються з головними героями на картинках.
(Головні герої стоять на березі, про щось розмовляють, потім вони залізли у воду, щось шукають, біжать та плачуть )
3.2.«Знайди місце, у якому відбуваються події»
- Розгляньте уважно картинки. Як ви думаєте, де відбуваються події? (Вчитель записує на дошці питання Де?)
(На першій та другій картинці звірята знаходяться на березі річки або іншої водойми, а на третій картинці вони біжать полянкою, напевно повертаючись додому).
3.3. «Визнач час подій»
(Вчитель записує на дошці питання Коли?)
- Скажіть, яка пора року зображена на картинках? (Літо). Хто думає по іншому?
- Доведіть (на березі річки ростуть квіти, водичка напевно тепла, оскільки звірята комфортно себе почувають у воді та під час повернення додому, сонечко світить яскраво і знаходиться високо.)
- Як ви думаєте, чи змінюється час доби на всіх картинках? (На всіх картинках день, оскільки сонечко на небі високо).
Фізкультхвилинка
3.4. «Назви дії героїв»
- Спробуємо установити логічний ланцюжок на кожній картинці за «схемою детектива»:
(Об’єкт Дія Ціль дії)
?!
Хто? Що робить? Навіщо?
- Давайте повернемося до першої картинки. Хто на ній зображений? Що робить? Навіщо робить?
(На першому малюнку ми бачимо як мишенятко та хом’ячок щось обговорюють, тому що їх зацікавило сонечко у воді. Напевно вони домовились його вийняти з води)
- Назвіть дії героїв на другій картинці. (Вони стоять у воді, розгублені, засмучені, тому що сонечко пропало.
- Чому пропало сонечко? (Може на небі з’явилася хмаринка, яка закрила сонечко)
- Назвіть дії героїв на третій картинці? (Звірята плачуть та біжать по луці додому, тому що вони засмучені, при цьому навіть не бачать сонечка, яке їм усміхається з неба. )
- Як ви думаєте, хто зустріне звірят вдома? (Батьки)
- Чи розкажуть малята про свою пригоду? (Напевно так. Ще й попросять пояснити, де ж поділося сонечко)
3.5. Робота з текстом підручника
Давайте прочитаємо закінчення цієї розповіді з підручника.
3.6. Виведення головної думки розповіді.
- Яка ж головна думка закладена у нашій розповіді? (Висловлення думок дітьми)
- Деякі явища природи ми не можемо відразу пояснити, тому потрібно більше спостерігати за навколишнім світом, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, тоді все буде зрозумілим.
- Скажіть, чи варто при цьому журитися? Радісні емоції та спокійні думки допоможуть отримати гарний результат у будь-якій незвичайній ситуації.
- Чи є дані картинки підтвердженням цьому? Який висновок для себе зробили?
ІV. Створення тексту зв’язного висловлювання. Розв’язання мовленнєвої ситуації.
«Склади розповідь»
- Зверніть увагу на схему, записану на дошці. Складаючи розповідь, ви можете опиратися на неї. При побудові розповіді уникайте повторів, добирайте слова, близькі за значенням.
- Як по іншому назвете головних героїв? (малюки, друзі, звірята)
Одного ...(коли?) …… (де?)…………. (хто?) ……………(що робив?) …………………, щоб (?!)……………….. .
Потім цей же герой (розповідь за другим малюнком, третім) робив (дія й ціль дії) ?! . …………
У результаті (що вийшло?) …………….. , тому можна сказати, що даний герой (який?) ……………..
- При побудові нашого звіту-розповіді будьте точними у висловленнях. Хоча можете висловлювати припущення.
Для прикрашення оповідання можете додавати образні характеристики.
- Тепер, мої спостережливі детективи, складемо усну розповідь за картинками, використовуючи схему.
Розповідь діти складають у групах. Кожна група презентує свою роботу)
Варіант розповіді за серією картинок.
Одного літнього дня на березі озера мишеня та хом’ячок побачили, як у воді плаває барвисте сонечко. Вони вирішили його витягти з води. Звірята швидко залізли у воду, щоб його дістати, але сонечко десь зникло. Вони не могли зрозуміти, де ж поділось сонце, тому дуже засмутились. Вони не зрозуміли, що у воді лише відображення сонечка.
В результаті звірята швидко побігли додому, навіть не помічаючи, що сонечко тим часом визирнуло із-за хмарки, обсушувало мокру шерсть тварин та усміхалось.
Щоб зрозуміти явища природи, потрібно більше спостерігати за навколишнім світом та не журитися.
V. Удосконалення творчих робіт за рахунок колективного досвіду.
- Хто хотів би уточнити?
- Хто з вас думає по іншому?
«Дайте назву розповіді»
- Придумайте назву розповіді (Де поділось сонечко? Сонечко та звірята). Робота в зошитах. Запис 3-4 пов`язаних речень.
VІ. Рефлексія та саморефлексія. Підбиття підсумків мовленнєвої діяльності учнів за результатами уроку .
Порівняйте попередні звіти з кожним наступним. Ви побачите, як змінюються з кожним разом ваші записи. Вони стають все точнішими та відшліфованими.
Список використаних джерел
1. Навчальні програми для загальноосвітніх навч. закл. із навчанням українською мовою. 1-4 класи.- К.: Видавничий дім «Освіта», 2012. – 392с.
2. Захарійчук М.Д. Українська мова: підруч. для 2 кл. загальноосвітн. навч. закл. з навч. укр. мовою.- К.: Грамота, 2012. – 176 с. : іл.
3. Сходинкам творчості. Методика ТРВЗ в початковій школі / Автори-упорядники: О.В.Лесіна, В.П.Телячук. – Х.: Вид. група «Основа »: «Тріада +», 2007. – 112 с. – (серія «Педагогічні інновації. Майстерня»)
1