Урок розвитку зв'язного мовлення на тему: "Краси можна торкнутися тільки серцем"

Про матеріал
Даний конспект уроку розроблений за програмою НУШ. Це урок зв'язного мовлення. Розвиває усне та писемне мовлення творче мислення. Виробляє естетичний смак.
Перегляд файлу

Урок української мови, 5 клас НУШ

 

Учитель: Касьян Світлана Леонідівна, учитель української мови та літератури, спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії, учитель-методист.

 

Тема: Урок розвитку мовлення. Написання твору-опису за враженням від уроку мислення серед природи на тему: «Краси можна торкнутися тільки серцем». (5 клас)

Мета: налаштувати дітей на роботу у  класі з гарним  позитивним настроєм, збагачувати словниковий запас словами - привітаннями, розвивати зв’язне мовлення учнів, здатність емоційно сприймати враження від побаченого, пережитого, порівнювати, будувати твір, розвивати акторські здібності, вміння мислити, аналізувати, вміння працювати в групі, виховувати любов до друзів, доброту, любов і бережне відношення до природи, любов до весняних свят, виховувати почуття любові до природи, підвищувати екологічну і духовну культуру.

 

Методи і прийоми: бесіда з елементами розповіді,робота в групах, за ілюстраціями, метод «Сенкен», самостійна творча робота.

Обладнання: ілюстрації з пейзажем природи, фланеграф: берізка, гілки, листя, стовбур, хмарки, сонце; таблиця «Сенкен», лепбук «Весна», презентація до уроку,музичне оформлення.

Перебіг  уроку

І. Організаційна частина

ІІ. Ранкова зустріч

І. Вітання.

1. Організація класу.

Грає музика, яка повідомляє дітям, що вже час збиратися у коло. Діти і вчитель стають у коло.

2.. Привітання. Діти і вчитель стають у коло і передають жовту цеглинку ЛЕГО

Промінчик сонця землю зігріває,

Все починає від тепла рости.

І гарна квітка в полі зацвітає…

То ж будь чарівним промінцем і ти…

3. Привітання один з одним.

Бажаю успіху великого у всьому і всюди

ІІ Групове завдання.

1..Відгадування загадки

Зійшли сніги, шумить вода…

Земля вже квіти викида,

Буяє травка молода,

Все мертве оживає.

Діти коли це буває ?

(Діти. Весною.)

-Справді, весною. Це пора пробудження життя, оновлення природи.

2.Асоціативний  кущ « Весна»

3. Повідомлення теми «Ранкові зустрічі»   Сьогодні на ранковій зустрічі ми поговоримо про Весну, ближче ознайомимося з природою, її законами. Спробуємо зрозуміти, полюбити життя в злагоді з природою, з усім живим, що нас оточує, адже людина – це частина природи. Але перед тим, як розпочати нашу зустріч, я повинна перевірити, як добре ви знаєте цю пору року.

4. Гра “Буває, не буває”??????(LEGO)

- Ніч стає коротшою, а день довшим.

- Залягає у сплячку ведмідь.

- Все сильніше припікає сонечко, тане сніг.

- Ми збираємо гриби.

- Бубнявіють бруньки на деревах.

- Люди збирають урожай фруктів, овочів.

- З теплих країв прилітають птахи.

- На річках тане лід.

- З-під землі пробиваються перші весняні квіти підсніжники і проліски.

ІІІ. Щоденні новини.

         - Діти, який день тижня сьогодні?(відповіді дітей)

           -Який він за рахунком?

  •             - Який день був учора?  Буде  завтра?
  •             - Діти, яка вчора була дата, число і місяць?
  •             - Яке число сьогодні?
  •               Так, сьогодні   березня (викладаю  дату та рік ).
  •             - Яке число буде завтра?
  •             - Який місяць?
  •             -  Навесні сонце піднімається вище, і промені дають більше тепла та світла.
  •             - А кому потрібне сонце?
  •             Діти:  Всім: людям, тваринам, рослинам, комахам. Завдяки сонцю всі живі істоти на землі живуть і розвиваються.
  •             (Прикріплюю на фланеграф  малюнок сонечка)
  •              
  •             - Я дарую вам тепло,
  •             Щоб навколо все цвіло.
  •             Щоб гайочок зеленів
  •             І пташиний спів дзвенів.
  •             Щоб сріблилась річка
  •             І росла травичка.
  •             Розвивалися сади,
  •             Наливалися плоди.
  •             4.Колективна робота лепбук “Весна”
  •             5.Щоденник вражень
  •             « Що я очікую від весни»
  •             6.Висновки.
  •             Ось, діти, наша ранкова зустріч дійшла до завершення. Ви всі були молодці, гарно працювали, поводилися чемно. Дякую вам за роботу.

ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку

Діти, сьогодні ви ранком ішли до школи, які зміни ви помітили в природі?

- Який зараз місяць? (Березень)

- Як його в народі називають? («Сухий», «Капельник», «Протальник», «Зимобор», «Полютий», «Красовик», «Марець», «Березіль») (Слайд 1)

- Отже, скільки варіантів має наша мова?

- Як народна мудрість говорить про цей місяць, весну (ви вдома повинні були знайти прислів’я і приказки про це)? (Слайд 2)

(- В березні кожух і без ґудзиків теплий.

- Як вода капає зі стріх, то ще довго буде холодно.

- Березень березовим віником зиму вимітає, а весну запрошує.

- Тільки-но з’явились підсніжники – час висівати в хаті на розсаду овочі та квіти.

- Побачив шпака – знай: весна біля порога).

 

- Ще з сивої давнини наші пращури почали примічати різні прикмети, бо українці дуже спостережливі, романтичні, творчі натури. І де б ми не біли скрізь відчуваємо поклик рідної землі, мови.

- Народ говорить: «Слово до слова – зложиться мова». Тому ми сьогодні також будемо писати твір. (Слайд 3)

ІV. Формування навичок та вмінь

- Кожному народу дорога його мова. А нам найдорожча та найближча – українська мова.

- Діти, мені хотілося б знати вашу думку про мову. Яка ж вона? (Солов’їна, калинова, різнобарвна)

- А чому ви так думаєте? (Тому, що вона ввібрала в себе ніжність квітів, тихий шелест лісів, красу квітів)

- А що таке краса? (Блакитне небо, квіти та ін.)

- А великий педагог В. Сухомлинський ось як сказав, що таке краса: (Слайд 4)

 

  1. Краса – один із струмочків, що живить доброту і сердечність.
  2. Краса учить розпізнавати зло і боротися з ним.
  3. Краса – це яскраве світло, що осяває весь світ.

Каліграфічна хвилинка. (переписати і пояснити)

  •          А як оця краса, про яку ми говоримо, стосується нашого уроку?
  •          Готуючись до уроку ми малювали ілюстрації про природу, говорили про красу на уроках літератури, знаходили красиві ліричні рядки, які вам сподобались. Ми всі її любимо, але чи дійсно шануємо?

Пригадалась мені сумна історія про загублені берізку. (Зачитую вірш) (Слайд 5)

-Про що ці рядки? (Про скоєний злочин, про загублену красу, про жорстоке серце)

Бачу, всім прикро за кам’яне серце, черству душу, за знищену красу. Але наперекір всьому добро завжди перемагає зло. І наша берізка оживе, якщо ми з вами виконаємо запропоновані завдання.

То ж давайте впустимо красу в свої серця, бо саме з неї починається любов, велика людська доброта і великодушність.

Хто ж нас навчає бачити, розуміти, чути красу природи? (Художники, поети)

(Учні зачитують вірші про природу).

Завдання 1.

Подивіться на подані ілюстрації. Давайте дамо їм назви.(Слайд 6)

Завдання 2.

Складання сенкану до теми «Весна».

 

-А берізка яка наша? (Замріяна, тендітна, біла)

-Придумайте речення про берізку, які б змогли нас замилувати. (Слайд 7)

(Діти зачитують речення).

Завдання 3.

Закінчи речення

  1. Береза стала символом… (ніжності)
  2. З берези виготовляють…
  3. Береза – це прикраса… (парків, алей)
  4. Це перше дерево… (яке одягає зелень)
  5. Лікувальні властивості мають… (листя і бруньки, кора)

Цікаво (Слайд 8)

  1. Швидко всихає та береза, з якої беруть сік.
  2. В нас на Україні росте понад 200 видів беріз.

Я –творча особистість- Есе «Хвилинка»

-Уявіть собі розмову із природою наодинці (зі струмочком, річкою, квіткою, пташкою, деревом) і складіть речення.

Закінчити думку

-Я зірвав квітку – і вона…

-Я спіймав метелика – і він…

-І тоді я зрозумів…

На дошці висить пам’ятка «Бережи природу».(Слайд 9)

 

-А тепер прийшов час випробувати себе в ролі письменників.

Отже, починаємо роботу над твором «Краси можна торкнутися лише серцем».

-Пригадаймо, з яких частин складається текст?

-Які є типи мовлення?

-Який тип і стиль мовлення ми будемо використовувати у творі?

-Скільки буде абзаців у творі?

Орієнтовний план (складаємо разом)

  1. Весняний день (Весна прийшла).
  2. Зустріч з весняною берізкою.
  3. Мої враження від побаченого.

-Учні складають твір-мініатюру ( до 8 речень).

 « Дві зірки й побажання»

-Учні зачитують твори( вибірково, по бажанню).

-Який твір ми відзначимо?

 

-І ось наша берізка ожила. Тріпоче своїми листочками, ніжно хитає вітами, немов дякує за ваше добре, ніжне і чуйне серце. ( Слайд 10)

А ваші твори є подарунком берізці на згадку.

ІV. Підсумок уроку і домашнє завдання

Рефлексивне коло

-Що корисного і цікавого для вас було на уроці?

-А який висновок ви зробили з уроку?

-Якою повинна бути людина?

-Отже, після сьогоднішнього уроку:

  •          Я можу…
  •          Я хочу…
  •          Я буду…

-Діти,

Ми люди, а тому повинні:

Розумне й вічне в світ нести.

То ж маємо навчитись жити

Лиш за законами краси.

Домашнє завдання: закінчити роботу над твором.

 

 

 

м

docx
Додано
6 січня
Переглядів
16
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку