План-конспект
уроку з української мови,
проведеного в 3-Б класі
на тему: « Зв`язок прикметників з іменниками у реченнях.»
2019 рік
Тема: Зв`язок прикметників з іменниками у реченнях.
Мета: поглиблювати знання учнів про прикметник як частину мови, його значення у мовленні; формувати вміння вживати прикметники в усному і писемному мовленні; розвивати почуття мови, культуру мовлення; виховувати любов до рідного слова.
Обладнання: презентація до уроку, картки до роботи в групах, тлумачний та орфографічний словники.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Організація початку уроку. (Слайд 1)
Чути дзвоник голосистий,
Він дзвенить, немов намисто.
Намистинки розсипає
Й весело нас всіх скликає.
Подивилися на мене,
Усміхнулися усі:
Хто готовий до роботи?
Хто бадьорий?.. Молодці!
Вправа очікування. (Слайд 2)
(Що урок буде цікавим, пізнавальним, творчим, дізнаємося багато нового і т. д.)
Розминка «Долонька». (Слайд 3)
(Діти торкаються один одного долоньками, передаючи свою впевненість і готовність до уроку іншому.)
Я теж чекаю, що урок у нас буде змістовним, ви будете старанно і дружно працювати, а для цього потрібно:
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Зз за зм оз аз дз
Сьогодні до нас завітала чарівна гостя.
Це антонім слова літо,
Має білу теплу свиту,
Мороз любить вона сама,
Усі звуть її … зима. (Слайд 6)
А завітала вона до нас не сама, а принесла у клас багато сніжинок.
Я – зими дитинка,
Красуня-сніжинка.
Морозець – то мій татусь,
Дід Мороз – то мій дідусь.
Колисала мене Віхола,
А Зима на щічки дихала.
І тому така я гожа,
На матінку Зиму схожа.
Хто буде гарно відповідати на уроці, красиво писати, той одержить сніжинки, а в кінці уроку ми їх підрахуємо і я вам поставлю оцінки.
Запишіть слово зима у зошити.
(Правопис ненаголошених е, и в коренях слів. Змінити слово так, щоб ненаголошений став наголошеним: зими, зимонька)
(Зимонька, зимуючі, зимувати, взимку і т. д.)
Діти, скоро назовсім від нас піде зима, до весни залишилось трохи більше тижня. А яка була зима? Зараз за допомогою вірша ви мені скажете.
Зима тоді така …(чудова).
Міста чистенькі, білі села -
Зима і радісна, й …(весела).
Зима пухка і …(білосніжна).
Вона буває і серйозна:
Суха і вітряна, й …(морозна).
Зима по-своєму …(красива).
А вранці іній – то обнова!
Яка зима у нас …(казкова).
Тоді вона, звичайно, …(срібна).
То часом добра, то …(сварлива).
Яка ж зима? Яка вона?
Вона весела і …(сумна).
До якої частини мови відносяться слова, які ви вставляли?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Сьогодні на уроці ми продовжимо вивчати частину мови, яка:
Сніг робить (яким?) білим,
Зиму (якою?) чарівною,
Мороз (яким?) тріскучим,
Настрій (яким?) радісним.
Що це за частина мови?
Увага! Діти нашого класу приготували вам сюрприз. Вони вивчили вірш, який так і називається «Прикметник». Ваше завдання: уважно послухати і записати якомога більше прикметників, які ви почуєте.
Прикметник – це частина мови,
Без неї нам не обійтись.
То вслухайтесь у слово пречудове,
Йому, як другові, всміхнись.
Земля – ласкава, люба, рідна,
а сонце – щире, золоте,
а небо – лагідне, погідне,
життя – прекрасне, молоде.
А очі в мами – добрі, ніжні,
а голос – чистий і дзвінкий,
а руки – теплі і надійні,
а погляд – сонячний, ясний.
Квітки у полі – білі, сині,
червоні, жовті, голубі.
Хмарки у небі бистрокрилі,
весняні, літні, зимові.
Усі ознаки називає
прикметник як частина мови.
І жодної не обминають
слова ці, справді, пречудові.
IV. Сприймання і усвідомлення навчального матеріалу.
Сьогодні ми будемо поглиблювати знання про прикметник, дізнаємося з якою частиною мови він зв`язаний.
Відкрийте підручники на с.140, знайдіть вправу 336.
Нам треба «розморозити» слова. Яке слово «заморожене» в першому реченні? Як його «розморозити»? (поставити питання від слова, до якого він відноситься) Яке це слово? Яка частина мови? Який висновок зробимо? З якою частиною мови зв`язаний прикметник?
В художніх творах прикметники дуже часто вживаються в переносному значенні. Оскільки срібло близько до білого кольору, має блиск, то у вірші ця ознака переноситься на подібні кольори. (слайд 11)
Казка про прикметник.
Жив-був на світі прикметник. У нього було багато друзів іменників. Вони супроводжували прикметник скрізь, підтримували його, без них не знав бідненький, якого він роду та яке число має.
Але одного разу прикметники вирішив, що йому не потрібні друзі іменники, і пішов шукати собі нових друзів.По дорозі він зустрів дієслово і вирішив подружитися з ним. Але з цього нічого не вийшло, бо дієслово не захотіло прийняти цієї дружби.
Потім прикметник вирішив заприятилювати з числівником. Та й ця дружба закінчилася невдачею.
Засмучений прикметник вирішив вибачитися перед іменниками.Ті його пробачили. І з того часу прикметник та іменник – друзі не розлий вода.
Сподіваюся ця казка навчить багатьох справжній дружбі. Надійних та вірних друзів вам!
Так з якою частиною мови зв`язаний прикметник?
V. Узагальнення і систематизація отриманих знань.
1. Робота в групах. (Слайд 14)
Підібрати прикметники до іменників.
І група: мова.
ІІ група: яблуко.
ІІІ група: мама.
2.Робота в парах.
Хвилинка спілкування. (Слайд 15)
Продовжити діалог за вправою 338.
3. Робота із словниковим словом.
«Довідкове бюро». (Слайд 16)
Комп’ютер – слово іншомовного походження. Від англійського computer. Спочатку цим словом називали людину, що виконувала обчислювальні дії. Потім так стали називати обчислювальні машини. Слово це з’явилося у Оксфордському словнику англійської мови аж в 1896 році. Сучасні комп’ютери виконують не тільки обчислення, а й багато іншого.
(Учні знаходять це слово в словниках)
Запишіть це слово в зошити.
Скільки букв і скільки звуків в цьому слові?
Підберіть прикметники до слова комп’ютер.
4.Гра «Втрачена інформація» (Слайд 17)
Наш комп’ютер втратив інформацію:
Молодці! (Слайд 18)
Ви гарно працювали і довели, що в дружбі і єдності ми можемо подолати будь-які труднощі.
VI. Підсумок уроку.
На столі картки зі словами прикметниками. Виберіть ті, які найбільше підходять, щоб охарактеризувати наш урок. Подумайте, справдились наші очікування?
(Пізнавальний, цікавий, незвичайний, мудрий, малий, смішний, червоний, чудовий, веселий, успішний.)