Урок розвитку зв’язного мовлення. Розповідь за малюнком

Про матеріал

Урок розвитку зв'язного мовлення стане гарним помічником для вчителя, який узагальнить, систематизує знання учнів про текст, розвиватиме вміння систематизувати, добирати потрібні засоби для поширення речень, вчити дітей уважно слухати і відповідати на поставлені питання, збагачувати словниковий запас, розвивати активне мовлення, культуру спілкування; виховувати любов до рідної природи, до пташок, бажання їм допомагати.


Перегляд файлу

Тема. Урок розвитку зв’язного мовлення. Розповідь за малюнком

Мета: узагальнити, систематизувати знання учнів про текст, розвивати уміння систематизувати зібраний матеріал, добирати потрібні засоби для поширення речень, вчити дітей уважно слухати і відповідати на питання; збагачувати словниковий запас, розвивати зв’язки мовлення; виховувати любов до рідної природи, до пташок, бажання їм допомагати.

Обладнання: запис співу пташок, запис П.І.Чайковського "Листопад", ілюстрації із зображенням пташок ( зимуючих: горобця, синиці, дятла, сороки, галки; зимуючих гостей: омелюха, снігура, шишкаря; інших птахів), маски пташок.

Хід уроку

  1. Організаційний момент

Знову день почався, діти,

Всі зібрались на урок

Тож пора нам поспішати

Кличе в подорож дзвінок

ІІ. Актуалізація опорних знань

     Їх тіло вкрите пір’ям

І більшість з них літають

То хто ж оці тварини

І як їх називають?  (пташки)

Загадка

Без рук, без ніг будують хатку кожен рік.

  • А чи можемо ми зараз почути спів? Чому? Чи всі пташки відлітають у теплі краї? Які залишаються?

ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

- На уроці поговоримо, що ми знаємо про текст, творчо попрацюємо над текстами, щоб вони були досконалими, не будемо використовувати слова, які повторюються, замінимо їх синонімами із наступними переконструюванням тексту. Такі вправи допоможуть виробити звичку бути пильними і вимогливими до власного мовлення.

А допоможуть нам пташки

    4. Робота з мовним матеріалом

  1. Завдання горобчика
  • Давайте познайомимось з нашими завданнями та їх гостями.
  • А ось подивіться хто це? (Горобчик)
  • Завдання від горобчика – утворити текст. Прочитайте запис і скажіть чи можемо його назвати текстом? Чому? Що таке текст? Давайте утворимо текст!

Мале горобенятко випало з гнізда. Горобенятко жалібно пищало. Максимко знайшов горобенятко. Максимко посадив горобенятко у гніздо.

  • Прочитайте що ми утворили. Що вам в ньому не сподобалось? Які слова повторюються?
  • А як ще можна назвати горобенятко? (Воно, пташеня, бідолаха)
  • Як інакше назвати Максимко? (Хлопчик)
  • Замініть слова замінниками. Прочитайте текст ще раз! Подобається він вам тепер?
  • Що не вистачає? Давайте підберемо заголовок.
  1. Завдання синички
  • А зараз, діти, ми з вами побуваємо в гостях у синички! Погляньте на неї уважно! Яка вона? Щоб описати синичку треба підібрати багато гарних слів, бо мово українська – це, дітки, скарб.  (Маленька, невеличка, вертлява, співуча, ввічлива, жовтогрудочка, метушлива, грудки жовтенькі з білою смужечкою, крильця і голівка – синенькі, хвостик зелененький)
  • В яких текстах ми використовуємо такі слова? А які ще типи текстів ви знаєте?
  • А синичка пропонує нам попрацювати в парах. Прочитати текст і вставити пропущені слова, які є засобами зв’язку.
  • Ось перед нами текст «Синичка». Повне тільки перше речення. А далі нам потрібно вставити засоби зв’язку. В дужках давайте прочитаємо. Які слова відносяться до дітей? Які до хлопчика?
  • А ви знали, що синичка за день з’їдає стільки комах, скільки важить сама. Підраховано, що пара синиць оберігає цілий сад.
  1. Завдання дятла.
  • Діти, а хто наступний наш гість ви дізнаєтесь відгадавши загадку.

Хто комах з кори виймає,

Про здоров’я лісу дбає? (Дятел)

  • А що цікавого ви знаєте про цього птаха?
  •  А цей птах приніс нам творче завдання. Зараз ми з вами будемо складати розповідь за малюнком та кінцівкою «Як ми допомагаємо пташкам взимку»
  • Подивіться на малюнок.
  • Яка пора року зображена на малюнку?
  • Кого бачимо на малюнку?
  • Куди прилетіли пташки?
  • Хто зробив годівницю?
  • Яких гостинців приготували діти пташкам?
  • Хто з вас бачив цих птахів під своїм вікном?
  • А як ви допомагаєте птахам взимку? Не можна годувати птахів смаженим насінням.
  • Прочитайте кінцівку.

План

  1. Прийшла зима
  2. Важке життя пташок взимку
  3. Діти вирішили зробили годівницю
  4. Гостинці пернатім друзям
  5. Вдячність

Словникова робота

Зима – люта, морозна, сніжна, прийшла, завітала, насунула.

Сніг – білий, пухнастий, кучугури, завірюха – гуде  і свище, завіває, мете.

Пташки – сумні, голодні, шукають їжу, ягідок, переселяються ближче до людських осель.

  • Діти, щоб розповідь була гарною, змістовною нам допоможуть опорні слова. Давайте їх прочитаємо.
  • Чого ще не вистачає для складання розповіді? А я вам пропоную ось такий план. Чи згодні ви з ним? Давайте складемо правильний план!
  • Ось, за допомогою цих слів давайте спробуємо скласти декілька речень до кожного пункту плану. А хто бажає скласти твір самостійно?
  • Ось послухайте який гарний текст я знайшла однієї учениці.

Прийшла морозна зима. Білий пухнастий сніг вкрив землю.

Ближче до людей переселяються пташки. Вони – сумні та голодні, шукають їжу, перелітають з дерева на дерево.

Дітям шкода пернатих. Хлопчики та дівчатка змайстрували для них годівницю. Поклали туди зерна, крихти хліба, шматочки сала.

Пташки прилітали і радо дзьобали зерно.

  • Напишіть назву до оповідання.
  • Який текст ми складаємо?
  • Давайте пригадаємо алгоритм до написання тексту. Пишете чисто, охайно і каліграфічно. Тепер складіть і запишіть свій текст. Бажаю вам успіху!
  1. Завдання сороки.
  • Діти. А яку пташку у лісі називають плетухою, скрекотухою? (Сорока)
  • Чи чули ви, що сорока дуже дбайлива господиня? Вимостить гніздо, а тоді усередині ще й глиною обмаже. Чисто у ньому і затишно.
  • А сорока принесла нам роботу в групах.

ІV Підсумок уроку

  • Так давайте поміркуємо, чого ви навчилися на уроці?

 

doc
Додано
9 квітня 2018
Переглядів
3718
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку