Урок "Звуки і букви. Алфавіт."

Про матеріал

Урок української мови для учнів 2 класу з тяжкими порушеннями мовлення з використанням інтерактивних технологій.

Мета: дати учням уявлення про роль звуків у розпізнаванні лексичного значення слів; розвивати вміння розрізняти звуки та букви; поглиблювати знання учнів про звуковий склад слова; виховувати культуру мовлення.

Обладнання: підручник (Вашуленко М.С. Українська мова: підруч. для 2 кл. – К.: Освіта, 2012. – 160 с. : іл.); індивідуально – роздатковий матеріал (картки для індивідуальної, парної та групової роботи); записи на дошці (девіз уроку та каліграфічне завдання).

Перегляд файлу

Урок української мови у 2 класі

Тема. Звуки і букви. Алфавіт.

Мета: дати учням уявлення про роль звуків у розпізнаванні лексичного значення слів; розвивати вміння розрізняти звуки та букви; поглиблювати знання учнів про звуковий склад слова; виховувати культуру мовлення.

Обладнання: підручник (Вашуленко М.С. Українська мова: підруч. для 2 кл. – К.: Освіта, 2012. – 160 с. : іл.); індивідуально – роздатковий матеріал (картки для індивідуальної, парної та групової роботи); записи на дошці (девіз уроку та каліграфічне завдання).

Використана література: Гребенькова Л.О. Зимові вправи для першокласників: Робочий зошит для учнів 1 класу. – Х.: Видавництво «Ранок», 2009. – 64 с.: іл.

 

Зміст уроку

І. Організація класу. Привітання

Читання девізу уроку (рухаючись за стрілкою, учні читають речення): «Щоб успіх мати, треба добре працювати».

   Щоб                               треба                   працювати.

   мати,                        успіх                         добре

ІІ. Актуалізація знань

  1. Хвилинка каліграфії:          а о у и і е я ю є ї

                                                аз буки альфа віта а бе

  • Що ви можете сказати про записані букви?

  (Це букви, які позначають голосні звуки української мови.)

  • Скільки голосних звуків в українській мові?   (6)
  • Скількома буквами вони позначаються на письмі?   (10)
  • Які ще знаємо звуки?   (Приголосні тверді та мякі.)
  1. Фронтальне обговорення проблемного питання:
  • Прочитайте склади. Які слова вони вам нагадують?   (Азбука, алфавіт, абетка.)
  • Що означають ці слова? 

 (Сукупність букв, прийнятих у писемності будь-якої мови і розміщених у певному порядку.)

  • Підкажіть, будь ласка, це спільнокореневі слова чи слова, близькі за значенням?
  • Яке з цих слів ми вивчали як словникове слово?   (алфавіт)
  • Складіть з цим словом речення. Запишіть його.   (Напр.: Ми вивчили алфавіт.)

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

  1. Вправа «Дешифрувальник»:

(у кожного з учнів стрічка з завданням)

  • Визначте ключові слова теми уроку. Для цього викресліть назви цифр і прочитайте отримані слова:

«ОДИНЗВУКИДВАІТРИБУКВИЧОТИРИАЛФАВІТПЯТЬ».

  1. Оголошення теми та очікуваних навчальних результатів:
  • Так! З сьогоднішнього уроку ми розпочинаємо вивчення нової теми і будемо поповнювати наші знання про алфавіт, звуки та букви рідної мови. А допомагатимуть вам казкові герої!

 

ІV. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу

  1. Пошукова діяльність:
  • Зустрічайте гостей нашого уроку!

(на партах – картки з завданням: «КолоСок, КотигороБко, Царівна – Баба, Івасик-Лелесик, Курочка РИба».)

  • Які помилки допустили казкові герої у написанні своїх імен?
  • Запишіть їх імена правильно. Що ще треба пригадати для того, щоб записати без помилок імена героїв?

 

  1. Спостереження за мовним матеріалом:

(слова написані на дошці)

СОМ  ГІРКА  КАЗКА
САМ НІРКА КАШКА
СУМ СІРКА КАСКА
СІМ                                               ЗІРКА                                          КАЧКА

  • Якими звуками відрізняються слова кожного стовпчика?
  • Чи змінюється значення слів зі зміною звуків?
  • Який висновок можна зробити?

(Кожний звук у слові має своє важливе значення; тому слова треба вимовляти чітко.)

 

  1. Творча вправа (робота з підручником –  ст.6, впр.8):
  • Прочитайте слова. Додайте один звук на початку або в кінці слова так, щоб утворилося слово з іншим значенням.
  • Запишіть слова парами; підкресліть букву, яка змінює слово. Наприклад:

КЛИН - МЛИН
КАЛИНА – МАЛИНА

(виконання завдання в зошитах)

  • Зробимо висновок: чим розрізняються слова у записаних парах? (Буквами.)
  • А під час вимови? (Звуками.)
  • Чи однакові за значенням слова в парах? (Ні.)

 

  1. Диференціація слів за кількістю букв та звуків (робота в парах):
  • Записати слова в три стовпчика: 1 – більше букв, ніж звуків; 2 – більше звуків, ніж букв; 3 – однакова кількість букв та звуків: місяць, Марійка, дощ, люди, сіль, м’яч, Василько, буряк, Євген.

 

І                                     ІІ                                           ІІІ

місяць дощ люди

сіль м’яч буряк

Василько Євген Марійка

  • Поясніть, чому букв більше, ніж звуків?
  • Які букви позначають 2 звуки?

 

V. Рефлексія

  1. Робота в групах. Вправа «Коли букви жартують»:
  • Знайдіть помилки у словах вірша і у кружечках запишіть правильні букви. (Гребенькова Л.О. Зимові вправи для першокласників. – ст.56)
  • Перевірка виконання роботи.
  1. Самостійна робота:
  • Чи правильно я списала речення з вірша? Яку помилку допустила?

(на дошці – запис)

ЛИСИЧКАЗНАЄНАЗУБОКСМАЧНЕНЬКУКАЗКУ «КОЛОБОК»

  • Спишіть, виправивши мої помилки.
  1. Підсумок уроку:
  • Відгадайте, які слова приховує загадка!
  • Її з буквою Р ти знайдеш навесні,

Покриває вона наші ріки навкруг.

Ну а з буквою Н і тобі, і мені

Буде завжди в житті і учитель, і друг.

  • Якщо є С у цьому слові –

Виходить дерево фруктове.

Як тільки З замінить букву С,

Тоді на землю піде дощ з небес.   (слива – злива)

  • Правильно! Це крига та книга.
  • Якими звуками різняться ці слова?
  • Чи змінюється значення слів при зміні букв?
  • Який же висновок можемо зробити після сьогоднішнього уроку?   (Мовлення повинно бути правильним та зрозумілим.)
  1. Оцінювання учнів. Д/з: вправа 83, повторити алфавіт.

 

 

 

Індивідуально – роздатковий матеріал

 

ОДИНЗВУКИДВАІТРИБУКВИЧОТИРИАЛФАВІТП’ЯТЬ

 

Місяць, Марійка, дощ, люди, сіль, м’яч, Василько, буряк, Євген.

( 1 стовпчик – більше букв, ніж звуків;

2 стовпчик – більше звуків, ніж букв;

3 стовпчик – однакова кількість букв та звуків.)

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Мілус Ірина Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
9 квітня 2018
Переглядів
8029
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку