Урок розвитку зв'язного мовлення побудовано на основі використання уснної народної творчості (загадок, казок), власних спостережень учнів за змінами у природі.
СВІТ НАВКОЛО ТЕБЕ. У ГОСТІ ДО ВЕСНИ.
Мета. Ознайомити учнів із народними прикметами та народним календарем весняного періоду, закріплювати знання про усну народну творчість. Вчити правильно будувати речення, складати розповіді за власними спостереженнями і за картинками. Розвивати здібності самостійного творчого мислення та правильного висловлювання своїх думок. Прищеплювати любов до природи, бережне ставлення до неї.
Обладнання. Ілюстрації до загадок, малюнки першоцвітів, слова для складання речень, розповіді про весну.
Хід заняття
І. Активізація опорних знань.
- Діти, відгадайте загадку про одну з пір року. Все навколо зеленіє, річка ллється і шумить. Тихо, тихо вітер віє і з травою гомонить. Як тут всидіти у хаті, коли все живе цвіте, скрізь дзвенять пташки крилаті, сяє сонце золоте.
- Про яку пору року йде мова у цьому вірші? Як ви здогадались? Які підказки почули у загадці? - Дійсно, ще недавно важко було сонечку пробитися промінням крізь важкі хмари. Та раптом все навколо почало змінювати свої кольори. Це виглянуло привітне довгоочікуване сонечко, і прийшла весна. Отже, діти, сьогодні ми говоритимемо про весну, сонечко та народну творчість про весняний період, «намалюємо» весняну картину. Тож, слухайте, запам’ятовуйте, міркуйте. Наша подорож починається. Займайте місця у веселому автобусику, поїхали.
ІІ. Основна частина.
1. Перша зупинка: «Загадки про весну»
- Хто знає,що таке усна народна творчість? – Так, це загадки, прислів’я, приказки, казки, народні прикмети та свята. Тож почнемо із загадок.
- Яке воно весняне сонечко? (золоте, яскраве, тепле, ласкаве, лагідне, чарівне)
2.Ясне сонечко пригріло, розігнало довгі сни, в рівчаках заклекотіло – вже діждалися …(весни).
- Що можна сказати про веселку? (Весела, різнокольорова)
5. Я перша зацвітаю синім цвітом серед гаю. Відгадайте, що за квітка, бо мене не буде влітку. (Пролісок) ( Сміливий, блакитноокий, ніжний) - Про які прикмети весни почули? Ось і сама вона завітала до нас у клас . Вона надіслала нам листа.
2. Друга зупинка: «Лист від Весни»
Я – Весна, пресвітла, тепла, ясна, гарна. Я квіти плекаю, зелену травичку дощиком поливаю, сніг розтопляю, тепле сонце шлю у кожне віконце.
А ще в мене три сини. Вони допомагають у роботі по своїй добрій охоті.
На весняних крилах прилітають на допомогу сини: Березень, Квітень, Травень. Починають будити від сну дерева. Першими розбудили пухнастих котиків - воркотиків. Підійшли до вербички і за коси почали її смикати. Звільнили землю – матінку від снігів, напоїли її своїми водами. Відігріватися стала земля, набиратися сил. Зазеленіла травичка, з’явилися первоцвіти. Пташок покликали з далеких країв, дали їм роботу. Повеселішали лісові мешканці.
Березень у народі називають «соковик», «прощальник», «весновій»,
О. С. Пушкін назвав березень «ранок року».
Квітень називають «цвітень», «красавік», «пустун». Це місяць гомінкої води.
Травень – розмай весни. Народ його називає «провітень», «листопук», «росяник»
Первоцвіти пристосувалися до цвітіння ранньою весною, бо мають достатній запас поживних речовин, не бояться холоду. Вони не довго радують наше око. Час цвітіння в них короткий. Тож не треба його скорочувати – не треба рвати квіти. Хай хоч ненадовго поселять у наші серця радість.
Шоста зупинка: творча робота. Відтворення деформованого тексту.
– Подивіться на ілюстрацію. Складіть речення з окремих слів. Пригріло, сонечко, весняне. Звільнило , від, землю, снігу. Ожила, травичка, зелена.
Потяглися, до, первоцвіти, сонечка.
ІІІ. Підсумок заняття.
ЛІТЕРАТУРА.
ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І-ІІІ СТУПЕНІВ № 9
ПОКРОВСЬКОЇ МІСЬКОЇ РАДИ
Розробила
вчитель початкових класів
Паснова К. В.
2018 р.