Урок розвитку зв’язного мовлення Твір-роздум на задану тему «Лелеки-вісники щастя»

Про матеріал

Розвиток мовлення учнів - це вся робота, що проводиться словесником спеціально та у зв'язку із вивченням шкільного курсу для того, щоб учні оволоділи мовними нормами, а також уміли висловлювати свої думки в усній і письмовій формі. Пропоновані матеріали допоможуть учителеві під час проведення уроків РЗМ.

Перегляд файлу

Учитель української мови та літератури

НВК №2 м. Немирова

Маринич Ірина Анатоліївна

Урок розвитку зв’язного мовлення

Твір-роздум на задану тему

«Лелеки-вісники щастя»

Мета уроку: Формувати вміння учнів складати твори-роздуми на задану тему, будувати зв'язне висловлювання, удосконалювати писемне мовлення, тренувати пам'ять, розвивати мислення, виховувати любов до птахів, бережне ставлення до них. Поповнювати  знання дітей відомостями з літератури, фольклору.

Хід уроку

 

1. Організація класу. Вступне слово вчителя.

Описание: http://biomon.org/upl/mini/leleka/leleka_galereja008.jpgЗа вікнами зима. Скрізь лежить сніг, надворі холодно, дерева сплять непорушно. Мороз щипає за щічки. А нам так хочеться тепла, хочеться весни, коли все розцвітає, прилітають птахи і радують нас своїм чарівним співом. Птахи - наші вірні друзі. Ми їх любимо і не уявляємо без них свого життя.

А чи думали ви коли-небудь, чому це так? Може тому, що птахи - носії краси, а людина у всі віки прагнула краси. А може, тому, що, подібно птахам, нам часто хочеться злетіти ввись і відчути радість польоту? Відповідей на ці питання немає. Але саме птахів людина здавна наділяла кращими якостями. Голуб уособлює вірність, ласку, любов. Лебідь - гордість, чистоту кохання. Журавель - безсмертя, матір -Україну.

То про якого ж із птахів, на вашу думку,  йтиме мова сьогодні на уроці ?

  1.                Мотивація навчальної діяльності.

Сьогодні на уроці ми будемо говорити про лелеку і про журавля. За зовнішнім виглядом це дуже схожі птахи. Ми вчитимемося писати про них невелике висловлювання у формі твору-роздуму.

(На дошці записані теми творів, які протягом усієї підготовчої роботи знаходяться в полі зору учнів).

  1.                Бесіда з дітьми.

Учитель. Білий лелека - один з найулюбленіших птахів українців. Він уособлює мир, щастя, достаток, добро, сімейне благополуччя. У письмових джерелах про лелеку вперше згадано 1628 року. У народі лелек називають по- різному. Які назви вам відомі ?

Учні. Бусол, бузько, дзьобун, чорногуз, гайстер, боцюн, веселик, білий птах з чорною ознакою.

Учитель. - А на Поділлі які назви найчастіше зустрічаються ? Хто з вас підмітив? (Бусол, чорногуз.) – Який вигляд мають ці птахи?

Учитель. - Які образні вислови можна підібрати, щоб описати лелек ?

(Словникова робота.) (Діти називають і записують.)

 

Описание: Лелеки на гнізді

Учитель.

– Можливо, комусь довелось спостерігати чи хтось дізнався від старших, коли  прилітають з теплих країв лелеки ? ( Кінець березня - початок квітня.)

Першим прилітає                          і вибирає місце гніздування самець. Він охороняє його, доки не прилетить господиня. На одному і тому ж місці пара чорногузів може жити по кілька років підряд. Люди навіть спеціально будують гнізда на своїх будинках, щоб птахи весною там оселялись.

Учні. Бабуся розповідала мені, що люди здавна дуже шанобливо ставилися до лелек - своїх близьких сусідів. До них навіть звертались як до людей, по іменах. У бусликів запитували: "Антоне, коли тепло буде ?" Або казали: "Іване, принеси нам літо". Часом і жартували: "Семене, дай закурити".

Учитель. Жоден представник нашої багатющої фауни не наділений таким багатством символів, як лелека. Існує багато прикмет, пов'язаних з ним. Є легенди, повір "я, літературні і фольклорні твори, в яких згадуються ці чудові птахи.

( Діти готувалися  до уроку, підбирали матеріал.)

- Послухаємо,  який матеріал про лелек ви підібрали.

4. Розповіді дітей.

( Звучить легенда про бога Перуна, який дав людині мішок з гаддям, але наказав не розв'язувати його. Та людина по послухала, і Перун перетворив її у лелеку; легенда про герб міста Кишинева; легенда, яка розповідає, чому в лелеки червоні ноги; легенди, в яких йдеться про взаємодопомогу між лелеками, а також про лелечі суди.)

Учні. Багато відомо і про суворість цих птахів. Лелеки безжально виштовхують із гнізда слабокрилих малят, не годують їх, поки ті не навчаться літати, відчуваючи посушливе літо, вони викидають із гнізда слабких пташенят, бо знають, що не прогодують увесь виводок.

Учитель. Лелеку наділили багатьма людськими рисами - добротою, милосердям. Бусли відомі як дуже турботливі батьки. Але разом з тим вони залишаються бути птахами і живуть у природі з такими, як самі. Тому змушені самі дбати про себе. Якщо пташеня кволе, воно не в змозі буде себе захистити, прогодувати і народити пізніше здорове потомство. Адже в природі ніхто нікого не лікує. І повинні вижити здорові, сильні. Це боротьба за існування і вона необхідна в тваринному світі. На жаль, і серед людей трапляються такі, які не хочуть піклуватись про своїх дітей. І часто не тільки через матеріальні нестатки. Кількість дитячих будинків зростає. Але так не повинно бути в людському суспільстві. Люди не повинні жити за законами тваринного світу. Людина - то істота, яка наділена добротою, чуйністю, милосердям. Вона повинна турбуватись про тих, хто її оточує, бути гуманною по відношенню до іншої людини. Є сім'ї, які беруть на виховання чужих дітей і виховують їх як рідних, дають їм усе необхідне для майбутнього життя. Діти - це майбутнє країни. І від того, якими вони виростуть, залежить майбутнє України.

Я переконала вас у тому, що лелеки - не жорстокі птахи?

5. Бесіда з учнями.

Учитель. З давніх давен люди з лелеками були близькими сусідами. Вони з повагою ставились до цих птахів. У давнину казали: "Якщо на хаті звив гніздо лелека, то в родині буде лад".

  •                   Можливо, комусь із вас доводилось спостерігати за поведінкою цих птахів. Може, хтось чув від бабусь чи дідусів якісь прикмети, пов'язані з лелеками ?

Учень 1. Спостерігаючи за поведінкою лелек, люди передбачали, якою буде погода. Якщо лелеки запізнювались із вильотом у вирій, то зима буде без лютих морозів і віхол, легкою для зимівлі худоби. І навпаки, якщо лелеки відлітали поспіхом - чекай лютої зими.

Учень 2. Кажуть, якщо комусь пощастить побачити весняного лелеку першим у селі і тричі присісти, то протягом року ця людина не хворітиме.

Учитель. - А які прикмети ви знаєте ?

Учні.

Прилетіли бусли - початок весни. Прилетіли лелеки - весну принесли здалека. Журавель прилетів - скоро лід зійде. Журавлі прилетіли - полудень принесли. "Журавлі летять високо - зима ще далеко. Зруйнуєш буслове гніздо - накличеш лихо. З'явились буслині лапки - не забирай з грядки сапи.

Учень 3. А ще кажуть, що дітей до хати лелеки приносять. Це оспівано і в піснях. Ось наприклад:

Запрягай, ратай, воли сиві, половії,

Виїжджай орати в поле ниви веснянії

Оре з рання до вечора, вже й кончає ниву,

йому бузько на борозну дитиночку кинув.

  •                   Описание: Жінка оглядає свій город. Заклопотана, вона не звертає уваги на лелеку, який походжає неподалік. Тому теж мало до неї діла: його увагу заполонили не  буряки, він визирає поміж ними свою здобич. Так вони без шкоди один для одного "поділили" город на двох.Ой, Антоне, славний бузьку,

Де ж ти взяв дитину ?

Ой чого ж бо ти для мене

на борозну кинув ?...

Учитель.  - А у яких фольклорних творах побутує образ лелеки ?

Учні. Цей образ присутній у веснянках. Наприклад, всім відома веснянка про приліт лелек.

Із краю - вираю бузьки вилітають,

До нашої хати дороги питають.

Гей, летіть ви, бузьки, попід небом синім,

Аж там, де кружляють плуги на царині.

 "А ми прилетіли звисока дивитись.

 Ой чи ви нас ждали, ой чи ви смутились ?.."

Учитель. - А які літературні твори, ігри пов'язані з лелеками та журавлями вам відомі ?

Учні.

  •                   Казка "Лисичка та журавель"
  •                   Дитяча пісенька "Занадився журавель до бабиних конопель"
  •                   Є.Гуцало "Перебите крило", "Лелеченя"
  •                   Б.Лепкий "Журавлі"
  •                   Г.Пелішенко "Клекочуть лелеки"
  •                   Д.Павличко "Лелеченьки", "Журавка"

6. Прослуховування пісні «Лелеченьки» (Слова Д.Павличка, музика О.Білаша.)

7. Розповідь учителя.

Памятник "Журавли", г. Чирчик. Память о погибших в Великой Отечественной Войне.Журавель є символом безсмертя. Журливий журавель... Із цим птахом ми згадуємо всіх тих, хто скривавленим птахом упав на полях боїв. Хвилюючий пам'ятник збудовано у місті Чирчик Ташкентської області. Над плитою з червоного граніту здійнялися в небо стели, біля яких кружляє журавлина зграя - десять сталевих птахів. Ще один журавель лежить унизу на кам'яній плиті. Смертельно поранений птах назавжди відстав від своїх товаришів і з тугою дивиться їм услід. Ніколи вже не злетіти йому, як і не піднятись тим, хто впав на полях боїв у роки війни. Вони загинули, щоб зберегти життя на Землі.

У Расула Гамзатова є вірш "Журавлі". Ян Френкель написав до нього музику. І ця всесвітньовідома пісня вперше злетіла з уст смертельно хворого Марка Бернеса, який, зібравши сили, поїхав на студію і записав свою лебедину пісню .

(Звучить пісня "Журавлі".)

(Учитель демонструє фотографії з фотоальбому "Журавлі") Журавель є також символом України, особливо для тих, хто через різні обставини змушений був жити поза межами рідної батьківщини. Багато хвилюючих рядків присвятили цій темі і поети української діаспори. Зараз ми проведемо літературну п'ятихвилинку, де прозвучать вірші, в яких оспівано цих прекрасних птахів.

http://t1.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTNaC6FkjlvtDLgz-_jwzeEbTwvF57DX2r6i51_Df076gASEp1H8. Літературна п'ятихвилинка. Звучать "Журавлі" Б.Лепкого, " На гнізда повернулися лелеки" Дм. Луценка,"Журавка" Дм. Павличка, "Журавлі повернулись додому" М. Родіонової, "Клекочуть лелеки" Г. Пелішенка

9. Підсумок.

Учитель. - Чи помітили ви, коли відлітають лелеки? З невимовним смутком залишають птахи рідні краї, відлітаючи у вирій. Старі люди кажуть, що рідко коли доводилось бачити їх прощальні ключі. То велика загадка: лелеки відлітають увечері, уночі. Взагалі увесь їх суходолий маршрут припадає на сутінки, а вдень птахи перепочивають. Ще наші предки це помітили. Виникає питання: чому це так? Виявляється,  що вимушені птахи так робити через солов'їв. Здавалося, чим соловей може завадити лелеці? Ці маленькі сірі пташечки користуються "безплатним проїздом" на них. Вони самі не в змозі долати нелегку дорогу  і знайшли для себе вихід - усідаються на лелек і у такий спосіб полегшують собі маршрут. Але хоча лелеки летять у сутінках, це не завжди допомагає позбавитись зайвого вантажу - солов‘ї  все-таки ухитряються примоститися.

Так воно чи, може, це тільки легенда - судити важко. Але незаперечним є те, що біля лелек завжди можна побачити табунці солов'їв.

Учитель. - А хто знає, де зимують лелеки, журавлі ?

Учні. Зимують наші чорногузи в Південній Африці. Їх маршрут пролягає  через Босфор, Малу Азію і зупиняються вони аж в долині Нілу. Прилітають туди у середині грудня, а через місяць знов збираються додому. За цей час лелеки долають відстань 20 -25 тисяч кілометрів. Цікава така деталь: у вирій лелеки летять із швидкістю 150 кілометрів за годину, а повертаються додому вдвічі швидше.

Учитель. На закінчення нашої розмови я хотіла б порекомендувати вам прочитати книгу В.Скуратівського "Берегиня". Там є багато цікавого матеріалу, присвяченого лелекам і журавлям. Хочу зачитати рядки саме з цієї книги:

" Цієї весни птахи знову повернулися на клуню, їх радісно привітали односельці. Лелечина вірність - у буквальному і переносному значенні - стала своєрідним символом любові до рідної землі, на якій вони виросли і яка стала їхнім рідним домом. І хотілося б, щоб символ цей назавше лишився між людиною і її добрим сусідом, щоб кожної весни приносили на своїх крилах ці незрадливі вісники голубизну неба і безмежні далі краєвидів, щоб вічно жила поетична легенда, згідно з якою кожній оселі лелека дарує немовлятко..." ( Діти говорять про те, що потрібно берегти птахів, підгодовувати їх, особливо взимку. Учитель нагадує, що потрібно почепити годівнички).

  1.          Словникова робота.

( Учитель звертає увагу дітей на пам'ятку "Як працювати над роздумом" та довідку, які допоможуть їм при написанні роботи. Вони знаходяться на партах учнів.)

  1.          Письмова робота учнів.

Теми творів:

На гнізда повернулися лелеки

Лелеки - вісники щастя

Журавлине тривожне "курли"

Журавлі летять у безсмертя...

( Учитель зачитує уривки з учнівських творів, які допоможуть дітям краще уявити, як розкривати ту чи іншу тему.)

12. Підсумок уроку.

Деякі учні зачитують свої твори. Збір зошитів.

 

docx
Додано
4 квітня 2018
Переглядів
7065
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку