Тестові завдання "Службові частини мови"

Про матеріал

Матеріал можна застосовувати на уроках української мови для узагальнення теми,контролю знань.Всі завдання з теми "Службові частини мови" розподілені на тести та тренувальні вправи

Перегляд файлу

Види контролю

І

I. У якому рядку визначення прийменника правильне?
А) Прийменник — незмінна службова частина мови, що виражає залежність іменника та займенника від інших слів.
Б) Прийменник — незмінна повнозначна частина мови, що вживається для зв'язку однорідних членів речення.
В) Прийменник — незмінна службова частина мови, що вживається для зв'язку частин складного речення.
Г) Прийменник — незмінна службова частина мови, що виражає залежність іменника, числівника, займенника від інших слів у словосполученні та реченні.

2. У якому рядку всі прийменники пишуться разом?
А) Незалежно/від, на/перед, з/під, за/ради, з/за.
Б) По/між, згідно/з, під/час, в/продовж, з/поміж.
В) В/наслідок, до/вкола, в/здовж, на/вколо, що/до.
Г) На/впроти, у/зв'язку/з, поруч/з, з/метою, з/посеред.
Д) За/для, відповідно/до, незалежно/від, о/крім, по/за.

3. Визначте, у якому рядку всі сполучники підрядні.
А) Бо, тому що, оскільки, якби, дарма.
Б) Бо, та, проте, начебто, ніби.
В) Але, мов, як, щойно, якщо.
Г) Хай, ні...ні, ледве, й, однак.

4. У якому рядку в усіх словосполученнях прийменник разом з іменниковою формою вказує на місце дії?
А) Покласти на парту, висіти над столом, розташуватись біля річки, сидіти при дорозі, співати біля хати.
Б) Взяти зі столу, бовваніти на високій горі, росли посеред лісу, виднітися з-поміж дерев, охнув від жаху.
В) Зупинитись близько лісу, жити під лісом, сидіти край столу, потемніла в річці, діяти згідно з законом.
Г) Відпочивати під час канікул, видно у пітьмі, хрустить під ногами, розташуватись на мочарі, діяти за правилами.
Д) Чекати з неба, розливати по землі, засинілась над рікою, розмовляти з другом, закричати від болю.

5. У якому рядку всі сполучники причинові?
А) Ледве, дарма, хай, нехай, бо.
Б) Бо, тому що, у зв'язку з тим що, оскільки, через те що.
В) Коли, як, та й, через те що, коли б.
Г) Як тільки, якби, аби, хоч, для того щоб.

6.На які групи поділяють підрядні сполучники?
А) Причинові, часові, умовні, мети, єднальні.
Б) Часові, умовні, мети, порівняльні, розділові.
В) Причинові, часові, умовні, мети, допустові, порівняльні, з'ясувальні.
Г) Мети, допустові, порівняльні, з'ясувальні, часові.
Д) Часові, умовні, причинові, єднальні, допустові, з'ясувальні.

7.У якому рядку визначення сполучника правильне?
А) Сполучник — службова частина мови, яка вживається для зв'язку частин складного речення і виражає смислові зв'язки між ними.
Б) Сполучник — службова частина мови, яка вживається для зв'язку однорідних членів речення.
В) Сполучник — службова повнозначна частина мови, яка вживається для зв'язку однорідних членів та частин складного речення і виражає смислові зв'язки між ними.
Г) Сполучник— службова частина мови, яка виражає залежність іменника, числівника, займенника від інших слів у словосполученні та реченні.

8. У якому рядку всі прийменники пишуться через дефіс?
А) Із/за, з/під, з/попід, з/поміж, з/посеред.
Б) З/поза, з/за, в/наслідок, по/при, не/зважаючи на.
В) За/для, за/ради, по/серед, по/руч, в/наслідок.
Г) Незалежно/ від, згідно/з, під/час, відповідно/до, з/понад.

9. З'ясуйте, у якому рядку допущено помилку в правописі прийменників.
А) Не зважаючи на, з метою, задля, посеред, з-поміж.
Б) Внаслідок, з-перед, з-поза, з-поміж, заради.
В) Поміж, окрім, навкруги, поруч з, із-за.
Г) З-посеред, з-над, незалежно від, за винятком, всупереч.
Д) Попід, понад, попри, поперед, з-попід.

10. У якому рядку всі сполучники складні?
А) Щоб, немов, ніж, якби, раз.
Б) Якщо, теж, також, бо, немовби.
В) Мовбито, немовбито, начеб, проте, нібито.
Г) Начебто, цебто, щоб, буцімто, але.

11. Визначте, у якому рядку всі похідні прийменники прислівникового походження.
А) Довкруги, навкруги, зверх, ззаду, коло.
Б) Кругом, мимо, назад, насупроти, кінець.
В) Нарізно, напередодні, поруч, поряд, за винятком.
Г) Поверх, незважаючи на, незалежно від, з метою, одночасно з.
Д) Близько, всупереч, відносно, вздовж, довкола.

12. Перекладіть українською мовою: Подниматься по лестнице, плыть по течению, по случаю, по вечерам, вызвать по делам службы, учебник по химии, большой по объему, старший по возрасту, послать по почте , сообщить по телефону, скучать по детям, по инициативе, по приказу, встретимся без четверти семь,в девять часов,в защиту, в те времена, писать на украинском языке, издеваться над ним, при исполнении служебных обязанностей, при условии, иди ко мне, с марта по июнь, папка для бумаг.

ІІ

1).У якому рядку всі слова належать до службових частин мови:

а) під, себе, старанно, прочитана;

б) але, не, попід, біля;

в) нехай , з-поміж, виконуючи.

2) Прийменники біля,коло, край, близько утворені:

а) шляхом складання непохідних прийменників;

б) поєднанням прислівників чи іменників з прийменниками;

в) шляхом переходу з інших частин мови.

3) Як пишуться всі прийменники зі словами, перед якими вони стоять?

а)Разом;

б) окремо;

в) через дефіс.

4)Прийменники з і за можуть уживатися з такими відмінками:

а) родовим, знахідним, орудним;

б) родовим і знахідним;

в) родовим і місцевим.

5)Які сполучники з’єднують однорідні члени речення або частини складносурядного речення:

а) сурядності;

б) підрядності.

6) У якому рядку подано протиставні сполучники сурядності?

А) Чи, хоч, то,або;

б) але,зате, проте, однак;

в) ні…ні, та, і.

7) У якому рядку допущено помилку у вживанні сполучників?

А) Дорослі й діти;

б) дощ й вітер;

в) читали й писали.

8) У якому реченні допущено помилку в написанні сполучників?

а) Коріння навчання гірке, зате плід його солодкий.

б) Я заховався зате дерево, що ближче.

9)Які частки виражають різні смислові відтінки та ставлення мовця до висловлюваного:

А) вказівні частки;

Б) модальні частки;

В) питальні частки.

10) У якому рядку подано формотворчі частки?

А) Це,ось, то;

Б) не. ні, ані;

В) хай (нехай), б ( би ).

11)Частки –бо, -но, -то, -таки пишуться через дефіс, якщо:

А) підсилюють значення окремого слова;

Б) між часткою і словом, до якого вона належить, стоіть інша частка.

12) З дієприкметниками, що не мають пояснювальних слів і є означеннями, префікс не пишеться:

А) разом;

Б) окремо.

ІІІ

1.   Позначте  правильне  твердження.

А  Сполучник   службова  частина  мови,  яка  служить  для зв’язку  слів  у  реченні.

Б   Сполучник  — службова частина мови, яка вказує на різні смислові  зв’язки  в   реченні.

В   Сполучник  — службова змінна частина мови, яка поєднує однорідні  члени  речення  та  частини  складного  речення.

Г  Сполучник   службова  незмінна  частина  мови,  яка  поєднує  однорідні  члени  речення  та  частини  складного  речення,  вказуючи  на  різні смислові  зв’язки  між  ними.

2.   За  походженням  сполучники  бувають:

А  похідними   непохідними;  

Б  парними   повторювальними;

В  змінними   незмінними;

Г  самостійними   службовими.

3.   За  будовою  сполучники  бувають:

А  одиничними   множинними;

Б  парними   повторювальними;

В  непохідними   похідними;

Г  простими   складними   складеними.  

4.   Сполучники  сурядності  вжито  в  рядку:

А  чи,  однак,  хоч;

Б  або,  не  тільки   але  й,  проте;  

В  та,  й,  якщо;

Г  ніби,  аж,  щоб.

5.   Позначте  рядок,  в  якому  сполучники  записано  правильно:

А  дарма  що,  немовби-то,  якщо;

Б  неначе  б,  при  тому,  аби;

В  аніж,  адже,  мовби-то;

Г  буцімто,  тому  що,  ніби.  

6.   Позначте  речення,  у  якому  сполучник  служить  для  поєднання  однорідних  членів.

А  Довкола  будиночків  цвів  бузок,  і  на  білі  стіни  падала тінь  від  листя.  (А.   Панч )

Б   Сонця ще не було видно, хоч далекі шпилі вже рожевіли. (М.   Коцюбинський)

В  Ліс  шумів  над  ним  тужливо,  і   плакав,  і   ревів.  ( І.   Франко)

Г  Розчинилися  двері,  і   через  поріг  переступила  з  повним відром  Галя.  (А.   Шиян )

ІІІ  рівень

7.   Установіть  відповідність  між  сполучниками  підрядності  та 

їх  групами  за  значенням.

1  умовні

2  причинові

3  допустові

4  порівняльні

А  мов,  немов,  наче

Б  бо,  оскільки,  через  те  що

В  коли,  щойно,  тільки

Г  хоч,  дарма  що,  незважаючи  на  те  що

Д  якщо,  аби,  як

8.   Установіть відповідність між сполучниками сурядності та їх 

групами  за  значенням.

1  єднальні

2  розділові

3  протиставні

А  однак,  проте,  зате

Б  і,  ні   ні,  та  (і)

В  або   або,  чи,  хоч   хоч

Г  бо,  але,  щоб

IV  рівень

9.   Спишіть. Позначте складні речення, у  яких засобом зв’язку між частинами служать сполучні слова. Зробіть морфологічний  розбір  виділених  слів.

Василь усім корпусом налягає на косу, що гладко-гладенько  стриже  обліг.  Росяна  травиця  покірно  стелиться  перед  косарем, котрий  махає  косою  з  усієї  сили і  чує, як   коса  палить  стебло  попри  самий  корінь.  Стебло,  яке  за  ніч  відсиріло,  стало  крихким. 

(За  І.  Чендеєм )

ІV

І–ІІ  рівні

1.   Усі  сполучники  за  будовою  є   складеними  в   рядку:

А  щоб,  якби,  та;

Б  нібито,  й,  бо;

В  тому  що,  тимчасом  як,  для  того  щоб;  

Г  зате,  або,  незважаючи  на  те  що.

2.   За  способом  уживання  в  реченні  сполучники  бувають:

А  одиничними   складеними;

Б  простими   складними   складеними;

В  одиничними   повторюваними   парними;  

Г  повторюваними   складними.

3.   Усі  сполучники  є   розділовими  в  рядку:

А  чи,  якщо,  але;

Б  або,  чи,  то...  то;  

В  а,  що,  тому  що;

Г  й,  зате,  але.

4.   Сполучники  підрядності  вжито  в   рядку:

А  але,  однак,  не  то   не  то;

Б  ніби,  оскільки,  аби;  

В  й,  та,  дарма  що;

Г  проте,  чи,  як   так.

5.   Позначте рядок, у  якому всі сполучники записано неправильно:

А  тож,  отож,  дарма  що;

Б  неначеб-то,  як  би,  колиб;  

В  не  зважаючи  на  те  що,  або  що,  дарма  що;

Г  після  того  як,  наче,  утім.

6.   Позначте  речення,  у  якому  сполучник  служить  для  поєднання  частин  складного  речення.

А   Шлях пролягав полями, через ліси і  зарослі, бори і  хащі. 

(Марко  Вовчок)

Б  Одцвітали  яблуні,  і  тьмяні  пахощі  насичували  повітря.    (С.   Скляренко)

В   Тут і  ножиці, і   шило, закрутка, пилочка, вилочка і  кілька  різноманітних  ножів.   Копиленко )

Г  А  з  тобою  будемо  вічними  і   ми,  діти  твої,  на  розкішних і  безкінечних  берегах  твоїх.  (С.   Плачинда )

ІІІ  рівень

7.   Установіть відповідність між сполучниками підрядності і   їх 

групами  за  значенням.

1  мети

2  часові

3  умовні

4  причинові

А  оскільки,  тому  що,  бо

Б  якщо,  якби,  коли  б

В  з  тих  пір  як,  тільки,  щойно

Г  як,  що,  нібито

Д  аби,  щоб,  задля  того  щоб

8.   Установіть відповідність між сполучниками сурядності та їх групами  за  значенням.

1  єднальні

2  розділові

3  протиставні В  ні...  ні,  і,  та  (і)

А  як,  що,  однак

Б  або,  чи,  то...  то

Г  а,  але,  та  (але)

IV  рівень

9.  Спишіть. Позначте складні речення, у  яких засобом зв’язку між частинами служать сполучні слова. Зробіть морфологічний  розбір  виділених  слів.

Значна  частина  пасажирів  в   електричці  як  не  з  лісу,  то з  дач  або  ж від приміських родичів. Найбільше поверталися з  грибами, причому ті, кому пощастило знайти білих. В   усьому вагоні, що  їхав  до  міста,  настрій,  немовбито   після  незаперечної  удачі. 

(За  Є.   Гуцалом )

 

V

1 . Разом пишуться всі прийменники в рядку

А з/посеред, и/справі, що/до, згідно/з

Б за/для, а’наслідок, на/чолі, за/ради

В по/за, з/під, а/ім’я, о/крім

Г по/перед, по/між, з/поміж, з/під

Д на/при/кінці, no/серед, ло/над, по/між

2. Окремо пишуться всі прийменники в рядку

 А під/час, що/ж/до, у/зв’язку/з, згідно/з

Б на/передо/дні, залежно/від, за/мість, з/поміж

 В незважаючи/на, під/кінець, а/наслідок, у/разі

Г а/половж, на/шляху/до, на/чолі. з/посеред

Д у/середині, відповідно/до, на/зустріч, о/крім

3. Через дефіс пишуться всі прийменники в рядку

 А про/між, a/справі, з/посеред, в/подовж

Б за/ради, в/поперек, з/над, у/середині

 В па/чолі, з/полід, з/посеред, під/час

Г з/проміж, в/наслїдок, у/разі, що/до

Д з/під, з/над, з/поміж, з/понад

4. Помилки в написанні прийменників допущено в рядку

А з-заду, підкінеиь, заради, з метою

Б назустріч, наперекір, навпроти, впоперек

 В з-під, на чолі, згідно з, в справі

Г з-посеред, окрім, поруч, внаслідок

Д наперекір, усередині, з-понад, в ім’я

5. Від контексту залежить написання всіх слів у рядку

 А на/зустріч, не/зважаючи на, у/середині, на/дворі

Б про/між. на/перекір, a/поперек, на/при/кіниі

 В у/зв’язку, на/е/проти, з/переляку, з/горн

Г з/боку, на/сміх, на/славу, до/вподоби

6. Часткв не пишеться окремо з усіма словами рядкв

А ще не/збудований, не/мічний, не/виконавши проект, не/нависть

Б не/вивчені ще проблеми; ка’зчувся, як заснув; не/знаючи броду

В не/зводячи очей, не/потрібно дякувати, не/захищений від вітру, не/дорого, а дешево

Г не/часто, не/закінчений вчасно, незабаром, не/довірливо

7. Частка не пишеться разом з усіма словами рядка

 А не/боязкий, а хоробрий; не/до ладу; не/безпека, не/скошенафава

Б не/сестрин; не/доаарений; він не/має таланту; не/абихто

В не/далеко, а поряд; не/дорого; не/зчутися; не/посильне завдання

 Г цукру не/мас; не/абнякий; нс/зпажаючи на дощ; не/долік

8. Помилки в написанні сполучників допущено в рядку

А немовбито, буцімто, тільки-но, або ж

Б не зважаючи на те що, начеб-то, немовби, себто

В колиб-то, мовбито, адже ж, хоча б

 Г дарма що, так що, нібито, зате, отже ж

ВПРАВИ

1. Випишіть сполучення слів у три колонки залежно від того, як пишуться прийменники: 1) разом; 2) через дефіс; 3) двома і більше словами.

За/ради миру, наперекір знегодам, з/по/за хат, із/за лісу, на/зустріч бурі, no/серед жит, з/за дерев, залежно/від обставин, з/перед носа, поЛіід вікнами, на/при/кінці відпусток, з/по/під воріт, з/над річки, по/за село, у/налрямку до мене, під/час бою, и/наслідок чвар, з/під коліс, по/над хмари, за/для вас. з/по/міА гілля.

2. Запишіть прийменники, знявши риску, разом, окремо або через дефіс.

З/за, з/під, із/за, по/серед, з/по/між. по/під, з/по/серед, по/за, a/слід, на/при/кінці, на/зустріч, на/перекір, на/початку, за/ради. на/в/проти, о/крім, в/наслідок, на/передодні, з/по/над, на/вколо, по/над, з/по/за, в/разі, на/чолі, під/кінець, згідно/з, по/при, що/до, на/випадок, а/з/довж, а/супереч, з/заду, під/час, по/заду, з/по/серед, що/ж/до, з/метою, а/справі, а/ім’я, в/напрамку.

3. Доповніть речення, добираючи з дужок потрібні слова або сполучення слів. Як розрізняють правопис прийменників від інших частин мови?

І. Ми поселились утрьох … — Ми поселились у трьох .. (кімнатах; в одній кімнаті). 2. На горі… — Нагорі.. (росте ліс; над нами цілу ніч гримали двері). 3. Кожен це пояснював по своєму … Кожен це пояснював по-своему .. (розумінню; і ми ніяк не могли дійти згоди). —4. Хлопці повернули в бік… — Хлопці повернули вбік .. (зі стежки; річки). 5. Я подався в глвб._ — Я подався вглиб .. (лісу; і скоро вийігов на галявину).

4. Перепишіть сполучники, знімаючи риску. Поясніть правопис.

Або/ж, адже/ж, дарма/идо, тому/то, незважаючи/на/те/що, для/того/щоб. так/шо, a/би, що/б. ні/би, ні/би/то, нсмов/би, немов/би/то, буцім/то, як/що, при/тім, наче/б/то, за/те, мов/би/то, от/же, то/ж, то/б/то, колн/б, хоч/би, а/ні/ж, ні/ж, про/те, як/би, то/ж, коли/б/то. от/же/ж. хоча/б, та/и, тічі.ки/но, тим/то, о/тож/бо.

5. Перепишіть, знімаючи риску. Поясніть правопис сполучників.

І. Коли/б ми плакати могли, які б річки з очей незрячих, які б річки із сліз гарячих по Україні потекли! (О. Олесь). 2. Як/би ви вчились так, як треба, то й мудрість би була своя {Т. Шевченко). 3. Лісник знайомий єсть у мене. Він до щеплювання має хіть велику, о/то/ж хвилюється не без причин, узрівши яблуньку чи грушку дику (М Рильський). 4. To/ж при тобі, мій друже давній, вірний, пройшло життя дитячеє моє (Л. Українка). 5. Хоч сьогодні нічого складного там не відбувалося, про/те Гонтар не міг спокійно піти додому, не оглянувши ще раз усі куточки своєї ділянки (Я. Баш). 6. З долини, не/наче з дна. почало підніматись, напливати село, навпіл поділене рікою  . 7. Вийшов з хати карбівничий, іцо/б ліс оглядати (Г. Шевченко).

6. Перепишіть речення, розкриваючи дужки. Обґрунтуйте правопис часток.

І. Полий цю яблуню — ад/же вона із яблучками. Не/хай/же сад всесвітній устає там, де ридала мати на руїні (М. Рильський). 2. Як були ми малими і/ще, як збирались іти на край світу, ми любили вмиватись дощем, що/б скоріше рости і міцніти (В. Ткаченко). 3. Я хотіла/б людям для підмоги у кожну мить подати голос свій (В. Ткаченко). 4. Я тільки/що, друже, була на Дніпрі, — твоя Уіфаїна квітує (М. Нагни біда). 5. Грім на вогненному списі злетів у вись і вибухнув над ними, і хтозна/де осипав/ся униз (М Нагнибіда).

7. Напишіть не разом або окремо із словами. Поясніть правопис.

Не/зчутися. не/вгавати. не/долік, не/жить, не/завжди, не/нависть, далеко не/досконалий, пе/правда. нс/навнсть, не/закінчений вчасно, не/мічний, зовсім не/посильне завдання, ие/увечері, не/гаразд, не/захищений від вітру, не/абнякий, не/можна, не/забаром, не’ясний, а похмурий, ще не/збудований, не/довірливо; не/боязкий, а хоробрий; не/вперше, не/впізнанний, не/добрати, не/все, недогарок, вчасно не/посаджений, не/товариш, не/сестрин, не/моя; не/зайнятий в основному складі, не/любов. нс/вартий уваги, не/близько; недалеко, а поряд; не/вміти, цукру не/мас, не/догода, він не/має таланту, не/до/бачяти, не/доварений, не/зважаючи на дощ, не/безпека, не/вбихто, не/досушити, не/доладу, не/волити, не/мовби, недогартований, не/забутий усіма вчинок, не/дорого; не/дорого, а дешево; не/скрізь, не/йти, не/часто.

8. Перепишіть, знімаючи дужку.

1. Краса — лиш відображення земного у не/земному дзеркалі душі! (/ Жиленко). 2. Хай розквітне веселково у не/внданій красі наша мова калинова, наче сонце у росі (Я. Тичина). 3. В дружній сім’ї нс/порозуміння тривають не’довго (О. Копшіенко). 4. То не/просто мова, звуки, не/словиикові холодніш — в них чути труд, і піт, і муки, чуття єдиної родини (Я. Тичина). 5. Душа народу не/сліпа, вона стоока (М. Рильський). 6. Я винний в тім, що світ не/ліпший, не/розумніший, ніж він є, хоч віддаю йому найглибше, найкраще почуття своє (77. Переомайський). 6. Без мистецтва життя було б холодним, не/затишним, не привітним (77 Дмитерко). 7. Слово, моя ти єдиная зброє, ми не/повинні загинуть обоє (77 Українка). 8. Ми — не/безліч стандартних «я», а безліч всесвітів різних (В. Симоненко). 9. Ніде не/видно ні живої душі (/. Нечуй-Левщький) 9. На заході догоряла ніжна не/смілива заграва (О. Донченко). 10. Крізь пелену туману проступали якісь не/виразні силуети (Я Панч). 10. Не/чутними кроками увійшли в село запашні присмерки (77 Смілянський). 11. Холодні зірки мерехтіли в темному небі, і не/скінченний Чумацький Шлях простягся у вічність (О. Довженко).

9. Перепишіть, знімаючи дужку. Обґрунтуйте правопис не з дієсловами.

1. Хто не/жив посеред бурі, той ціин не/знає силі, той не/знає, як людині боротьба і праця милі (Л. Українка). 2. Те, що ви (не) докували, я з синами докую (Б. Олійник). 3. Глухо зітхали хвилі, білі чайки не/покоїлись над озером (О. Гончар). 4. Хто голоду не/знав, не/звідав.спраги, не/знатиме, який у хліба смак (Я Дорошко). 5. Де творчості не/мас, там і життя нема (В. Сосюра). 6. Хто розуму не має, тому й коваль не вкує {Нар. те.). 7. Не/зчувся — літо проминуло (77. Горлач). 8- Вітерець з берега не/покоїв море (Q. Донченко). 9. Купець той багато неправди робив: міравши не/домірював, важивши — не/доважував, дурив людей (Г. Григоренко).

 

 

docx
Додано
4 квітня 2018
Переглядів
17296
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку