Урок розвитку зв’язного мовлення у 4 класі
Тема: текст-опис «Золота осінь».
Мета: показати дітям красу природи восени. Вчити спостерігати, відображувати словами побачене, почуте. Збагачувати мовлення школярів образною лексикою. Розвивати зв’язне мовлення, мислення, уяву. Виховувати любов до природи, бережливе ставлення до неї.
Обладнання: репродукції картин художників І. І. Левітан « Золота осінь», І. О. Семенович « Золота осінь», Г. А. Янулевич « Золота осінь», П. І. Чайковський «Пори року».
Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Сьогодні у нас незвичайний урок.
Сьогодні ми зробимо ще один крок
В країну відому, в країну чудову,
Що нас так чекає й збагачує мову.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
… Буваю, часом сліпну від краси.
Спиняюся, не тямлю, що воно за диво, -
Оці степи,це небо, ці ліси,
Усе так гарно, чисто, незрадливо…
ОСІННІЙ ПАРК
Вже побагряніло
Листячко на клені,
Але на вербиці
Ще воно зелене.
На каштані листя
З жовтою каймою.
Йду осіннім парком
Тихою ходою.
Таких фарб немає
Влітку, ні зимою.
Недаремно осінь
Зветься золотою.
О. Війтик-Ющук
ШЕПІТ, ШЕЛЕСТ, ШЕРЕХ ЛИСТЯ
Шепіт, шелест, шерех листя...
Ходить осінь золотиста,
Жовтокоса, багряниста,
З тихим шумом падолисту.
Шелест, шурхіт по діброві...
Стиха осінь колискові
Шепче нам про неба просинь.
Шепче осінь. Шепче осінь...
Т. Корольова
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку.
ІV. Колективна підготовча робота.
Використання метода «Прес» (Я вважаю… Тому що… Отже…).
Сенкан – це вірш, що складається з п’яти рядків.
Слово «сенкан» походить від французького слова «п’ять» і позначає вірш у п’ять рядків.
Перший рядок – слово, яке позначає тему ( іменник).
Другий рядок – це опис теми, який складається з двох слів (два прикметника).
Третій рядок – дія, пов’язана з темою, і складається з трьох слів (дієслова).
Четвертий рядок – фраза, яка складається з чотирьох слів і висловлює ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
П’ятий рядок – слово синонім до першого слова, в ньому висловлюється сутність теми, ніби робиться підсумок.
Осінь
Яскрава, кольорова
Надихає, чарує, закохує
У золото оділа все навколо
Краса
Барви осені
Початок осені завжди чарівний. Повітря стає прозорим, а все навкруги виграє яскравими кольорами.
Невеличкий ліс теж золотиться, багряніє, палає і з кожним ранком заливається все блискучішим вогнем. А після дощику з кущів вилазять гриби.. Кумедні, товсті. На старих пеньках туляться один до одного тонконогі опеньки. Розсипалися по галявинах червоноголові підосичники, зеленуваті й рожеві сироїжки, запашні рижики. Особливо поважними здаються серед них товсті гриби під червоною шапкою з білими крапочками - мухомори. Намистинками розсипалися по кущах різнокольорові ягідки. Барви лісу доповнює і волохатий зеленувато-сірий мох на деревах. Пахне грибами, чебрецем, дощем і ще чимось дивним, приємним.
Пишається проти сонця ліс, пломенять осінні вогневі барви. А разом з лісом пишається й осінь тим, що створила таку красу.
Написати твір – опис і передати красу золотої осені нам допоможуть чарівні слова.
Осінь – чарівна, золота,багряна, барвиста, жовта, золотава, ошатна, погідна, полум’яна, тепла, дощова.
Листя – золоте, багряне, червоне, жовте, пурпурове, пожовкле, сухе.
Трава – суха, жовта, тьмяна.
Вода – холодна, прозора, синя, потемніла.
Небо - синє, високе, блакитне, безкінечне, похмуре, з легкими хмаринками.
V. Складання усної зв’язної розповіді учнями за колективно складаним планом.
VI.Самостійна робота.
За допомогою цих слів ви зможете описати осінь у всій її красі. Уявіть себе письменниками, візьміть ручки і передайте всю красу за допомогою слів, передайте всі ті почуття, які відчуваєте, милуючись осінньою природою.
VIІ. Перевірка самостійної роботи.
Учні зачитують твори.
Корекція і доопрацювання творів.
VIІІ. Підсумок уроку.