ТЕМА УРОКУ: Звірі готуються до зими. Робота над деформованими
реченнями.
МЕТА УРОКУ: формувати в учнів уміння відновлювати деформовані речення, закріплювати вміння правильно записувати речення, будувати усні зв’язні висловлювання на задану тему, добирати заголовок до тексту; розвивати в дітей уміння розмірковувати над певними явищами, зв`язне мовлення учнів, спостережливість, пізнавальну активність, збагачувати словниковий запас учнів; виховувати інтерес до життя тварин, бережливе ставлення до природи, почуття прекрасного.
ОБЛАДНАННЯ: мультимедійна презентація, проектор, тематичний словник школяра,мікрофон,маски звірів,кружечки різних кольорів, маска «Цікавлика», картки із завданнями для групової роботи учнів, зошити з розвитку мовлення «Подружися зі словом» (2-й клас, автор К.І.Пономарьова)
ФОРМА ПРОВЕДЕННЯ: урок-подорож.
ТИП УРОКУ: урок розвитку мовлення.
План уроку
І.Організаційна частина.
ІІ. Мотивація діяльності та повідомлення теми уроку.
ІІІ. Актуалізація знань учнів.
ІV. Колективна підготовча робота.
V. Самостійна робота учнів.
VІ. Перевірка самостійної роботи.
VІІ. Закріплення матеріалу.
VІІІ. Підсумок уроку.
ІХ. Домашнє завдання.
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина.
- Створення сприятливого емоційного фону уроку. Слайд 1.
На уроці я вам бажаю бути:
Усміхненими
Сміливими
Працьовитими
Ініціативними
Хорошими
Уважними і успіху у виконанні всіх вправ на уроці.
ІІ. Мотивація діяльності та повідомлення теми уроку.
Сліди на снігу
Через засніжені сади
Біжить руда лисиця з гаю,
Біжить і заячі сліди,
Мов довге речення, читає.
Лисиця – хитрий слідопит
І знає всі повадки зайця.
Та заєць наш заплутав слід,
Обвів руду навколо пальця. (А.Качан)
2. Повідомлення теми і завдань уроку.
- Сьогодні у нас особливий урок – урок-подорож. Ми здійснимо подорож у казковий ліс. Ліс улітку був увесь зелений, а тепер берізки та клени-жовті, осики-червоні,а поміж ними ялиночки зеленіють. Налетить вітер, зірве з дерев листочки, і закружляють вони у повітрі,наче метелики. Потім тихо-тихо додолу спускаються, землю ніби килимом укривають. А на гілках дерев з кожним днем все менше стає листочків. Дерева ронять листя,трава й квіти в’януть, сохнуть, а насіння їхнє на землю осипається, щоб на той рік навесні
навесні прорости і знову зазеленіти, зацвісти. Так готуються до зими рослини.
- А чи знаєте,ви, любі діти, як звірі наших лісів готуються до зими? (одні залягають у сплячку, інші змінюють хутро, запасають корм)
Слайди звірів по одному(лисиця,заєць,вовк,білка,ведмідь).
ІІІ. Актуалізація знань учнів.
1. Робота за зошитом.
Складання й записування речень за малюнками (завдання1)
- А перших звірят ви зможете побачити у нашому лісі лише тоді,коли відгадаєте загадки.
Червонясту шубку має,по гілках вона стрибає.
Хоч сама мала на зріст, та великий має хвіст,
Як намисто оченята. Хто це? Спробуй відгадати. (Білочка)
Літом наїдається, зимою висипляється.(Ведмідь)
Слайд з 1 завданням із зошита.
- Відкрийте, будь ласка,зошити на с.12.Прочитайте 1завдання.
- Кого ви бачите на 1 малюнку? (Білочку). Відповіді давайте повні.
Що робить білочка?(Білочка збирає і сушить гриби).
Куди вона їх кладе?(Вона їх кладе у дупло)
А що таке дупло?
2. Робота з тематичним словником.
- Відкрийте словники на с.174 і прочитайте, що таке дупло?
Чому білочка кладе гриби у дупло? (Вона готується до зими).
Складіть,будь ласка, речення за цим малюнком.(Білочка сушить гриби на зиму.)
Кого ви бачите поряд із білочкою?(Я бачу ведмедя).
Що робить ведмідь?(Ведмідь спить у барлозі).
Що таке барліг?
Відкрийте словники на с.174 і зачитайте значення цього слова.
Що таке лігво? С.175
- Тепер нам усе зрозуміло, давайте складемо речення за другим малюнком.
Що робить ведмідь?(Ведмідь спить у барлозі.)
3. Повторення відомостей про написання речень.
- Сядьте рівненько,покладіть зошит під нахилом,візьміть ручку правильно. Перше речення пишеться з великої літери,слова одне від одного пишуться окремо, в кінці речення ставиться крапка,знак оклику чи знак питання.
- А зараз давайте запишемо ті речення, які найбільше вам сподобалися.
Починаємо писати з першого рядка, з великої літери.
Білочка сушить гриби на зиму. Ведмідь спить у барлозі.
4. Добір близького за значенням слова до поданого словосполучення.
- Прочитайте у зошиті 2 завдання. Що таке сплячка?
Сон відрізняється від сплячки. Слайд:Сплячка-це глибокий сон, під час якого тварина втрачає контроль над температурою свого тіла.
Що ж ми повинні дописати на вільному рядочку? (спати)
Залягати у сплячку – спати.
ІV. Колективна підготовча робота.
1. Слово вчителя.
- Прочитайте 3 завдання.(На партах у лідерів груп лежать маски казкових героїв зайця, їжака, лисиці).
- Коли я йшла стежкою нашого казкового лісу, мені на руку впав незвичайний листочок. І ось, що на ньому написано.
Шановні учні 2 класу!
Відгадайте, будь ласка,загадки до третього завдання вашого уроку.
Колючий клубочок прибіг у садочок.(Їжак).
Вночі руда дівчина залізла у двір. Курей перелічила та й понесла у ліс.(Лисиця).
Пара довгих вушок,сіренький кожушок,скорий Побігайчик,як він зветься?(Зайчик).
2. Робота в групах.
- Молодці, правильно відгадали загадки. Зараз ми попрацюємо групами. Скажіть,будь ласка,якого кольору їжак?А лисиця? А зайчик узимку?У кого на партах лежать кружечки сірого кольору-та група розповідає як готується до зими їжак. У кого кружечки оранжевого кольору-розповідає як готується до зими лисиця. У кого кружечки білого кольору – розповідає як готується до зими зайчик.
(Учні об`єднаються в три групи, повторюють правила роботи).
- Зверніть увагу на наступний слайд.
Правила роботи в групі.
1.Перед початком оберіть лідера.
2.Уважно слухайте та читайте завдання.
3.Говоріть почергово, не перебивайте один одного.
4.Дотримуйтесь правила піднятої руки.
5.Працюйте так, щоб не заважати іншим.
3. Вправа «Мікрофон» Лідер групи, надівши маску героя, озвучує свої повідомлення у мікрофон (слайди по одному на екрані про кого розповідають діти)
Давайте відпочинемо і підготуємося до наступного завдання.
Гімнастика для очей. Наступний слайд.
Фізкультхвилинка під музику.
4.Робота над деформованими реченнями.(завдання 4)
В лісі разом із нами подорожувала Чомучка ‒ це дівчинка, яка хоче скласти розповідь про те, як готуються до зими борсуки. Але вона не знає, як правильно розташувати слова в кожному реченні. Тому їй треба допомогти.
- Прочитайте 4 завдання.
Прочитайте перший рядок розсипаних слів. Складіть з ними речення.
Борсукам узимку їсти нічого.
Прочитайте 2 рядок розсипаних слів. Складіть речення.
Вони залягають у сплячку.
Прочитайте 3 рядок розсипаних слів. Складіть з ними речення.
Борсуки сплять у норі до весни. А що таке нора?(Словник с.175).
V. Самостійна робота учнів.
1. Добір заголовка до тексту.(завдання 5).
- Що утворюють складені вами речення?(текст)
- Що можна дібрати до тексту?(заголовок) Доберіть, будь ласка, заголовок до утвореного тексту і запишіть його на 1 рядку.(Борсуки).
2. Записування твору.
- Потім запишіть складені речення.(Повторюють правило написання речень).
Учні записують речення самостійно, користуючись деформованими реченнями.
Окремим учням, за потреби, вчитель надає індивідуальну допомогу.
VІ. Перевірка самостійної роботи.
1.Перевірка виконаної роботи на уроці.
Школярі перевіряють написане та виправляють помилки.
VІІ. Закріплення матеріалу.
1. Хвилинка – цікавинка.
Хлопчик у масці «Цікавлик»
Цікавлик: Я цікавлюся усім! Через те і звуть мене «Цікавлик». Я читав, що жир борсуків має цілющі властивості і використовується в народній медицині при захворюванні органів дихання.
2.Виховний момент.
- Так, це правда. Бачиш, як добре, що ти вмієш вже так гарно читати, хоч і маленький. А чим більше читаєш, тим більше знаєш. Подивіться на наступний слайд. Ви бачите борсучий жир,а також ведмежий жир. Дійсно, жири цих тварин дуже широко використовуються в народній медицині, а саме при лікуванні різних простудних захворювань – грипу, ГРІЗ, бронхолегеневих , а також шлунково-кишкового тракту і опорно-рухового апарату.
Ліс – це дім, в якому живуть звірі. Щороку 1га лісу поглинає 6,5т вуглекислого газу, виділяє 5т кисню, яким ми з вами дихаємо. Тому ми повинні примножувати багатства нашої матінки-природи,оберігати її ,піклуватися про тварин, тому, що вони теж приносять нам користь. Звірі – це санітари лісу: вони винищують гризунів, з’їдають масу рослин і насіння цих рослин, впливають на поновлення рослинності. Звірі нашого лісу передали вам, любі діти, наказ.
Наказ по Королівству лісу.
1. Відпочивайте в лісі, не завдавайте природі шкоди, не порушуйте тиші.
2. Не забруднюйте навколишнє середовище.
Руханка. Зарядка для пальців. Відповідний слайд
3. Вправа « Мікрофон».
- Повертаємося до 14 сторінки зошита завдання 6.
- Чому деякі звірі впадають в сплячку?
(Кожен школяр висловлює свої думки з приводу порушеної проблеми). Підсумок підводимо слайдом:
Звірі впадають у сплячку:
1. Температура тіла тварин знижується.
2. Травлення припиняється.
3. Серцебиття скорочується.
4. Дихання стає рідшим.
4. Пригадування віршів і загадок про звірів (завдання 8).
8.Розгадування кросворда(завдання 9) На слайді кросворд.
VІІІ. Підсумок уроку.
1.Метод «Незакінчене речення»
Ось і закінчилася наша подорож по казковому лісу (на слайді):
На уроці я дізнався про те, як…
Найцікавішим завданням на уроці було…
Деякі звірі на зиму залягають у сплячку тому, що…
2. Коментар учителя.
То ж урок пройшов не марно,
Працювали від душі.
Другий клас – ви молодці!
На згадку про наш урок звірятка дарують вам «Букварик побажань», щоб ваші мрії всі збулися.
ІХ. Домашнє завдання.
Відшукайте цікавий матеріал про зимівлю тварин у довідковій літературі. Складіть красиві речення про звірів за тематичним словником с.51-52 у зошиті. Запишіть одне із них.
Фізкультхвилинка «Сумувать не треба».
Література та інтернет-джерела
1.Зошит з розвитку мовлення «Подружися зі словом»: навчальний посібник для 2 класу загальноосвітніх навчальних закладів./К.І.Пономарьова –К.:Генеза, 2016.
2.Особливості розвитку мовлення учнів у початковій школі. Уроки розвитку мовлення в 1-4 класах: навч.-метод.посібник /К.І.Пономарьова. – 2-е вид. – К.: Генеза, 2011
3.Мовчун А.І., Харсіка Л.І. «Найкраще» (позакласне читання для учнів 3 класу. К.: «АВДІ»,2014
4.Інтернет: загадки про звірів, інформація про тварин, та їх значення у житті людини.