Урок розвитку зв'язного мовлення з теми "Опис істоти за сюжетним малюнком"

Про матеріал

Урок навчить дітей складати опис істоти за сюжетним малюнком, розвине образність мислення. допоможе грамотно, логічно і послідовно формулювати думки. Складено за навчальною програмою.

Перегляд файлу

 


Урок розвитку зв’язного мовлення. Опис істоти за сюжетним малюнком, планом. Змістом загадки. Тема опису: «Білочка»

Мета: навчати учнів складати опис істоти за сюжетним малюнком, планом, змістом загадки; розвивати мовлення, образність мислення, вміння добирати слова, найбільш вдалі для опису, грамотно, логічно і послідовно формулювати думки та поєднувати їх у зв’язному викладі. Формувати комунікативну та соціальну компетентність, виховувати любов до тварин, рідного краю, бережне ставлення до них.

Обладнання: малюнки із зображенням тваринок, картки із завданням для роботи в групах, смужки на кожній парті зеленого, жовтого та синього кольору, намальовані горішки.

                                                         Хід уроку

  1. Організаційний момент.

Пролунав дзвінок.

Починається урок.

Будем працювать старанно,

Щоб почути у кінці.

Що у нашім другім класі

Дітки – просто молодці!

  1. Мотивація навчальної діяльності.
  • Доторкніться один до одного долоньками і подаруйте почуття впевненості в тому, що у нас все вийде. Підтримайте один одного перед нашою сьогоднішньою роботою.
  • Що ви подарували сусідові? (радість, успіх, впевненість, вдачу)
  • Який у вас сьогодні натрій? Підніміть догори смужку відповідного кольору (зелений- піднесений, жовтий – гарний, синій – поганий). Я дуже хотіла б, аби у нас у всіх такий настрій був до кінця уроку.
  1. Вправа «Очікування»
  • Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? Запишіть свої очікування на горішках, які лежать у вас на партах.
  1. Повідомлення теми і мети уроку.
  • Сьогодні  у нас незвичний урок. Ми всі запрошені в гості до лісової мешканки. Запрошені не тільки ми, а ще й звірята. Загадки нам допоможуть відгадати, які саме. Але на уроці ми будемо не лише відгадувати загадки, нам потрібно буде зробити подарунок для іменинниці – описати її вроду.
  1. Робота з мовним матеріалом.
  • На уроці ми будемо працювати в групах. У кожної групи на парті лежать конверти із завданнями.
  1. Робота над загадками.

Відкрийте конверт №1. Перед вами слова з довідки, прочитайте їх.

Слова для довідки: лісова мешканка, руда, м’яка шубка, спинка вигнута, гострі вушка з китичками, пухнастий хвіст, обережна, гарна господиня, запаслива, прудка.

А тепер прослухайте загадки та оберіть потрібну відгадку за словами з довідки.

 

  • Має шубу з колючок,

Сіру шубку, гарні очки,

Хто це?        (їжачок)

  • Бігли діти повз ялинку

І побачили хатинку.

Лісова пустунка там

Оселилась – і діткам

Чемно лапку подавала,

Ківш грибів подарувала,

А тоді – себе назвала.          (білка)

  • В темнім лісі проживає,

Довгий хвіст пухнастий має.

Їй на місці не сидиться,

А зовуть її…                     ( лисиця)

  1. Хвилинка каліграфії.

Відкрийте   зошити і запишіть дату, класна робота – на наступному рядку. Запишіть каліграфічно такі з’єднання букв на наступному рядку:

Бб біло ч чк білочка

  1. Слово вчителя
  • Якось ішла я лісом
  • І зайчика зустріла

З лукавими очима,

Прудкий, мов колобок,

По стежці скок та скок.

 

Побачив він мене,

Та в ліс як дремене!

Як зайчик налякався –

Мішечок розв’язався

І загадки в травиці

Розсипав між ялиці.

 А я їх позбирала

І діткам загадала.

Ану,лише, малята.

Ви, знаю, молодці,-

Хто зможе відгадати

Всі загадки оці?

  1. Відгадування загадок.

Хто ще, крім їжачка та лисиці, запрошений на день народження білочки?

  • Маленька, сіренька,

А хвостик, як шило?                (мишка)

  • Я крилатий і пухнастий.

Золотистий і смугастий,

Над лужком танок веду.

Дзвінко, весело гуду.                 (джміль)

  • За якими ознаками ви впізнали гостей білочки?

( їжак – має шубку з колючок, сіру спинку, чорні очки.

Миша – маленька, сіренька, хвостик, як шило. Джміль – крилатий, пухнастий, золотистий, смугастий, гуде. Лисичка – довгий хвостик, руда, пухнаста)

  1. Запис відгадок у зошит.
  2. Гра «Відгадай, чий подарунок»
  • Гості принесли із собою на день народження подарунки.
  • Відкрийте на своїх партах конверт №2. Перед вами – слова- назви подарунків. Відгадайте, від кого вони. Опишіть їх.

Слова у конверті: квітка, півник, яблуко, пісня.

Квітка – ніжна, пишна, жовта. Це – подарунок від мишки.

Яблуко – червонобоке, кругле, соковите, велике, солодке. Це – подарунок від їжачка.

Пісня – весела, бджолина,, радісна, дзвінка. Це – подарунок від джмеля.

Півник – голосистий, гребенястий, поважний. Це – подарунок від лисички.

 

  1. Робота в зошиті.
  • Запис слів – подарунків.
  1. Бесіда про правила поведінки в гостях.

( обговорення у групах).

  1. Робота над складанням опису білочки.
  1. Робота з підручником.
  • Прочитайте та відгадайте загадку.
  • Червонясту шубку має,

По гілках вона стрибає.

Хоч сама мала на зріст,

Та великий має хвіст.

Як  намисто оченята…

Хто це? Спробуй відгадати. (білочка)

  1. Слово вчителя.
  • А зараз ми зробимо подарунок білочці. Допоможуть нам у цьому запитання і загадка. Щоб добре виконати завдання, треба дотримуватись таких умов:
  • Давати повні відповіді на питання;
  • Послідовно викладати свої думки;
  • Стежити за мовою.
  1. Відповіді на запитання.
  • Словами із загадки дайте відповіді на запитання:
  • Де живе білочка?
  • По чому вона стрибає?
  • Яка вона на зріст?
  • Яка в білочки шубка?
  • Який у білочки хвіст?
  • Які в білочки оченята?
  • Чим білочка полюбляє ласувати?
  1. Словникова робота.

Руда, м’яка шубка, стрибає по гілках, у червонястій шубці, мала на зріст, має великий хвіст, оченята, мов намистинки).

  1. Усне складання опису.
  2. Запис тексту – опису у зошит.

Зразки описів.

  •    Білочка – це маленька лісова тваринка. У неї пухнастий хвіст, китички на вушках. Хвіст у неї. Як кермо. За допомогою хвоста вона спритно перестрибує з гілки одного дерева на друге.
  •    Білочка дуже гарна тваринка. Хвіст у неї пухнастий, голівка маленька з гарними оченятами. Вушка гостренькі з китичками на кінцівках. Вона прудка, швидка. Стрибає по деревах. Гарна господарка. На зиму запасає горіхи, насіння, гриби. Будує гарне гніздо.
  1. Узагальнення і систематизація знань.
  1. Робота над лічилкою.
  • Відкрийте на партах конверт №3. Прочитайте лічилку про білочку.

Білки зайців пригощали,

Їм морквицю продавали.

Всі горішки самі з’їли,

А тобі водить веліли.

  1. Народ  скаже, як зав’яже.

Відкрийте конверт №4. Знайдіть і прочитайте в ньому прислів’я і приказки про білочку.

Білку ловити – тільки ніжки відбити.

Ведмедя боятися – і від білки бігти.

Боятися вовка – бігти і від білки.

  1. Чи знаєте ви?

Де зимує білочка? У дуплі. Влаштовує тепле гніздечко. Устеляє його мохом, сухим листям. Як запасає харчі? Ще восени вона збирає горішки, гриби, насіння з шишок. Усе це вона у своїй коморі ховає

Цікаво знати. Що білка ще й розбійниця. Іноді їй набридає годуватися насінням і грибами. От і починає шукати пташині яйця. А потім, як виводяться маленьку пташенятка, вона їх поїдає. Отже, білка – хижа тваринка.

Два рази на рік вона народжує білченят. Вони сліпі, голі, важать до 12 грам. Через 3-4 тижні вже вкриті пухом.. вилазять з гнізда через 35 днів.

  1. Підбиття підсумків. Рефлексія.
  • Чи справдилися ваші очікування від уроку?
  • Що нового ви дізналися про білочку?
  1. Етична бесіда.

Кажуть в народі: «кожного природа чарує, та не кожен її шанує».

  • Поясніть зміст прислів’я.
  • Як слід ставитися до мешканців лісу?
  1. Читання слів В. Гюго

Боже, не дай людям бачити

Літо без квіток,

Тихі гніздечка без пташок,

Вулик без бджілок.

  •                   Що треба робити, щоб цього не трапилось?
  1. Читання вірша А. Камінчука «Будь природі другом»

Он повзе мурашка,

Он хлюпоче річка.

Не зривай ромашку.

Не топчи травичку.

В зелені діброва,

В китицях ліщина.

Глянь, яка чудова

Наша Україна.

Журавлі над лугом

Крилять рівним клином.

Будь природі другом,

Будь природі сином!

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Наталія Черно
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
11 квітня 2018
Переглядів
2420
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку