Відділ освіти і науки Нікопольської міської ради
Комунальний заклад «Нікопольський навчально – виховний комплекс №7 «Загальноосвітній заклад І ступеня - гімназія»
Урок розвитку мовлення
2 клас НУШ
«Зайчик»
Усний переказ тексту за запитаннями та опорними .
Складання тексту на основі ілюстрації.
Підготувала
вчитель початкових класів вищої категорії
КЗ «Нікопольський НВК №7»
Гук Раїса Миколаївна
Тема: Урок розвитку зв’язного мовлення «Зайчик».
Усний переказ тексту за запитаннями та опорними словами. Складання тексту на основі ілюстрації.
Мета:
формування предметних компетентностей: ознайомити із етикетом мовленнєвого спілкування (без вживання терміну); навчити складати текст за запитаннями та опорними на основі ілюстрації, актуалізувати словник учнів, систематизувати, узагальнити знання про текст, розвивати уяву, увагу, пам'ять, усне зв'язне мовлення, мислення тощо.
формування ключових компетентностей:
Обладнання:
Тип уроку. Комбінований. Урок з елементами інсценування.
Робота учнів у парах:
Методи мовленнєвого розвитку: вправляння, пояснювально-ілюстративний, частково-пошуковий.
Хід уроку:
І. Організація класу.
1. Психогімнастика
Хід уроку
І.Організація класу до уроку, привітання.
Релакс.
- Побажаємо собі успіху! Посміхнімося! Нехай гарний настрій допоможе нам міркувати, бути розумними, кмітливими.
II. Мотивація навчальної діяльності.
1. Слухання запису голосів звірів, птахів.
Вчитель пропонує дітям спробувати впізнати голоси звірів, птахів.
2. Відгадування загадок.
Хоч мала сама на зріст,
Та великий має хвіст,
Як намисто оченята...
Хто це? Спробуй відгадати!(Білка)
В мене є великий хист,
Я співаю, як артист.
Спів мій радісний усюди
Дуже люблять слухать люди. (Соловей)
Гостроносий і малий,
Сірий, тихий і незлий.
Вдень ховається. Вночі
Йде шукать собі харчі.
Весь із тонких голочок.
Як він зветься?...
(Їжачок)
Я руда, низького росту,
Хитра я і довгохвоста.
На курей я вельми ласа –
В них таке смачненьке м'ясо…
Вовку-брату я сестриц
А зовуть мене…
(Лисиця)
Сірий, ікластий,
Хоче вівцю вкрасти.
(Вовк)
Це що за звір лісовий
Встав, як стовпчик, під сосною?
І стоїть серед трави -
Вуха більше більшголо
(Заєць)
3. Повідомлення теми уроку.
Зчитування теми уроку, яка записана на дошці.
Запитання:
- Чому тварин називають нашими меншими братами?
- Як треба відноситися до лісових мешканців?
- Про що ви написали у своїх плакатах – листівках «Тиша в лісі»?
- Як гадаєте, чому вам було запропоновано завдання для нашої виставки намалювати саме зайчика?
- Які особливості його поведінки? Його зовнішності?
- Сьогодні на уроці ми закріпимо знання про текст, будемо вчитися складати текст про зайчика за запитаннями, встановлювати послідовність частин тексту, добирати заголовок, вдосконалювати та поповнювати свій словниковий запас, вчитися переказувати текст, розвивати уяву, увагу, пам'ять, усне зв'язне мовлення, формувати культуру усного мовлення, сприяти формуванню етики мовленнєвого спілкування, вміння працювати парами.
III. Основна частина уроку.
Завдання 1. Усно
- Пригадайте, що таке текст?
- Які типи текстів ви знаєте?
- З яких частин складається текст?
Завдання 2.
(робота учнів у парах)
- Прочитайте текст, записаний на дошці. Доберіть заголовок. З’ясуйте, який це тип тексту. Визначте його частини.
________________
Із малюнка на мене дивиться зайчик.
Ця тваринка є невеликого розміру. Має шерсть сірого кольору. Шерсть коротка та густа і зігріває його від холоду. На невеличкій мордочці добре видно два вуха, що прислухаються до кожного звуку у лісі. Два маленькі ока спостережливо зауважують все, що відбувається навкруги. Позаду є хвостик. Він маленький, пухнастий та круглої форми. Задні лапи довші за передні. Це дозволяє йому швидко стрибати, рятуючись від ворогів.
Звірятко гарне та прудке.
Завдання 3.
Завдання 4.
(робота у парах; у кожної пари – картка)
опис тваринки у тексті з реальним виглядом зайчика? Доведіть це реченнями тексту.
Завдання 5.
запитання? (План до тексту).
спочатку пригадаємо, як правильно скласти речення - відповідь?
Фізкультхвилинка (супроводжується музикою)
Зайчик, зайчик, пострибай,
Свої лапки виставляй.
Почав заєць танцювати,
Малих діток забавляти.
Вийшли діти у лісок,
Заглянули за дубок.
Побачили зайчика,
Поманили пальчиком.
Разом з зайчиком скоріше
Потанцюєм веселіше.
Завдання 6.
- Настав час самостійної роботи. Будь ласка, підготуйте усний переказ тексту – опису «Зайчик», використовуючи план, опорні слова, які є у вашій карточці – завданні. Працюйте у парі.
Самостійна робота учнів по підготовці до усного переказу тексту за картками. (На роботу відводиться 10 хвилин. Учні по черзі або разом складають речення, використовуючи план, запитання, опорні слова тощо. За завданням вчителя це може бути складання – ведення діалогу).
(Картка – завдання В - І (додаток 1) розрахована для виконання завдання учнями, які за допомогою плану та опорних слів можуть самостійно скласти та переказати текст).
( Із картки – завдання В-ІІ (додаток 2) видно, що при складанні пунктів плану учитель надає такий набір слів, які можуть бути використані учнем при складанні усно (написанні) речень – відповідей. Це облегшує роботу учнів і дає їм можливість самостійно скласти та переказати текст. Картка розрахована на учнів з високим/ достатнім рівнем навчальних досягнень).
( Із картки – завдання В-ІІІ (додаток 3) видно, що інший допоміжний засіб для учнів у роботі за карткою - це наявність питання з набором слів для складання речення - відповіді та набір опорних слів. Це облегшує роботу учнів, які мають достатній рівень навчальних досягнень, і дає їм можливість самостійно скласти та переказати текст).
(У роботі використовуються картки – завдання В-ІV (додаток 4). У цих картках – завданнях повніший набір опорних слів, обернена увага на написання важливих орфограм; слова з питань плану учні можуть використовувати для складання речення - відповіді, надано варіант початку речення, виділені заголовні букви, крапка в кінці речення. Картка розрахована на учнів, які мають початковий рівень навчальних досягнень).
Завдання 7.
Усний переказ тексту, розігрування діалогу (використовучи картки). Робота відбувається у парах. Учні вдягають на голівки шапочки – маски. За можливістю – інсценізують свій виступ.
IV. Підсумок уроку.
- Що найбільше запам’яталося на уроці?
- Чому наш текст ми назвали текстом – описом?
- Як треба ставитися до «братів наших менших»? Чому?
V. Домашнє завдання.
Знайти і записати три загадки про диких тварин. За бажанням – зробити ілюстрації до загадок.
Додаток 1.
Картка 1 В - І
Текст – опис Зайчик
|
|
План
|
дивиться зайчик
невеликого розміру
сірого кольору, зігріває
на невеличкій мордочці, прислухаються
зауважують все, відбувається навкруги
позаду, круглої форми
довші за передні, швидко стрибати, рятуючись від ворогів
прудке
|
Додаток 2.
Картка 1 В-ІІ.
Текст – опис Зайчик
План
|
Додаток 3.
Картка 3 В - ІV
Текст – опис Зайчик
|
|
План
8. Гарне звірятко. |
Із … на … дивиться зайчик.
Ця … є невеликого … .
Має … сірого кольору. Шерсть коротка та густа … його від холоду.
На невеличкій … добре видно … …, що прислухаються до звуків у лісі.
Два спостережливі ока … все, що відбувається … .
Позаду є … . Він … та круглої форми.
Задні довші … за передні. Це дозволяє йому швидко …, рятуючись від … .
Зайчик - … гарне та прудке.
|
Додаток 4.
Картка 3 В - ІV
Текст – опис Зайчик
|
|
План
8. Гарне звірятко. |
Із … на … дивиться зайчик.
Ця … є невеликого … .
Має … сірого кольору. Шерсть коротка та густа … його від холоду.
На невеличкій … добре видно … …, що прислухаються до звуків у лісі.
Два спостережливі ока … все, що відбувається … .
Позаду є … . Він … та круглої форми.
Задні довші … за передні. Це дозволяє йому швидко …, рятуючись від … .
Зайчик - … гарне та прудке.
|
Додаток 5.
Ілюстрація до тексту