Конкурс «Вчительська десятка». Розробки додавай – подарунки вигравай!
Ви додали 0 з 10 розробок у період з 11 по 20 серпня для участі у розіграші, який відбудеться 21 серпня.

Урок розвитку звязного мовлення (7 клас) . "Усний твір-опис зовнішності людини у художньому стилі за картиною".

Про матеріал

ТЕМА: Усний твір-опис зовнішності людини у художньому стилі за картиною.

МЕТА: поглибити знання учнів про твір-опис, познайомити з особливостями опису портрета за картиною; повторити ознаки художнього стилю; формувати уміння описувати портрет у художньому стилі за картиною; збагачувати словник школярів новою лексикою; виховувати любов до українського слова, чуття краси мови.

ТИП УРОКУ: урок розвитку комунікативних умінь.

ОБЛАДНАННЯ: Мультимедійна презентація, інформаційні картки, підручник.
Перегляд файлу

УРОК РОЗВИТКУ ЗВ’ЯЗНОГО МОВЛЕННЯ У 7 КЛАСІ

ТЕМА: Усний твір-опис зовнішності людини у художньому стилі за картиною.

МЕТА: поглибити знання учнів про твір-опис, познайомити з особливостями опису портрета за картиною; повторити ознаки художнього стилю; формувати уміння описувати портрет у художньому стилі за картиною; збагачувати словник школярів новою лексикою; виховувати любов до українського слова, чуття краси мови.

ТИП УРОКУ: урок розвитку комунікативних умінь.

ОБЛАДНАННЯ: Мультимедійна презентація, інформаційні картки, підручник «Рідна мова» 7клас.

ЕПІГРАФ УРОКУ: Ніяка зовнішня принадність не може бути повною, якщо вона не оживлена внутрішньою красою (В. Гюго).

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

Доброго дня, друзі. Вітаю вас на сьогоднішньому уроці. Він незвичайний, бо сьогодні ми доторкнемося до краси, а дотик до прекрасного – це завжди хвилююче. Я подарую вам посмішку, подаруйте і ви мені свої посмішки. Ось так, маючи гарний настрій, розпочнемо.

СЛАЙД 1, 2

ІІ. Оголошення теми і завдань уроку.

СЛАЙД 3

Робота над епіграфом до уроку.

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

  1.                      Робота зі схемами.

    СЛАЙД 4

Пригадайте відомі вам стилі мовлення, дайте коротку характеристику кожному.

    СЛАЙД 5

За схемою «Типи мовлення» розкажіть про кожен із типів мовлення, вкажіть на відмінності.

Детальніше зупинімося на описі. Що таке опис?( (Це один із типів мовлення, за допомогою якого характеризуються предмети, називаються їх найважливіші ознаки та властивості: розмір, колір, форма та ін.)

 Які його види ви вже знаєте?(ми знаємо такі види опису: опис природи – пейзаж, опис приміщення – інтер’єр/ екстер’єр, опис зовнішності людини - портрет)

Де вам доводилось зустрічати описи? В яких підручниках? Отож, опис може бути виконаний як у художньому, так і у науковому стилях.

Давайте з’ясуємо чим відрізняються описи зовнішності людини у різних стилях мовлення.

Вчитель: Мета наукового та ділового описів людської зовнішності - об’єктивно і точно передати особливості вигляду людини: її зріст, постать, зачіску, риси обличчя, манеру триматися, жести, одяг. Такі описи є конкретними, небагатослівними, всі слова в них вживаються в прямому значенні.

Мета художнього опису зовнішності людини - створити її художній образ, через зовнішність емоційно показати внутрішній світ героя, вплинути на читача чи слухача.

У художньому описі використовуються художні засоби (епітети, порівняння, метафори)

СЛАЙД 6

Порівняйте описи на слайді, визначте у якому стилі складений кожен із них

Та що ж то за дiвка була! Висока, прямесенька, як стрiлочка, чорнявенька, очицi як терновi ягiдки, бровоньки як на шнурочку, личком червона, як панська рожа, що у саду цвiте, носочок так собi пряменький з горбочком, а губоньки як цвiточки розцвiтають, i меж ними зубоньки неначе жарнiвки, як одна, на ниточцi нанизанi. Коли було заговорить, то усе так звичайно, розумно, так неначе сопiлочка заграє стиха, що тiльки б її й слухав; а як усмiхнеться та очицями поведе, а сама зачервонiється, так от неначе шовковою хусточкою обiтреть смажнiї уста. Коси у неї як смоль чорнiї та довгi-довгi, аж за колiно. У  празник або хоч i в недiльку так гарно їх повбира, дрiбушки за дрiбушку та все сама собi заплiта. Та  як покладе їх на голову, поверх скиндячок вiнком, та заквiтча квiтками, кiнцi у ленти аж геть порозпуска… (Г. Квітка -Основ’яненко)

 

Населенню центральноукраїнської антропологічної області властиві високий зріст(пересічно до 179 см у чоловіків); відносно широке обличчя; переважання прямої форми носа; досить темне забарвлення очей і особливо волосся. Мешканцям волинського антропологічного варіанта властиве широке обличчя, масивне надбрів’я та відносно похилий лоб, дуже високе перенісся.(З підручника)

Чим вони різняться між собою?

Як називається опис зовнішності дійової особи літературного твору? (портрет)

Знайдіть визначення слова портрет у тлумачному словнику?(портрет  1. Мальоване, рідше скульптурне або фотографічне зображення обличчя людини або групи людей. 2. Жанр образотворчого мистецтва. 3. Опис зовнішності персонажа у літературному творі.)

    СЛАЙД 7, 8

ІV. Засвоєння нових знань та їх практичне застосування.

  1.         Ви отримали випереджувальне пошукове завдання дізнатися про факти з біографії відомої української художниці Тетяни Яблонської. Тож прошу презентувати свої повідомлення.

(Творчість видатної української художниці Тетяни Яблонської визначає найвищі досягнення українського живопису та графіки і є яскравою сторінкою історії українського мистецтва першої половини  ХХ ст.

Тетяна Яблонська народилась 24 лютого 1917 р. в м. Смоленську (Росія) у вчительській родині. Батько був викладачем російської мови і малювання, мати – викладачем французької. У 1928 році родина переїхала в Україну. У 1935-1941 роках Тетяна Яблонська навчалась в Київському художньому інституті у Ф. Кричевського.

Після війни з 1947 і до 1973 року, Яблонська працювала викладачем художнього інституту.

Україну Тетяна Нилівна прийняла як власну духовну батьківщину. „Літо”, „Льон”, величезний седнівський цикл зберегли нам Чернігівщину Яблонської. Довга творча поїздка середини 1960-х до Бокшая та інших ужгородських друзів завершилася „Закарпатським циклом”. І в Закарпатті, і в Седневі Тетяна Нилівна зуміла змінити свою манеру – почала писати неначе з чистого аркуша. Перед глядачем на виставках щоразу поставала інша Яблонська. Ніби мінялася сама суть людини.

Офіційне визнання Яблонська отримала завдяки картині „Хліб” (зберігається в Державній Третьяковській Галереї, Москва, Росія). За цю картину Яблонська була представлена в 1950 р. до Державної премії СРСР, а в 1958 р. отримала бронзову медаль на Всесвітній виставці в Брюсселі.

 Визначними роботами Тетяни Нилівни є: „Весна” (1951), „Безіменні висоти” (1969), „Вечір. Стара Флоренція” (1973), а картина „Льон” отримала Державну премію СРСР у 1977 р.

  У 1997 році ЮНЕСКО назвало її художником року, а Міжнародний біографічний центр у Кембриджі оголосив Яблонську „Жінкою року 2000.”

           В незалежній Україні Тетяну Яблонську визнали прижиттєвим класиком. У 1998 році вона була відзначена найвищою нагородою України – премією ім. Тараса Шевченка за творчу діяльність. У 2001 році Яблонська одержала звання Героя України. У 2006 році її іменем було названо вулицю в Києві.

          Свою останню живописну роботу Тетяна Нилівна написала 16 червня 2005 року, а 17 червня 2005 року художниця померла. Поховали Яблонську на Байковому кладовищі у Києві.

 Картини Тетяни Яблонської стали окрасою Державної Третьяковської галереї в Москві, Державного Російського музею в Санкт-Петербурзі, Музею Дракона в Тайвані, Київського музею російського мистецтва, Полтавського, Запорізького, Харківського художніх музеїв, Львівської картинної галереї.)

Слово вчителя. Справді, художниця увібрала кращі традиції народного настінного розпису. Її творчості властивий широкий жанровий діапазон: писала портрети, натюрморти, пейзажі, тематичні картини. Особливий нюанс у роботах художниці – це кольори, які говорять в унісон із іншими деталями картини. Вони органічні, щільні і глибокі. Колір передає духовність її  робіт і є головним їх компонентом.  Свої картини Тетяна Яблонська наситила надзвичайною теплотою. Так міг творити лише майстер, який пізнав і прожив життя, повне випробувань і складностей, і, незважаючи на це, зумів зберегти й навіть відкрити заново почуття прекрасного, піднесеного, відобразивши його у довершених художніх формах.

Запишіть речення, виконайте його синтаксичний розбір (один учень виконує розбір на дошці)

Свої картини Тетяна Яблонська наситила надзвичайною теплотою.(Реч. розпов., неокличне, просте, двоскладне, поширене, повне, неускладнене )

 Пропоную переглянути відеоролик зі спогадами про майстриню.

СЛАЙД 9

Перегляд відео

2)Робота над картиною.

СЛАЙД 10

Перед нами картина Тетяни Яблонської «Автопортрет», створена 1945 року. Написана картина олійними фарбами. Художниця зобразила себе у період кінця ІІ Світової війни. З картини дивиться молода вродлива жінка, що пережила лихоліття, голод, втрати, але вистояла, не втратила жіночності, краси, не розгубила таланту.

З’ясуємо значення слова АВТОПОРТРЕТ за тлумачним словником (портрет художника, виконаний ним самим) Значного розвитку автопортрет набуває в епоху Відродження і розквітає в 17 ст. Одним із зачинателів автопортрету в українському мистецтві був Т. Шевченко.

Виконаємо словотворчий аналіз цього слова. (Автопортрет – складання основ авто і портрет).

 Пропоную вам скласти усний твір-опис зовнішності людини за цією картиною.

Та чи вистачить нам знань для цієї роботи?

Ми вже знаємо, що таке опис, які стилі мови використовується для його написання, а зараз підійшли до найцікавішого: як же скласти опис?

СЛАЙД 11

Спочатку слід подумати, для чого цей опис і визначити стиль мовлення.

 

Запам’ятаймо, опис складається з трьох частин: у першій передається загальне уявлення про зображуваний предмет, у другій - говориться про окремі деталі, у третій - робляться висновки. Тому зручно користуватися таким планом опису, як записано на дошці:

а) Загальне враження.

б) Детальний опис

в) Чим приваблює? Основна думка.

2. А ще у кожному описі ми маємо щось відоме і знаходимо нове.

3) Робота в групах

СЛАЙД 12

І група

Пропоную скласти словничок портретної лексики, яким ми зможемо скористатися під час складання опису. Ви отримали картку із «відомим» - певною деталлю, до якого дібрано «нове», тобто ознака цієї деталі. Ваше завдання вибрати з-поміж поданих на картці слів ті, які дадуть змогу повніше розкрити тему та основну думку. Результати роботи занесіть до таблиці.

 

ІІ група

Складіть речення із поданими висловами.

Із картини на нас дивиться; збуджує уяву;  уважний погляд; чорне, як воронове перо, волосся; карі очі; підняті вгору брови; струнка, майже королівська постава;  лише на хвильку відірвалася від роботи; почуття прекрасного.

(Із картини на нас дивиться молода жінка – це Тетяна Яблонська. Автопортрет збуджує уяву глядача, адже зображення  - це лише мить із життя відомої художниці. Уважний погляд темних очей ніби фіксує кожну деталь, яку потрібно зобразити художниці. Темно-каштанове волосся прибране у гладеньку зачіску, лише над високим чолом висмикнулися неслухняні кучері. Погляд карих очей спрямований на глядача. Підняті вгору брови надають обличчю виразу здивування, зачудування. Струнка, майже королівська, постава говорить про незламність характеру жінки, яка зазнала багато труднощів на своєму життєвому шляху. Здається, лише на хвильку відірвалася майстриня від роботи, зробить зараз крок чи півкроку і знову опиниться перед мольбертом, і знову порине  у прекрасний і неповторний світ живопису. На мою думку, Тетяна Яблонська одна із небагатьох людей із вродженим почуттям прекрасного. )

ІІІ група

Складіть питання, за якими можна було б описати зображене на картині.

 

4)Бесіда за картиною.

  1. Хто зображений на картині?
  2. Скориставшись словничком, опишіть портрет жінки.
  3. Як одягнена жінка?
  4. Які художні деталі передають внутрішній стан героїні картини?
  5. Складання усного твору із використанням плану опису зовнішності людини.

СЛАЙД 13

План

  1. Хто ця людина.
  2. Її зовнішність.
  1. Що найперше впадає у вічі.
  2. Зріст, постава людини.
  3. Волосся, зачіска.
  4. Риси та вираз обличчя.
  5. Одяг.
  1. Що подобається у зовнішності людини. Чим вона приваблює.

Запишіть план у зошити.

СЛАЙД 14

6) Заслуховування творів, обговорення, доповнення.

V. Підсумки уроку.

СЛАЙД 15

VI. Домашнє завдання.

Письмово оформити підготовлений на уроці твір-опис зовнішності людини.

 

Станьте першим, хто оцінить розробку

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
14 червня
Переглядів
56
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку