Урок розвитку зв`язного мовлення та презентація до нього.Конспект уроку був апробований на учнях 3-го класу як показовий урок для студентів педагогчного коледжу. Містить розгорнуту інформацію про виникненя листів, способи їх передачі.
Сушина Алла Володимирівна,
вчитель початкових класів загальноосвітнього навчального закладу І-ІІІ ступенів № 10 Олександрійської міської ради Кіровоградської області
Тема. Урок розвитку зв’язного мовлення «Написання листа»
Мета: ознайомити учнів зі зразком ділового мовлення ; вчити складати листи, письмові привітання; дати поняття структурних компонентів листа, закріплювати навички вживання звертань та способів їх оформлення у листі; узагальнити знання про виникнення письма; уточнити уявлення про значення листів для людини у спілкуванні; розвивати культуру мовлення; сприяти розвитку творчої уяви, мислення; виховувати культуру писемного мовлення, спілкування.
Обладнання : конверти, мультимедійна презентація, картки з таблицею.
Хід уроку
І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
Весела пісенька дзвіночка
Кличе нас всіх на урок,
Я бачу ваші милі личка
І очі з безліччю думок.
Ми помандруєм в світ чудовий,
Що гордо мовою зовуть.
Та лиш кмітливість і увагу
З собою взяти не забудь.
ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Мовленнєва розминка
Гра «Слово заховалось»
Доберіть слова за складами.
Ма — (-шина, -лина, -льва, -китра)
Ва — {-зочка, -риє, -флі, -реники)
Ве — {-лосипед, -ретино, -рба, -сна)
Ла — (мати, -пті, -таття, -ска)
ІІІ. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
Відгадайте загадку.
Хто розносить нам листи,
Телеграми і газети?
Ой, важка у нього ноша!
Діти, хто він?.. (.Листоноша)
Так, листоноша заходить до кожної оселі та приносить ... що саме відгадаємо
Ми хоч і не крилаті,
Летимо в міста і села,
Несемо для вас, малята,
Звістки щирі та веселі. (Листи)
... листи, вітальні листівки, газети та журнали приносить у кожну оселю листоноша.
Хто здогадався, чим ми будемо займатись сьогодні на уроці?
— Отже, сьогодні ми будемо вчитися писати листи, привітання,
запрошення своїм рідним, друзям. А для того щоб привітати рідних зі святом, не потрібно писати листи, - достатньо надіслати письмове привітання.
Відгадайте слова і запишіть їх у зошит.
Людина, яка розносить листи. ( Листоноша)
Паперовий пакет, який зберігає таємницю послання. (Конверт)
Пункт призначення листа, місцезнаходження того, кому лист призначений. (Адреса)
Цифрове умовне позначення міста, села. (Індекс)
Людина, якій адресовано лист. (Адресат)
Коротке повідомлення, що відправляють телеграфом:
Виїжджаю 5 травня. Зустрічайте! (Телеграма) т— Повідомлення у вигляді маленького листа.
д пішла на роботу, буду пізно. Вечеря на плиті. Мама. {Записка) Текст-порада із зазначенням дій та порядку їх виконання.
Перед тим як користуватися новим посудом, його необхідно добре промити. У нові каструлі та сковорідки обов’язково налити води і прокип’ятити кілька разів. {Інструкція)
Вітання, написане з нагоди приємної, радісної події.
З Днем народження! Бажаю здоров’я, успіхів, удачі. {Привітання)
Як ви вважаєте, навіщо люди пишуть листи, якщо є телефон,
телеграф,Інтернет?
Писати лист - це мистецтво. За допомогою листів люди спілкуються на відстані, повідомляють одне одному новини, розповідають про своє життя, підтримують у важкі хвилини і розділяють радість, вітають зі святами.
Як ви гадаєте, чи писали люди листи до виникнення азбуки? (Міркування дітей.)
Так, вони малювали на скелях малюнки, і різні знаки. Ще в давнину, у кам’яному столітті, люди не знали букв, не знали, що слова можна записувати. Для передавання інформації вони придумали робити невеликі малюнки на камені, а якщо потрібно було передати повідомлення,— то на дощечці. Ще в давні часи люди користувалися дивовижною здатністю голубів повертатися здалеку додому, до рідного гнізда.
Що таке лист? (Папір з написаним на ньому текстом, що надсилають кому-небудь, для повідомлення чого-небудь, для спілкування на відстані.)
Будь-який аркуш з повідомленням можна вважати листом? (Відповіді учнів.)
Що потрібно для того, щоб цей аркуш паперу з повідомленням перетворився на справжній лист? (Надіслати цей аркуш кому-небудь; потрібен конверт.)
Як ви гадаєте, якими бувають листи?
Листи бувають різними: діловими, вітальними, вдячними, особистими тощо.
Це — почерк, він повинен бути чітким, щоб адресат зміг прочитати, що написано. Адресат — той, кому ми пишемо лист. Рядки — повинні бути рівними, а аркуш паперу — акуратним.
Лист починається зі звернення: «Здрастуйте!», «Доброго дня!», «Вітання!». Якщо ви відповідаєте на лист, не затримуйтеся з відповіддю. Його потрібно надіслати не пізніше ніж через 5-7 днів після того, як отримаєш лист. Завершують листи побажаннями здоров’я й удачі: «Всього найкращого!», «Щасливо!», «До побачення!».
У разі нестачі часу слід надіслати коротке повідомлення на листівці. Не слід також писати листа поспіхом, щоб не припуститися помилок і неточностей. Лист, якщо його написано з певною метою (запрошення, вітання), обов’язково відбиває характер і настрій того, хто пише. Саме тому не слід писати листа, перебуваючи в поганому настрої.
Відправляти лист, сповнений обурення, досади на когось, у жодному разі не можна. Такий лист краще розірвати і написати інший, але краще вже наступного дня.
На якому папері пишуть листи? На перший погляд, це дрібниця, натяку не варто звертати уваги, однак ця дрібниця свідчить і про вихованість того,хто пише, і про його ставлення до адресата. Згідно із правилами етикету,лист пишуть на чистому, акуратно обрізаному папері. Не слід використовувати для письма аркуші, вирвані із зошита. Якщо лист займає кілька окремих аркушів, їх слід пронумерувати. З лівого краю паперу донизу залишають вільне поле однакової ширини. Лист прийнято писати від руки. Але можливий і друкований варіант.
Загальне правило для будь-якої кореспонденції — лист повинен вільно
поміщатися в конверті.
Правила оформлення конверта — написання адреси
Ознайомлення із зовнішнім виглядом та структурою конверта.
Писати розбірливо, грамотно, акуратно.
Назви країн, міст, селищ, сіл та інших населених пунктів пишуть з великої букви. Унизу, в правій частині конверта, пишуть цифровий індекс зв’язку місця призначення, що складається з 5 цифр.
Частини адреси розташовують у строго встановленій послідовності.
Від кого\ Соколенко Дарини Андріївни
Звідки: вул. Бориса Нечерди буд. 17, м. Олександрія, Кіровоградська
обл., Україна
Індекс: 28002
Кому: Торохтій Катерині Сергіївні
Куди: вул. Шевченка буд. 17, кв. 100, м. Харків, Харківська область, Україна
Індекс:61050
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
ІУ.ПРАКТИЧНА РОБОТА . НАПИСАННЯ ЛИСТА
Напишіть листа другові про справи в класі. Користуйтеся опорними словами.
Дорогий друже (ім 'я)...
Хочу розповісти тобі про...
Ми дуже сумуємо без тебе...
Напиши нам про...
З нетерпінням чекаємо відповіді...
роботи учнів.
У.ПІДСУМОК УРОКУ
Ось добіг кінця наш урок.
Що незвичайного було на уроці?
Про що нове ви дізналися?
Що сподобалося?
УІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Написати листа другові в інше місто та запросити його на свято.
Можливі складові листа |
Приклади |
Звертання |
Любі мої дідусю і бабусю! Дорогий братику Сергію! Шановний Юрію Михайловичу! |
Інформація про стан листування |
Отримав! ла) ваш лист... Давно не було листа... Отримав( ла) твій лист, але зразу не відповів(ла), оскільки... |
Основний зміст (повідомлення про новини) |
Напишу Вам, що у мене нового в школі (вдома)... Я хочу розповісти Вам... Розповім усе за порядком... |
Запитання адресату. |
Як Ваше здоров’я? Які у Вас новини? Що цікавого у тебе? |
Подяка |
Дякую за те, що... |
Прохання написати лист |
Я прошу вас написати... |
Передача вітань |
Передавайте вітання... |
Прощання |
До побачення... Міцно цілую і обнімаю... |
Кінцівка і підпис |
Ваш внук (ваша внучка)... Твій друг (твоя подруга)... |
Дата і місце написання, якщо . їх немає на початку листа |
15 листопада 2013 року м. Харків |
Дорогий друже (ім ’я)...
Хочу розповісти тобі про...
Ми дуже сумуємо без тебе...
Напиши нам про...
З нетерпінням чекаємо відповіді..
Додаток