Урок розвитку мовлення 4 клас.
Вчити писати записку, дотримуючись її структури: звертання, основна частина, підпис; формувати навичку будувати висловлювання - пояснення певного факту; формувати навички правильного, охайного письма; збагачувати словниковий запас; виховувати бажання бути дружнім, відповідати за власні вчинки, вміти поважати працю інших.
Урок №___ ____________________
Тема. Урок розвитку зв’язного мовлення. Складання записки з поясненням певного факту за оповіданням М.Коцюбинського «Івасик та Тарасик». Мета. Вчити писати записку, дотримуючись її структури: звертання, основна частина, підпис; формувати навичку будувати висловлювання - пояснення певного факту; формувати навички правильного, охайного письма; збагачувати словниковий запас; виховувати бажання бути дружнім, відповідати за власні вчинки, вміти поважати працю інших. Література. Інтернет ресурси: http://skripnikmarina.ucoz.ua/publ/teksti_dlja_chitannja/kocjubinskij_mikhajlo/quot_ivasik_ta_tarasik_quot/43-1-0-327, http://uchni.com.ua/turizm/54434/index.html, Обладнання. Пісня про друзів для фізкультхвилинки. Презентація із зображенням ілюстрацій до оповідання й українських народних казок. Картки з опорними словами. Хід уроку І. Організаційний момент
Живи, добро звершай, ІІ. Повідомлення теми і мети уроку 1. Розповідь з елементом бесіди. Я не просто так почала урок з цих слів.
Милосердя, доброта... Цілком природним закономірним є допомога іншим. Милосердя, доброта — багатоликі. Потреба в них повсякчасна. Навіть тоді, коли немає біди, навіть там, де гори спокійні та земля не хитається під ногами. Милосердя й доброта — як два крила, на яких тримається людство. Але є люди, які нажаль забувають про добрі вчинки. Й за розважливою поведінкою не помічають, що ображають інших. І сьогодні ми познайомимось з пригодою двох хлопчиків Тарасика та Івасика, і спробуємо пояснити їх вчинки. Ми складатимемо записку з поясненням певного факту. ІІІ. Основна частина уроку. Вивчення нового матеріалу. 1. Пояснення нового матеріалу. Пояснювальна записка – це документ, в якому може пояснюватись зміст окремих документів, причини й наслідки різних подій, пояснення ситуацій, що склалася. Пояснювальна записка може бути виправдувальною (коли містить у собі причини дії), а також пояснювальною (коли містить пояснення дій інших осіб). Пояснення поділяється на дві частини: фактична (наводяться факти, ситуація, яка склалася) та причинна (тут наводяться причини, які можуть пояснити ситуацію). 2. Ознайомлення із зразком. Послухайте зразки пояснювальних записок, які б могли складати герої відомих вам казок. Спробуйте зрозуміти, що це за казка. (опис ситуації) Я, сіра мишка з довгим хвостом, ввечері сиділа у нірці. Почувши шум й стукіт визирнула у двір. Я побачила, що господарі двору, в якому я проживаю, сидять на лаві біля будинку та розбивають золоте яйце, яке перед цим знесла курочка Ряба. (опис причини) Злякавшись шуму, я вирішила побігти на галявину і пробігаючи повз яйце зачепила його хвостом. Внаслідок чого яйце впало й розбилось. За собою вини не визнаю, бо у всьому винен хвіст. (укр. нар. казка «Курочка Ряба») (опис ситуації) Я, Журавель, якось за запрошенням пішов до Лисички на гостину. Руда вирішили пригостити мене смачною їжею, але стіл сервірувала на тарілках. Саме із-за цього я залишився ображеним і голодним. (опис причини) Я вирішив провчити Лисичку поставивши її у таке ж становище. Я запросив її на вечерю, а їжу подав у глечику. Лисичка пішла від мене не уївши й зрозумівши свій поганий вчинок. Отже як гукнеш, так і відгукнеться. (укр. нар. казка «Лисичка і Журавель») 3. Ознайомлення із текстом М.Коцюбинського. Ми сьогодні будемо складати пояснювальну записку про пригоди двох хлопчиків Івасика та Тарасика. Івасик ловив рибку. Все, що зловив, склав у кошичок, закинув кошичок на плечі та й іде додому. Побачив його Тарасик та й тихенько, тихенько за ним. Думає, як би витягти рибку. Тільки Тарасик підкрався до кошичка, а Івасик почув, що хтось ззаду до кошичка добирається, та й озирнувся... Тарасик одскочив, руки заклав назад, голову задер — іде, наче то не він до кошичка добирався. Іде Івасик далі. Йде собі спокійно, а Тарасик знов підкрався, заклав в кошик руку — та як заверещить! Великий рак вчепився йому в палець! Бо в кошику не тільки рибка була, а й раки. А Тарасик аж скаче, так йому болить. Івасик обернувся, побачив та й сміється з Тарасика: ага! попався! Насилу Івасик одчепив од пальця рака. Одчепив, поклав у кошичок та й пішов собі додому. А у Тарасика палець розпух, кров з його капає... Плаче, бідний.
Роби добро, не кайся, робиш зло — зла й сподівайся. Шукай добро: воно дорожче від золота. За добро добром платять. Чого собі не зичиш, і другому не жадай. 4. Фізкультхвилинка. Виконання рухів під пісню про друзів. 5. Складання опорного плану. Сьогодні хлопчики складатимуть пояснювальну записку від імені Тарасика, а дівчатка від імені Івасика. І так, спробуємо скласти опорну схему.
6. Складання усно пояснювальної записки «ланцюжком». ІV. Практична робота учнів. V. Перевірка робіт учнів. V. Підсумок уроку. - Які тексти ми писали? - Яка особливість пояснювальної записки? - Що було для вас цікавим? - Чия робота вам сподобалась найбільше? |
|
||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
|||||||||
|
Опис причини
Опис ситуації
Тарасик
Івасик
Я, зранку, біля річки, побачив, який рибалив, й вирішив, коли повертався, обманув.
Наздогнав, заклав в кошик руку, ущипнув, заверещав, вчепився, великий рак, боляче, допоміг відчепити, палець розпух.
Чого собі не зичиш, і другому не жадай.
Я, зранку, біля річки, рибалив, складав до кошика, наловивши, повертатись додому, відчув, що хтось ззаду добирається, повернувся, побачив Тарасика, який.
Відчув, що хтось смикнув, почув крик, озирнувся, побачив, він плакав, допоміг відчепити, дув на палець, який, не допоміг хлопчикові, бо…
Роби добро, не кайся, робиш зло — зла й сподівайся.
Перший крок до добра — не роби зла.
Все добре пам'ятай, а зла уникай.
Шукай добро: воно дорожче від золота.
За добро добром платять.
Чого собі не зичиш, і другому не жадай.